ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ POJEM STÁT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorka: Jaroslava Suchá Zdroj: Wikipedie, obrázky-Klipart
Advertisements

STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Základy veřejné správy
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ OBČAN A OBČANSTVÍ
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Veřejná správa – úvod.
Vznik státních útvarů III.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
VY_32_INOVACE_02_SVP_061_Zrn
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ZSV Vznik a podstata státu.
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
STÁT A PRÁVO.
VY_32_INOVACE_29-08 Stát vznik státu.
vytvořený v projektu OP VK
Vznik státních útvarů II.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ OBČAN A JEHO OBEC Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
Veřejná obchodní a komanditní společnost
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Společnost s ručením omezeným
Demokracie a její hodnoty
Znaky státu Občanská výchova.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ PREZIDENT ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Výrobní faktory Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Formy podnikání Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: I Právní.
Systém soukromého práva
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
STAROVĚK.
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Archaické období Dagmar Zemanová
POLITICKÁ MAPA SOUČASNÉHO SVĚTA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluStát,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
Právní základy státu.
Státověda.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Úvod do starověku; Vznik písma
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Stát Definice, funkce, typy.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
4. hodina Systém práva 1. M Plán hodiny: Systém práva
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ POJEM STÁT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová 2009

POJEM STÁT STÁT je politická organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek.

ZNAKY STÁTU ohraničené území, na které se vztahuje působnost státních orgánů (výsostné území = část zemského povrchu vymezená státní hranicí, na níž stát uplatňuje svou suverénní moc, patří k němu vedle suchozemského povrchu a prostoru nad ním i hladiny vod a prostor pod nimi a rovněž prostor nad nimi, vzdušný prostor každého státu sahá podle mezinárodního práva až k hranicím kosmu, výsostné vody přímořských států tvoří široké pásmo podél pobřeží) +

ZNAKY STÁTU občané soustava orgánů vykonávajících státní moc a správu - státní aparát právní subjektivita - způsobilost samostatně vystupovat v právních vztazích, např. uzavírat smlouvy, vstupovat do nadstátních organizací státní suverenita (svrchovanost, nejvyšší státní moc) – stát není podřízen žádnému vyššímu orgánu, výjimkou jsou závazky vyplývající z dobrovolného členství v nadnárodních organizacích +

TEORIE VZNIKU STÁTU TŘÍDNÍ NÁBOŽENSKÁ jedna třída ovládá násilím druhou stát je prostředkem k násilí NÁBOŽENSKÁ vychází z božského původu panovníka Bůh dal podnět k založení státu +

TEORIE VZNIKU STÁTU PATRIARCHÁLNÍ stát vznikl z rodiny jejím postupným rozšiřováním Kdo byl David Hume? Ve kterém století a kde žil? Charakterizujte stručně jeho filozofické názory. Jak vysvětloval vznik státu? (David Hume)

TEORIE VZNIKU STÁTU SMLUVNÍ teorie společenské smlouvy - lidé mezi sebou uzavřeli smlouvu, ve které předali část svých práv státu (panovníkovi) tak, aby byl odstraněn stav, ve kterém všichni bojovali proti všem Kdo byli tito filozofové? Ve kterém století a kde žili? Charakterizujte stručně jejich filozofické názory, především názory na vznik státu. (J. J. Rousseau) (J. Locke)

TEORIE VZNIKU STÁTU MOCENSKÁ jedna třída ovládá násilím druhou vychází z teorie, že lidé jsou již od narození náchylní k vládnutí nebo k tomu být ovládáni Kdo byli tito filozofové? Ve kterém století a kde žili? Charakterizujte stručně jejich filozofické názory, především názory na vznik státu. (Thomas Hobbes) (Niccolo Machiavelli)

VZNIK PRVNÍCH STÁTŮ NEJSTARŠÍ STÁTY: a) staroorientální - od pol. 4. tisíciletí př.n.l. ( Egypt, Babylonie, Indie, Čína, Palestina, ... b) klasické - od pol. 1. tisíciletí př.n.l. (staré Řecko, Řím) Postupně se rozpadá rodová společnost, roste majetková nerovnost. Vznikají městské státy se zemědělským okolím a postupně se města sjednocují v centralizované říše. +

VZNIK PRVNÍCH STÁTŮ Příčiny vzniku státu - potřeba řídit a organizovat výrobní zemědělskou činnost (složité zavodňování), dále obchod, nebo obrana před nepřáteli. Stát tedy plní funkce hospodářské, organizační, politické, vojenské, kulturní. V čele státu je panovník s neomezenou mocí (despota) - zákonodárnou, soudní, výkonnou, vojenskou; má „božské předky“ = žijící bůh. Oporou panovníka je vrstva kněží, vojáků a úředníků. +

VZNIK PRVNÍCH STÁTŮ Státy vznikají v povodí velkých toků = závlahový systém zemědělství (Nil, Eufrat a Tigris, Indus a Ganga, Chuang - che). V těchto oblastech je dostatek vláhy, teplo a úrodná půda. Symbolickým vlastníkem půdy je panovník, jinak však půda náleží vesnické občině. Vedle svobodných obyvatel existují nesvobodní - otroci, kteří jsou součástí rodiny - patriarchální ráz otroctví. V těchto oblastech byly položeny základy lidské kultury a vzdělanosti. +

KONTROLNÍ OTÁZKY Definuj pojem stát. Co všechno zahrnujeme do území státu? Co znamená právní subjektivita státu? Jaké další znaky u státu vymezujeme? Jak vysvětlovali vznik státu zastánci mocenské teorie? Kdo patří mezi představitele smluvní teorie vzniku státu a jak chápali společenskou smlouvu? Jaké další teorie vzniku státu známe? Kde vznikaly nejstarší státy? Jaké dva hlavní důvody vedly ke vzniku prvních států? +

POJEM STÁT Použity následující materiály : www.wikipedie.cz Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity následující materiály : www.wikipedie.cz Občan v demokratické společnosti, V. Jirásková: Slon, Praha 1999 Občanská nauka pro SOŠ, V. Dudák a kol.: SPN, Praha 2003 Občan a jeho obec, Mičienka M., Partners Czech, o.p.s. 2004