LIMITUJÍCÍ FAKTORY ČESKÉHO EXPORTU
Proč je export pro ČR důležitý?
Struktura tvorby HDP ČR v roce 2013 v % (HDP = 4,086 bil.Kč)
Co mimo jiné export limituje?
1.Placení firemních daní je druhé nejkomplikovanější v Evropě (v průměru firmy potřebují na přípravu a vyřízení 413 h / rok, tj.1,8 pracovníka)
2.Vysoké odvody a daně z mezd (z každé vyplacené stokoruny dostane stát 65,10 Kč)
3.Vysoké zdanění pohonných hmot (z každého prodaného litru benzínu dostane stát při ceně 36 Kč/l 20,45 Kč, tj. 56,8%)
4. Legislativní nestabilita (NOZ platný od má připravenou novelizaci více než 300 paragrafů)
5.Korupce (podle Amnesty International přichází stát = daňový poplatník o 100 mld. Kč/rok)
6.Mýto (sazby v Kč/km) (od se připravuje výrazné navýšení mýta, i když stav silnic je katastrof.) Kamion 4+ náprav
7. Školství, jako limitující faktor budoucího českého Exportu
Hlavní brzda dalšího růstu: Nedostatek techniků na všech úrovních vzdělávání!
Příčiny nedostatku techniků: 1. Základní školství je přefeminizované – podíl žen v pedagogických sborech přesahuje 85 % z celkového počtu učitelů na ZŠ. 2. Málo hodin matematiky, většinou se vyučuje memorování, nikoliv logické myšlení, syntéza a analýza dat. 3. Postupně klesá funkční gramotnost žáků ZŠ (odhaduje se, že ztráta ČR činí 169 mld. Kč/rok) 4. Na technické SŠ jdou většinou žáci, kteří se nedostanou na gymnázia – mají výrazně horší prospěch na ZŠ
5. V ČR je středních škol (z toho státních, ostatní jsou soukromé nebo církevní). - průměrný počet studentů na jednoho pedagoga je 12 - v regionálním školství stát zaplatí 86 mld. Kč/rok za osobní náklady - při 25 studentech/pedagoda – úspora 35 mld. Kč/rok 6. Prům. plat učitele ZŠ v r byl Kč/měs. Při úvazku 23 h/týdně (lékař ve státním zdrav. zařízení s atestací a 9 roky praxe má tab. plat Kč/měs. při úvazku 40 h/týdně) 7. Ve školním roce 2013/14 propadlo u maturit cca 14 tis. studentů, z toho 25 % z matematiky!
Složení studentů SŠ Školní rok (osob)Rozdíl 12 / / 09Školní rok (%) Počet studentů08/0912/13Osob%08/0912/13 Učňovské obory ,922,823,2 Gymnázia a lycea ,732,634,0 Ostatní s maturitou ,144,742,8 C E L K E M ,5100,0 V ČR je 127 Obchodních akademií ! 2008/ /13
8. V ČR je 82 VŠ (z toho 44 soukromých) a 178 vyšších odborných škol. - podíl studentů na technických vysokých školách se snížil o 10 p.b.(o 41 %) - nedostatek erudovaných pedagogů (školy si půjčují profesory na státní zkoušky) - školy si konkurují při získávání studentů, snižují nároky, nedělají přijímací zkoušky (nastupují i studenti s IQ < 100) – příčinou jsou kapitační přísp % bakalářů pokračuje v dalším studiu (největší podíl na světě → chybí v provozech závodů)
9. V ČR rychle přibývá lidí s vysokoškolským vzděláním, zatímco před 11 lety jich bylo , loňské sčítání už eviduje lidí, tj. nárůst o 46,6 % KDO BUDE CHTÍT PRACOVAT MANUÁLNĚ??? 10. Druhým extrémem je, že také roste počet lidí, kteří jsou zcela bez vzdělání. Tedy těch, kteří vůbec nechodili do školy. Před 11 lety jich bylo , loni už , tedy o 24,6 % více (= městu velikosti Přerova, vč.nemluvňat ) 11. Pokud nedojde k rychlé a zásadní změně, zhynou tradiční české obory
Strojírenský průmysl Chemický průmysl Elektrotechnický průmysl Textilní průmysl Sklářský průmysl
Vysokoškoláci budoucnost průmyslu?
/ 01 Studentů% %Δ % Pedagogické , ,343,7 Humanitní vědy , ,193,7 Společenské vědy , ,3142,0 Přírodní vědy , ,9135,1 Technické , ,511,2 Zemědělství8 4154, ,4101,3 Zdravotnictví , ,7106,7 Služby7 9713, ,8134,2 CELKEM ,5 Rozdělení studentů na VŠ v ČR
Jak jsme na tom v porovnání se světem?
Pořadí 2013ZEMĚPořadí 2012Změna 13x12POZNÁMKA 1Švýcarsko10První 3 místa bezezměny 2Singapůr20 3Finsko30 4Německo62 5USA72 6Švédsko4-2 7Hongkong92 8Nizozemí5-3 9Japonsko101 Velká Británie8-2 16Rakousko160 23Francie230 42Polsko41 46Česká republika39-7Nelichotivé umístění 49Itálie Maďarsko Slovensko Burundi Guinea Čad139-9 Žebříček konkurenceschopnosti dle Svět. ekonom. fóra ( WEF)
Pořadí konkurenceschopnosti ČR dle World Economic Forum Ještě horší než vlastní umístění, je trend!
Pořadí kvality vzdělávacího systému ČR dle WEF Dynamika propadání!
Pořadí studentů ve znalosti matematiky a přír.věd v ČR dle WEF Dynamika propadání!
Hodnocení školství v ČR – srovnání s nejlepšími (škála 1–7) dle WEF
Statistická data (100 hodnot) a dotazníkový průzkum se shrnou do 12 pilířů (stav institucí, infrastruktura, makroekonomické prostředí, zdravotní stav populace, školství, fungování trhu a finančních institucí, využívání inovací atd.) KATEGORIE Umístění ČR Vysoký stupeň nedůvěry v politiky 146 Daně, které nepodporují investování 132 Špatná a neefektivní státní regulace 135 Zvýhodňování některých firem státními orgány 123 Obtížné propouštění a najímání zaměstnanců 121 Vysoký deficit veřejných rozpočtů 120 Zneužívání veřejných peněz 117 Stát neobjednává ve veřej. zakázkách moderní technologie 124 Příčiny špatné konkurenceschopnosti – dle WEF
ČR
Jak je to s dlouhodobou koncepční práci na MŠMT? Chybí ucelená dlouhodobá koncepce systému vzdělávání Na postu Ministra ŠMaT se od r.1993 vystřídalo 16 osob Průměrná životnost ministra na tomto resortu je 1,4 roku 7 ministrů sloužilo < 1 rok 2 ministři sloužili jen 1 měsíc 4 roky přežila ve funkci pouze Petra Buzková (3 premiéry) Horší situace je jen na Min. zdravotnictví (18 ministrů)
Ministr ŠMaTPremiérStranaOdDoDnyRoky 1Piťha PetrKlaus 1.KDS ,82 2Pilip IvanKlaus 1.KDS ,09 3Gruša JiříKlaus 2.N ,58 4Sokol JanTošovskýN za KDU ČSL ,53 5Zeman EduardZemanČSSD ,98 6Buzková PetraŠpidla, Gross, ParoubekČSSD ,14 7Kopicová MiroslavaTopolánek 1.N ,35 8Kuchtová DanaTopolánek 2.SZ ,73 9Bartoňová EvaTopolánek 2.ODS ,08 10Bursík MartinTopolánek 2.SZ ,09 11Liška OndřejTopolánek 2.SZ ,51 12Kopicová MiroslavaFischerN za ODS ,18 13Dobeš JosefNečasVV ,72 14Fiala PetrNečasN ,19 15Štys DaliborRusnokN ,56 16Chládek MarcelSobotkaČSSD ??? PRŮMĚR 5241,44
MŠMT má druhou největší „spotřebu“ ministrů z našich ministerstev od ! MinisterstvoPočet ministrů ČR 1Zdravotnictví18 2Školství MaT16 3Dopravy16 4Obrany16 5Místní rozvoj16 6Životního prostředí15 7Kultury14 8Spravedlnosti14 9Financí12 10Vnitra12 11Zemědělství12 Průmyslu a obchodu11 13Práce a SV11 14Zahraničních věcí10
Jaké z toho mohou být důsledky? Wolfgang Schuster: bývalý primátor Stuttgartu, dnes předseda Evropské nadace pro vzdělávání na přednášce „Perspektivy duálního vzdělávání v ČR“ v Praze prohlásil: „Německý průmysl je připraven na odchod z České republiky. Ne proto, že zde každoročně rostou náklady na pracovní sílu, ale proto, že za 25 let společnost neudělala nic pro technické vzdělání a s odcházející generací dnešních šedesátníků nebude dostatek kvalifikovaných odborníků v průmyslu.“
Jdou pozdě, už je minimálně 12:10 !!! Páni ministři, na záchranu školství – průmyslu čas neúprosně běží … (změna se promítne nejdříve za 10 let)
Děkuji za pozornost Ing. Otto Daněk