Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
FÁZE OBLOUKU.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: MGR. JINDRA BENEŠOVÁ, 2011 – 10 – 31 NÁZEV: VY_12_INOVACE_27_ LIDSKÉ TĚLO TÉMA:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let
Neverbální komunikace
Ústřední pilíř sociální psychologie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
FIGURÁLNÍ KRESBA Figurální kresba Co je figurální kresba?
v pedagogické diagnostice
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KRESBA JAKO DIAGNOSTICKÝ NÁSTROJ
LIDSKÁ POSTAVA základní pravidla kresby
Rodinné prostředí žáka
DĚTSKÁ HRA.
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Kresba.
VY_52_INOVACE_PRV.3.35 _Lidské tělo_pracovní list
Portrét - anfas Název školy
POSTAVA ( z boku).
Vývoj výtvarného projevu
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Loutka Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Základní charakteristika
Motorické schopnosti.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3356 NázevLidské tělo Téma hodinyLidské tělo PředmětPřírodověda.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná Lidské tělo
Lidské tělo.
Člověk Tematická oblast
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
jemná motorika, koordinace ruky a oka
Výtvarné aktivizační činnosti
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Hlavní části těla: hlava krk trup horní končetiny dolní končetiny
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_18_lidské tělo
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Lateralita.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Domaluj druhou polovinu
LIDSKÉ TĚLO ANOTACE DATUM AUTOR JAZYK OČEKÁVANÝ VÝSTUP
TECHNIKA ZNAK – rotace, souhra Lekce č. 17
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO PODPORA PRO VÝUKU
Výtvarné umění starověkého Egypta
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_59
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
Transkript prezentace:

Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy

Kresba ve vývoji člověka Radost z pohybu Radost ze vznikající stopy První hmatatelný výtvor dítěte Postupně získává význam (zobrazení světa, dětská interpretace sama sebe, hra, dospělácké „Co je to?“) Mění se v zobrazování skutečných věcí

Představa o lidském těle Dítě je antropocentrické První grafické podoby člověka bývají založeny na dotekových, pohybových a pocitových zkušenostech Zraková zkušenost získává na významu později

Vývoj kresby lidské postavy Kresba se vyvíjí spolu s vývojem schopnosti dítěte zobrazit svět Její podoba je ovlivněna: Vnímáním Jemnou motorikou Nadáním dítěte Podporou rodičů

Zaměříme se tedy na vývoj kresby postavy z hlediska vývojových stádií kresby všeobecně

Fáze prvotního obrysu Pokusy a experimenty s kreslením vstupují do této fáze kolem 3. roku života dítěte Již v této fázi se u dětí setkáváme se zobrazením lidské postavy

HLAVONOŽEC

HLAVONOŽEC Oválné čáranice Kříž Řada podrobností Pro dítě je celkem – hranicí zahrnující všechny důležité lidské znaky

HLAVONOŽEC OVÁL NOHY RUCE POZDĚJI PRSTY OBLIČEJ – význam úst, později oči

Fáze lineárního náčrtu Subjektivní výběr prvků pro kresbu Dítě kreslí to, co jej upoutá Velikost symbolů vypovídá o důležitosti pro dítě

PAŇÁK

Kolem 5. roku Plošná dvojdimenzionální kresba Proporce dosud nejsou v souladu Hlava Trup Nohy

Jiné typy kresby postavy Podlouhlý typ lidské figury – dobře členěn s trupem i krkem „lahvovité trupy“

Fáze realistické kresby 5-10 rok – „zlatý věk dětské kresby“ 6 let: Zdokonalování proporcí Zdokonalování formálních znaků „silná noha“ Vlasy a detaily „montovaná kresba“

7 rok: Zpřesnění proporcí Paže ve výši ramen Krk jako mezičlánek Pokrývka hlavy nebo účes Dokonalejší oblečení

PROFIL Usnadňuje tvorbu pohybového schématu Zpočátku mu chybí symetrie Smíšený profil – kombinace profilu z pohledu zpředu i ze strany

Kolem 8. roku – dokonalejší profil i nohy

Vývoj v zobrazování pohybu Hlavonožci – pokud něco drží, chodidla v nestejné výši, vychýlené z osy (domněnka) Pohyb znázorněný grafickým gestem – rozevláté vlasy Skutečný pohyb – natahování paží – česání, házení … (už po 4. roce) Později – kráčející nohy z profilu Kolem 9. roku – „loutkovitý pohyb“ končetin

Technika kresby v 9 letech Od montované kresby ke kresbě integrované Obličej – většina podstatných rysů Oblečení obohaceno o detaily 10-11 let – první pokusy o perspektivu, stínování, tvarování

Fáze prepuberty Mezník ve vývoji dítěte Kritický pohled na své výtvory Často přestává kreslit Pokud zůstává u kreslení, věnuje se portrétování členů rodiny Vývoj kresby je prakticky ukončen Později spíše zdokonalování

Využití kresby Diagnostické Terapeutické Zdroj informací Nezapomínat na individualitu dítěte

Kde můžete čerpat: Kol.autorů.:Přehled vývojové psychologie,Olomouc. UP Olomouc,2003 Langmeier,J.,Krejčířová,D.:Vývojová psychologie,Praha. Grada,1998 Nedvědová,Z.,Zatloukalová,I.:Výtvarná tvorba,Olomouc. Rubico, 2000 Uždil,J.:Výtvarný projev a výchova,Praha. SPN, 1978 Uždil,J.:Čáry klikyháky paňáci a auta,Praha. SPN, 1974 Vágnerová,M.:Vývojová psychologie, Praha. Portál,2000