Dynamika a management přírodních a přírodě blízkých lesů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Symbióza některých hřibovitých hub s kořeny vyšších rostlin
Advertisements

Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Biotické podmínky života
Změny klimatu a adaptace stromů na ně
Biotické a abiotické faktory
Populace, společenstva
Narušování souvislostí v biosféře  S vývojem společnosti souvisí rozvoj energetiky, průmyslu a dopravy,  chemizace a mechanizace zemědělství i lesního.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Biotické faktory prostředí
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
Abiotické a biotické podmínky života
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
Význam hub a mechů v ekosystému
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 2
Populace.
Lesnictví Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Biotické podmínky života
Abiotičtí činitelé –Škody Suchem a vedrem
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 4
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Lesy jako zdroj včelí pastvy
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
Sacharidy ve výživě ryb
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
LESNÍ PATRA.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ekosystémy přírodní a umělé
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EKOLOGIE.
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 3
Úvod do ekologie.
ČBL 4: Species-pool hypotéza Jedna ze základních otázek ekologie: Proč žije v různých společenstvech/v různých oblastech různý počet druhů?
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Krajina a životní prostředí
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
RYBNÍK JAKO CELEK.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Potravní pyramida, potravní řetězec
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Les-Lesní patra.
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Demografie rostlin - populační biologie rostlin. Co je demografie ? Discipl í na studuj í c í změny velikosti populace v čase Snaha o porozuměn í těchto.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 18. Dřevo a jeho původ Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
Název prezentace (DUMu):
Přírodní společenstva v České republice
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Vztahy mezi populacemi - negativní
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Biota ČR - Prezentace s výkladem
Ekologické pojmy.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Ekoton rozvrstvení v prostoru
Přírodní společenstva v České republice: LES
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Transkript prezentace:

Dynamika a management přírodních a přírodě blízkých lesů 4 Vzájemné vztahy organismů v ekosystému

Kategorizace vzájemných vtahů Vztahy vnitrodruhové – vzájemné ovlivňování vztahy mezi jedinci v souboru jednoho druhu. Ke kladným patří shlukování (agregace), tj. vytváření skupin zpravidla za účelem zvýšení šance druhu na přežití. K záporným náleží konkurence, která vzniká čerpáním životních potřeb (vody, živin, potravy či prostoru) z téhož prostředí. Z hlediska dynamiky lesa je v. k. pro jednotlivý strom negativní interakcí, ale pro celkový vývoj druhu se jedná o kladný jev. Silnější jedinci přežívají a dospívají k rozmnožování, což je z hlediska zachování druhu selektivní přednost.

Vztahy mezidruhové – působení druhů dvou nebo více populací Ke kladným interakcím patří: - protokooperace, tj. vztah je pro všechny zúčastněné prospěšný – např. smíšené lesy s větší ekologickou stabilitou. - komenzalismus, tj. vztah organismů dvou různých druhů z nichž jeden má užitek a druhého jedince nepoškozuje – datel a holub. - mutualismus, tj. symbióza – vzájemná prospěšnost – lišejníky (řasa a houba), mykorhiza (houba a dřeviny).

Záporné vztahy Konkurence (kompetice) – velký význam z ekologického hlediska. Alelopatie (amenzalismus, antibióza) –jedinec jednoho druhu (ihibitor) negativně ovlivňuje produkty svého metabolismu ostatní druhy (např. trnovník akát), omezuje jejich rozmnožování či způsobuje jejich smrt.

Princip kompetičních vztahů Vždy jeden z konkurentů silnější potlačí toho slabšího. Druhy se většinou neatakují přímo, ale soutěží o omezené přírodní zdroje. Potlačením jednoho se pro oba konkurenty vytváří nové životní podmínky – vzniká nová ekologická nika. Často nejde o vyslovené potlačení jednoho druhu, ale o vzájemný dílčí ústup.

Vzájemný ústup druhů v prostoru – každý druh využívá jinou část, např. stromy nadúrovňové a podúrovňové (kůrovci: Ips typographus, Ips amitinus), v čase – hmyzem opylované stromy kvetou v různých obdobích, aby došlo snáze k opylení, listožravý hmyz na dubu – b. velkohlavá a b. zlatřitná. Polyfágní druhy hmyzu mohou ustupovat ve výběru potravy druhům monofágním.

Projevy konkurenčních vztahů Výrazné jsou v období nouze (o vodu, o potravu). Při dostatečné nabídce potravních zdrojů jsou k. v. málo významné. Při změnách prostředí konkurence druhů část není totální, ale pouze dílčí, což usnadňuje prostorovou a časovou koexistenci druhů a vede k uplatňování koncepce ekologických nik v prostředí.

Význam nik ve vztahu druhů Ekologická nika představuje především: - prostor, který obsadil určitý organismus, - úlohu, kterou tento organismus zaujímá ve společenstvu, - vztah, který tento organismus zaujímá k faktorům prostředí. Složka niky prostorová, trofická a multidimenzionální (ODUM 1977, HUTCHINSON 1957)

Rozměry ekologických nik (BEGON – HARPER - TOWNSEND 1991).

Variabilita ekologických nik Počet nik v ekosystému nelze spočítat. Každý životní prostor má nejméně tolik nik, kolik druhů organismů se v něm vyskytuje – některé niky zůstávají dočasně prázdné. Změny v podmínkách prostředí vedou ke změnám rozměrů nik a k vytváření nik nových a mnohdy i prázdných.

Vztahy ekologických nik (upraveno podle Mc ARTHUR 1960).

Ekologické niky Výrazně převládají překrývající se niky. Jsou ve stavu stálé proměny vlivem prostředí. Totální ústup určitého druhu má pro celý ekosystém závažné důsledky. Dočasný ústup druhu - efekt tzv. čekárny, než se pro daný druh zlepší podmínky prostředí.

A: Podsluněný, vysušený a umrtvený porostní okraj. B: Odrůstající dubová mlazina přináší částečné zastínění a bezvětří: porostní okraj je nyní teplý a vlhký, dostavuje se obnova borovic. C: Dubový porost zvětšuje svou výšku, zástin dosahuje hlouběji a trvá déle; chladné a vlhké klima umožňuje houbové onemocnění borovice. D: Chlad v zástinu se zvyšuje, přirozené nálety borovic odumírají.

Alelopatie Převážně negativní působení na ostatní druhy původní význam MOLISCH 1937). Negativní působení na jedince téhož druhu (autotoxicita). Množství alelopatických látek je veliké – od jednoduchých uhlovodíků až k látkám s komplexními polycyklickými strukturami.

Druhy způsobující alelopatii Dřeviny – akáty, ořešáky, ořechovce, blahovičníky Byliny – pýr plazivý, svízel lesklý, lipnice roční, ptačinec žabinec, celík zlatobíl atd. Dlouhodobá toxicita půd vlivem alelopatických látek – největší problém u akátových porostů

Ekologický význam alelopatie Je velmi velký, dokonce z hlediska vnitroekosystémových vztahů často klíčový. Význam a možnosti využití alelopatie jsou popsané v semenářství, ve školkařství a při zakládání lesních porostů i jiných dřevin, při ochraně dřevin a jejich společenstev, při ovlivňování struktury lesa a jiných společenstev dřevin, při ovlivňování produkční funkce dřevin, celospolečenských funkcí lesa a dřevin v životním prostředí člověka (cf. ČABOUN 1990).

Indiferentní vztah – tolerance Konkurence v lesních porostech se projevuje především v mladých porostech s nejvyšším přírůstem stromů. Ve vyšším věku, kdy přírůst již klesá a v porostech se z hospodářských důvodů snižuje zakmenění (aby byl podpořen přírůst nejkvalitnějších stromů) dochází k útlumu konkurenčního napětí. V tomto stadiu mohou spolu žít jedinci různých druhů, aniž by si vzájemně nějak vadili.

Obecné závěry o toleranci S věkem ustupující konkurenční napětí vede ke zvýšení tolerance, a to zejména v horizontále, poněvadž ve vyšších věkových stadiích se rozvolňuje horizontální zápoj. To platí jak pro toleranci uvnitř jednoho druhu, tak i pro toleranci mezidruhovou (vnitrodruhová tolerance je v zásadě výraznější). Věkem podmíněná horizontální mezidruhová tolerance je větší mezi druhy, které jsou konkurenčně slabší; jsou to především slunné dřeviny (modřín, borovice, dub, bříza). Vertikální tolerance se projevuje analogicky, tj. čím více proniká světlo korunovou vrstvou, tím větší je vertikální tolerance – buk pod modřínem, pod borovicí či pod dubem.