Zdroje uhlovodíků Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(PRÁCI ZAHÁJÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5)
Advertisements

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.04 Název pro školu:
Otáčivé účinky síly PÁKA
MÁ VLAST PODPORA PRO VÝUKU
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Oceány a moře HYDROSFÉRA
Afrika SOUTĚŽ RISKUJ Pokračovat Zdroje obrázků
Pouště Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Tundra a polární pustina
Zdroje organických sloučenin Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace.
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
Uhlovodíky, rozdělení uhlovodíků, alkany
Obrazy útvarů souměrně sdružených podle osy souměrnosti
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zeměpisné souřadnice Autorem všech uvedených součástí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
O B I L N I N Y (POLNÍ PLODINY)
Alkany Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ENERGIE A PALIVA Obr. 1 Obr. 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Digitální učební materiál
Zdroje uhlovodíků Ropa
Jak se čistí odpadní voda
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metody oddělování složek směsí
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
FYZIKÁLNÍ KUFR Pohyb tělesa (7. ročník)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Puzzle – jehličnaté stromy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_108_Zemní plyn AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Zdroje uhlovodíků.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Chemie Tematická oblast:Organická chemie Téma:Organická chemie – fosilní paliva Ročník: ročník.
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Půdní typy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
KRUŽNICE KRUH Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název učebního materiálu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Zdroje uhlovodíků Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

V čem jsou obsaženy uhlovodíky? Úkol 1: Ve kterých třech surovinách se vyskytují uhlovodíky?

Kontrola úkolu 1 Uhlí, ropa, zemní plyn.

Druhy uhlí a jeho těžba ve světě: Úkol 2: a/ Uveď alespoň tři druhy uhlí: b/ Podle mapy uveď 5 významných světových producentů uhlí: 7

Kontrola úkolu 2 2a/ Antracit, černé uhlí, hnědé uhlí, lignit. 2b/ 8

Chemické zpracování uhlí Hnědé uhlí se většinou spaluje v tepelných elektrárnách (obr. 9). Černé uhlí se zpracovává tzv. karbonizací, což je zahřívání černého uhlí na teplotu 800–1000 °C bez přístupu vzduchu v koksovnách (obr. 10). 9 10

Produkty chemického zpracování uhlí Koks (obr. 11), černouhelný dehet (obr. 12) Vedlejší produkty: svítiplyn (obr. 13), amoniaková voda (obr. 14)

Co všechno se dá vyrobit z dehtu DEZA (Dehtové závody) Valašské Meziříčí je podnik, který zpracovává černouhelný dehet

Úkol 3: Podle snímků 6, 7, 8, doplň text: Hnědé uhlí se většinou spaluje v …….. elektrárnách. Černé uhlí se zpracovává tzv. ……….., což je ……… černého uhlí na teplotu 800–1000 °C bez …….. vzduchu v ………. Hlavními produkty tohoto děje jsou.... a …... Dehet se zpracovává v podniku …. Valašské Meziříčí. Mohou se z něho vyrobit CD disky, ……, syntetické ….. nebo …...

Kontrola úkolu 3 Hnědé uhlí se většinou spaluje v tepelných elektrárnách. Černé uhlí se zpracovává tzv. karbonizací, což je zahřívání černého uhlí na teplotu 800–1000 °C bez přístupu vzduchu v koksárnách. Hlavními produkty tohoto děje jsou koks a dehet. Dehet se zpracovává v podniku DEZA Valašské Meziříčí. Můžeme z něho vyrobit CD disky, plasty, syntetické barvy nebo silon.

Ropa – strategická surovina Ropa je směs kapalných uhlovodíků, převážně alkanů. 95 procent veškerých potravin je pěstováno za přispění ropy. 95 procent dopravy zprostředkovávají ropné deriváty. 95 procent veškerého vyráběného zboží potřebuje pro svou výrobu ropu. Surová ropa 18

Těžba ropy ve světě Území svět (celkem ) Saúdská Arábie509,8342,6456,3493,1 Rusko509,8515,9323,3491,3 USA480,2416,6352,6311,5 Írán74,2162,8189,4212,1 Čína106,0138,3162,6186,7 Mexiko107,2146,3171,2173,0 Kanada83,392,6126,9158,9 Spojené arabské emiráty 84,2107,5123,1135,9 Venezuela116,3115,9167,3133,9 Kuvajt86,846,8109,1129,6 Norsko25,082,1160,2118,8 Obr.19: Světové zásoby ropy v mld. barelů Úkol 4: a/ Který stát v Evropě (kromě Ruska), Asii, Americe těží nejvíce ropy? b/ Ve které oblasti Země se nachází největší zásoby ropy? Těžba ropy v mil. tun a zásoby ropy v mld. barelů (1 barel = 159 l) 19

Kontrola úkolu 4 a/ Evropa – Norsko 118,8 mil. t Asie – Saúdská Arábie 493,1 mil. t Amerika – USA 311,5 mil. t b/ Největší zásoby Blízký východ – 740 mld. barelů

Zpracování ropy Základem zpracování ropy je její frakční destilace, při níž jsou odděleny při atmosférickém tlaku uhlovodíky podle jejich bodů varu. Tím se získají tyto frakce (podíly): benzín, petrolej, plynový olej (motorová nafta). Zbytek, mazut, se destiluje za sníženého tlaku, čímž se získá těžký topný olej a asfalt. Úkol 5: Napiš, ve kterých městech se v ČR zpracovává ropa: Ropná rafinérie 20 21

Kontrola úkolu 5 Litvínov Kralupy nad Vltavou

Zemní plyn Zemní plyn je přírodní hořlavý plyn využívaný jako významné plynné palivo. Jeho hlavní složkou je metan (obvykle přes 90 %) a etan (1–6 %). Často se těží společně s ropou nebo černým uhlím. Autobus, který jako pohon používá stlačený zemní plyn (CNG). Nádrže na CNG jsou umístěny na střeše vozu. 22

Úkol 6: Shrnutí učiva Doplň text: Hlavní zdroje uhlovodíků jsou …., …., ….. plyn. Hnědé uhlí se většinou ……. v tepelných elektrárnách, černé uhlí se chemicky zpracovává ………... Ropa je směs …….. uhlovodíků. Zpracovává se ……. destilací.Tou se získávají důležité podíly : ……, …….., ……. olej a …... Hlavní složkou zemního plynu je …… a …... Zemní plyn je významné plynné …… a těží se zpravidla společně s ….. nebo černým uhlím.

Kontrola úkolu 6 Hlavní zdroje uhlovodíků jsou uhlí, ropa, zemní plyn. Hnědé uhlí se většinou spaluje v tepelných elektrárnách, černé uhlí se chemicky zpracovává karbonizací. Ropa je směs kapalných uhlovodíků. Zpracovává se frakční destilací.Tou se získávají důležité podíly: benzín, petrolej, plynový olej a mazut. Hlavní složkou zemního plynu je metan a etan. Zemní plyn je významné plynné palivo a těží se zpravidla společně s ropou nebo černým uhlím.

Použité obrázky: Všechny uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na Obrázek 1: Obrázek 5: Obrázek 7: Obrázek 14: Obrázek 21: Všechny uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na Obrázek 2: Obrázek 3: Obrázek 4: Obrázek 6: Obrázek 8: Obrázek 9: Obrázek 10: Obrázek 11: Obrázek 12: Obrázek 13: Obrázek 15: Obrázek 16: Obrázek 17: Obrázek 18: Obrázek 19: Obrázek 20: Obrázek 22: Obrázek 23: Obrázek 24: