Sčítání lomených výrazů – 3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lomené algebraické výrazy
Advertisements

Zlomky Sčítání zlomků..
Lomené algebraické výrazy
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POZORUJ: = = =
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Lomené algebraické výrazy
Sčítání a odčítání lomených výrazů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
7.
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
5.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zlomky Smíšená čísla.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
9.
Název Zlomky – porovnávání Předmět, ročník
5.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Krácení lomených výrazů.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
Racionální čísla.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Základní škola Čelákovice
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 13 Lomené výrazy I
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Zlomky Sčítání zlomků..
* Dělení zlomků Matematika – 7. ročník *
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
Lomené algebraické výrazy
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Nerovnice v podílovém tvaru
Základní škola Čelákovice
Lomené algebraické výrazy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Lomené algebraické výrazy
Vy_32_Inovace_12_Sčítání a odčítání lomených výrazů
Nerovnice v podílovém tvaru
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Rozklad mnohočlenů na součin
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Lomené algebraické výrazy
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Sčítání lomených výrazů – 3 Matematika pro 9. ročník Sčítání lomených výrazů – 3

Sčítání lomených výrazů Sčítání lomených výrazů je obdobou sčítání zlomků. Máme-li sečíst lomené výrazy, které mají stejné (sobě rovné jmenovatele), jmenovatele jen opíšeme a čitatele sečteme. Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků. Při určování společného jmenovatele lomených výrazů je výhodné rozložit všechny čitatele i jmenovatele do součinného tvaru tak, abychom jednak mohli snadno určit společného jmenovatele, ale zároveň nám vznikala možnost případného aktuálního krácení. A navíc: Co platí při sčítání dvou lomených výrazů, platí i při sčítání libovolného jiného počtu lomených výrazů.

Využijeme komutativního zákona (zákona o záměně sčítanců). Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které mají stejné (sobě rovné jmenovatele), jmenovatele jen opíšeme a čitatele sečteme. Využijeme komutativního zákona (zákona o záměně sčítanců).

Opět použijeme komutativní zákon a navíc ještě roznásobení závorky. Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které mají stejné (sobě rovné jmenovatele), jmenovatele jen opíšeme a čitatele sečteme. Opět použijeme komutativní zákon a navíc ještě roznásobení závorky.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které mají stejné (sobě rovné jmenovatele), jmenovatele jen opíšeme a čitatele sečteme.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků. Čím byl rozšířen jmenovatel prvního lomeného výrazu („co ve jmenovateli přibylo“)? Tak tím musí být rozšířen i čitatel tohoto lomeného výrazu.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků. Čím byl rozšířen jmenovatel druhého lomeného výrazu („co ve jmenovateli přibylo“)? Tak tím musí být rozšířen i čitatel tohoto lomeného výrazu.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků. Čím byl rozšířen jmenovatel třetího lomeného výrazu („co ve jmenovateli přibylo“)? Tak tím musí být rozšířen i čitatel tohoto lomeného výrazu.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků.

Sčítání lomených výrazů Máme-li sečíst lomené výrazy, které nemají stejné (sobě rovné jmenovatele), upravíme je nejdříve na společného jmenovatele vhodným rozšířením. Společného jmenovatele pak opět opíšeme a čitatele sečteme. Společný jmenovatel lomených výrazů je přitom obdobou nejmenšího společného násobku přirozených čísel ve jmenovatelích zlomků.

Sčítání lomených výrazů Při určování společného jmenovatele je výhodné rozložit všechny čitatele i jmenovatele do součinného tvaru tak, abychom jednak mohli snadno určit společného jmenovatele, ale zároveň nám vznikala možnost případného aktuálního krácení. Společný jmenovatel je tvořen činiteli jednotlivých jmenovatelů. Pokud je některý z činitelů obsažen v několika jmenovatelích do společného jmenovatele se použije jen jedenkrát. V tomto konkrétním příkladu je to činitel x.

Sčítání lomených výrazů Při určování společného jmenovatele je výhodné rozložit všechny čitatele i jmenovatele do součinného tvaru tak, abychom jednak mohli snadno určit společného jmenovatele, ale zároveň nám vznikala možnost případného aktuálního krácení. Společný jmenovatel je tvořen činiteli jednotlivých jmenovatelů. Pokud je některý z činitelů obsažen v několika jmenovatelích do společného jmenovatele se použije jen jedenkrát. V tomto konkrétním příkladu je to činitel x.

Sčítání lomených výrazů Při určování společného jmenovatele je výhodné rozložit všechny čitatele i jmenovatele do součinného tvaru tak, abychom jednak mohli snadno určit společného jmenovatele, ale zároveň nám vznikala možnost případného aktuálního krácení. Společný jmenovatel je tvořen činiteli jednotlivých jmenovatelů. Pokud je některý z činitelů obsažen v několika jmenovatelích do společného jmenovatele se použije jen jedenkrát. V tomto konkrétním příkladu je to činitel x.

Sčítání lomených výrazů Při určování společného jmenovatele je výhodné rozložit všechny čitatele i jmenovatele do součinného tvaru tak, abychom jednak mohli snadno určit společného jmenovatele, ale zároveň nám vznikala možnost případného aktuálního krácení. Čím byl rozšířen jmenovatel prvního lomeného výrazu („co ve jmenovateli přibylo“)? Tak tím musí být rozšířen i čitatel tohoto lomeného výrazu.

Sčítání lomených výrazů Při určování společného jmenovatele je výhodné rozložit všechny čitatele i jmenovatele do součinného tvaru tak, abychom jednak mohli snadno určit společného jmenovatele, ale zároveň nám vznikala možnost případného aktuálního krácení. Čím byl rozšířen jmenovatel druhého lomeného výrazu („co ve jmenovateli přibylo“)? Tak tím musí být rozšířen i čitatel tohoto lomeného výrazu.

Sčítání lomených výrazů Při určování společného jmenovatele je výhodné rozložit všechny čitatele i jmenovatele do součinného tvaru tak, abychom jednak mohli snadno určit společného jmenovatele, ale zároveň nám vznikala možnost případného aktuálního krácení. Čím byl rozšířen jmenovatel třetího lomeného výrazu („co ve jmenovateli přibylo“)? Tak tím musí být rozšířen i čitatel tohoto lomeného výrazu.

Sčítání lomených výrazů Při určování společného jmenovatele je výhodné rozložit všechny čitatele i jmenovatele do součinného tvaru tak, abychom jednak mohli snadno určit společného jmenovatele, ale zároveň nám vznikala možnost případného aktuálního krácení.