Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Název vzdělávacího materiálu
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Etická výchova Koncepce předmětu na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži.
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Různé role zástupce ředitele školy
sociální psychologie Škola:
Etická výchova a Finanční gramotnost
Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze
Výchovný styl Jak zajistit, aby se děti chovali dobře i tehdy, když se nikdo nedívá.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
OTEC A SYN mezigenerační vzdělávání v podnikání TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Naše zvolená průřezová témata
Učebnice Etická výchova – jak ji používat? Ne diktát shora, ale nabídka. Ne cíl, ale prostředek
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Víme opravdu, co to je LEADER?
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Role školního koordinátora EVVO
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Zdravá škola.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Úvod do učiva občanské výchovy
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Průřezová témata.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Jak zajistit, aby se děti chovaly dobře i tehdy, když se nikdo nedívá.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Průřezová témata klíčových kompetencí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
aktuální problémy současného světa
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Pedagogická komunikace
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Etická výchova jako nástroj prevence Konference PPRCH 2010 Ing. Mgr. M. Nováková.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Příjemce podpory: TRIALOG
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Kázeň Michal Dubec o.s.Projekt Odyssea 1/9.
ZŠ Integra na cestě… Ing. Libor Podešva, Ph.D.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Podpora bezpečného klimatu prostřednictvím etické výchovy Hana Kachtíková 3.října 2017
Psychologie výchovy a vzdělávání
Práva dítěte Výchova k občanství
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Etická výchova jako součást života školy
Transkript prezentace:

Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace

Východiska etické výchovy Sokratův elenchický přístup Výchova charakteru Prosociálnost jako základní kategorie

Pohledy na etickou výchovu Prolínání celou školou Samostatný předmět – důvody: 1.„ukotvení“ etické výchovy na školách 2.systematický postup implementace 3.vytvoření konkrétního časového prostoru 4.speciální forma výuky 5.zkušenosti ze zahraničí

Předmět etická výchova jako doplněk vzdělávacích dokumentů V otázce cílů V oblasti sociálního rozměru etiky V oblasti rozvoje pozitivních citů ve škole V otázce vzorů a jejich volby V tématu iniciativnost V tématu duchovní složka osobnosti

Cíl etické výchovy - prosociálnost Ve prospěch druhého Není povinností Nečekám protislužbu

Obsah předmětu etická výchova 1. Komunikace a mezilidské vztahy 2.Pozitivní sebepojetí 3.Pozitivní hodnocení druhého 4.Tvořivost 5.Komunikace citů 6.Empatie 7.Asertivita 8.Reálné a zobrazené vzory 9.Elementární prosociálnost 10. Komplexní prosociálnost

Aplikační témata etické výchovy Rodina, ve které žiji Zdraví Ekonomické hodnoty Ekologie Etické hodnoty Duchovní rozměr člověka

Výchovný styl Vytvořit výchovné společenství Atribuce Induktivní disciplína Akceptace dítěte Vybízení k prosociálnosti Stanovme jasná pravidla Odměny a tresty používejme opatrně Do výchovy zapojit rodiče Radostná atmosféra

Postup nácviku sociální dovednosti Kognitivní senzibilizace Hodnotová reflexe Nácvik ve třídě Transfer do reálného života

Etická výchova v ČR – současná situace Doplňující vzdělávací obor Otevřenost novým inovacím Pracovní skupina MŠMT cca 1000 učitelů a 100 škol Financování Nutno vytvořit společnou platformu pro ty, kteří chtějí participovat na vytváření a implementaci etické výchovy do škol.

Ilustrativní pohled „zdola“ „Během tří let jsem se seznámila s tímto docela novým předmětem a snad i trochu nakoukla pod pokličku smyslu této výchovy. Osobně si myslím, že má etika za úkol pomoci studentům z různých životních podmínek, prostředí i názorů růst v nikoliv poslušné členy společnosti, kteří slepě půjdou za vedoucím, nýbrž v originální osobnosti, které samy dokážou zvážit situaci, vytvořit si na ni názor a zaujmout k ní postoj založený na zvnitřnělých morálních hodnotách. Největší hodnotu má však etika pro mě v tom, že pomáhá lidem nalézat sebe a pracovat na sobě.“ (Hanka, 19 let)

Děkuji za pozornost. Mgr. et Mgr. Pavel Motyčka