ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání Mgr.Ivo Schvan, PPP Opava
Východisko Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy MSK : Podpora dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vytváření krajského systému poradenství pro děti a mládež Vznik ŠPP (školní psycholog/školní speciální pedagog) pro zajišťování poradenských služeb na školách, zejm.při vytváření podmínek pro integraci žáků se SVP a mimořádně nadaných žáků, rozvíjení kariérového poradenství, prevence školní neúspěšnosti, metodickou podporu učitelů
základní nebo střední škola zřizovaná obcí nebo krajem počet žáků školy-nad 500 nebo zohlednění dle podmínek školy menším úvazkem, př.dohody dvou méně početných škol splnění požadované kvalifikace, dodržování pracovně právních předpisů v rámci školské legislativy pro PP materiálně technické zázemí /samostatná místnost, pracovna, herna/ vybavená zákl.komunikační technikou Podmínky zřízení ŠPP
Statut ŠPP Cílem školního poradenského pracoviště je poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy, pomoc při řešení vzniklých problémů v oblasti edukační a reedukační, sociálního i osobnostního vývoje žáka v součinnosti standardních činností výchovného poradce, školního psychologa/školního spec.pedagoga a školního metodika prevence.
Organizační struktura ŠPP Výchovný poradce Školní metodik prevence Školní psycholog/ školní speciální pedagog Plánování a rozpracovávání společné strategie Realizace odborných činností dle standard Koordinace společných postupů Komunikace s pedagogickým sborem a vedením školy /zakázka/ Spolupráce s rodiči a veřejností Hodnocení činnosti ŠPP
Přehled ŠPP k Počet ŠPPPsychologSpec.pedagog ZŠ SŠ16133 celkem713734
Počty klientů ŠPP 2006/ /2008 celkový počet žáků celkový počet žáků s SVP celkový počet asistentů pedagoga4267 počty klientůcelkem MŠ celkem57217 ZŠ - 1.st. celkem ZŠ - 2.st. celkem SŠ celkem SŠ individuální péče SŠ skupinová péče
Odborné činnosti ŠPP
Ostatní činnosti ŠPP prevence školního selhávání depistáže primární prevence soc.patolog. jevů práce se třídou podpora vzdělávacích aktivit školy koordinační činnost v rámci ŠPP vedení přednášek, semináře tvorba metodických materiálů zapojení do projektu školy psaní zpráv, jiné pobytové akce
Projekty v MSK OP vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.2.Rovné příležitosti dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Realizace v období Rozvoj podpory rovných vzdělávacích příležitostí žáků v MSK rozšířením a zdokonalením poradenských služeb v PPP MSK neboli „Podpora kvalitou poradenství“ 2. Zkvalitňování systému péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v MSK neboli „Integrace na druhou“
„Integrace na druhou“ Aktivita 1 – začleňování integrovaných žáků do hlavního vzdělávacího proudu prostřednictvím zvyšování kompetencí pedagogů kurzy pro pedagogy k problematice zdravotního postižení společné dílny pedagogů - žáků - rodičů inovace IVP a ŠVP sborníky dobré praxe a metodické materiály pro pedagogy a rodiče
reedukační programy pro žáky s VPU a VPCH podpůrné programy pro žáky se zdravotním znevýhodněním stimulační programy k rozvoji osobnosti, např. s využitím relaxačních postupů, nácviku sociálních dovedností IVP pro nadané žáky aplikace moderních didaktických postupů v běžné výuce Aktivita 2 – zavádění nových podpůrných programů do vzdělávání integrovaných žáků
Aktivita 3 – zkvalitňování péče o integrované žáky prostřednictvím ŠPP mediační výcvik kurz Instrumentálního obohacování dle R.Feuersteina metodické vedení pedagogů škol, včetně odborné podpory asistentů pedagoga
Výchovné a vzdělávací strategie RVP - jako základ při tvorbě ŠVP kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence pracovní kompetence občanské