Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy
Kresba ve vývoji člověka Radost z pohybu Radost ze vznikající stopy První hmatatelný výtvor dítěte Postupně získává význam (zobrazení světa, dětská interpretace sama sebe, hra, dospělácké „Co je to?“) Mění se v zobrazování skutečných věcí
Představa o lidském těle Dítě je antropocentrické První grafické podoby člověka bývají založeny na dotekových, pohybových a pocitových zkušenostech Zraková zkušenost získává na významu později
Vývoj kresby lidské postavy Kresba se vyvíjí spolu s vývojem schopnosti dítěte zobrazit svět Její podoba je ovlivněna: Vnímáním Jemnou motorikou Nadáním dítěte Podporou rodičů
Zaměříme se tedy na vývoj kresby postavy z hlediska vývojových stádií kresby všeobecně
Fáze prvotního obrysu Pokusy a experimenty s kreslením vstupují do této fáze kolem 3. roku života dítěte Již v této fázi se u dětí setkáváme se zobrazením lidské postavy
HLAVONOŽEC
HLAVONOŽEC Oválné čáranice Kříž Řada podrobností Pro dítě je celkem – hranicí zahrnující všechny důležité lidské znaky
HLAVONOŽEC OVÁL NOHY RUCE POZDĚJI PRSTY OBLIČEJ – význam úst, později oči
Fáze lineárního náčrtu Subjektivní výběr prvků pro kresbu Dítě kreslí to, co jej upoutá Velikost symbolů vypovídá o důležitosti pro dítě
PAŇÁK
Kolem 5. roku Plošná dvojdimenzionální kresba Proporce dosud nejsou v souladu Hlava Trup Nohy
Jiné typy kresby postavy Podlouhlý typ lidské figury – dobře členěn s trupem i krkem „lahvovité trupy“
Fáze realistické kresby 5-10 rok – „zlatý věk dětské kresby“ 6 let: Zdokonalování proporcí Zdokonalování formálních znaků „silná noha“ Vlasy a detaily „montovaná kresba“
7 rok: Zpřesnění proporcí Paže ve výši ramen Krk jako mezičlánek Pokrývka hlavy nebo účes Dokonalejší oblečení
PROFIL Usnadňuje tvorbu pohybového schématu Zpočátku mu chybí symetrie Smíšený profil – kombinace profilu z pohledu zpředu i ze strany
Kolem 8. roku – dokonalejší profil i nohy
Vývoj v zobrazování pohybu Hlavonožci – pokud něco drží, chodidla v nestejné výši, vychýlené z osy (domněnka) Pohyb znázorněný grafickým gestem – rozevláté vlasy Skutečný pohyb – natahování paží – česání, házení … (už po 4. roce) Později – kráčející nohy z profilu Kolem 9. roku – „loutkovitý pohyb“ končetin
Technika kresby v 9 letech Od montované kresby ke kresbě integrované Obličej – většina podstatných rysů Oblečení obohaceno o detaily 10-11 let – první pokusy o perspektivu, stínování, tvarování
Fáze prepuberty Mezník ve vývoji dítěte Kritický pohled na své výtvory Často přestává kreslit Pokud zůstává u kreslení, věnuje se portrétování členů rodiny Vývoj kresby je prakticky ukončen Později spíše zdokonalování
Využití kresby Diagnostické Terapeutické Zdroj informací Nezapomínat na individualitu dítěte
Kde můžete čerpat: Kol.autorů.:Přehled vývojové psychologie,Olomouc. UP Olomouc,2003 Langmeier,J.,Krejčířová,D.:Vývojová psychologie,Praha. Grada,1998 Nedvědová,Z.,Zatloukalová,I.:Výtvarná tvorba,Olomouc. Rubico, 2000 Uždil,J.:Výtvarný projev a výchova,Praha. SPN, 1978 Uždil,J.:Čáry klikyháky paňáci a auta,Praha. SPN, 1974 Vágnerová,M.:Vývojová psychologie, Praha. Portál,2000