Dohled státu nad riziky jaderné energetiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Projektové řízení Modul č.1.
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Předmět a prameny pracovního práva
Kodex řízení evropské akvakultury FEAP. EIFAC – evropská komise pro sladkovodní rybářství (FAO) FEAP – federace evropských chovatelů ryb –( Federation.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
Regulace rizik jaderných elektráren
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
PŽP- KS-přehled konzultací PŽP-KS-I (30.9.) Právo životního prostředí – historické a společenské souvislosti vývoje právní regulace ve světě.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Temelín.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Právní režim nakládání s odpady
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
OBECNÁ ZJIŠTĚNÍ ZE ZKUŠENOSTÍ ZAMĚSTNAVATELŮ A ZAMĚSTNANCŮ S ODŠKODŇOVÁNÍM PRACOVNÍCH ÚRAZŮ A NEMOCÍ Z POVOLÁNÍ 6. konference Společně bezpečně v EU –
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Odbor životního prostředí MHMP
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Působnost Státní úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) při ověřování nových postupů, při klinickém hodnocení (KH) požadavky na žádost oprávněná úřední.
Transkript prezentace:

Dohled státu nad riziky jaderné energetiky Dana Drábová Státní úřad pro jadernou bezpečnost V nejzkaženějším světě je nejvíce zákonů (Publius Cornelius Tacitus) 1

Jadernou energii vědomě využíváme již více než sto let Ionizující záření a jeho účinky na organismus jsou známy přibližně sto let a možnost využívat jadernou energii byla objevena ještě o několik desítek let později. Z hlediska stavu poznání problematiky a vývoje jejích vazeb hospodářských i společenských jde o velmi krátkou dobu. Jadernou energii člověk využívá v mnoha oborech své činnosti, především v energetice, ve zdravotnictví, v průmyslu, v zemědělství, ve výzkumu. Činnosti spojené s využíváním ionizujícího záření přinášejí velký společenský přínos, jsou však stejně jako kterákoliv jiná lidská aktivita spojeny s riziky. 2 2

To write the foreword of this successful Elsevier text book, I had to read it. Kind of odd. RA and nuclear were much more popular when it could provide much less. A good friend of mine MA wrote this popular Elsevier textbook (I do not get anything for the Foreword), nuclear and nuclear scientists were so popular, that you could illustrate the history with postage stamps. Not only R, Cu, but also the Beq, Braggs, Sieverts Das Nukleare, die Kernkräfte sind mit uns seit Anbeginn; die Sonne ist ein Kernkraftwerk, ein Fusionsreaktor mehr darüber am Nachmittag Radioaktivität und ionisierende Strahlung wurden erst vor etwa 110 Jahren bewusst wahrgenommen. Es war Wilhelm C. Röntgen mit seinen neuen Strahlen in 1895, dann Becquerel als Entdecker der Radioaktivität in 1896, und dann Curie s Entdeckung des strahlenden Elementes Radium, Isotop 226 Ich könnte Ihnen die ganze Geschichte in Briefmarken weil von Anbeginn, diese neuen Phänomene sehr populär waren, als exotisch, modern im Sinne von science fiction empfunden wurden. Michael L´Annunziata konnte die ganze frühe Geschichte mit Briefmarken abdecken. Die Frage ob die Evolution auch der Menschheit vor allem durch strahleninduzierte Mutationen zu Stande kam ist jedoch eher zu verneinen, Die Strahlenfelder auf unserem Planeten waren und sind nicht hoch genug. Radioaktivität und ionisierende Strahlung wurden erst vor etwa 117 Jahren bewusst wahrgenommen. Es war Wilhelm C. Röntgen mit seinen neuen Strahlen in 1895, dann Becquerel als Entdecker der Radioaktivität in 1896, und dann Curie s Entdeckung des strahlenden Elementes Radium, Isotop 226

Die mysteriöse Energie hilft sicher auch für die Schönheit Die mysteriöse Energie hilft sicher auch für die Schönheit. Dies ware eine Radiumhaltige Beauty-Cream Thorium was as successful as Uranium. Aber nicht nur die Frauen. Radioaktivität war auch etwas für Ladies Men, wie Playboys in den USA damals elegant genannt wurden. Es hatte ungefähr 50% der Wirkung von Viagra. Dies ist meine Einschätzung, Viagra ist pharmakologisch aktiv, aber etwa die Hälfte kommt über die Sicherheit, dass nichts passieren kann. Der Staat hat übrigens schon hier schützend eingegriffen, Weil Radium so teuer war, wurde der Konsument davor geschützt, dass weniger als die angegebene Menge in der Flasche oder Tablette war Die hoheh Kosten haben auch grössere Schaden verhindert. Nur ein Ladies Man, ein Multimillionär, der genügend Geld hatte, jeden Tag ein-zwei Fläschchen zu trinken, ist eines qualvollen Todes gestorben

Rizika a přínosy Ionizující záření a jaderná energie přináší rizika pro zdraví a bezpečnost osob a životního prostředí, tato rizika je třeba pečlivě řídit. Na druhou stranu jsou tu přísliby významných přínosů v řadě oborů od medicíny po energetiku. Činnost s nulovým přínosem přinášející pouze rizika je nutno zakázat, nikoli regulovat. Máme tu tedy základní rys atomového práva, duální zaměření na rizika a přínosy. 6

Úrovně rizika kromě mimořádných situací nelze zdůvodnit nepřípustné riziko přípustné pouze pokud nelze snížit nebo náklady jsou neúměrné dosaženému zlepšení přípustné riziko je podstupováno pouze existuje-li čistý přínos přípustné jestliže náklady na snížení převyšují dosažené zlepšení široce akceptovatelné, nemělo by být předmětem detailní regulace, pouze kontroly, zda zůstává na dané úrovni zanedbatelné riziko 7

Úrovně rizika Kategorie rizika Roční pravděpodobnost úmrtí Příklad Nepřípustné riziko 1 ze 100 Rakovina kromě mimořádných situací nelze zdůvodnit Srdeční choroby 1 z 1000 Připouštěné riziko Motorismus pokud nelze snížit nebo náklady jsou neúměrné dosaženému zlepšení 1 z 10000 Bezpečné pracoviště pouze existuje-li čistý přínos Utopení 1 ze 100000 Široce akceptované riziko Civilní letectví 1 z 1000000 Zanedbatelné, přehlížené riziko Úder blesku 1 z 10000000 8

Riziko jaderných elektráren spočívá v: možnosti ztráty kontroly nad řízením štěpné řetězové reakce a v množství radioaktivních látek v aktivní zóně reaktoru během jeho provozu, zejména v souvislosti s jejich možným únikem do životního prostředí. 9

Celková radioaktivita Zemské kůry EXKURS : Země vs JE Celková radioaktivita v JE cca 1019 - 1020 Bq Celková radioaktivita Zemské kůry U (Ra-226)…. 1023 -1024 Bq Th (Ra-228)…. 1023 -1024 Bq 10

Předpoklady pro zajištění bezpečnosti Za jakýchkoli podmínek: Odstavit reaktor - zastavit štěpnou reakci Odvést teplo z aktivní zóny a vyhořelého paliva Ochránit okolí od radioaktivních látek Systém fyzických bariér: Palivo, matrice a jeho pokrytí Primární okruh Hermetická obálka Princip ochrany do hloubky Předcházení poruchám Zvládání poruch Zvládání projektových havárií Zvládání havárií neuvažovaných v projektu Zmírňování následků úniku radiace

Ztráta chlazení: Odstavení nejaderných elektráren neohrožuje okolí. Ale ztráta chlazení po odstavení jaderné elektrárny může vést k tavení aktivní zóny s úniky radionuklidů.

13 13

Začneme otázkami Co potřebujeme? Mít adekvátní právní základ pro využívání přínosů (ekonomických a sociálních) z využívání jaderné energie a zdrojů ionizujícího záření. Co je atomové právo? Jak se liší od jiných aspektů národního a mezinárodního práva? Jaký má být vztah atomového práva a dalších prvků národního právního rámce? Hledání odpovědi na tyto otázky nás přivede k zevrubnému historickému a analytickému zkoumání úsilí řady lidí za více než šedesát let. Toto úsilí bylo věnováno vývoji právních norem, které by byly sto zajistit dobrou správu velmi složitých technologií. 14

Regulace v jaderné oblasti Základním cílem právní úpravy je vytvořit rámec pro ochranu zdraví každého jednotlivce, jeho potomků a lidské populace jako celku, ochranu majetku a životního prostředí před škodlivými účinky ionizujícího záření nyní i v budoucnu, bez přemrštěných omezení přínosů z činností, při kterých se ionizující záření využívá Právní úprava musí stimulovat obezřetnost a prozíravost v předcházení škod Důsledná aplikace principu předběžné opatrnosti (předcházení předvídatelné újmě) Regulační rámec musí stanovit požadavky souměřitelné s velikostí regulovaného rizika Je třeba, aby plnění těchto cílů vycházelo z jednotné koncepce 15

Regulace v jaderné oblasti všechny zdroje záření zařízení a činnosti s nimi ve všech etapách jejich života: záměr umístění projekt výroba výstavba spouštění provoz vyřazování z provozu přepravy, nakládání s radioaktivním odpadem 16

Definice atomového práva Soustava speciálních právních norem vytvořených pro regulaci chování právnických a fyzických osob zabývajících se činnostmi spojenými se štěpnými materiály, ionizujícím zářením a ozářením z přírodních zdrojů. 17

Čtyři klíčové prvky Jako soustava speciálních norem je atomové právo součástí obecné legislativy, zároveň obsahuje odlišná pravidla vyžadovaná specifickým charakterem technologie. Zvažování přínosu a rizika Speciální normy se vztahují k chování právnických osob (obchodní, akademické, vědecké, státní instituce) i osob fyzických Radioaktivita: určující, zdůvodňující speciální právní úpravu. 18

Pro zajištění vysoké úrovně bezpečnosti (= nízkého rizika) je třeba: mít pod kontrolou ozáření lidí a výpusti radioaktivních látek do životního prostředí omezovat pravděpodobnost událostí, které by mohly vést ke ztrátě kontroly nad zdrojem záření, jaderným reaktorem, štěpnou reakcí ... zmírňovat následky takových událostí, pokud by nastaly 19

Základní principy Bezpečnost, prevence a ochrana Zabezpečení zdrojů záření (security) Odpovědnost Povolovaní činností Státní dozor Trvalá kontrola Kompenzace za škody Udržitelný rozvoj Transparentnost Mezinárodní spolupráce 20

Úloha státu Stát musí vytvořit, realizovat a udržovat právní a regulační infrastrukturu, která zahrnuje i nezávislý státní dozor nezávislé monitorování radiační situace, výpustí radionuklidů do ŽP, konečné uložení radioaktivních odpadů programy ke snižování radiačních rizik, včetně havarijní připravenosti péče o „osiřelé“ zdroje záření a „staré zátěže“ 21

Národní legislativa Zákon by měl zřídit nezávislou instituci vykonávající státní dozor a dát jí zodpovědnost za tvorbu standardů a dohled nad všemi zdroji ionizujícího záření a s nimi spojenými činnostmi Tento zákon musí být v souladu se zavedenými právními principy a postupy, tak je zajištěno, že dozor může vykonávat účinnou regulaci prostřednictvím inspekce a vymáhání shody V ideálním případě by národní legislativa měla být komplexní a pokrývat všechny aspekty bezpečného využívání zdrojů ionizujícího záření (ochrana zdrojů před zneužitím, proliferace, odpovědnost za jaderné škody atd.) 22

Legislativní pyramida ústava zákony, mezinárodní úmluvy vyhlášky, nařízení vlády průmyslové normy, návody, doporučení 23

Klíčové oblasti vydávání povolení k jednotlivým činnostem souvisejícím s využíváním jaderné energie a ionizujícího záření stanovení povinností, které je nutno při těchto činnostech dodržovat výkon státní správy a dozoru nápravná opatření odpovědnost za jaderné škody ochrana proti přírodnímu ozáření uvádění radionuklidů do životního prostředí 24

Dobře definovaný legislativní rámec, nezávislý dozor Tři pilíře bezpečného využívání jaderné energie a ionizujícího záření v ČR Dobře definovaný legislativní rámec, nezávislý dozor Rozvinutá infrastruktura včetně kompetentních držitelů povolení Nezávislá hodnocení klíčových složek infrastruktury prováděná třetí stranou Establishment of an independent regulatory body - the State Office for Nuclear Safety in 1993; Integration of nuclear safety and radiation protection regulatory activities to one governmental body in 1995; Preparation and enacting of new legislation - Atomic Act was put into force in 1997 followed by its implementing Regulations and other Legal Acts; Reliable operation of Dukovany NPP accompanied by thorough safety re-assessment and preparation and execution of several modernization programs; Temelín NPP safety re-assessment followed by design changes implementation ; 25

Státní úřad pro jadernou bezpečnost Zřízen jako nezávislý ústřední orgán státní správy v roce 1993 Integrace jaderné bezpečnosti a radiační ochrany v roce 1995 Nové právní předpisy v oblasti jaderné bezpečnosti a radiační ochrany v roce 1997, harmonizace s EU v roce 2002 Státní správa a dozor nad jadernou bezpečností, radiační ochranou, fyzickou ochranou, havarijní připraveností jadernými položkami na jaderných zařízeních, na pracovištích se zdroji ionizujícího záření a při činnostech vedoucích k ozáření 26

Státní úřad pro jadernou bezpečnost SÚJB má v současnosti 194 zaměstnanců, z nichž 118 je inspektorů jaderné a radiační bezpečnosti dále175 zaměstnanců resortu SÚJB pracuje ve: Státním ústavu radiační ochrany v Praze, Státním ústavu jaderné, chemické a biologické ochrany v Příbrami rozpočet SÚJB v letošním roce je 370 mil KČ (každý občan přispívá cca 35 KČ) 27

28

Co kontrolujeme (1) Dukovany - 6 jaderných zařízení 4 výrobní bloky VVER 440/213 MSVP, SVP URAO 29

Co kontrolujeme (2) Temelín - 4 jaderná zařízení 2 výrobní bloky VVER 1000/320, sklad čerstvého jaderného paliva SVP 30

Co kontrolujeme (3) ÚJV Řež - 3 jaderná zařízení: výzkumný reaktor LR-0 výzkumný reaktor LVR 15 10 MWt sklad VAO suché a mokré skladování VJP EK-10 a IRT-M a vysoceaktivních odpadů z výzkumu 31

Co kontrolujeme (4) Další jaderná zařízení: Z hlediska FO školní reaktor VR-1 - FJFI Praha úložiště RaO Richard u Litoměřic úložiště RaO Bratrství ÚJP Zbraslav - sklad JM Z hlediska FO sklad uranového koncentrátu Dolní Rožínka sklad uranového koncentrátu Stráž pod Ralskem Z hlediska nakládání s JM drobní nakladatelé s JM další subjekty spadající pod režim vybraných položek, položek dvojího použití a dodatkového protokolu 32

Co kontrolujeme (5) Všechny podle AZ povolované zdroje IZ používané ve zdravotnictví, průmyslu, výzkumu, školách, apod. jsou registrovány ve státním registru zdrojů: 298 pracovišť s otevřenými radionuklidovými zdroji, včetně 49 oddělení nukleární medicíny 4750 zařízení s uzavřenými radionuklidovými zdroji, včetně 50 radioterapeutických oddělení, gama nože (256 zářičů) a 2 průmyslových ozařovačů 7824 X-ray generátorů, včetně 6136 zdrojů v lékařství 33

Jak to děláme (1) Povolujeme: umístění výstavbu etapy uvádění do provozu provoz restart po výměně paliva provedení změn nebo rekonstrukce vyřazování uvádění radionuklidů do životního prostředí nakládání se zdroji ionizujícího záření nakládání s radioaktivními odpady dovoz a vývoz jaderných položek průvoz JM a vybraných položek nakládání s JM přeprava JM a zdrojů ionizujícího záření příprava vybraných pracovníků zpětný dovoz RaO mezinárodní přeprava RaO provádění osobní dozimetrie, služeb RO přidávání RL do výrobků 34

Jak to děláme (2) Schvalujeme: programy QA seznamy vybraných zařízení návrh způsobu a způsob zajištění FO programy etap spouštění programy pro nakládání s JM a využívání JE programy provozních kontrol zařazení JZ a JM do kategorií obalové soubory pro přepravy, skladování nebo ukládaní JM a RL Limity a podmínky vnitřní havarijní plány havarijní řády pro přepravy programy monitorování vymezení kontrolovaného pásma seznamy činností důležitých z hlediska JB a RO návrh na vyřazování z provozu změny výše uvedeného 35

Dozor v průběhu života jaderné elektrárny (Projektování) Umísťování (Výroba komponent) Výstavba (Spouštění) Provoz (Vyřazování z provozu) 36

Právní rámec Základní zákony pro povolovací proces zákon 183/2006 Sb. (Stavební zákon) zákon 18/1997 Sb. (Atomový zákon) Další důležité zákony zákon 500/2004 Sb. (Správní řád) zákon 552/1991 Sb. (o státní kontrole) zákon 17/1992 Sb. (o životním prostředí) zákon 244/1992 Sb. a 100/2001 Sb. (o hodnocení vlivu na životní prostředí) zákon 114/1992 Sb. (o ochraně přírody a krajiny) zákon 106/1999 Sb. (o svobodném přístupu k informacím) zákon 123/1998 Sb. (o právu na informace o životním prostředí) Mezinárodní úmluvy Aarhus, Espoo 37

Licenční proces 38

Hodnocení vlivu na životní prostředí Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění jeho pozdějších změn a doplňků, a zejména pak zákon č. 244/1992 Sb. později novelizovaný zákonem 100/2001 Sb., o posuzování vlivu na životní prostředí, ukládají posuzovat stavby z hlediska jejich vlivu na životní prostředí (tzv. “evnironmental impact assessment“) ve zvláštním řízení, kterého se může zúčastnit i veřejnost. Veřejnost může být zastoupena dotčenou obcí, která je ze zákona účastníkem řízení, nebo formou zaregistrovaných občanských iniciativ. Orgánem státní správy odpovědným za vydání rozhodnutí z hlediska vlivu stavby jaderné elektrárny na životní prostředí je Ministerstvo životního prostředí. 39

Základní požadavky na bezpečnost 40

Požadavky na jadernou bezpečnost Co ovlivňuje jejich tvorbu ? Co je hnací silou jejich zdokonalování ? Vliv standardizace a harmonizace na legislativu ČR 41

Účastníci procesu tvorby požadavků 42

Veřejnost Zájmy : vyšší bezpečnost životní prostředí ( nižší produkce CO2 ) minimalizace Ra odpadů udržitelnost kvalita spolehlivost 43

Investor/Provozovatel Zájmy : cena bezpečnost kvalita spolehlivost 44

Výrobce Zájmy: realizovatelnost cena bezpečnost licencovatelnost standardizace harmonizace 45

Dozor Zájmy: bezpečnost harmonizace standardizace 46

Naši zákazníci uživatelé zdrojů záření a jaderné energie veřejná správa uživatelé monitorovacích a expertních služeb obchodní a průmyslové podniky sdělovací prostředky veřejnost 47

Naši partneři státní správa vysoké školy tuzemské i zahraniční výzkumné instituce zahraniční dozory mezinárodní organizace 48

Na co se musíme připravit? Nárůst aktivit v jaderném sektoru: Rekonstrukce a modernizace provozovaných jaderných elektráren Další rozvoj jaderného programu Výroba, výstavba, provoz, nakládání s odpady, regulace Vstup zemí s nedostatečnou infrastrukturou Vyřazování z provozu Jaderně palivový cyklus Problémy s dostupností kvalifikovaných lidí Nutnost udržet pravděpodobnost vážné havárie na velmi nízké úrovni (LER ~10-8 – 10-7/r) Lepší definice odpovědnosti projektanta a výrobce Rostoucí význam mezinárodní výměny zkušeností 49