Umění starověkého Říma

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAN HUS.
Advertisements

Památky v České republice
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
UMĚNÍ ŘÍMA.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
KAREL IV. ( ).
ŘÍMSKÉ ANTICKÉ UMĚNÍ Opakování VY_32_INOVACE_5.2.VV1.12/Wi
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Antické umění Starověké Řecko.
Opakování Prověřování znalostí
Antický Řím Architektura.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Kanada.
STAROVĚK III. Dějiny a umění starověkého Říma
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Indie.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Název materiálu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_01_ Klasicismus.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Umění a kultura, Výtvarná.
Řím.
PRAHA - hlavní město České republiky.
Charakteristika umělecké památky
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Antický Řím Architektura 2. část.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_3 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
1. SVĚTOVÁ VÁLKA.
Etruskové Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Antický ŘÍM.
Architektura Sochařství Malířství
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Registrační číslo projektu:
Prezentace na téma vývoje bydlení člověka.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky . ANTICKÝ ŘÍM
Antický Řím sochařství.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Římská architektura MgA. Lukáš Psík
Kultura Říma Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_32_INOVACE_ZCR_685 Ročník:4. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Tematický okruh:Evropa Téma:Jižní Itálie – pracovní list - řešení Jméno autora:Mgr.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Starověký Řím Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo materi á lu VY_32_INOVACE_DE15 N á zev š koly C í rkevn í středn í odborn á š.
Kultura ve starověkém Římě Vzdělanost, architektura.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
dějiny výtvarného umění
Architektura do začátku 20. století.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Římské antické umění Název školy: Základní škola Karla Klíče
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
Kultura STAROVĚKÉHO ŘÍMA
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Umění starověkého Říma
Výtvarné umění starověkého Říma - test
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Umění starověkého Říma Historické podmínky dle legendy Řím založen na 7 pahorcích roku 753 př. n. l. bratry Romulem a Remem Kapitolská vlčice

Řím se stal centrem světového obchodu, kultury i umění oproti filozofickému Řecku byl Řím postaven na právu, politice, dobývání a kolonizování navazoval na umění Řeků a Etrusků, které považoval za vzor kolonizovali celé Středomoří, pozice upevnili v punských válkách (s Kartágem) ve 3. století př. n. l. hospodářství založeno na otrokářském velkostatku a otrokářské řemeslné výrobě od 3. století n. l. pozvolný rozklad říše zevnitř, úpadek otrokářského systému, roku 395 n. l. říše rozdělena na Západořímskou a Východořímskou ZŘŘ musela čelit neustálému tlaku barbarských kmenů - roku 476 zaniká VŘŘ se stala základem pozdější Byzance římské umění se znovuzrodilo v umění renesance a principech humanismu

Architektura typické prvky: půlkruhový oblouk kupolovitá klenba Pantheon dostavěn roku 123 n. l. v překladu: „chrám všech bohů“ centrem chrámu je polokulovitá aula o průměru 43m= největší kupole starověku na stavbu asi poprvé v dějinách použit beton římské Colosseum otevřeno roku 80 n. l. amfiteátr- pro pořádání gladiátorských her a námořních bitev

Další typické stavby Bazilika = soudní budova a tržnice, křesťané převzali stavební typ baziliky pro křest. chrám Trosky Maxentiovy baziliky na Forum Romanum

Termy = budovy sloužící jako lázně, čítárny a společenské sály Caracallovy lázně Bath- britské lázeňské město z doby římské Bath

Cirky = stavby pro pořádání koňských dostihů a sportovních her největší Cirkus Maximus- pro 200000 diváků

Divadlo římské divadlo nevyužívá terénu jako řecké, ale jedná se o samostatnou stavbu

Palác = sídlo bohatého patriciátu, název odvozen od Palatinu- římský pahorek, kde se paláce tradičně stavěly = venkovské sídlo císařů Vila Diokleciánův palác ve Splitu Hadriánova vila v Tivoli

Vítězné oblouky a sloupy Trajánův sloup v Římě stavěny na oslavu válečných vítězství Titův oblouk v Římě

Mauzolea monumentální hrobky panovníků nejznámější Hadriánovo mauzoleum v Římě- od středověku sloužilo jako papežská pevnost- spojeno tajnou chodbou s chrámem sv. Petra dnes známo pod názvem Andělský hrad

Obytný dům atriový= dvůr s krbem a výklenky pro sochy domácích bůžků, světlík ve stropě, pod ním nádrž na vodu, okolo atria jídelna, ložnice, pracovny, za domem zahrada ve velkých městech se stavěly činžovní domy- až čtyřpatrové

Sochařství dochovaly se hlavně podobizny a kopie řeckých děl novým žánrem jsou busty, sochařské podobizny a jezdecké sochy césarů

Ve spojení s architekturou se zrodil reliéf používal se ve štítech budov, vítězných obloucích a sloupech nejvýznamnější: reliéf Trajánova sloupu- je pokryt 188 metrů dlouhým pásem reliéfu, v němž jsou oslavována Trajánova válečná vítězství

Malířství náměty z mytologie, krajinomalby, portrétu freskové malířství dochováno v Pompejích ( město zničeno roku 79 n. l. výbuchem Vesuvu)- vykopáno v 17. století malířství bylo iluzivní= malba přírody a architektury, která měla vytvářet iluzi skutečného prostoru oblíbené i náměty z běžného života běžná byla i mozaika

Literatura a prameny MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury.1. Praha: Idea servis, 2002. http://airborn.webz.cz Trosky Maxentiovy baziliky na Forum Romanum ( www. wikipedia.org) http://www.crg.cz/~historie/referaty/starovek/rim/caracallovy_lazne_kresba.gif http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Roman_Baths,_Bath.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Roman_Baths,_Bath_-_Main_bath.jpg http://www.llamabutchers.mu.nu/archives/2006_05.php http://www.wilsonsalmanac.com/book/aug21.html http://superman1216.files.wordpress.com/2009/04/roman-chariot1.jpg http://www.petersommer.com/gallery/aspendos-theatre-aerial-photograph http://www.cornellcollege.edu/classical_studies/lit/CLA364-1-2006/01 groupone/Scenery.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Villa_adriana_canopos.jpg http://www.chorvatsko.cz/tema/pict/dioklecian_2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arch_of_titus_2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Traj%C3%A1n%C5%AFv_sloup http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:RomaCastelSantAngelo.jpg http://www.penize.cz/img/zpravy/5014.jpg http://www.lucatarlazzi.com/public/029_insulae_romana_115dC.jpg

http://ladomus.centerblog.net/1767261-IMPLUVIUM http://antika.avonet.cz/upload.cs/e/e83ba864_b_0_corbulo_busta.jpg http://augustus.navajo.cz/ http://veselakultura.blogspot.com/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Roma-colonna_di_trainao.jpg http://www.p3.cz/img/cestujeme/anglie/047.jpg http://www.volny.cz/pcizek/Italie/italie3.htm

Prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.08/01.0025 Podpora realizace počítačového zaměření ŠVP ZŠ Valašská Bystřice. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I N V E S T I C E D O R O Z V OJ E V Z D Ě L Á V Á N Í