Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ŠkolaSOŠ a SOU Milevsko Autor Mgr. Václav Kašpar Název VY_32_INOVACE_02_C_07_ZSV TémaDějiny filozofie 19. a 20. století Datum tvorby Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Tato prezentace je určena pro výuku předmětu Občanská nauka ve 4. ročníku, předmět je součástí bloku RVP – společenskovědní vzdělávání. Inovativnost materiálu spočívá v samostatném zamyšlení žáků nad danými tématy, interaktivnost probíhá využitím ICT. Metodický pokyn: 4. – 10. snímek: výklad a charakteristika materialistické filozofie, pozitivismu,iracionalismu a voluntarismu, fenomenologie, filozofie bytí a existence, hermeneutiky, pragmatismu,novotomismu, personalismu a strukturalismu 11. snímek: otázky k zamyšlení - možnost použít funkci pera v Office 2010
- KARL MARX – dílo Kapitál – sociálně ekonomická kritika kapitalismu 19. stol. - FRIEDRICH ENGELS – Dialektika přírody - společně: Manifest komunistické strany MARXISMUS: člověk – práce - proletáři kontra kapitalisté komunismus – rozpory ve výrobním vztahu a výrobní síle marxismus – leninismus – pokládán za jediný vědecký světový názor dělnické třídy k završení její cesty ke komunismu
NEOMARXISMUS - otázka sociálního zkoumání - Lukácz, Bloch, Kolakowski; Benjamin, Fromm - kritika kapitalismu POZITIVIZMUS - důraz na racionální prvky poznání AUGUSTE COMTE – sociologie… - věda prochází 3 stádii: teologické-metafické-pozitivní H. Spencer; E. Mach; R. Carnap
IRACIONALISMUS - popírá význam rozumu v poznání – emotivní přístup VOLUNTARISMUS - lidská vůle principem všeho; nezávislost na prostředí ARTHUR SCHOPENHAUER - pokračovatel Kanta – poznání je buď bezprostřední ( intuitivní), anebo abstraktní ( reflexní) poznání rozumem - hledání odpovědi na problémy lidstva FRIEDRICH NIETZSCHE - pramenem poznání je intuice, jí člověk postihuje základní princip života, jímž je vůle k moci
FEMONOLOGIE – fenomén - jev - co se jeví, co je nepochybně dáno - EDMUND HUSSERL – vnější věci a co se děje v nás - dvojvrstevnost: empiricko reálno + esence FILOZOFIE BYTÍ -M. HEIDEGGER: fundamentální ondologie - otázka smyslu bytí ( redukce – konstrukce – destrukce) N. HARTMANN: realita je vrstva věcí a fyzikálních procesů - živé organismy, duševno a duchovno
FILOZOFIE EXISTENCE - S. A. KIERKEGAARD - životní stádia: estetické; etické a náboženské - MARTIN BUBER - vztahy JÁ – TY (svět vztahu) ; JÁ – ONO ( zkušenost) - život s přírodou; s lidmi a s duchovními jsoucny - KARL JASPERS - povaha lidské existence; otázka vlastní existence, její stav a prožitek, pokračovatel Kierkegaarda
HERMENEUTIKA – výklad, vysvětlení -G. GADAMER - porozumění a předporozumění FILOZOFIE ŽIVOTA - biologismus - zážitek – W. Dilthey – prožitek a znovuprožívání PRAGMATISMUS –jednání, čin - W. JAMES – metoda rozhodnutí o platnosti - J. DEWEY – není důležité mít znalosti, ale je třeba ovládat metody
NOVOTOMISMUS – odkaz Tomáše Akvinského - harmonická jednota víry a vědění - papež Lev XIII. – Aeterni patris PERSONALISMUS – pokládá osobu za nejvyšší hodnotu a zároveň za zdroj všech hodnot STRUKTURALISMUS – chápe soubor jevů určitého úseku společnosti jako celistvost zákonitě uspořádanou
Vysvětlete podstatu materialistické filozofie. Pokuste se vyložit citát od A. Schopenhauera: „Život jednotlivce je při celkovém pohledu vlastně vždycky tragédií, ale v podrobnostech má ráz komedie“ Porovnejte filozofii hermeneutiky a pragmatismu. Jaký přínos měla křesťanská filozofie novotomismu?
HLADÍK, Jaroslav. Společenské vědy v kostce. Praha: Fragment, 1999, ISBN Vlastní tvorba autora Obrázky z klipartu Microsoft Power Pointu 2010