Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace
Východiska etické výchovy Sokratův elenchický přístup Výchova charakteru Prosociálnost jako základní kategorie
Pohledy na etickou výchovu Prolínání celou školou Samostatný předmět – důvody: 1.„ukotvení“ etické výchovy na školách 2.systematický postup implementace 3.vytvoření konkrétního časového prostoru 4.speciální forma výuky 5.zkušenosti ze zahraničí
Předmět etická výchova jako doplněk vzdělávacích dokumentů V otázce cílů V oblasti sociálního rozměru etiky V oblasti rozvoje pozitivních citů ve škole V otázce vzorů a jejich volby V tématu iniciativnost V tématu duchovní složka osobnosti
Cíl etické výchovy - prosociálnost Ve prospěch druhého Není povinností Nečekám protislužbu
Obsah předmětu etická výchova 1. Komunikace a mezilidské vztahy 2.Pozitivní sebepojetí 3.Pozitivní hodnocení druhého 4.Tvořivost 5.Komunikace citů 6.Empatie 7.Asertivita 8.Reálné a zobrazené vzory 9.Elementární prosociálnost 10. Komplexní prosociálnost
Aplikační témata etické výchovy Rodina, ve které žiji Zdraví Ekonomické hodnoty Ekologie Etické hodnoty Duchovní rozměr člověka
Výchovný styl Vytvořit výchovné společenství Atribuce Induktivní disciplína Akceptace dítěte Vybízení k prosociálnosti Stanovme jasná pravidla Odměny a tresty používejme opatrně Do výchovy zapojit rodiče Radostná atmosféra
Postup nácviku sociální dovednosti Kognitivní senzibilizace Hodnotová reflexe Nácvik ve třídě Transfer do reálného života
Etická výchova v ČR – současná situace Doplňující vzdělávací obor Otevřenost novým inovacím Pracovní skupina MŠMT cca 1000 učitelů a 100 škol Financování Nutno vytvořit společnou platformu pro ty, kteří chtějí participovat na vytváření a implementaci etické výchovy do škol.
Ilustrativní pohled „zdola“ „Během tří let jsem se seznámila s tímto docela novým předmětem a snad i trochu nakoukla pod pokličku smyslu této výchovy. Osobně si myslím, že má etika za úkol pomoci studentům z různých životních podmínek, prostředí i názorů růst v nikoliv poslušné členy společnosti, kteří slepě půjdou za vedoucím, nýbrž v originální osobnosti, které samy dokážou zvážit situaci, vytvořit si na ni názor a zaujmout k ní postoj založený na zvnitřnělých morálních hodnotách. Největší hodnotu má však etika pro mě v tom, že pomáhá lidem nalézat sebe a pracovat na sobě.“ (Hanka, 19 let)
Děkuji za pozornost. Mgr. et Mgr. Pavel Motyčka