Výstupy z učení a nové metody výuky v současných podmínkách vysokého školství v České republice Eva Lajtkepová, VŠPJ Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu, registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/ VŠTE, České Budějovice 12. –
Změny ve vysokoškolském vzdělávání V posledních 15 letech největší změny na VŠ za posledních 50 let (?): ● zavedení třístupňového VŠ vzdělání (aniž ale proběhla skutečná diverzifikace škol a oborů), ● prudký nárůst počtu studentů, na VŠ nastupuje až 2/3 z populačního ročníku (tj. studují i ti, kteří v předchozích dekádách na VŠ studium nemohli ani pomyslet), ● růst počtu vysokých škol (soukromých, ale i jednotlivých fakult veřejných VŠ), nezměnil se ale příliš počet VŠ pedagogů, ● velké změny ve SŠ vzdělávání => VŠ přebírají absolventy SŠ s jinými kompetencemi než dříve.
Tab. 1: Vývoj počtu vysokých škol v ČR (Zdroj: Český statistický úřad) Ak. rokPočet VVŠ / fakultPočet SVŠ 2000/0124 / /0625 / /1026 / /1326 / 14144
Ak. rokPočet studentůIndex 00/01 = / / / / Tab. 2: Vývoj počtu studentů VŠ v ČR (Zdroj: Český statistický úřad)
Tab. 3: Vývoj počtu učitelů na VVŠ v ČR (Zdroj: Český statistický úřad) RokPočet učitelů VVŠ
Nové metody a přístupy ve VŠ vzdělávání Při zachování základních forem vzdělávací činnosti, typických pro VŠ (přednášky, semináře, cvičení, praxe…) je nutné se studenty pracovat jiným způsobem: ● větší důraz na názornost a bezprostřednost (např. využití multimediálních prostředků), ● více příkladů a procvičování (možnost e-learningu, autotestů, přístup k materiálům „vzdáleně“ a kdykoliv), ● podpora „nestíhajících“ studentů (zvláštní semináře, více konzultačních hodin…), ● další studijní materiály k dispozici (nelze již většinou očekávat, že student bude sám vyhledávat studijní materiály v knihovnách), ● zkoušky písemné (mnoho studentů, nutnost archivace výsledků…), a další.
Výstupy z učení – co mohou a nemohou Výstupy z učení: znalosti / dovednosti / obecné způsobilosti, které studenti získají v daném předmětu /oboru / programu, a které musí prokázat. Co mohou (v čem nám mohou pomoci): ● transparantně, standardizovaně a jednoduše pomocí „klíčových“ slov popsat, co se student naučí během studia – tj. lépe formulovat a popsat cíle studia (což v době, kdy se snižuje funkční gramotnost, není málo), ● pomoci odstranit duplicity ve výuce. Ale nemohou: …..tyto cíle skutečně naplnit.
Použitá literatura a zdroje: Bednaříková, I. (2007): Metodika vzdělávání dospělých. Jihlava: VŠPJ. Rohlíková, L., Vejvodová, J. (2012): Vyučovací metody na vysoké škole. Praha: Grada Publishing. Webové stránky Českého statistického úřadu (
Děkuji Vám za pozornost.