FORMOVÁNÍ ETICKÉ KULTURY OSOBNOSTI ZALOŽENÉ NA PROSOCIÁLNOSTI Jak efektivně využívat pracovní materiály etické výchovy? Vladimír Smékal Závěrečná konference.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Vítáme Vás!! Závěrečná konference projektu OPVK oblast podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání Centrum podpory EtV v Olomouckém kraji 5. června.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Vymezení a pojetí sociální práce
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Friedrich Fröbel ( ).
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Proč je důležité studovat Principy
Různé role zástupce ředitele školy
v 1. ročníku Praktické školy jednoleté
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Montessori Prachatice, ZŠ Národní
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Průzkum společnosti Ernst & Young mapuje společné podnikatelské znaky, ale i aktuální problémy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mravní výchova.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Komunitní a otevřená škola
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
ABSTRAKT příspěvku (sdělení) Název příspěvku: Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce Autor:
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Komunikace učitele se žáky
Práva dítěte Výchova k občanství
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Etická výchova jako součást života školy
Transkript prezentace:

FORMOVÁNÍ ETICKÉ KULTURY OSOBNOSTI ZALOŽENÉ NA PROSOCIÁLNOSTI Jak efektivně využívat pracovní materiály etické výchovy? Vladimír Smékal Závěrečná konference projektu Etická výchova a učebnice, MŠMT, Praha 12. 11. 2014

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Osnova Úvod Proč ‚etická kultura‘ osobnosti Co je ‚prosociálnost‘ Kdy a jak je prosociálnost rozvíjená Jak prosociálnost rozvíjet v rámci etické výchovy Co je třeba brát v úvahu při realizaci etické výchovy Závěr 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Úvod Zavedení etické výchovy do české vzdělávací soustavy je velká událost, která bude vyžadovat ještě mnoho výzkumů a studií a na základě nich formulovaných rozhodnutí a ustanovení. V každém případě - již v běžícím školním roce je vhodné pokračovat ve vyhodnocování dosavadní praxe a zhodnocovat vhodnost i zkušenosti s užíváním učebnic, pracovních listů i metodických příruček. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Proč ‚etická kultura osobnosti‘? Učebnice etické výchovy, pracovní listy a metodické příručky pro vyučující jsou skvělými studijními texty a podnětnými pracovními podklady jak pro žáky, tak pro učitele a další zainteresované pracovníky věnující se výchově dětí a mládeže. V kontextu realizace předmětu Etická výchova je vhodné cíl vzdělávací a výchovné práce v této oblasti charakterizovat jako rozvíjení etické kultury osobnosti, i když to v naší výchovně vzdělávací terminologii není běžné. Jde přece o kultivaci čili o rozvíjení znalostí, dovedností, návyků a postojů prožívat a jednat v souladu s etickými principy a pravidly morálky či základní lidské slušnosti a s respektováním zákonů mravnosti – tedy o pěstování etické kultury. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Co je ‚prosociálnost‘? Viditelným aspektem životního stylu založeného na etické kultuře osobnosti je prosociálnost jako jeden z hlavních projevů lidskosti a respektu k lidské důstojnosti v člověku (viz např. Rajský, Podmanický et al.). V poslední době se stále častěji objevuje i v různých kulturně a na život ve společnosti orientovaných časopisech konstatování, že spolupráce a schopnost týmové práce patří ke klíčovým kompetencím potřebným pro život v 21. století. Jak pomoc druhému, tak spolupráce i schopnost pracovat v týmu jsou formami prosociálního chování. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Co je ‚prosociálnost‘? – pokračování Prosociální chování se stává jedním z centrálních problémů psychologie již od šedesátých let minulého století. Zájem o studium prosociálního chování byl podnícen především experimenty Milgrama (1963) a Zimbarda (2005), které ukázaly, že slušní, inteligentní a společensky adaptovaní lidé se za určitých okolností mohou chovat zcela asociálně. Na základě toho se také začaly hledat metody a způsoby, kterými je možné u lidí rozvíjet prosociální chování. A zde je hlavní poselství našeho sdělení, že totiž právě moderně pojatá etická výchova již od mateřské školy formuje prosociální životní program i styl jednání. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Rozdíly v chápání a v definicích prosociálního chování jsou především v tom, jaké aspekty jsou do definice zahrnuty. Někteří autoři vymezují prosociální chování široce a volně, jiní za prosociální chování považují jen úzký projev pomáhajícího chování, které splňuje přesná kritéria. Stručně řečeno - za prosociální chování můžeme považovat každé chování, které je zaměřeno ku prospěchu druhé osoby nebo skupiny lidí. Řada studií k výše zmíněné definici přidává ještě kritérium dobrovolnosti. Prosociální chování je tedy chování ve prospěch druhého, které je vykonáno dobrovolně, to znamená, že toto chování není naší povinností, nevyplývá například z naší profese. Někteří autoři specifikují prosociální chování ještě úžeji. Kromě výše uvedených dvou kritérií, musí prosociální chování splňovat ještě podmínku, že je vykonáno bez nároku na odměnu nebo zisk. Není výjimkou spojovat prosociálnost s empatií a s altruismem. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Olivar Roche, (1992) odkazuje na O´Connora, který v charakteristice prosociálního jednání zdůrazňuje, že je to činnost vykonávaná proto, abychom druhým lidem ulehčili námahu nebo problémy, nebo abychom jim pomohli být spokojenějšími, a přitom od nich nic nepožadujeme. I kdybychom v etické výchově akceptovali jen první aspekt, je to pro nás velká výzva takové pomáhající jednání podporovat, aniž bychom přitom ve škole např. souhlasili s opisováním či napovídáním, jak by to mohlo být vnímáno. Lze přece ve vyučování zavést v určitých tématech výuky praxi, kdy vytvoříme skupinky zdatnějších žáků s méně zdatnými a vyzveme zdatnější, aby pomáhali v řešení daných úkolů méně zdatným. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Mohli bychom tedy shrnout základní znaky prosociálního chování. Prosociální chování je takové chování, které: je vykonáno ve prospěch druhého, nevyplývá z povinnosti, je vykonáno bez očekávání zisku nebo vnější odměny, Podporuje, ale nevyžaduje reciprocitu (tj. podobné chování příjemce), nenarušuje identitu poskytovatele ani příjemce (Nováková, 2006).  Jak už jsme řekli výše, někteří autoři považují za prosociální chování jen takové jednání, které naplňuje všechny uvedené znaky, jiní naopak pouze některé či dokonce jeden základní znak, a to ten, že se jedná o činnosti vykonané ve prospěch druhého jedince či skupiny lidí. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Pro poznání formativních a deformativních vlivů, které na žáky působí od narození, je dobré si připomínat následující poselství R. Dreikurse, jednoho ze zakladatelů individuální psychologie: Žije-li dítě v ovzduší kritiky, učí se odsuzovat druhé; žije-li dítě v ovzduší nevraživosti, učí se nenávidět; žije-li dítě v ovzduší výsměchu, učí se nejistotě; žije-li dítě v ovzduší výčitek, učí se pociťovat vinu; žije-li dítě v ovzduší snášenlivosti, učí se být trpělivé; žije-li dítě v ovzduší povzbuzování, učí se být odvážné; žije-li dítě v ovzduší oceňování, učí se kladně hodnotit druhé; žije-li dítě v ovzduší přímosti, učí se být spravedlivé; žije-li dítě v ovzduší bezpečí, učí se důvěřovat druhým; žije-li dítě v ovzduší uznání, učí se sebedůvěře; žije-li dítě v ovzduší přátelství a lásky, učí se nacházet a projevovat lásku ve světě. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Kde a jak je prosociálnost rozvíjená? V dobře fungujících rodinách, kde je dítě milováno, aniž by bylo rozmazlováno, přirozeně vzniká empatie a sociální vzájemnost jako složky prosociálnosti. (Rozmazlování naopak často podporuje rozvoj egocentrismu). Prosociálnost rozvíjejí i takové volnočasové zájmové organizace jako skaut, a další. V rámci etické výchovy nesporně rozvoj prosociálnosti podporuje dramatická výchova, prosociální hry praktikované na jarních pobytech v přírodě nebo v adaptačních kurzech atp. Pozitivní funkci mají také dobře realizované třídnické hodiny. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Výzkumy potvrzují, že ve srovnání s běžnými školami - školy realizující Daltonský či Waldorfský systém vychovávají žáky občansky kultivovanější, eticky vyspělejší a prosociálnější, neboť tyto vzdělávací systémy uskutečňují a rozvíjejí komunitní systém práce žáků. Z výzkumu jednoznačně vyplývá, že prosociálnost i etická kultura osobnosti žáků je vyšší a četnější ve školách, kde panuje i mezi vyučujícími atmosféra přátelství a sounáležitosti, a kde převažuje respekt k důstojnosti i těch žáků, kteří jsou obtížněji vychovatelní; řečeno s J. A. Komenským – ve školách, které jsou skutečnou „dílnou lidskosti“. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Dá se zobecnit, že základní podmínkou úspěšného formování etické kultury osobnosti a prosociálnosti je každodenní sociální vzájemnost skupiny žáků a učitele. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

S čím je třeba počítat v realizaci předmětu etická výchova Škola musí navazovat na dosavadní zkušenosti u nás i v zahraničí, a vycházet z nich. Je třeba přijmout skutečnost, že mnozí učitelé, kteří jsou nebo budou pověřeni realizací etické výchovy, a jsou zvyklí spíše vykládat a poučovat než aby realizovali praktická cvičení a interaktivní programy, budou prožívat napětí a žáci nebudou podněcování k rozvoji etické kultury a prosociálnosti. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost V devadesátých let byl na školách zapojených do projektu MŠMT ČR „Obecná a občanská škola“ (viz Beran, J., Smékal, V., 1998), realizován program, jehož podstatnou součástí byla interakce učitelů se žáky formou besed, rozborů událostí, i dramatická výchova a další. Výzkumem zjištěno, že mnozí učitelé prožívali napětí z nutnosti chovat se k žákům kooperativně a interaktivně, a že mnozí odmítali naučit se realizovat např. dramatickou výchovu. Jakmile však výcvik zvládli, výchova dostala nové parametry, a nejen žáci, ale i učitelé byli s programem intenzivně identifikováni. Výzkumy několika tisíc žáků škol zařazených do projektu, prokázaly, že sledovaní žáci jsou statisticky významně prosociálnější a tvořivější. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Z pozorování a průzkumů ověřování projektu dobře realizované etické výchovy v současnosti vyplývá totéž. Můžeme z obou výzkumů vyvodit a zobecnit, že i žáci, kteří jsou negativističtí a zpupní, by neměli být zavrhováni a ostrakizováni, ale právě ty je nutné přivést ke spolupráci na rozvoji pozitivních vztahů a vědomí sounáležitosti uvedenými netradičními programy, cvičeními, řešením úkolů na pracovních listech a dalšími tvořivě vytvořenými postupy. 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost Chceme-li přispět k úspěšnému rozvíjení prosociální orientace žáků a k posílení etické kultury osobnosti, osvojme si a realizujme následující zásady: „Jednáme-li s lidmi podle toho, jací jsou, činíme je horšími. Jednáme-li s nimi, jako by už byli tím, čím se mohou stát, zavedeme je tam, kam je chceme zavést.“ W. Goethe (z Eckermannových rozhovorů s Goethem) ,,Pravou lásku zažíváme, když chceme se sebou něco udělat pro toho druhého. ... Jen ten, kdo hodně dává, zažívá velké obdarování". Uvádí Zd. Matějček (v knize Psychologické eseje z konce kariéry). „Nejsnáze lze změnit řeč, obtížněji se mění chování, a nejtěžší je změna srdce“. Vladimír Smékal 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Náměty z publikací J. J. Rousseaua: „Znáte nejjistější prostředek, jak učinit dítě nešťastným? Přivykněte je tomu, aby dosáhlo všeho... Vaše dítě by nemělo dostat nic jen proto, že to chce, nýbrž jen proto, že to potřebuje.“ „Ctnost je pouze souladem soukromé vůle s veřejnou ...“ „Nešťastnými a zlými se stáváme jen proto, že zneužíváme svých schopností.“ „Zpřísňování trestů je jen marným pokusem omezených hlav, terorem si vynutit úctu k zákonům. Přitom je možno pozorovat, že země, v nichž jsou tělesné tresty nejhroznější, jsou zároveň zeměmi, v nichž jsou tyto tresty nejčastější.“ „Slova, která nutí odporovat, jsou zbytečná.“ „Všechna zloba pochází ze slabosti. Dítě je zlé jen proto, že je slabé. Učiňte je silným a stane se dobrým. Ten, kdo by mohl vše, nedělal by nic zlého.“ „Nechte dětství v dětech dozrát.“ „Příliš klademe důraz na slova. Naše upovídaná výchova vychovává mluvky.“ 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

„Všechno na tomto světě se dá napravit pouze jemným teplem lásky, S J. A. Komenským bychom si měli často připomínat a ve výchově realizovat zásadu: „Všechno na tomto světě se dá napravit pouze jemným teplem lásky, protože jinak je to nemožné.“ (Jeden ze slavných výroků J. A. Komenského nalezneme v díle Obecná porada o nápravě věcí lidských.) 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost

Etická kultura osobnosti a prosociálnost A přesto i proto buďme optimisty v péči o rozvíjení etické kultury osobnosti a prosociálnosti dětí a mládeže! 12.11.2014 Etická kultura osobnosti a prosociálnost