„mužský mozek“ „ženský mozek“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Advertisements

Sexuální výchova.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Kognitivní funkce 1.kurs
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Obecná psychologie II
Komunikace s dětským pacientem
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Žena a sport.
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Dvoření a sexuální atraktivita
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Aplikovaná psychologie
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Příčiny SPU.
Interpersonální přitažlivost
Alternativní a augmentativní komunikace
Alzheimerova nemoc.
Inteligence a výběr partnera:
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Strachy v období rané adolescence
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
ZÁKLADY NEUROVĚD Mgr. Adam Chalupníček.
Didaktická část diplomové práce
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Anežka Závorková Roman Máčalík.  proces vzniku nových neuronů  nejvíce se odehrává v prenatálním období  vliv testosteronu, estrogenu, prolaktinu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Demence. Slovo demence pochází z latinského „demens“: „de“- mimo „mens“ – duch Ten kdo ztratil ducha, duši.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
… jsou bohatší lidé šťastnější?
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inteligence DUM_19.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Inteligence,tvořivost, paměť
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie adolescentů
Pedie Co mají společné?.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Témata kognitivní psychologie
Lidská přitažlivost.
Transkript prezentace:

„mužský mozek“ „ženský mozek“

Rozdíly poznáme již u malých dětí

biologické X sociální sex X gender

mozek ženy mozek muže Rozdíl: Donedávna přisuzován pohlavním hormonům Před 4 lety prokázáno, že rozdíly se projevují dříve, než se v embryonálním vývoji začnou tvořit a uvolňovat

Obecné rozdíly mužského a ženského mozku Váha a velikost mozku muži > ženy von Bischoff 1880 vysvětluje se celkovou vyšší tělesnou vahou u mužů

Rozdíly v mozkové kůře a v mozku Hustota neuronů – vyšší u mužů Počet nervových buněk – vyšší u mužů Tloušťka mozkové kůry – podobná u obou pohlaví (vyváženost pravé a levé hemisféry) Podpůrná nervová tkáň (neuropil) – více u žen = bohatší větvení dendritů a větší propojení mezi nervovými buňkami

Wernickeho oblast (řečové cenrum pro pochopení mluveného slova) – mírně větší dendritické větvení u žen a také růst pod vlivem vzdělání

Mužský mozek je uspořádán více asymetricky Větší levá mozková hemisféra: u mužů = lepší verbální schopnosti u žen = lepší neverbální schopnosti Muži vynikají v mentálních rotacích představ Pohled evoluční psychologie

Řečové funkce Stejná řečová úloha u: Pravorukých mužů – aktivuje levou hemisféru Pravorukých žen – aktivuje obě hemisféry

Jak se to projeví prakticky? Ženy – lepší schopnosti verbální komunikace Lepší schopnost vyznat se v interpersonálních vztazích Rozumějí si i ve společnosti, kde mohou mluvit všechny najednou  Muži – lepší prostorová orientace

Jak se to projeví prakticky? Hračky u dětí Mužské - míče, autíčka Podporují zručnost, orientaci Ženské Připravují na roli matky Výzkum – batolata – televize – děvčata (tváře), chlapci (auta)

Gender a inteligence Jak obecně vnímáme rozdíly v myšlení u mužů a u žen Rozdíly v poznávacích schopnostech, které měří testy IQ, jsou velmi malé a stále se zmenšují Prokázaná souvislost mezi velikostí šedé hmoty a inteligencí (objem šedé hmoty koreluje s inteligencí, kdežto objem hmoty bílé a prostoru mozkomíšního moku nikoliv) Větší mozek neznamená větší inteligenci  Výsledky IQ testů u žen se pohybují kolem průměru, kdežto u mužů je více extrémů směrem nahoru i dolů

Jiné kognitivní funkce Mužská převaha v prostorové orientaci Matematické schopnosti – výzkumy neprokázaly konzistentní rozdíly mezi pohlavími Mozek mužů – v obou temporálních lalocích je prokázán vyšší metabolismus glukózy – souvislost s matematickým uvažováním (není u žen) Ale: chlapci mají vyšší výskyt matematických poruch učení

Šestý smysl a gender Rozdíl v intuici mezi pohlavími nebyl příliš zkoumán ALE existují důkazy, že ženy jsou lepší v neverbální komunikaci = případný důkaz ženské intuice Pohled evoluční psychologie

Mezipohlavní rozdíly a nemoci Muži vykazují vyšší výskyt MR v poměru 1,5 : 1 Ženy – deprese – 2 x častěji než muži Ženy častěji - úzkosti Dívčí populace – větší nadprodukce nervových buněk v prenatálním vývoji = ochrana proti ranému poškození mozku V pozdějším věku se ale tato výhoda stává spíše nevýhodou – větší riziko demence u žen ve vyšším věku Celková kognitivní porucha s Alzheimerovou ch. je mnohem znatelnější u žen – větší deficity v sémantické paměti

Úprava následků poškození mozku Mnoho proměnných působících na tento proces (věk, pohlaví, lateralita, IQ, osobnost) Ideální klient: mladá, inteligentní, optimistická, levoruká žena

STRES MUŽI mentální stres a statické cvičení Lépe tolerují akutní stres ŽENY pobyt v sauně Lépe tolerují chronický stres

PAMĚŤ Výzkum zapamatování si stresujících událostí Muži měli potíže s vybavováním holistického aspektu situace (auto) Ženy měly potíže s vybavováním detailu (míč)

Jeden zajímavý názor  Plháková: „Problematikou kognitivních rozdílů mezi muži a ženami se velmi často zabývají ženy psycholožky. Je možné, že proklamovaná ženská kognitivní nedostačivost je pro ně osobním problémem, se kterým se pokoušejí vyrovnat prostřednictvím vědeckého zkoumání dané oblasti.“

Jeden zajímavý test  Test naprogramování mozku: http://pajanek.invite.cz/mozek.html

Použitá literatura: Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie, Praha: Portál Časopis Vesmír: http://www.vesmir.cz/ Vinař, O. (2006). Ženský a mužský mozek, Praha: Psychiatrie, roč. 10, s. 58-62 http://profuvsvet.ic.cz/view.php?cisloclanku=2007050023 (rotace kostek)

Děkuji za pozornost