Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání Jitka Navrátilová
Praktické vzdělávání a jeho místo v rámci profesního vzdělávání Vzdělávání versus praxe. Teorie zdůrazňující integraci teoretického a praktického vzdělávání. Praktické vzdělávání u nás a ve světě.
Odborné praxe jako příležitost k učení Školy stojí před několika základními otázkami: Jak nastavit a zabezpečit spolupráci mezi školou a organizacemi praxí? Jak zajistit vedení studentů na praxích? Jaká role bude přisouzená těm, kteří vedou studenty v rámci odborných praxí? Jak bude probíhat proces praktického zdělávání na školách? Jak probíhá proces učení na praxích?
Hlavní pilíře praktického vzdělávání Škola Organizace poskytující praxi Instruktoři praxí
Nastavení a zabezpečení spolupráce mezi školou a organizacemi praxí Minimální standardy spolupráce mezi školou a poskytovateli praxe - shoda na hodnotách mezi organizacemi a školou; - podpora ze strany pracovníků organizace; - kvalita poskytovaných služeb; - kapacita organizace; - kapacita a odbornost pracovníků vedoucích studenty na praxích (instruktorů praxí); - role instruktorů praxí; - kvalifikace instruktorů praxí;
Zajištění podmínek praxe zajistit, aby studenti měli fyzický prostor pro výkon praxe (pracoviště), definovat stážové pozice ( např. socioterapeut, občanský poradce), definovat co se v dané pozici mohou studenti naučit (co se dozví, co se naučí), určit časový rámec praxí.
Role instruktorů praxe zajištění podmínek pro praxi studentů sociální práce v organizaci, vedení studentů na praxích, provádění supervize studentů, provádění průběžného a konečného, hodnocení studentů, komunikace s pracovníky katedry
Vedení studentů na praxích průběžné poskytování pomoci a podpory studentům v průběhu praxe radou a příkladem, průběžné hodnocení studentů a poskytování zpětné vazby.
Směřování odborných praxí dnes Zdůrazňování významu odborných praxí. Objevují se a rozvíjejí snahy o institucionální zázemí praxí. Tendence posilovat kvalitu praxí na pracovištích.