JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013
1. Pojem a dělení rozpočtového práva 2. Prameny rozpočtového práva 3. Rozpočtová soustava 4. Rozpočtové zásady 5. Státní rozpočet 6. Místní rozpočty Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 2
pododvětví finančního práva soubor právních norem, které upravují ◦ soustavu veřejných rozpočtů ◦ obsah veřejných rozpočtů ◦ fondovní hospodaření ◦ rozpočtový proces ◦ vztahy vznikající při tvorbě, rozdělování a používání peněžní masy v těchto veřejných rozpočtech Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 3
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 4 Rozpočtové právo hmotnéprocesní
I. ústavní základy ◦ čl. 42, 33, 97 a 101 Ústavy ◦ čl. 11 odst. 5 Listiny II. mezinárodní smlouvy a právní předpisy Evropské unie III. zákony IV. nařízení V. vyhlášky Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 5
smlouvy o zamezení dvojího zdanění Smlouva o přistoupení České republiky k Evropské unii Smlouva o fungování Evropské unie ◦ čl ◦ čl. 126 ◦ čl ◦ čl ◦ čl sekundární předpisy Evropské unie ◦ Nařízení (EU, EURATOM) č. 966/2012 ◦ 2007/436/ES, Euratom Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 6
218/2000 Sb. 250/2000 Sb. 243/2000 Sb. 504/2012 Sb. zákony upravující státní fondy další zákony – 219/2000 Sb., 420/2002 Sb., 320/2001 Sb., 137/2006 Sb., 139/2006 Sb. … Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 7
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 8 státní rozpočetmístní rozpočtyrozpočty státních fondůrozpočet Evropské uniedalší veřejné rozpočty
1. zásada každoročního sestavování a schvalování veřejných rozpočtů 2. zásada včasnosti veřejných rozpočtů 3. zásada časového ohraničení veřejných rozpočtů 4. zásada reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů 5. zásada úplnosti veřejných rozpočtů 6. zásada jednotnosti veřejných rozpočtů 7. zásada přehlednosti veřejných rozpočtů 8. zásada neúčelovosti příjmů a účelovosti výdajů veřejných rozpočtů Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 9
9. zásada dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů 10. zásada veřejnosti (finanční publicity) veřejných rozpočtů 11. zásada sestavování veřejných rozpočtů jako brutto (hrubých) rozpočtů 12. zásada efektivnosti a hospodárnosti veřejných rozpočtů 13. zásada přednosti výdajů před příjmy 14. zásada omezení přesunů ve veřejných rozpočtech a úhrady potřeb v těchto rozpočtech nezajištěných 15. zásada zjišťování rozpočtových důsledků právních předpisů a jiných opatření Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 10
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 11
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 12
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 13
A. Definice státního rozpočtu B. Střednědobý výhled C. Střednědobý výdajový rámec D. Příjmy státního rozpočtu E. Výdaje státního rozpočtu Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 14
finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje ◦ zákon o státním rozpočtu ◦ rozpis ukazatelů státního rozpočtu ◦ podrobné rozpočty organizačních složek státu ◦ změny těchto dokumentů Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 15
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 16
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 17
obsahuje očekávané příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na období 2 let následujících po roce, na který je předkládán státní rozpočet předkládá vláda samostatně na vědomí Poslanecké sněmovně Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 18
celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled stanoví Poslanecká sněmovna státní rozpočet na rok 2012 ◦ na rok 2013……………1.126,3 mld. Kč ◦ na rok 2014……………1.127,6 mld. Kč státní rozpočet na rok 2013 ◦ na rok 2014…………… 1.122,0 mld. Kč ◦ na rok 2015…………… 1.145,8 mld. Kč Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 19
1. výnosy daní 2. pojistné na sociální zabezpečení 3. výnosy z podílu na clech 4. příjmy z činnosti organizačních složek státu a odvody příspěvkových organizací 5. sankce za porušení rozpočtové kázně 6. správní a soudní poplatky 7. pokuty atd. Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 20
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 21
Daněvýlučnéstátnístátní rozpočet Státní fond dopravní infrastruktury místnísdílené Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 22
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 23
1. výdaje na činnost organizačních složek státu a příspěvkových organizací 2. výdaje na dávky důchodového pojištění, dávky nemocenského pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky sociální péče, ostatní sociální dávky, výdaje na podporu v nezaměstnanosti 3. dotace a návratné finanční výpomoci 4. výdaje související s plněním závazků k Evropské unii 5. výdaje související s dluhovou službou atd. Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 24
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 25
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 26
dotace ◦ peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel návratná finanční výpomoc ◦ prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté, nestanoví- li zvláštní zákon jinak, bezúročně právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel, které je povinen jejich příjemce vrátit do státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 27
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 28
A. Soustava místních rozpočtů B. Definice místních rozpočtů C. Rozpočtový výhled D. Příjmy rozpočtů obcí a krajů E. Výdaje rozpočtů obcí a krajů Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 29
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 30 obecní rozpočtykrajské rozpočtyrozpočty dobrovolných svazků obcí rozpočty Regionálních rad regionů soudržnosti
Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 31
finanční plán, jímž se řídí financování činnosti územního samosprávného celku, dobrovolného svazku obcí nebo Regionálních rad regionů soudržnosti vyrovnaný přebytkový schodkový Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 32
2 až 5 let obsahuje souhrnné základní údaje: ◦ o příjmech a výdajích ◦ o dlouhodobějších závazcích a pohledávkách ◦ o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 33
příjmy z vlastního majetku a majetkových práv příjmy z výsledků vlastní činnosti příjmy z hospodářské činnosti právnických osob a organizací zřízených obcí či krajem příjmy z vlastní správní činnosti příjmy z místních poplatků výnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů, u obcí dotace z rozpočtu kraje prostředky získané správní činností ostatních orgánů státní správy, jestliže jsou podle zvláštních zákonů příjmem obce nebo kraje přijaté peněžité dary a příspěvky jiné příjmy, které podle zvláštních zákonů patří do příjmů obce či kraje Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 34
závazky vyplývající pro obec či kraj z plnění povinností uložených jim zákony výdaje na vlastní činnost obce či kraje v jejich samostatné působnosti výdaje spojené s výkonem státní správy závazky vyplývající pro obec či kraj z uzavřených smluvních vztahů v jejich hospodaření závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými územními celky nebo s dalšími subjekty úhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů dotace do rozpočtů obcí v kraji dotace Regionální radě regionu soudržnosti výdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec či kraj jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce či kraje, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 35
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. odborný asistent katedry finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových Praha tel.: Rozpočtové právo I JUDr. Radim Boháč Ph.D. 36