ČŠI a vlastní hodnocení školy Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Základní vymezení ČŠI Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ČŠI - § 173 – 176
Vztah ČŠI k vlastnímu hodnocení školy § 12 odst. 1 - hodnocení školy se uskutečňuje jako vlastní hodnocení školy a hodnocení Českou školní inspekcí § 12 odst. 2 – vlastní hodnocení je jedním z podkladů pro hodnocení Českou školní inspekcí; rámcovou strukturu, pravidla a termíny stanoví prováděcí předpis (ZMĚNA!)
Vztah ČŠI k hodnocení školy § 174 – při hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vychází ČŠI ze zásad a cílů stanovených školským zákonem Základní kritérium hodnocení = účinnost podpory rozvoje osobnosti dítěte, žáka a studenta Kritéria hodnocení škol a školských zařízení schvaluje MŠMT
Vztah ČŠI k hodnocení školy ČŠI zjišťuje a hodnotí stav škol z hlediska: Dodržování zákonnosti Ochrany žáků Kvality výchovy a vzdělávání Cílů vzdělávání ČŠI orientuje svou činnost především tak, aby napomáhala zvyšování kvality práce školy
Kritéria hodnocení pro školní rok 2009/2010 (vlastní hodnocení) 6. Strategie a plánování Management školy/školského zařízení průběžně hodnotí a inovuje strategie a plány pro realizaci ŠVP Přijímaná opatření vycházejí z vlastního hodnocení školy, ze zásad a cílů platného školského zákona a priorit DZ a DZK Na strategickém řízení a vlastním hodnocení se podílejí pedagogická rada (pokud se podle školského zákona zřizuje) a další pracovníci školy/školského zařízení
Typy činnosti ČŠI ve vztahu k vlastnímu hodnocení Tematické zjišťování (§ 174 odst. 2 písm. a) Hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (§ 174 odst. 2 písm. b) Hodnocení souladu ŠVP s RVP (§ 174 odst. 2 písm. c) Státní kontrola dodržování právních předpisů – školský zákon, vyhlášky (§ 174 odst. 2 písm. d)
Závěry z inspekční činnosti ve vztahu k vlastnímu hodnocení Inspekční tým srovnává svá zjištění se závěry vlastního hodnocení školy Při zjištění rozporu – diskuse závěr se vždy opírá o právní předpis nebo rámcový vzdělávací program
Zkušenosti ČŠI Od roku 2004 Výstup (hodnotící zpráva) je formální (jen výčet úspěchů či různých činností) Výstup se neliší od výroční zprávy Závěry se opírají o pocity a názory ředitele, bez exaktního zjišťování a vyhodnocování dat K tomu přispívají nefunkční pedagogické rady (jen shrnutí výsledků, bez zásadních opatření)
Problémy škol s vlastním hodnocením Stanovení kritérií hodnocení – někdy účelová, náhodná – neplní funkci Interpretace získaných dat Více jsou hodnoceny podmínky než celkové výsledky školy
Děkuji za pozornost www.csicr.cz Zdenka.Spalova@csicr.cz Karlovarský inspektorát, Karlovy Vary, Kollárova 15 Tel.: 353 24 22 21