Manon Lescaut Lolita Král, dáma kluk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentace literárního díla a jeho autor Jan Zeman I4.B.
Advertisements

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Citáty O LÁSCE.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Integrita bezúhonnost
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Rozbor uměleckého textu
Realistický román.
napsala Stephenie Meyerová
Současná česká a světová literatura
Jan Opatřil….
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Poetismus charakteristika literárního.
Napoleon Bonaparte - konzulát
Kritický realismus v literatuře
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Romantismus.
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Soutěž Recept na šťastné manželství. Manželé Mendrokovi 6. února 2015 oslavili 50. výročí svatby.
Karolina Světlá 8. ročník.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
postmodernismus, magický realismus
Typy milostných příběhů v literatuře
Zeptej se sám sebe: „Mám utéct?“.
AUTOMAT.PŘETÁČENÍ Těžké je rozhodnout se opustit sen a vstoupit do skutečnosti. Vyžaduje to úžasnou sílu vůle a je to tím těžší, čím víc narostl sen.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název J. D. Salinger: Kdo chytá v žitě Předmět, ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_311_Zdeněk Jirotka, Saturnin AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
Alexandr Sergejevič Puškin
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Molière Anna Coufalová C1B.
2. Sentimentalismus a preromantismus
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
Základní informace Celý název: Erebos- hra, která zabíjí Autor: Ursula Poznanski Nakladatelství: Fragment Počet stran: 320.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
Eugen Oněgin Alexander Sergejevič Puškin Miroslav Řehoř.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na EOA Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2Sada:
Postmodernismus. Postmodernismus  Vzniká v letech 20. století  Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění  Chce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
Jan Neruda - dílo.
Nefertiti.
ROMANTISMUS.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
DUCHOVÉ PŘIPRAV SE NA UVĚŘITELNÉ!!! Jsou všude kolem nás... Nevěříš???
DUCHOVÉ PŘIPRAV SE NA UVĚŘITELNÉ!!! Jsou všude kolem nás... Nevěříš???
Arnošt Lustig (1926 – 2011). Arnošt Lustig (1926 – 2011)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Oldřich a Božena Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_12_INOVACE_02_04_Literatura v.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_56_Vítězslav Nezval
Odraz 2. sv. války v české literatuře
Preromantismus.
Transkript prezentace:

Manon Lescaut Lolita Král, dáma kluk

Histoire du chevalier des Griex et de Manon Lescaut

Manon Lescaut Autor: Antoine François Prévost d‘Exiles 1697 – 1763 Francouzský spisovatel a překladatel 200 svazků mnohodílných románů: Šlechticovy paměti a dobrodružství (součástí jsou Příběhy rytíře Des Griex a Manon Lescautové) Všeobecné dějiny cestovatelství

Manon Lescaut „Příběhy rytíře Des Grieux a Manon Lescautové“ Vydáno 1731 Adaptace a inspirace: V. Nezval – veršovaná verze (1940) Giacomo Puccini – opera (1893) Daniel Auber – opera (1856) Symbol mladé lásky rytíře a lehkomyslné dívky volných mravů

Manon Lescaut Hlavní postavy: Manon Lescaut (milenka Des Griexe) rytíř Des Griex (Manonin milenec, Tibergův přítel) Tiberge (přítel Des Griexe) Duval (bohatý finančník, nápadník Manon) Duval mladší (syn Duvala, nápadník Manon)

Manon Lescaut Děj: Mladý rytíř Des Griex se zamiluje do Manon Lescaut, dívky lehkých mravů, a neváhá pro ni opustit rodinu, přátele i studia. Milenci se ukrývají v Paříži a podléhají finančním problémům, se kterými se Manon nedokáže smířit a najde si bohatého mecenáše. Když se to Des Griex dozví, zoufale utíká do kláštera a přeje si stát se knězem. Po roce se ale s Manon znovu setká, opět podlehne jejímu kouzlu a neváhá použít všech metod, aby si její přelétavé srdce udržel penězi. Dosáhne úspěchu při podvodných hrách s drobných krádežích, sám je však poté také okraden a Manon si najde dalšího milence, aby se tak postarala o rozpočet. Zároveň nechce Des Griexe opustit, vydává ho proto za svého bratra a od bohatého finančníka Duvala hodlá odejít hned potom, co dostane slíbené jmění.

Manon Lescaut Plán se zdaří, Duval však poté milence vypátrá a nechá uvěznit. Oběma se jim podaří utéct a Manon se později seznámí s jeho synem, který je také velmi bohatý a miluje ji. Znovu se opakuje pokus o získání jeho peněz, který se nezdaří a rytíř i Manon jsou znovu zatčeni. Des Griex využije vlivu své rodiny a osvobodí se, Manon je však odsouzena k doživotnímu vyhnanství v Americe, kam ji rytíř oddaně doprovází. Po dalších problémech ve vyhnanství (s Manon se má oženit synovec místního guvernéra) se milenci rozhodnout uprchnout a po nedlouhém putování krajem Manon umírá a Des Griex se vrací do Francie.

Manon Lescaut Rámcový chronologický postup Ich-forma, vykreslení psychiky Vyprávění hlavního hrdiny nezaujaté osobě Lehce archaický, stále čtivý jazyk Četné popisy Bohatost jazyka

Manon Lescaut (V. Nezval) Manon je můj osud, Manon je můj osud. Manon je všecko, co neznal jsem dosud. Manon je první a poslední můj hřích, nepoznat Manon, nemiloval bych. Manon je motýl. Manon je včela. Manon je růže, hozená do kostela. Manon je všecko, co neztratí nikdy svůj pel. Manon je rozum, který mi uletěl! Manon je dítě. Manon je plavovláska. Manon je první a poslední má láska. Manon, ach Manon, Manon z Arrasu! Manon je moje umřít pro krásu...

Manon Lescaut (V. Nezval) Čím to, že já, Manon, tak šťastna jsem? Čím to, že já, Manon, se líbím všem, co na mně lidé mají? Mě nezajímají, jen jeden, jen jeden, jen jeden... Čím to, že já, Manon, si přesto všímám jich? Čím to, že já, Manon, si tropím z nich ráda smích? Každý mi něco slíbí mně se však, mně se líbí jen jeden, jen jeden, jen jeden... Čím to, že já, Manon, ač je mi šestnáct let, Čím to, že já, Manon, mám opustiti svět. Vždyť život trvá chvíli, ach, vždyť ten život milý je jeden, jen jeden, jen jeden...

Lolita

Lolita Autor: Vladimir Vladimirovich Nabokov 1899 – 1977 Ruský spisovatel a překladatel poč. 20. století Profesor ruské literatury Největší sláva – Lolita

Lolita Kontroverzní, 4x odmítnutý román Vydána 1955 v Paříži Psychologické drama o vztahu 35letého muže a 12leté školačky Tabuizovaná témata pobouření i senzacechtivost Sonda do života vyčleněného člověka Vícevrstevný román

Lolita Hlavní postavy: Humbert Humbert (manžel Charlotty, zákonný zástupce Lolity) Lolita (Dollores) (dcera Charloty, partnerka Humberta Humberta) Charlotta (manželka Humberta Humberta, matka Dollores) Quilty (Lolitin únosce)

Lolita Děj: Román popisuje vztah muže středního věku a dvanáctileté školačky. Hlavní hrdina (Humbert Humbert) je člověk na okraji společnosti, kterého vyčleňuje jeho vášeň pro nymfičky, jak sám nazývá velmi mladé přitažlivé dívky. Vinou náhody se seznámí s Charlottou, matkou Dollores (Lolity). Lolita mu připomíná dávnou lásku Annabellu a Humbert se do ní proto zamiluje natolik, že si vezme Charlottu za manželku, aby se dostal blíže k Lolitě. Zatímco je Dollores na letním táboře, její matka objeví manželův deník a v nešťastné souhře náhod přijde o život. Humbert se proto stává Lolitiným poručníkem, vyzvedne ji z tábora a pod záminkou, že je její matka těžce nemocná, ji vozí po celých Spojených státech.

Lolita Jejich společné putování trvá přibližně dva roky a končí zmizením Dollores. Humbert po ní nejdříve neúspěšně pátrá, potom opět propadá depresím, dokud se s ním sama (teď už sedmnáctiletá) Lolita nespojí dopisem, ve kterém sděluje, že je vdaná a těhotná a potřebuje peníze. Při jejich setkání se Humbert dozví pravdu o jejím únosci a následně ho vyhledá a zabije. Soud ho odsoudí za vraždu a zatímco je ve vězení, Lolita se i manželem přestěhuje na Aljašku, kde zemře při porodu.

Lolita Rámcový retrospektivní postup Ich-forma, obracení k případnému čtenáři Narážka na E. A. Poea Deníková forma obhajoby Četné popisy událostí a pocitů Detailní vykreslení hlavních postav Moderní jazyk

Lolita Byla Lo, prostě Lo, každé ráno, kdy ve stoje a v jedné punčošce měřila metr pětapadesát. Lolou byla v kalhotách. Dolly jí říkali ve škole. Jako Dolores se podepisovala. V mém objetí však byla vždycky Lolitou. Měla předchůdkyni? Měla, opravdu měla. Upřímně řečeno, žádné Lolity by nebylo, kdybych jednoho léta nemiloval jednu prvotřídní holčičku. V jednom přímořském království. Kdy že to bylo? Asi tolik let před narozením Lolity, kolik mi bylo toho léta. Nikdy nechybíte, vsadíte-li se, že vrah bude mít svérázný prozaický styl. Slovutná poroto! Ukázka číslo jedna pojednává o tom, co se stalo předmětem závisti andělů, těch špatně informovaných, slaboduchých, noblesně okřídlených andělů.

Král, dáma kluk King, Queen, Knave

Král, dáma kluk 2. ruský román, do angličtiny přeložil Nabokovův syn Vydán 1928, o 40 let později přepracován Psychologické drama s motivem milostného trojúhelníku Důraz - charakter a vztahy postav a jejich emoce Vícevrstevný román

Král, dáma kluk Hlavní postavy: Franz (Martin milenec a synovec) Marta (manželka Dreyera, milenka a teta Franze) Dreyer (Martin manžel a Franzův strýc)

Král, dáma kluk Děj: Popis klasického milostného trojúhelníku manželského páru a jejich synovce. Chudý Franz odjíždí pracovat do Berlína, kde mu zámožný strýc nabídl zaměstnání. Seznámí se zde však také s Martou, strýcovou manželkou, a vzájemně se do sebe zamilují. Následuje dlouhé období podvodů, výmyslů a lží, aby byl vztah utajen, protože oba milenci jsou na Dreyerovi finančně závislí. Později ze zoufalství zosnovují plán vraždy, aby se osvobodili a zároveň zdědili veškerý majetek. Provedení však na poslední chvíli selže a zároveň má za následek smrt hlavní hrdinky. Jejich vztah zůstává manželovi utajen.

Král, dáma kluk Chronologický postup Er-forma Moderní jazyk Četné popisy Postupná proměna osobnosti hlavní postavy

Porovnání Shody a rozdíly

Shody Lolita Král, dáma, kluk Manon Lescaut Nešťastný konec (smrt hlavní hrdinky) Z pohledu muže Autor - muž

Rozdíly Lolita Král, dáma, kluk Manon Lescaut Ich-forma Er-forma Milostný+rodinný vztah Pouze milostný vztah Vztah páru (2 hlavní postavy) Milostný trojúhelník (3 hlavní postavy) Racionální Emocionální Oslovování čtenáře Čtenář je pouze pozorovatel

Interpretace

Interpretace Všechny tři knihy jsou (vzhledem k tématu) velmi emocionální a popisují atypické modely vztahů. Jedná se o psychologické romány s důrazem na charakter a emoce postav, nikoli na samotný děj. Také díky velké jazykové bohatosti tato díla určitě stojí za přečtení, navíc se zařadila do klasické literatury.

Manon Lescaut Veřejně projevované emoce neodmyslitelně patří k preromantismu, dnešnímu čtenáři ale mohou připadat přehnané a těžko uvěřitelné. Určitá předvídatelnost děje a naivita hlavních postav také částečně narušuje celkový dojem, protože bývá těžké se s jednáním hrdinů ztotožnit. Jazyk je mírně archaický, nebrání však v porozumění ani plynulé četbě.

Lolita Jedná se o román velmi netradiční, popisuje totiž člověka s psychickou poruchou a jeho zvláštní vztah. Četné popisy pocitů, událostí a okolí jsou jazykově pestré, místy však příliš zdlouhavé. Kniha sestává z více vrstev, je tedy složitější ke čtení. Autorovi se také podařilo vytvořit citlivé spojení rodinného a milostného vztahu.

Král, dáma, kluk Román je jazykově velmi povedený a bohatý na popisy, které mi ale připadaly překombinované, což zpomalovalo četbu a snižovalo celkový spád knihy. Děj obsahuje množství nečekaných zvratů a udržuje čtenáře v napětí až do překvapivého konce. Charakter a jednání hlavních postav působí přirozeně a lze jim snadno uvěřit.