Www.eu-bibliografie.eu. Úvod normotvorba- zde chápáno ve smyslu analýzy legislativního procesu a jeho výstupů důležitost výzkumu evropské úrovně normotvorby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR
Advertisements

Spolupráce s Evropskou komisí při řešení případů veřejné podpory Ondřej Dostal Stálé zastoupení ČR při EU.
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Revize Nového přístupu
Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
EU a Česká republika Instituce EU
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
I. OFICIÁLNÍ SETKÁNÍ PŘEDSTAVITELŮ OBCÍ V SO ORP KUTNÁ HORA GASK 12. ČERVNA 2014 PODPORA MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE Projekt Svazu měst a obcí reg. číslo: CZ.1.04/4.1.00/B
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR MS_P01.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
VYJEDNÁNÍ NSRR A OPERAČNÍCH PROGRAMŮ Ing. Ivo MINAŘÍK Odbor regionálního rozvoje KrÚ JMK Hodonín,
Rozpočet EU - změny vyplývající z Lisabonské smlouvy
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
ESVA. Lisabonská smlouva ER – oficiální EU instituce Úroveň hlav států a vlád Stanovuje cíle a dává obecné směry SZBP – závěry ER Stálý předseda ER zajišťuje.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
Celní správa České republiky
Energetická témata českého předsednictví Karel Firla, Interel s.r.o.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Česká energetika na rozcestí České předsednictví EU – vyjednávání 3. legislativního balíčku konference 22. a , Mělník Josef Fiřt předseda ERÚ.
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
Databáze institucí EU Robert Zbíral 4. října 2010.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
Hlasování kvalifikovanou většinou v Radě
Budoucnost kohezní politiky Pozice Poslanecké sněmovny Kristýna Kočí.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Evropská služba pro vnější činnost: možnosti a rizika Tomáš Weiss, Ph
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Amsterodamská smlouva
Vytváření a prosazování českých zájmů v Evropské unii Členství ČR v EU, 18. ledna 2011.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Databáze institucí EU Robert Zbíral 14. října 2014.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
EVROPSKÁ UNIE.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
Evropská dimenze legislativního procesu JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Odbor koncepční a institucionální Úřad vlády ČR
Evropská služba pro vnější činnost: možnosti a rizika Tomáš Weiss, Ph.D.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Robert Zbíral listopad 2016
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Evropská družstevní společnost
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Transkript prezentace:

Úvod normotvorba- zde chápáno ve smyslu analýzy legislativního procesu a jeho výstupů důležitost výzkumu evropské úrovně normotvorby výzkumná otázka: „Skutečně rozšíření přineslo výrazné změny co do způsobu přijímání, kvality a kvantity legislativy?“

Rámec výzkumu závislé proměnné: –efektivita legislativního procesu –legitimita legislativního procesu hypotézy (s ohledem na rozšíření): –zvýšení počtu aktérů při vyjednávání negativně ovlivní efektivitu rozhodovacího procesu (hrozba zablokování) poznatky teorie her –nutnost zohlednění širšího okruhu zájmů negativně ovlivní kvalitu a kvantitu legislativních výstupů –hrozba dominance hlavních aktérů- zjednodušení rámce jednání –tlak na zachování efektivity povede k opouštění některých dosud platných neformálních pravidel s dopadem na legitimitu –napětí mezi požadavkem na formalizací jednání a vyšším využívání zákulisních řešení

Rozšíření jako hrozba?

Rámec výzkumu nezávislé proměnné: –kvalita a kvantita legislativních výstupů (hrubá data) –dosavadní poznatky z jiných výzkumů a od účastníků jednání data –legislativní proces v EU jako blackbox? –databáze Eurlex, Prelex, Rejstřík dokumentů Rady: zdroj ohromného množství dat o procesu i přijatých aktech –ale nutno brát do úvahy (omezení) oficiální vs reálný záznam událostí záznamy pouze o přijatých aktech (odmítnuté jakoby neexistují) jak zhodnotit důležitost rozhodnutí (pouze legislativní/nelegislativní) často rozdílné výsledky, i když zdroj dat stejný –zpracování hrubých dat do datasetů

Dataset- Settembri (2007)

Dataset- Zbíral/Mešťánková/Hlista (2008)

Aktéři: Komise změny po nástupu Barrosa –program „méně regulace, lepší výsledky“ –politizace, liberální orientace vnitřní struktura- reakce na rozšíření –role předsedy –systém pracovních skupin –plénum zatlačeno do pozadí pouze 1 % návrhů diskutováno na kolegiu nikdy se zatím nehlasovalo problematické zapojování úředníků z nových MS –k červenci ,2 % úředníků –v důležitých částech administrativy ještě horší ČR například u kolegia jen 7 osob z 476 (1,5 %)- méně než Malta stejné v generálním sekretariátu

Aktéři: Parlament změn není příliš zůstává silný vliv pol. skupin –PES a EPP udrženy v „západní ideologii“ –ALDE pivotní (EP ) poslanci z nových MS přináší o něco více nacionalismu –ovšem poevropšťování (socializace) obecně malý vliv nově přichozích –hlavní funkce i pravomoci v rukou starých harcovníků –možná změna po roce 2009?

Aktéři: Rada udržuje nejsilnější pozici v inst. rámci největší obavy z následků rozšíření a zablokování přijaty Pracovní metody rozšířené Rady –snaha o zjednodušení jednání –větší formalizace –silnější role předsednictví velké rozdíly podle druhu projednávané otázky (sektoru) nové MS –bruselští zástupci se rychle adaptovali a celkem zapadli –problém spolupráce mezi nimi a národní úrovní (strategie nulových zájmů) –v administrativě Rady malé zastoupení

Aktéři: Rada rozdělení Rady? nedochází k vytváření stabilních „koalic“ –potvrzeno výsledky při hlasování nikdo není dlouhodobě v menšině dochází ale k formování vzorů spolupráce –nižší úrovně Zdroj: Naurin 2007, s. 16.

Aktéři: Rada která úroveň rozhoduje? –prac. skupiny - Coreper – ministři –kde je dosaženo konečného rozhodnutí –na kterém stupni byl nejvýše návrh diskutován –administrativa vs politika dopady na legitimitu Zdroj: Häge 2008, s. 553.

Legislativa- kvantita návrhy Komise –pouze malé změny –méně regulace?

Legislativa- kvantita celkový počet přijatých konečných legislativních aktů –přijato Radou či Radou s EP –vysvětlení situace 2004/2005

Legislativa- kvantita použitá hlasovací procedura u návrhů konečných legislativních aktů –stále více voleny právní základy umožňující QMV

Legislativa- „kvalita“ důležitost aktů –srovnání počtu přijatých aktů před a po rozšíření (změna v %)

Legislativa- „kvalita“ průměrná délka (počet slov) legislativních aktů –srovnání před a po rozšíření u různých kategorií (v %)

průměrná délka přijetí aktu (od návrhu Komise až po podepsání) –srovnání před a po rozšíření u různých kategorií (v %) –u důležitých aktů v současnosti v průměru 890 dnů, u spolurozhodování 735 dnů Analýza procesu

v které fázi spolurozhodování akt přijat –jasný trend k 1. čtení –využití neformálních nástrojů- trialog –posilují hlavní aktéři –dopady na legitimitu

Analýza procesu délka přijetí návrhů schválených v 1. čtení

Analýza procesu délka přijetí návrhů u spolurozhod ování (všechna čtení)

Analýza procesu konsenzus v Radě –počet konečných legislativních aktů podléhajících QMV přijatých konsenzem (v %) –přes zvýšení počtu aktérů kultura konsenzu neohrožena –dopady na efektivitu a transparentnost

Analýza procesu prohlášení (součást zápisů z jednání Rady) –sui generis nástroj –vícero funkcí odůvodnění hlasování nahrazuje nesouhlas (stále více po rozšíření) upozornění na možnost problémů s implementací indikace postojů do budoucna interpretace částí právního aktu –zpřehledňují i znepřehledňují legislativní proces –problematické z hlediska právní jistoty

Analýza procesu celkový počet prohlášení učiněných v Radě

Analýza procesu hrozby prohlášení –Prohlášení Itálie „Italská delegace, která si nepřála bránit v dosažení konsensu o těchto závěrech, formálně vyjádřila svoji nespokojenost s obsahem kompromisního znění …, které nakonec navrhlo předsednictví.“ Itálie hlasovala pro návrh –----- –Prohlášení Francie „Čl. 2 odst. 2 nařízení Rady nevede nutně k daňovému zvýhodnění společného podniku, na nějž se vztahují právní předpisy Společenství v daňové oblasti i příslušné vnitrostátní daňové předpisy.“ –Prohlášení Německa „Německo poukazuje na to, že z čl. 2 odst. 2 nařízení Rady nevyplývá žádné daňové zvýhodnění společného podniku; na společný podnik se tudíž vztahují obecné právní předpisy Společenství v daňové oblasti nebo příslušné vnitrostátní daňové předpisy.“

Závěr odpověď na VO: „Po rozšíření nedochází na základě vnějších pozorování ke změnám ve způsobu přijímání, kvalitě ani kvantitě legislativy“, ale efektivita –širší využití QMV- snadnější dosažení konsenzu v Radě – aplikace neformálních forem vyjednávání –významnější role „opinion leaders“, využití nedostatku zájmů –dopady hlavně na významné právní akty délka aktů, délka projednávání legitimita –napětí: neustálá snaha o otevírání se, ale jde proti efektivitě –hrozby: neformální přístupy k jednání (navenek pouze potvrzení bez diskuze) nástroje jako prohlášení, trialog, úřednické rozhodování utajování vlastních zájmů (následek aplikace konsenzu a nástrojů jako je logrolling)- nejsou vítězové a poražení