NKÚ, postavení a funkce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti a limity kontroly obcí
Advertisements

Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
NKÚ, ČNB a Veřejný ochránce práv
Obecná část rozpočtového práva III
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Přístup ke kontrole prostředků poskytnutých ČR ze zahraničí Josef Polák Výroční konference ROP JZ Listopad 2011.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Daňová teorie a politika
Legislativní proces J.Kožiak.
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol František Dohnal.
TEST 17. POLITOLOGIE
Tato prezentace byla vytvořena
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Rozpočty územních samosprávných celků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ PREZIDENT ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Nejvyšší kontrolní úřad
Exekutiva a justice VkO 9.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Rozpočtový proces a jeho kontrola
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
PREZIDENT. Prezident České republiky  je hlava České republiky  od roku 2013 volen přímo občany ČR  skládá slib do rukou předsedy Senátu
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Publikace vydané RVDA Martina Smetanová.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obsah veřejných rozpočtů III
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
NKÚ, ČNB, Veřejný ochránce práv a Úřad pro ochranu osobních údajů
Veterinární a potravinářská legislativa
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Obecná část rozpočtového práva III
Nejvyšší kontrolní úřad
Veřejný ochránce práv.
Obecná část rozpočtového práva III
Obsah veřejných rozpočtů III
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

NKÚ, postavení a funkce

Úvod

Stručně z historie 1761 – založena první kontrolní instituce: Dvorská účetní komora 1919 – Nejvyšší účetní kontrolní úřad v Praze 1951 – Ministerstvo státní kontroly (nahrazeno Ústřední komisí státní kontroly a statistiky) 1990 – Federální ministerstvo kontroly (a republiková ministerstva pro ČR a SR)

Základní informace o NKÚ článek 97 zákona č. 1/1993 Sb., Ústavy České republiky => nezávislý orgán vykonávající kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu, prezidenta a viceprezidenta jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny a jehož postavení, působnost a organizační strukturu stanoví zvláštní zákon zákon č. 166/1993, o Nejvyšším kontrolním úřadu (dosud 17 novel), účinnost od 1.7.1993 prvky zákonné úpravy NKÚ splňují základní principy a doporučení Limské deklarace INTOSAI, která představuje základní dokument shrnující principy nezávislé kontrolní činnosti (přijata v roce 1977)

Zdroj: Výroční zprávy NKÚ, (rok 2006 nebyl k dispozici) Hospodaření NKÚ financován ze státního rozpočtu ČR samostatná rozpočtová kapitola státního rozpočtu ČR návrh rozpočtu ke schválení Poslanecké sněmovně příjmy (z titulu školící činnosti pro veřejnost a pronájmů prostor) a výdaje (cca 65 % platy zaměstnanců) Tabulka 1: Příjmy a výdaje NKÚ za období 2001 až 2005 a 2007 (v tis. Kč) Zdroj: Výroční zprávy NKÚ, (rok 2006 nebyl k dispozici)

Organizace NKÚ

Prezident NKÚ řídí a jedná jménem NKÚ, funkční období 9 let je předsedou kolegia a kárné komory NKÚ prvním prezidentem se dne 7.8.1993 stal JUDr. Lubomír Voleník, nástupcem se dne 4.11.2005 stal současný prezident Ing. František Dohnal podmínky pro jmenování: občan ČR, způsobilý k právním úkonům, bezúhonný a jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že bude svoji funkci řádně zastávat, ukončené vysokoškolské vzdělání a starší 35 let jmenuje ho prezident ČR na návrh Poslanecké sněmovny, slib zní: „Slibuji věrnost ČR. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že budu svoji funkci vykonávat nezávisle a nestranně a nezneužiji svého postavení.“

Viceprezident NKÚ zastupování prezidenta v případě jeho nepřítomnosti prvním viceprezidentem byl ode dne 8.7.1993 PhDr. Václav Peřich, jeho nástupcem byl Ing. Dušan Tešnar, který 10.9.2007 rezignoval, pozice dosud neobsazena podmínky pro výkon funkce viceprezidenta totožné s podmínkami prezidenta Věk min. 30 let

Členové NKÚ vykonávají kontrolu řídí kontrolní činnost vypracovávají kontrolní závěry podle plánu kontrolní činnosti voleni Poslaneckou sněmovnou na návrh prezidenta NKÚ celkový počet členů je15 stanovena jedna z podmínek ukončení výkonu funkce člena, a to dosažení věku 65 let

Další orgány NKÚ Kolegium: Senáty: Kárná komora: Kontroloři tvořeno prezidentem, viceprezidentem a členy NKÚ, představuje nejvyšší kolektivní orgán NKÚ a jeho členové jsou kárně odpovědní má schvalovací funkci (nadpoloviční většina přítomných) Senáty: složeny ze 3 a více členů, zřizuje je kolegium při schvalování plánu kontrolní činnosti hlavní činností schvalování kontrolních závěrů Kárná komora: zjišťuje kárná provinění a ukládá kárná opatření (napomenutí, snížení platu, odvolání) složena z prezidenta a soudců Nejvyššího soudu Kontroloři

Graf 1: Vývoj počtu zaměstnanců NKÚ za období 2001 až 2007 Počet zaměstnanců průměrný podíl pracovníků s vysokoškolským vzděláním okolo 75 % na celkovém počtu zaměstnanci kontrolní sekce tvoří asi 70 % všech zaměstnanců NKÚ (průměrný věk 46 roků) Graf 1: Vývoj počtu zaměstnanců NKÚ za období 2001 až 2007

Postavení a působnost NKÚ

Předmět kontrolní činnosti kontrola ze zákona u OSS, FO a PO: hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky vybíranými na základě zákona (např. pojistné na zdravotní pojištění a sociální zabezpečení) ve prospěch právnických osob s výjimkou prostředků vybíraných obcemi nebo kraji v jejich samostatné působnosti, státního závěrečného účtu ČR, plnění státního rozpočtu ČR, hospodaření s prostředky poskytnutými ČR ze zahraničí a s prostředky, za něž převzal stát záruky, vydávání a umořování státních cenných papírů, zadávání státních zakázek a hospodaření České národní banky v oblasti výdajů na pořízení majetku a výdajů na její provoz

Předmět kontrolní činnosti Graf 2: Vývoj počtu celkových a zrušených kontrol, vládou projednaných kontrolních závěrů a podaných trestních oznámení v letech 1993 až 2008

Průběh kontrolní činnosti Plánování a realizace kontrol podle kolegiem schváleného, prezidentem předloženého Poslanecké sněmovně a vládě ČR a ve věstníku NKÚ zveřejněného plánu kontrolní činnosti obsahem: předmět a cíl kontroly, určení kontrolovaných subjektů a časový plán kontroly podkladem pro sestavení plánu kontrol: podněty vlastní i mimo NKÚ iniciované (Poslanecká sněmovna, Senát, jejich orgány a vláda ČR) postup při provádění kontroly se řídí v zákoně uvedeným kontrolním řádem

Průběh kontrolní činnosti Výsledky kontrol kontrolní protokol (náležitosti ze zákona, podepisuje kontrolor i kontrolovaná osoba) kontrolní závěry, tj. písemné zprávy obsahující shrnutí a vyhodnocení skutečností (zveřejněny ve věstníku NKÚ) pokud NKÚ zjistí skutečnosti nasvědčující trestné činnosti nebo porušení hmotně-právních předpisů, je povinen to oznámit příslušným orgánům od ledna 1997 NKÚ oznamuje správcům daně skutečnosti mající vztah k daňovým povinnostem kontrolovaných osob

Průběh kontrolní činnosti Graf 3: Finanční zhodnocení přínosů kontrolní činnosti NKÚ za období 2001 až 2005 (v mld. Kč)

Mezinárodní spolupráce přispívá ke zvyšování kvality práce NKÚ, především v oblasti s finančními prostředky poskytnutými ze zahraničí. NKÚ dbá a stále rozvíjí své vztahy se zahraničními kontrolními institucemi celého světa odbor mezinárodních vztahů NKÚ: zpracovává plán zahraničních aktivit organizuje a zajišťuje tyto aktivity zajišťuje spolupráci s vrcholnými kontrolními orgány v zahraničí (Evropským účetním dvorem a dalšími orgány Evropské unie a s orgány dalších mezinárodních organizací včetně Mezinárodní rady auditorů) pro své potřeby zajišťuje překlady dokumentů a vyhodnocuje proces přibližování českého práva k právu EU

Mezinárodní spolupráce NKÚ má své zastoupení v: INTOSAI: Mezinárodní organizace nejvyšších auditních institucí (International Organisation of Supreme Audit Institutions), založena v roce 1953 a v současné době je jejími členy více než 180 států EUROSAI: Evropská organizace nejvyšších auditních institucí (European Organization of Supreme Audit Institutions) Evropský účetní dvůr: NKÚ spolupracuje již od roku 1993, Smlouva o založení ES požaduje, aby EÚD a národní auditní instituce členských států spolupracovaly v duchu důvěry při respektování své nezávislosti Kontaktní výbor: shromáždění vedoucích představitelů nejvyšších auditních institucí členských států EU a EÚD SIGMA: iniciativa OECD a EU IBAN: Mezinárodní rada auditorů NATO (International Board of Auditors for NATO), vrcholný auditní orgán NATO Visegrátská skupina „V4 + 2“: neformální, nezávislé a profesní fórum vedoucích představitelů nejvyšších auditních institucí členských zemí Visegrádské čtyřky a Rakouska a Slovinska