PIAQ Lenka Němcová
Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající se „nejlepší praxe“ témata [dobré praxe] navržená k diskusi na 2. workshopu v Como (It) dubna 2011
1: Účast veřejnosti 1. Požadavek na více než je v BAT (veřejnost, účast průmyslu, role pro nevládní organizace) 2. Stížnosti a komunikace s veřejností a průmyslem
2. Pracovní skupina: technické aspekty 1. Zprávy o měřeních ze všech průmyslových monitorovacích stanic v jedné síti pro kvalitu ovzduší 2. Emisní monitorovací systém – jako zdroj informací a šance pro zajištění souladu s legislativou v průmyslových zařízeních 3. Přísné emisní limity u velkých spalovacích zařízení, které by podpořily přechod k technikám s nižšími emisemi
3. Pracovní skupina: Měření a ekonomické aspekty 1. v oblasti/regionu stejné celkové emisní limity pro průmyslové zařízení jako šance na snížení celkových emisí (spolupráce, vyšší efektivita) 2. Následné schválení implementovaných měření a jejich účinnosti 3. Ekonomické výhody vyplývající ze zlepšení životního prostředí nebo za investice do snížení emisí
4. Pracovní skupina: Prosazování a legislativa 1. Prevence před únikem zařazení pod IPPC 2. Prosazování 3. Pokuty
Workshop – pracovní skupina 1-2 Tlak veřejnosti může pomoci, ale záleží na poloze státu v Evropě, v jižních částech Evropy je sice důležitý, ale nefunguje Měření, která zařízení mohou provádět záleží na velikosti a finančních možnostech zařízení CEMS (systém pro kontinuální emisní monitoring) je sice finančně náročný, ale lze z něj získat více informací Evidence stížností může fungovat, když jsou zařazovány stížnosti, které jsou již vypořádány a nadále sledovány Přísnější emisní limity než jsou vedeny v BAT: 50/50, myšlenka je dobrá, nebyla dosažena shoda jak toho dosáhnout.
3. Pracovní skupina – Měření a ekonomické aspekty Kompenzační opatření: měly by umožnit snížit produkci v jednotlivých zařízeních v určité oblasti Místní/regionální emisní strop – je popsán a uveden počet zdrojů znečištění - snížení emisí společně Mohl by teoreticky fungovat, ale v praxi členských zemí zatím neodzkoušen Standardy monitoringu podle ISO/CEN. Národní monitorovací sítě pro kvalitu ovzduší vs. monitorovací stanice blízko průmyslových zařízení. Využití místních dat ke zlepšení celonárodních informací o kvalitě ovzduší pro veřejnost, orgány místní správy a vyhodnocení kvality ovzduší
3. Pracovní skupina – Měření a ekonomické aspekty II úzká spolupráce mezi orgány státní správy (povolovací a inspekce) zlepší efektivitu regulace Investiční programy specificky zaměřené pro určitá vysoce znečištěná území Kde vzít peníze? – EU a národní fondy pro inovace
4. Pracovní skupina – prosazování a legislativa Únik z IPPC není běžným problémem v zemích EU Prosazování není placeno z evropských fondů Diskuse ve fázi před udělením povolení, že jsou všechny požadavky v něm uvedené dosažitelné Prosazování „na míru“: inspekce probíhající častěji u zařízení, které často porušují platnou legislativu (přístup na základě hodnocení rizik) Zvyšování pokut – se nezdá být nejlepším způsobem, finanční trest by měl vést k environmentálním řešením
Děkuji za pozornost