Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečnost práce.
Advertisements

Bezpečnost práce a základní znalosti z oblasti chemie
SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bezpečnost práce v chemii
Nebezpečné chemické látky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Chemická legislativa §§§
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČISTICÍ PROSTŘEDKY (VÝSTRAŽNÉ SYMBOLY) hořlavé látky
Nebezpečné vlastnosti látek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Atom a jeho složení Bc. Karolína Růtová.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8-02.
Přeprava nebezpečného zboží I
Karbonylové sloučeniny
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8-05.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Směsi, dělení složek směsí
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Digitální učební materiál
Bezpečnost práce v chemii
Vlastnosti látek Opakovací otázky
Proč se učím chemii, časově tematický plán učiva
Nejznámn ě jší karboxylové kyseliny Obrázek č.1 Obrázek č.15.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oddělujeme složky směsí
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Označování nebezpečných látek
Karboxylové kyseliny. Karboxylové kyseliny - jsou deriváty uhlovodíku, které mají ve své molekule karboxylovou skupinu - COOH.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Významné areny 1.
Alkany.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Paliva Bašus,Buchtová,Plívová,Steiner 9.B. 1) Jaké vlastnosti musí mít látka, která je palivem? Musí hořet. Náklady na její výrobu musí být co nejnižší.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004.
Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Chemické látky a jejich změny Obsah zaměření:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_10_Vodík Téma: Chemie 8.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Autor: Stejskalová Hana
Bezpečnost práce v chemii
AMONIAK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_26.
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Nebezpečné chemické látky a přípravky
Autor: Stejskalová Hana
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_17
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_16
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová Žák charakterizuje látky výbušné, oxidující, extrémně hořlavé, vysoce hořlavé, toxické, vysoce toxické, dráždivé, žíravé, nebezpečné pro životní prostředí

Podívejme se do historie http://www.dailymotion.com/video/x11ug82_lucrezia-borgia-krasna-travicka-myty-a-fakta-historie-cz_shortfilms Lucretia Borgia

Výbušné látky třaskaviny střeliviny trhaviny při reakcích uvolňují množství plynů, které se rozpínají ničivé účinky výroba dynamitu, střeliv podle způsobu výbuchu (exploze) dále dělíme na: třaskaviny střeliviny trhaviny

Oxidující látky při styku s jinými látkami (především hořlavými) vyvolávají jejich prudké hoření

Hořlavé látky extrémně hořlavé vysoce hořlavé většinou plyny nebo kapaliny s nízkou teplotou varu zemní plyn, propan – butan paliva do leteckých a raketových motorů (nebezpečí požáru) pevné i kapalné látky, které se mohou snadno vznítit benzin

Jedovaté látky vysoce toxické toxické jsou to látky, které i v malých nebo velmi malých dávkách způsobují smrt nebo poškození zdraví

Látky zdraví škodlivé Podobné účinky jako látky toxické, ale působí až při větších dávkách

Látky žíravé mohou zničit živé tkáně při styku s nimi patří sem např. kyseliny či hydroxidy poleptání - účinek žíraviny na pokožku

Látky dráždivé mohou při styku s kůží nebo sliznicemi vyvolat záněty nemají žíravé účinky při práci s nimi nutno používat ochranné pracovní pomůcky (rukavice, aj.) mohou vyvolávat alergie

Látky nebezpečné životnímu prostředí Látky, které ohrožují jednu nebo více složek životního prostředí (půdu, vodu, ovzduší,..) V současné době kladen důraz na jejich eliminaci Patří sem některé přípravky proti plísním či hmyzu

R – věty, S - věty R - věty S - věty označují a upřesňují rizikovost nebezpečných látek celkem 65 vět obsahují pokyny pro bezpečné zacházení s nebezpečnou látkou celkem 62 vět

K zamyšlení Zjistěte, zda v České republice roste oměj šalamounek. Pokud ano, kde přesně? Co je na něm zajímavého? Znáte některé látky,, které poškozují či znečišťují životní prostředí? Setkali jste se doma s nějakou látkou, která způsobila, že Vás potom škrábalo v krku, svědil nos, aj.?

Zdroje ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Chemie 8: pro základní školy a víceletá gymnázia : učebnice. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2006, 136 s. ISBN 80-723-8442-2. www.google.com (obrázky)