Slovesa.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Slovesa a mluvnické kategorie
Udine 2013 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. Přednáška č. 8 P8 TZV. POLOVĚTY.
Morfologie – přednáška 11
OBTÍŽNĚJŠÍ TVARY SLOVES
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
Slovesa.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PŘECHODNÍKY chtě nechtě nedbaje (na) nehledě (k, na) nemluvě (o) nevyjímaje.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
3.Prezentace 9.tř..
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Slovesa Bc. K. Matějková.
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
VY_32_INOVACE_ČJ.3.36 Anotace
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Slovesa

Vyjadřují děj, činnost, proces, stav a změny stavu Tvoří základ české věty Jsou ohebným slovním druhem - časují se

!!! u rozkazovacího zp. neurčujeme čas !!! U slovesa určujeme: osobu, číslo, čas, způsob, rod, vid, třídu a vzor !!! u rozkazovacího zp. neurčujeme čas !!!

chodím 1. osoba, číslo jednotné, čas přítomný, způsob oznamovací, rod ženský, vid nedokonavý, 4. třída, vzor prosí

DRUHY SLOVES

Plnovýznamová slovesa - mají sama o sobě věcný význam (sahat, skákat, plazit se) STAVOVÁ (patřit) DĚJOVÁ (běhat) Slovesa, která jsou ve větě spojena s plnovýznamovými pomocná slovesa(být, mít, stávat se) způsobová slovesa (chtít, muset, umět, mít povinnost) fázová slovesa (začít, přestat, skončit) zvratná slovesa (usmát se)

TVARY SLOVES Jednoduchý (přijdu, koupím…) Složený ( byl bych přišel, začal jsem se učit…) Určité: lze u nich určit osobu (píšu, voláme, bojují) Neurčité: nelze u nich určit osobu infinitiv (vytisknout, malovat, tančit) příčestí minulé (dělal) příčestí trpné (koupen) přechodník přítomný přechodník minulý

ROD ČINNÝ = podmět zároveň vykonavatelem děje, něco dělá, stojí ho to nějakou námahu Vlak odjíždí v 7:15. Kočka vylezla na strom. ROD TRPNÝ =podmět není konatelem děje, je dějem pouze zasažen, trpí ho Pošta byla odeslána hned ráno. Smlouvy se podepisují u notáře.

1) Před lety se tu prováděl pokus. 2) Velká bedna byla postavena před rentgenový přístroj.  3) Vědci do hlíny v bedně zahrabali kousek masa 4) A do bedny byl puštěn krtek. 5) V místnosti byla tma.  6) Zvíře se blížilo k potravě. 7) Vědci sledovali každý jeho pohyb. 8) Krtek rypákem rozhrabával půdu před sebou. 9) Šíjí pěchoval stěny chodby.  10) Po prostudování krtkových pohybů byl sestaven jemu podobný stroj.

PŘECHODNÍKY dnes mají spíše knižní až archaický charakter, využíváme je hlavně k tvorbě uměleckého či vyššího odborného stylu přechodník přítomný a minulý

Přechodník přítomný = vyjadřuje současnost dvou dějů např.:  Jana vaří a poslouchá hudbu → Jana vaří poslouchajíc hudbu tvoří se od části slovesa v 3. osobě mn. č. v přítomném čase po odtržení koncovky např. : -nes-ou

koncovka slovesa ve  3.os. č.m mužský rod č.j. ženský a střed. rod č.j. oba rody mn.č. - OU -a -ouc - ouce -Í, EJÍ (ĚJÍ), – AJÍ -e (ě) , – eje (-ěje),- aje -íc, -ejíc  (-ějíc),- ajíc -íce, -ejíce (-ějíce), -ajíce

Přechodník minulý = vyjadřuje předčasnost děje před druhým.  Např.: Sebravše všechny své síly, vydali se na cestu  (nejprve museli  sebrali síly, poté vyšli). Tvoříme je zpravidla od minulého tvaru dokonavých sloves.

U sloves, jejichž minulý kmen končí souhláskou( př U sloves, jejichž minulý kmen končí souhláskou( př. přines-l), tvoříme přechodníky takto: U sloves, jejichž minulý kmen končí samohláskou, tvoříme přechodníky takto: mužský rod č.j ženský a střední rod č.j  oba rody  mn.č.  Bez koncovky -ši -š žena poznavši ženy poznavše muž poznav mužský rod č. j. ženský rod č. j. oba rody mn.č. -v -vši -vše

http://zpravy.idnes.cz/soutez_test.aspx?id=273