Co je to: podnikové řízení? Proces ovlivňování lidských činností v reakci na globální problémy společnosti na prahu 21.století
Tři základní pojmy moderního managementu: Organizace - prostředí, ve kterém je vliv na lidské činnosti cílevědomě uplatňován. Management - proces, kterým je tento vliv prosazován do každodenní praxe. Manažeři - nositelé procesu managementu, jedinci odpovědní za účelnost a efektivnost výkonu lidských činností.
ORGANIZACE je sdružení lidí, kteří spojili své síly a prostředky v zájmu dosažení určitého cíle.
Organizace: otevřený systém OKOLÍ Interakce P M F I Vnitřní zdroje Vstupy: Výstupy: Hm En Inf Zboží Služby Transformační proces ORGANIZACE
Jak definovat trh(y) pro výrobky firmy? CO? = kvalita nabízeného výrobku JAKÁ? = potřeby, přání a požadavky zákazníků KTERÝCH? = cílový trh (skupina zákazníků s homogenními zájmy) KDE? = geografické rozložení segmentů trhu
Jaké podnikatelské cíle volit? Zisk Rozvoj organizace podíl na trhu moderní technologie dobré jméno Spokojenost zákazníků Péče o zaměstnance Dobré vztahy s okolím místní správa občanská veřejnost
MANAGEMENT je proces plánování, organizování, vedení, kontroly a řízení lidí a jimi využívaných prostředků v zájmu dosažení vytýčených cílů.
Logická souvislost mezi složkami procesu managementu: Plán: vytýčení cílů a představy o ideální cestě k nim. Organizace: uspořádání zdrojů tak, aby co nejlépe přispívaly k dosažení cílů. Vedení: emotivní působení na lidi, aby usilovali o dosažení cíle. Kontrola a řízení: korekce odchylek na cestě k cíli.
Existuje pouze jeden správný způsob managementu podnikání? Teorie managementu, vycházející z počátku 20.století nelze aplikovat bez výrazných změn jejich konceptu na jeho konci! Organizace musí reagovat prioritně na vývoj ve svém okolí; určujícím faktorem je zákazník, nikoliv obor podnikání. Podnikání přestává být definováno národními hranicemi; organizace se stávají nadnárodními a tím i kulturně heterogenními.
MANAŽEŘI tvoří specifickou skupinu pracovníků organizace, kteří nevykonávají bezprostředně pracovní činnosti, ale vytvářejí podmínky pro jejich úspěšný výkon.
Čím je manažer pro své podřízené? Mluvčí skupiny Vzor jednání a pracovního chování Odborník schopný ukázat jak řešit pracovní problémy Obětní beránek Politický činitel Nadřízený: vykonavatel odměn a trestů Rozhodčí a prostředník při řešení sporů a konfliktů Symbol skupiny
Soubor manažerských kompetencí: Technické znalost metod a technik moderního managementu Humanitní „umět to s lidmi“ Koncepční vidět systémově uspořádání důsledků svých rozhodnutí
Manažeři současné firmy plně zodpovídají za výsledky jejích podnikatelských aktivit, jejich úkolem je zajistit: Takovou úroveň podnikatelské výkonnosti, kterou je dosaženo plánovaných strategických cílů a hospodářských výsledků. Potřebný stupeň konkurenceschopnosti v oboru a na trzích, kde firma působí. Nezbytnou efektivnost a produktivitu výkonu jakýchkoliv podnikatelských aktivit firmy Manažer je v podstatě koučem, který musí zajistit postup svého mužstva do první ligy a špičkové umístění v této soutěži při co nejlepším využití talentu a schopností hráčů svého mužstva.
Požadavky na odborné kompetence manažerů českých firem Vrcholový management - zajištění rozvoje podnikatelské výkonnosti firmy Střední úroveň managementu - zabezpečit vysokou úroveň konkurenceschopnosti firmy Management první úrovně - dosáhnout vysoké efektivity výkonu všech podnikatelských činností firmy
Manažer: Stratég nebo politik? Musí umět strategicky myslet: správně vytýčit podnikatelské cíle a vymezit cestu k nim - STRATÉG. Musí umět přesvědčit své podřízené, aby plně přispívali k dosažení těchto cílů - POLITIK. Dobrý manažer musí být obojí!
Co je hlavním úkolem dnešních manažerů? Zajistit pružné přizpůsobení organizace vývoji v jejím okolí - znamená to zaměřit se ve značné míře navenek, nikoliv pouze dovnitř firmy! Zajistit prosperitu firmy - věnovat větší pozornost získání podnikatelských příležitostí než snižování nákladů a zvyšování produktivity. Hledat strategické partnery i mimo hranice svého oboru - zaměřit se na vznik výhod z prodeje kombinovaných produktů.
Tři klíčová slova managementu moderní organizace: KOMPETENCE - vznikající v prostředí „učící se“ organizace INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE OSOBNÍ AUTORITA - jako základna mocenské pozice manažerů
V čem se změnilo postavení manažerů dnešních organizací? Odpovědnost vůči vlastníkům je rozšířena o širší koncept společenské odpovědnosti. Čím vyšší je kvalifikace pracovníka, tím spíše se stává partnerem a nelze s ním jednat jako nadřízený s podřízeným. Informační technologie omezuje monopol vlastnictví informací a vyžaduje jiné manažerské kompetence. Zásadní je rozvoj kompetencí organizace, spíše než zhodnocování majetku.