Narušená komunikační schopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
Brebtavost - Breptavost
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Zvuková stránka jazyka
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Patologická anatomie jatečných zvířat
Specifické vývojové poruchy učení
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Grafická příloha s výsledky
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Dysfonie, Afonie, Fonastenie,
Specifické poruchy školních dovedností
Technika mluveného projevu
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Dítě se sluchovým postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
LOGOPEDIE JAKO VĚDNÍ OBOR
centrální porucha zpracování řečového signálu
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Pro pedagogy mateřských a základních škol
Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Patofyziologie poruch a vad sluchu systematika. Systematika patofyziologie poruch sluchu I. vývojová existence vady sluchu congenitální (vrozený) II.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DMO dětská mozková obrna
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
DMO (dětská mozková obrna)
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Rinolalie a palatolalie
Speciální pedagogika Logopedie.
Poruchy hlasu Organické Funkční Psychogenní.
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Narušená komunikační schopnost Logopedie Narušená komunikační schopnost

Jazykové roviny v řeči gramatická lexikální zvuková pragmatická

Narušená komunikační schopnost některá rovina (nebo několik rovin současně) působí rušivě vzhledem ke komunikačnímu záměru: jakákoliv rovina verbální i neverbální forma komunikace mluvená i grafická forma komunikace expresivní i receptivní složka

Klasifikace NKS narušení vývoje řeči (OVŘ, vývojová dysfázie) získaná orgánová nemluvnost (afázie) získaná psychogenní nemluvnost (mutismus) narušení zvuku řeči (huhňavost, palatolalie) narušení plynulosti řeči (breptavost, koktavost) narušení článkování řeči (dyslalie, dysartrie) narušení grafické stránky řeči symptomatické poruchy řeči poruchy hlasu kombinované vady a poruchy řeči

Příčiny vzniku NKS Časové hledisko: prenatální perinatální postnatální Lokalizační hledisko: genové mutace, vývojové odchylky, orgánová poškození receptorů, poškození centrální části, poškození efektorů, působení nevhodného, nepodnětného prostředí, narušení sociální interakce

Opožděný vývoj řeči ve třech letech dítě nemluví / mluví méně než ostatní děti etiologie: sluchová vada porucha intelektu autismus vady mluvních orgánů nepodnětné prostředí, citová deprivace dědičnost nevyzrálost nervové soustavy (nedonošenost, LMD)

Vývojová dysfázie porucha centrálního charakteru neschopnost / snížená schopnost verbálně komunikovat, i když podmínky pro vytvoření této schopnosti jsou dobré postihuje výslovnost, gramatickou strukturu, slovní zásobu deficity v oblasti jemné motoriky, grafomotoriky, paměti, pozornosti, emocí, zájmů, motivací často SPU

Afázie centrální porucha řeči – orgánové poškození / onemocnění CNS, lokální poškození mozku ztráta již nabyté schopnosti komunikovat, narušení psychické, emocionální, volní sféry člověka etiologie: nádory, úrazy, CMP, krvácení do mozku, záněty mozku, intoxikace atd. X dětská afázie – postižení vyvíjejících se schopností mozku

Mutismus psychogenně podmíněná ztráta řeči, oněmění na podkladě silného psychického traumatu (s)elektivní mutismus – ztráta řeči vázána na určitou situaci, prostředí, osobu neverbální komunikace může být zachována

Koktavost nedobrovolné přerušování procesu mluvení strach z řeči (až logofobie), poruchy neverbálního (koverbálního) chování – grimasy, tiky, žvýkání, mrkání, motorický neklid, pocení, napětí atd. etiologie: dědičnost, orgánové poruchy, neurologický nález, biochemické procesy mozku, … nelze odstranit

Breptavost porucha tempa mluvy – extrémně zrychlené tempo řeči, nesrozumitelná řeč opakování, vynechávání slabik, nepřesná artikulace, narušené dýchání, hlasové poruchy, porucha modulačních faktorů, poruchy koverbálního chování etiologie: orgánový podklad, dědičnost, vliv prostředí…

Huhňavost patologicky změněná nosovost zvýšená – otevřená h. (rozštěp patra, proděravění patra…) snížená – zavřená h. (zduření sliznice v nosní dutině, nosní mandle, polypy, anatomické změny…) smíšená

Palatolalie vzniká na základě rozštěpu rtu, patra a narušené funkce patrohltanového mechanismu otevřená huhňavost, narušená artikulace, koverbální chování opožděný vývoj řeči, časté poruchy sluchu, deformace hlasu operace rozštěpu – plastická chirurgie → logopedie

Dyslalie neschopnost používat jednotlivé hlásky nebo skupiny hlásek podle norem jazyka sigmatismus - sykavky, lambdacismus - L, rotacismus - R, rotacismus bohemicus – Ř etiologie: nedostatky ve sluchové percepci, fonematické diferenciaci, poruchy CNS, motorická neobratnost, anomálie mluvních orgánů, nesprávný řečový vzor

Dysartrie porucha dýchání, tvorby hlasu, artikulace, prozodických faktorů řeči (melodie, tempo, rytmus, přízvuk) při organickém poškození CNS etiologie: pre-, peri-, postnatální: DMO, encefalitida, meningitida, nádory mozku, CMP, úrazy hlavy, intoxikace…

Poruchy hlasu změna individuální struktury hlasu organicky podmíněné – úrazy, obrny, nádory, polypy, hlasivkové uzlíky funkční – přemáhání, nesprávné užívání psychogenní – hlasové neurózy etiologie: porušení inervace svalstva hrtanu, operace, hormonální odchylky, mutační poruchy, vada sluchu…

Symptomatické poruchy řeči symptom jiného, dominantního postižení řeč osob s DMO: dysartrie, omezený, opožděný vývoj řeči, otevřená huhňavost, narušené koverbální chování, poruchy polykání řeč MR: opožděný, omezený, narušený vývoj (podle stupně MR): echolálie, dyslalie, huhňavost řeč nevidomých: dyslalie, huhňavost, verbalizmus, narušené koverbální chování

Řeč dětí se SPU artikulační dyspraxie: artikulační neobratnost (nejne-, …) specifické asimilace (sykavky; tvrdé, měkké hlásky t, d, n, ť, ď, ň) malá slovní zásoba nepřesnosti v gramatické stavbě vět nepřesnosti v užívání pojmů