Postoje české veřejnosti v oblasti školství a vzdělávání (základní a střední školství) Česká republika, únor 2011 © Zpráva společnosti TNS AISA verze č.2,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2011 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Přijímací řízení.
Projekt č. CZ /5.1.01/ Nové formy péče o děti v České republice.
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Závěry zahraničního výzkumu Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Piktogramy Připraveno pro: FSV - UK Datum: 4. července 2008 Projekt: 28506/2 Připravili: Jan Vavřík, Naďa Nevěřilová Příloha Grafy.
U ŽIVATELÉ F ACEBOOKU ČTOU ZPRÁVY, I KDYŽ NECHTĚJÍ Střední škola Kostka, s.r.o. Mgr. Libor Čada |
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vlastní hodnocení školy
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval: Mgr. Pavel Drobil, Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Hodnocení výsledků projektu ForTech Zpracoval:
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Památky 11/ Obsah Obsahstrana 2 Metodologiestrana 3 Cíle projektustrana 5 Památky – vyhodnocení 11/2011strana 7.
Didaktické prostředky
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
1 Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Představení výzkumného projektu CZ / /0203 POSTAVENÍ.
Cesta tam a zase zpátky Konference „Má Česko strategickou vizi EU?“, Praha dne 19. září 2012.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Znalost a hodnocení ekologických nadací (Slovenská republika)
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
ZELENÝ KRUH Závěrečná zpráva z kvantitativního výzkumu Jitka Zítková, Jitka Haiderová Soukupová | duben/květen 2016.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Projekt Mapa školy Jihlava,
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Didaktické prostředky
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
česká asociace sdílené ekonomiky
Transkript prezentace:

Postoje české veřejnosti v oblasti školství a vzdělávání (základní a střední školství) Česká republika, únor 2011 © Zpráva společnosti TNS AISA verze č.2, 22. února 2011

Obsah Východiska a hlavní cíle strana 3 Technické parametry projektu strana 4 Shrnutí hlavních výsledků strana 8 Doporučení TNS AISA strana 17 Analýza v grafech Zájem o společenská témata strana 20 Hodnocení školství strana 23 Názor na činnost a roli základních a středních škol strana 24 Názory na vývoj českého školství strana 25 Názor na posílením plošného testování strana 26 Podpora plošného testování i přes vybraná rizika strana 28 Důležitost oblastí pro doporučení základní školy strana 29 Zdroje a zájem o informace strana 30 Test znalostí – podíl správných odpovědí strana 31

Východiska a hlavní cíle TNS AISA zařadila do svého multi-klientského šetření AISA Express sadu otázek, která se týkala zájmu o oblast školství a vzdělávání, hodnocení situace v dané oblasti a názorů na reformy v dané oblasti. K realizaci projektu, k vybraným tématům a zaměření otázek nás inspirovaly naše předchozí projekty v dané oblasti, naši Klienti i volně dostupné odborné i laické diskuse okolo školství a vzdělávání. Hlavní výsledky výzkumu jsou volně k dispozici. Případné detailní analýzy výsledků v tabulkách, osobní prezentace výsledků apod. jsou k dispozici na vyžádání, za poplatek.

Technické parametry projektu Investiční projekt TNS AISA, výsledky jsou určené ke zveřejnění. K realizaci projektu, k vybraným tématům a zaměření otázek nás inspirovaly naše předchozí projekty v dané oblasti, naši Klienti i volně dostupné odborné i laické diskuse okolo školství a vzdělávání. Cílová skupina: dospělá populace České republiky ve věku 18 – 60 let. Vzorek: N=507 respondentů Výběr respondentů: reprezentativní kvótní výběr podle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště. Terénní sběr dat přes řízený panel domácností v období 21. – 24. ledna 2011. Řízený panel TNS AISA: robustní vzorek respondentů, řízená struktura a správa panelu (rodné číslo, ověřené kontaktní údaje, bankovní spojení, par. 101), kumulovaná znalost: demografie, životní styl, spotřebitelské údaje jako opora pro přesný, rychlý a levný výběr respondentů. Strukturovaný dotazník, průměrná délka rozhovoru 11 minut.

Koncept řízeného panelu TNS AISA MAP (managed access panel) přidává do konceptu kvantitativního výzkumu jeden krok: z obecné populace je vytvořen robustní vzorek, z nějž rekrutujeme respondenty pro jednotlivé projekty namísto běžného výběru přímo z populace. Výběr respondentů pro jednotlivé projekty probíhá přes kompletní demografické údaje a robustní spotřebitelské údaje. obecná populace České republiky odhad o populaci na základě výsledků zjištěných na výběrovém souboru Řízený panel MyMAP výběrové vzorky

Řízený panel jako opora vysoké jakosti dat Reprezentativní rozmístění členů, jejich demografická a spotřebitelská data nám umožňují realizovat projekty na národní úrovni i ve zcela specifických cílových skupinách, rychle a s maximální přesností a výslednou hodnotou dat pro analýzu a interpretaci.

Oblasti výzkumu Deklarovaný zájem o vybraná společenská témata, včetně školství Hodnocení úrovně školství a vzdělávání (zkušenost vs. ideální škola) Názory na role základního a středního školství (vybrané výroky) Názory na roli školství do budoucnosti (vybrané výroky) Názory na plošné testování Důležitost oblastí pro výběr základní školy Zdroje informací z oblasti školství a vzdělávání Test znalostí (vybrané konkrétní oblasti)

Shrnutí hlavních výsledků

Shrnutí hlavních výsledků (1/7) Zájem o problematiku školství Zájem o téma školství a vzdělávání. Z vybraných společenských témat se veřejnost zajímá nejvíce o zdravotnictví (hromadná výpověď lékařů), které následují oblasti důchodové reformy a školství. Výzkum potvrzuje, že školství je aktuálně jedním z horkých témat, přičemž zájem o něj deklarují častěji ženy (73%) než muži (59%). Společně s věkem roste deklarovaný zájem o společenská témata obecně – především v oblastech zdravotnictví a důchodové reformy. Největší zájem o oblast školství a vzdělávání deklarují lidé do 30 let, tedy aktivní účastníci, resp. ti, kterých se problematika týkala v nedávné minulosti. O základní a střední školství se nezajímají pouze jeho aktéři, tedy žáci a rodiče (72%, 25% rozhodně), zájem deklarují i „ostatní“ lidé (61%, 23% deklaruje velký zájem). Školství a vzdělávání je tedy téma, které se týká většiny populace.

Shrnutí hlavních výsledků (2/7) Formování názorů na školství Formování názorů na školství. Většina populace přejímá informace o školství především ze sdělovacích prostředků = pokud média informují, jsou lidé této informaci vystaveni a tato může formovat jejich názory. Vzhledem k obecně nízkému povědomí o realitě dnešního školství (znalost některých konkrétních věcí jsme ověřili formou testu) je jasné, že stávající informace médií o školství nejdou k podstatě role školství, struktuře a problematice jako takové, ale soustředí na mediálně zajímavé oblasti. Mezi lidmi, kteří a) informace o školství vyhledávají aktivně, kteří b) informace o školství konzumují pasivně a těmi, kteří se c) o tyto informace vůbec nezajímají, se názory na základní a střední školství dramaticky neliší. Školské instituce hrají v informačním servisu pro veřejnost zatím jen omezenou roli a mají tedy značnou příležitost kvalitu zprostředkovaných informací lépe kontrolovat, resp. obsah informací řídit.

Shrnutí hlavních výsledků (3/7) Hodnocení současného základního a středního školství Hodnocení kvality základního a středního školství. Drtivá většina veřejnosti má na současné základní a střední školství nějaký názor / pocit z toho, jak dnes základní a střední školství funguje. Pouze zanedbatelné 1% nemá na oblast školství žádný názor. Zhruba třetina dospělé české populace považuje stávající kvalitu vzdělávání za dobrou - za velmi dobrou však považuje kvalitu základního a středního vzdělávání jenom málokdo. Svoji vlastní zkušenost by promítli do ideální školy 2 z každých 5 lidí – ovšem, pouze minimální část veřejnosti by svoji vlastní školní zkušenost „klonovala“ jako ideální.

Shrnutí hlavních výsledků (4/7) Názor na role základní a střední školy Role základní a střední školy. Preference školy jako tradiční akademické platformy a platformy praktické přípravy jsou vyrovnané. Požadavek zhruba poloviny veřejnosti, aby školy připravovaly žáky a studenty pro reálný život a jejich budoucí uplatnění, však není naplňován – převažuje názor, že školy připravují žáky pro další stupeň školství. Na druhou stranu u veřejnosti převažuje názor, že školy mají blíže ke studentům než ke státní regulaci. Současně se veřejnost přiklání k názoru, že by školy měly se žáky více pracovat ve výchovné oblasti (62%, ženy 66%), než že by měly získat větší pravomoci k trestání žáků (38%, muži 43%). Převládá také názor (88%), že by školy měly umět motivovat žáky k aktivnímu studiu, měly by umět dobře vysvětlit smysl určitých pravidel a zapojit žáky do této diskuse. Vzdělávání a posilování podílu lidí se středoškolským vzděláním s maturitou je vnímáno jako nutná součást vývoje techniky a technologií a naší schopnosti v tomto ohledu obstát. Český pohled na školství lze proto hodnotit jako spíše liberální (škola hrou?).

Shrnutí hlavních výsledků (5/7) Názor na plošné testování Plošné testování. V současné době jsou názory na další posílení plošného testování žáků vyrovnané: polovina s posílením souhlasí, polovina nesouhlasí. Podpora plošného testování roste společně se vzděláním, nejvyšší podporu má posílení plošného testování mezi vysokoškolsky vzdělanými lidmi (kterým takové srovnávání nejspíše nevadí, vnímají je spíše jako testování výkonu škol). Obecně diskutovaná rizika spojená s tzv. plošným testováním si lidé uvědomují teprve po jejich připomenutí. Je zřejmé, že postoj k plošnému testování není obecně nijak pevný a odůvodněný. Relativně nejslabší je obava z toho, že se školy budou chtít zbavit slabých žáků. Nejsilnější jsou obavy z toho, že se školy budou namísto výuky připravovat na testy, resp. že se budou testovat ještě nezralé děti.

Shrnutí hlavních výsledků (6/7) Motivátory doporučení základní školy Důvody doporučení základní školy. Česká veřejnost by základní školu doporučovala nejčastěji podle stylu a způsobu výuky a podle bezpečnosti na dané škole (postoj k šikaně a prevenci drog), dále podle úspěšnosti žáků v dalším vzdělávání a obecně podle dostupnosti, blízkosti školy. Word Cloud analýza pro celkový výsledek za 1-3 nejdůležitější oblast.

Shrnutí hlavních výsledků (7/7) Informovanost a aktivní znalosti Informace z oblasti školství a vzdělávání. Většina veřejnosti se o problematice školství a vzdělávání dozvídá pasivně ze sdělovacích prostředků a podle informací, kterým je v daný moment „vystavena“, formuje svoje postoje a názory v této oblasti. Aktivně se k informacím z oblasti školství a vzdělávání dostává ca. 1/5 populace. Aktivní znalosti. Znalost konkrétních oblastí z oblasti školství a vzdělávání je slabá a poměrně náhodná. Je zde proto značná příležitost o školství a vzdělávání veřejnost informovat, a to jednoduchým a srozumitelným způsobem – ideálně o oblastech, které budou školství formovat do budoucna.

SWOT – veřejnost a základní a střední školství Školství a vzdělávání patří mezi společenská témata, o která se veřejnost zajímá, přičemž největší zájem deklaruje populace do 30 let. Škola je vnímána jako živý organismus. Styl a způsob výuky na základní a střední škole, zajištění bezpečnosti a výkon výuky (dovednosti absolventů) jsou považovány za klíčové. Výkon školství a vzdělávacího systému není hodnocen jako dobrý, natož ideální. Konkrétní znalosti a povědomí o školství a vzdělávání jsou slabé, v podstatě náhodné. Informace o školství a vzdělávání ovlivní především sdělovací prostředky, než přímo instituce, kterých se to bezprostředně týká. Motivace žáků k aktivnímu zájmu o vzdělávání. Do diskuse o budoucnosti školství aktivně zapojit vlastní aktéry (žáky ZŠ a SŠ, studenty, učitele), rodiče a současně i nevládní instituce, které se školství a vzdělávání věnují. Pravdivě a srozumitelně informovat širokou veřejnost – ideálně o klíčových oblastech dlouhodobé správy a řízení oblasti. Veřejnost chce slyšet, co se v dané oblasti dělá užitečného. Nedostatek komunikace ze strany správce oblasti, nově zaváděné věci / reformy nebudou dostatečně včas a srozumitelně komunikovány a diskutovány (budou více či méně automaticky odmítány, vše se bude zdržovat a komplikovat). Neschopnost odpovědných institucí a jejich představitelů řídit danou oblast (veřejnost bude vystavena politikaření namísto koncepční, dlouhodobé správě dané oblasti). SILNÉ STRÁNKY SLABÉ STRÁNKY PŘÍLEŽITOSTI HROZBY Interní faktory Externí faktory Pozitivní Negativní

Doporučení TNS AISA

Doporučení TNS AISA Zainteresovaným institucím doporučujeme: Přímo, objektivně a srozumitelně informovat veřejnost, neboť jsou to zatím informace z médií, které formují povědomí a názory veřejnosti o školství a vzdělávacím systému a jeho zvažovaných reformách. Do diskuse o školství aktivně zapojit mladou generaci, která se o danou tematiku poměrně aktivně zajímá a oblast se jí přirozeně týká – jde o klienty školského systému a budoucí uživatele toho, co je školy naučí. Jako takoví mají právo se do diskuse aktivně zapojit a systém ovlivnit. Využít nové příležitosti a trendy k tomu, aby žáky základních a středních škol motivovaly k aktivnímu vzdělávání. Nezbourat celý systém a nestavět jej znovu (veřejnost by úplnou revoluci nejspíše nepřijala), ale proaktivně podpořit ty jeho progresivní složky, které pomohou budoucím absolventům se lépe orientovat a uplatnit v dnešním světě. Využívat plošného testování a jeho výsledků ke zlepšování výkonu systému.

Analýza v grafech

Deklarovaný zájem o vybraná společenská témata. Z vybraných společenských témat se veřejnost zajímá nejvíce o zdravotnictví, které následují oblasti důchodové reformy, školství a hromadná výpověď lékařů. Výzkum potvrzuje, že školství je aktuálně jedním z horkých témat, přičemž zájem o něj deklarují častěji ženy (73%) než muži (59%). Deklarovaný zájem o vybraná společenská témata. Q1. Někteří lidé sledují v médiích různá společenská témata, diskutují o nich s přáteli, vyhledávají si o nich sami informace v tisku, na Internetu apod. Do jaké míry se o uvedená společenská témata zajímáte Vy osobně?

Deklarovaný zájem o vybraná společenská témata – podle pohlaví. Ženy (73%) se o oblast školství zajímají ve větší míře než muži (58%), podobně jako o oblast zdravotnictví. Muži se více než ženy zajímají o oblasti korupce a dopravy. Deklarovaný zájem o vybraná společenská témata – podle pohlaví. Q1. Někteří lidé sledují v médiích různá společenská témata, diskutují o nich s přáteli, vyhledávají si o nich sami informace v tisku, na Internetu apod. Do jaké míry se o uvedená společenská témata zajímáte Vy osobně? Muži, N=255. Ženy, N=252

Deklarovaný zájem o vybraná společenská témata – podle věku. Společně s věkem roste deklarovaný zájem o společenská témata obecně – především v oblastech zdravotnictví a důchodové reformy. Největší zájem o oblast školství a vzdělávání deklarují lidé do 30 let, tedy aktivní účastníci, resp. ti, kterých se problematika týkala v nedávné minulosti. Deklarovaný zájem o vybraná společenská témata – podle věku. Q1. Někteří lidé sledují v médiích různá společenská témata, diskutují o nich s přáteli, vyhledávají si o nich sami informace v tisku, na Internetu apod. Do jaké míry se o uvedená společenská témata zajímáte Vy osobně?

Hodnocení kvality vzdělávání Názor na „ideální“ školu Zhruba třetina dospělé české populace považuje stávající kvalitu vzdělávání za dobrou (za velmi dobrou považuje kvalitu vzdělávání jenom málokdo). Svoji vlastní zkušenost by promítli do ideální školy 2 z každých 5 lidí – ovšem, pouze minimální část veřejnost by svoji vlastní školní zkušenost „klonovala“ jako ideální. Hodnocení kvality vzdělávání a názor na ideální školu v kontextu vlastní zkušenosti. Q2. Vy osobně, jak byste hodnotil(a) současnou úroveň a kvalitu českého vzdělávání? Q3. Ve srovnání se základní, resp. střední školou, do které jste chodil(a) Vy, jaká by podle Vás měla být IDEÁLNÍ škola současnosti? Hodnocení kvality vzdělávání Názor na „ideální“ školu

Rozdíl v názoru na to, co by ZŠ a SŠ měly dělat, a co skutečně dělají. Preference školy jako tradiční akademické platformy a platformy praktické přípravy jsou vyrovnané, přičemž převažuje názor, že školy mají blíže ke studentům než státní regulaci. Požadavek zhruba poloviny veřejnosti, aby školy připravovaly žáky a studenty pro reálný život a jejich budoucí uplatnění není naplňován. Rozdíl v názoru na to, co by ZŠ a SŠ měly dělat, a co skutečně dělají. Q4. Nyní Vám budeme ukazovat dvojice výroků, které popisují různé role školy ve společnosti. Vyberte z dané dvojice výroků ten, který je Vám osobně bližší. Q5. Nyní Vám ukážeme tytéž výroky znovu. Tentokrát vyberte z dvojice výroků ten, který podle Vás lépe popisuje / vyjadřuje, co základní školy skutečně dělají.

Názory na možný budoucí vývoj českého školství. Převažuje názor, že by školy měly umět motivovat žáky k aktivnímu studiu, měly by umět dobře vysvětlit smysl určitých pravidel a zapojit je do této diskuse. Vzdělávání a posilování podílu lidí se středoškolským vzděláním s maturitou je vnímáno jako nutná součást vývoje techniky a technologií a naší schopnosti v tomto ohledu obstát. Názory na možný budoucí vývoj českého školství. Q6. Nyní Vám budeme ukazovat jiné dvojice výroků, které se týkají možného směru vývoje českého školského systému. Z každé dvojice vyberte vždy ten výrok, který podle Vašeho názoru lépe popisuje, jak by se měl reformovat český školský systém. Který výrok lépe popisuje, jakým směrem by se měl vyvíjet český školský systém? F1: Škola by se měla snažit žáky více motivovat ke vzdělávání, vzdělávání by mělo probíhat tak, aby žáky zaujalo a aby se jej rádi aktivně účastnili. A1: Je třeba posílit všeobecnou složku vzdělávání, aby žáci dosahovali co nejvyšších standardů v oblastech jazyků, počítačů, financí apod. C1: Měl by být posílen takový přístup, aby nadaní žáci byli vzděláváni co nejvíce odděleně např. na víceletých gymnáziích a stejně tak odděleně i ti, kteří zaostávají. B1: Je nutné více sjednotit výuku tak, aby mezi školami byly minimální rozdíly v tom, co a jak učí např. plošnými přijímacími zkouškami, předepisováním osnov. E1: Školy by měly získat větší pravomoci k trestání žáků, kteří nedodržují pravidla chování např. drobný tělesný trest, možnost dočasného vyloučení ze školy apod. D1: Střední školství by mělo produkovat méně maturantů, aby nebyla úroveň maturit znehodnocována. F2: Žáci by měli mít silnější povinnost přizpůsobit se požadavkům školy, i když se jim nechce. A2: Je třeba posílit odbornou stránku vzdělávání, aby žáci byli co nejdříve odborně specializováni, aby mohli po střední škole vykonávat určitou profesi. C2: Nemělo by docházet k předčasnému oddělování nadaných žáků na víceletá gymnázia a podprůměrných žáků (do zvláštních škol) od těch průměrných. B2: Je třeba ponechat školám dostatečnou volnost, aby mohly vzdělávací program samostatně rozvíjet např. vytvářením vlastních školních vzdělávacích programů. E2: Školy by měly více a důkladněji pracovat se žáky ve výchovné oblasti, více jim vysvětlovat smysl pravidel a zapojit je do diskuse a rozhodování o těchto pravidlech. D2: Že je maturantů v porov. s předchozími desetiletími hodně, je v pořádku. Díky stále rychlejšímu vývoji techniky a technologií je potřeba stále více vědomostí. Vysokoškolsky vzdělaní: 42%. Mají obavu z devalvace hodnoty maturity, anebo se bojí?

Míra souhlasu s posílením plošného testování V současné době jsou názory na další posílení plošného testování žáků vyrovnané: polovina s posílením souhlasí, polovina nesouhlasí. Názor na plošné testování je ovšem spíše náhodný, není pevný a podložený. Míra souhlasu s posílením plošného testování Q7. Na středních školách již byla v letošním roce zavedena tzv. státní maturita, v náběhové fázi, přičemž Ministerstvo školství plánuje plošné testování posílit - např. chce zavést testování žáků z 5. a 9. tříd základních škol, uvažuje se také o testování předškoláků před vstupem do základní školy, apod. Do jaké míry souhlasíte anebo nesouhlasíte s posílením plošného testování ve školství? 49% souhlasí s posílením plošného testování. 48% nesouhlasí s posílením plošného testování.

Míra souhlasu s posílením plošného testování Míra souhlasu s posílením plošného testování v základním a středním školství roste společně se vzděláním. Více s posílením plošného testování souhlasí lidé, kteří se o problematiku školství a vzdělávání aktivně zajímají. Míra souhlasu s posílením plošného testování Q7. Na středních školách již byla v letošním roce zavedena tzv. státní maturita, v náběhové fázi, přičemž Ministerstvo školství plánuje plošné testování posílit - např. chce zavést testování žáků z 5. a 9. tříd základních škol, uvažuje se také o testování předškoláků před vstupem do základní školy, apod. Do jaké míry souhlasíte anebo nesouhlasíte s posílením plošného testování ve školství?

Podpora plošného testování i přes vybraná diskutovaná rizika. Obecně diskutovaná rizika spojená s tzv. plošným testováním si lidé uvědomují teprve po jejich připomenutí. Je zřejmé, že postoj k plošnému testování není obecně nijak pevný a odůvodněný. Nejsilnější jsou obavy z toho, že se školy budou namísto výuky připravovat na testy, resp. že se budou testovat ještě nezralé děti. Podpora plošného testování i přes vybraná diskutovaná rizika. Q8. Při zavedení plošného testování jsou často zmiňovaná tři rizika. Nyní Vám tato rizika postupně ukážeme a budeme se ptát, zda byste je doporučila podstoupit a plošné testování přesto zavést.

Důležitost oblastí pro doporučení základní školy. Česká veřejnost by základní školu doporučovala nejčastěji podle stylu a způsobu výuky, podle bezpečnosti na dané škole (postoj k šikaně a drogám), podle úspěšnosti žáků v dalším vzdělávání a obecně podle dostupnosti (blízkosti) školy. Důležitost oblastí pro doporučení základní školy. Q9. Představte si, že máte někomu poradit, jak vybrat základní školu pro jeho dítě. Ukážeme Vám několik oblastí, podle kterých rodiče vybírají školu pro své dítě. Vyberte 3 z nich, které jsou podle Vás důležité při výběru základní školy.

Zdroje a zájem o informace z oblasti školství a vzdělávání. Většina veřejnosti se o problematice školství a vzdělávání dozvídá pasivně ze sdělovacích prostředků a podle informací, kterým je v daný moment „vystavena“, i formuje svoje postoje a názory v této oblasti. Aktivně se k informacím z oblasti školství a vzdělávání dostává ca. 1/5 populace. Zdroje a zájem o informace z oblasti školství a vzdělávání. Q10. Můžete, prosím, označit odkud a do jaké míry získáváte informace z oblasti školství a vzdělávání?

Test znalostí – podíl správných odpovědí Znalost konkrétních oblastí z oblasti školství a vzdělávání je slabá, náhodná. Správně na všechny otázky neodpověděl nikdo. Je zde značná příležitost o školství a vzdělávání veřejnost informovat, a to jednoduchým a srozumitelným způsobem (ideálně o oblastech, které budou ovlivňovat školství do budoucna). Test znalostí – podíl správných odpovědí Q11-Q16. Podle Vás, … která odpověď je správná? Podíl správných odpovědí: 7 správných: 0% 6 správných: 3% 5 správných: 7% 4 správné: 16% 3 správné: 25% 2 správné: 25% 1 správná: 18% žádná správná: 6%

Konec dokumentu.

Daniel Procházka Jitka Zítková TNS AISA - Kontakty Client Partner daniel.prochazka@tnsglobal.com +420 – 602.365.802 Jitka Zítková Project Executive jitka.zitkova@tnsglobal.com +420 – 272.177.145