Poruchy chování Neklidné dítě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Zákon o sociálních službách
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Diagnostika SPU.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Identita dětí v náhradní rodinné péči
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Rodina.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace mezi generacemi
Domácí násilí v praktické rovině
Šikana Zdroj: .
Sociální patologie SCPT SCPA
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Příčiny SPU.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Specifické vývojové poruchy učení
Komunitní a otevřená škola
Minimální preventivní program školy
Sociální patologie SCPT SCPA
Logopedická třída MOTÝLCI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Sociální patologie SCPT SCPA
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
Mateřská škola, základní škola a střední škola Daneta, s.r.o.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Občanské sdružení rodičů a přátel dětí s handicapem ORION Adresa: Centrum ORION Panská 1493 Rychnov nad Kněžnou Telefon:
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Kvalita života Chybí zázemí pro setkávání lidí Chybí setkávání a společně trávený čas lidí, jako prostředek komunikace, posilování sociálních vazeb atd.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
MUDr. František Schneiberg
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
Tisková konference
Pedie Co mají společné?.
Náročné životní situace
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Školská sociální práce
Mgr. Et Mgr. Veronika Boussag, dipl. um.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poruchy chování Neklidné dítě Mgr. Lada Chaloupková speciální pedagog, videotrenér, metodik osobní asistence o.s. Rytmus CVT – Centrum pro videotrénink Poruchy chování Neklidné dítě

Témata - obsah Poruchy chování, neklidné dítě – příznaky Poruchy chování z hlediska psychiatrické diagnózy Příčiny sociální a biologické Reakce širšího okolí na dítě Pocity dětí Charakteristika těchto dětí Zásady práce s dětmi s poruchami chování Náprava a terapie

Poruchy chování Výzkum – 2/3 rodičů si myslí, že jejich dítě je výrazně neklidnější než ostatní děti Důvod – dospělí mají menší toleranci k živosti děti (hektická doba, přepracování)

Poruchy chování, neklidné dítě -příznaky V oblasti poruchy pozornosti Dítě často zapomíná Ztrácí věci Problémy s udržením pozornosti při výuce, hře Dělá tzv. chyby z nepozornosti Nepostupuje podle instrukcí Nedokončuje úkoly V oblasti hyperaktivity Dítě nevydrží sedět v lavici Provádí bezděčné pohyby rukama i nohama Často pobíhá, leze přes překážky Bývá velmi hlučné – nepřiměřeně povídavé

Poruchy chování, neklidné dítě - příznaky V oblasti impulzivity Dítě často vykřikuje odpověď, dříve než je dopovězena otázka Má obtíže při čekání, nedokáže stát v řadě Často vyrušuje, skáče druhým do řeči Syndrom ADHD/ADD Některé ze symptomů se vyskytly před 7. rokem věku Objevují se ve dvou či více prostředích (domov, škola, kroužek) Nastávají problémy v sociálních vztazích

Poruchy chování z hlediska psychiatrické diagnózy Rozlišujeme čtyři základní projevy poruch chování: Agresivita nebo závažné náznaky ohrožení lidí nebo zvířat Úmyslné poškozování věcí a majetku (např. vandalismus) Opakovaná porušení domácích nebo školních pravidel, právní delikty Stálé lhaní, vyhýbání se důsledkům svého chování

Poruchy chování z hlediska psychiatrické diagnózy Agrese k lidem a zvířatům často šikanuje, vyhrožuje nebo zastrašuje druhé často začíná pranice nebo šarvátky jako zbraň používá předměty, které mohou těžce zranit druhé (např. kameny, nože apod.) projevuje fyzickou agresi a hrubost k lidem projevuje fyzickou agresi a hrubost ke zvířatům krade způsobem, při němž dochází ke střetu s obětí (např.: loupežná přepadení vydírání apod.) vynucuje si na druhém sexuální aktivitu.

Poruchy chování z hlediska psychiatrické diagnózy Destrukce majetku a vlastnictví ničí majetek druhých zakládá ohně se záměrem vážného poškození Nepoctivost nebo krádeže vloupává se do domů, budov a aut často lže, aby získal prospěch nebo výhody nebo aby se vyhnul povinnostem a závazkům krádeže bez konfrontace s obětí (např.: v samoobsluze, falšování podpisů, listin apod.)

Poruchy chování z hlediska psychiatrické diagnózy Vážné porušování pravidel před třináctým rokem opakovaně zůstává přes zákazy rodičů dlouho do noci venku utíká z domova, ačkoliv bydlí v domě rodičů nebo jejich zástupců (nejméně dvakrát) nebo se nevrací dlouhou dobu časté záškoláctví před třináctým rokem

Poruchy chování z hlediska psychiatrické diagnózy Vyskytují-li se zároveň alespoň tři z výše uvedených základních projevů, a to minimálně po dobu 6 měsíců, hovoříme o „poruchách chování“ ve smyslu psychiatrické diagnózy Izolované projevy nežádoucího chování (například krádeže, drogy, agresivní chování, situační lži) jsou častým jevem během dětství (v různých obdobích je vykazuje až 80 % dětí), ale v žádném případě nepředstavují poruchy

Poruchy chování - příčiny sociální Hektičnost doby a stres – mnoho podnětů a vlivů Nadměrná zátěž dítěte – nemá čas samo na sebe Nedostatek, nebo mnoho podnětů a pozornosti ze strany rodičů. Nedostatek pohybu – TV, PC Problémy v rodině – rozvod, odloučení Problémy ve škole – šikana Nesprávné výchovné postupy – nedůslednost, chybí hranice, domácí rituály Úzkostná matka – přemíra péče, matka sama sobě nevěří - ztráta intuice Děti zanedbávané, týrané, zneužívané

Poruchy chování – příčiny biologické Temperament dítěte – ovlivněn vlastnostmi CNS (centrální nervové soustavy) Funkční porucha mozku drobná poranění mozku (při porodu, úraz) nezralá některá centra – více se projevuje u chlapců (nedonošené děti) LDE – lehká dětská encefalopatie – drobné poškození mozku LMD – lehká mozková dysfunkce – špatná funkce některých center v mozku

Reakce širšího okolí na dítě Děti jsou pokládány za zlomyslné a nevychované Jsou „vylučovány“ ze školních a předškolních zařízení pro nevhodné chování Mají odklad školní docházky (jednou i vícekrát), rodiče propadají beznaději a volí přísné tresty, které nevykazují žádný efekt. To vede ještě ke zhoršení některých nežádoucích projevů případně i jejich upevnění

Pocity dětí Převládají u nich pocity úzkosti, nervozity - pomůže struktura, řád Nerozumí svému chování, nedělají věci naschvál Těžce prožívají svůj neúspěch, obávají se kritiky Nedokáží si vybrat z podnětů ten nejdůležitější - důležité je naučit hledat systém

Charakteristika těchto dětí Vztahová nestálost, neschopnost důvěrného a osobního vztahu k rodičům, vychovatelům i vrstevníkům Narušené vztahy k vrstevníkům, izolace, neoblíbenost. Dítě se zdá, jakoby nemělo vztah k lidem ani ničemu živému Vzdorovitost, neposlušnost, špatná zvladatelnost, odpor k autoritám Porucha je často spojena s hyperaktivitou a poruchami pozornosti a je častější u chlapců

Zásady práce s dětmi s poruchami chování Snažte se zabezpečit v rodině klid a pohodu Vytvořte bezpečnou atmosféru Zaveďte doma pevný režim Zařazujte do programu časté pohybové aktivity Omezte podněty – televize, počítač, časté návštěvy Využívejte relaxační techniky Podporujte a chvalte dítě Dávejte jasné a stručné pokyny, co má dítě dělat („Jdi pomalu.“) Dávejte pevnou, klidnou a důslednou zpětnou vazbu (časem některé projevy ignorujte, NE na začátku práce)

Zásady práce s dětmi s poruchami chování Stanovte jasná domácí/školní pravidla Jednotná výchova Pamatujte na důslednost - hranice Nekritizujte dítě, ale jeho chování Věnujte dítěti pozornost a respektujte ho Vyhněte se hádkám a dodatečnému poučování a vysvětlování. Zorganizujte čas dítěte tak, abyste předešli obtížím (dohled, dostatečné množství aktivit) Dohlížejte na trávení volného času, kontrolujte dítě Odveďte dítě od nežádoucího chování – je to efektivnější než verbální zákaz.

Zásady práce s dětmi s poruchami chování Jestliže ignorování ani rozptýlení nefunguje, využijte „přestávky“ (max. 10 min.) Pokuste se o koordinaci výchovného přístupu v rodině, ve škole a dalších institucích, které dítě navštěvuje

Náprava a terapie Nejdůležitější je naučit rodiče jasné, přímé a specifické komunikaci s dítětem. pro dosažení základní efektivity musí být volen vždy komplexní, systematický a dlouhodobý přístup, ve kterém se angažuje podle možností nejširší sociální prostředí porucha samotná není ve většině případů záležitostí pouze dítěte, ale i jejich rodičů (případně dalších zaangažovaných osob). komplexní náprava tak představuje práci nejen s dítětem, ale i rodiči samotnými

Náprava a terapie Pedagogicko-psychologické poradenství Výchovné poradenství ovšem musí být specifické, kontinuální a přímo vztažené k danému případu Mělo by být zaměřeno především na metody efektivní komunikace, základních strategií zvládání nežádoucího chování a účinné podpory jeho žádoucích podob

Náprava a terapie Psychoterapie vychází především ze skupinových technik v kombinaci s dalšími možnými přístupy úspěšné i dětmi akceptované jsou především techniky arteterapie a dramaterapie základem všech technik jsou metody zaměřené na nácvik žádoucích vzorců chování a posílení aktivních schopností uvědomění si možných následků nežádoucího chování

Náprava a terapie Volnočasové aktivity Aktivity, které dítěti pomohou v relaxaci a aktivním zapojení do kolektivu vrstevníků Podmínkou je : poučený odborný pracovník (trenér, vedoucí kroužku), informovaný o projevech jeho chování a možných technikách jeho zvládání

Náprava a terapie Edukativní pomoc Obtíže dětí s poruchami chování se projevují i ve školním prospěchu je třeba věnovat zvýšenou pozornost přípravě dítěte do školy. ve spolupráci s odborníkem vypracovat specifické postupy a motivační prvky, které dítěti napomohou ve zvládnutí učiva. u rodin s nižší sociální úrovní, přizpůsobivostí nebo u rodin ohrožených sociálním vyloučením je vhodné doporučit některý z dobrovolnických programů (BSD - Kámoš)

Náprava a terapie Medikace vhodná specifická medikace může představovat zásadní zlomový bod v nápravě poruch chování současná psychofarmaka tlumí pouze projevy nežádoucího chování Na místě je tedy vždy úzká spolupráce psychologa s psychiatrem.

Tento studijní materiál byl prezentován na vzdělávacích kurzech v rámci projektu „Více dětí do rodin - zkvalitnění a rozšíření vzdělávání pro pěstouny“, který byl realizován Sdružením SOS dětských vesniček v roce 2009/2010 Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.