Totalitní režimy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ilavský J. | Franc D. Třída : 4.A
Advertisements

Adolf Hitler * 20. dubna 1889 – Braunau am Inn Socialistický politik
Emigrace vojenská emigrace politická v základních cílech - nebyl rozdíl.
Vytvořil: Michal Mikula
Nacismus.
příprava na 2. světovou válku
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Nástup nacismu v NĚMECKU
Totalitní režimy.
Nástup fašismu.
Jak se podařilo Adolfu Hitlerovi dostat k moci?
Socialismus Průmyslová revoluce a převratné změny ve společnosti
ř ízené vále č né hospodá ř ství  trojhend ř i arizace ž idovského majetku totální nasazení lístky na potraviny, náhra ž ky (margarín, melta) tresty.
Události po první světové válce Vypracoval:Zbyněk Poulíček Michal Dvořák © 2004.
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
FAŠISMUS.
FAŠISMUS.
NSDAP Hitlerova nacistická strana (nacionalismus + socialismus)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.7 Německo 1932 – volby a jejich důsledky Název sady: Moderní.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 2. fáze studené války období zatlačování komunismu ( )
 podmínkou pro vznik republiky=ústava  poslanci na ní pracují, Francie válčí dál  Francie velice oslabená – vzrůstají nepokoje a nespokojenost  soudní.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
NÁSTUP FAŠISMU V NĚMECKU Německo a hospodářská krize nadvýroba => krize Německo 2. nejvíce postižená země krizí (prům.výroba pokles o 41%) krize průmyslu.
Mnichovská dohoda ozna č ována také jako Mnichovská zrada č i Mnichovský diktátMnichovská zrada č i Mnichovský diktát byla dojednána 29. zá ř í 1938 v.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK Č. DUMu: VY_32_INOVACE_13_holocaust Jméno autora:Mgr. Lenka Habartová.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Lucie Imrová NÁZEV: VY_12_INOVACE_02B_22_Nacismus TEMA: Člověk a společnost.
Z poraženého Německa se po válce stává republika, Výmarská republika Situace v hospodářství byla velice špatná a navíc musela země platit válečné.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Nacismus v Německu ve 30. letech
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
1950_1954 ROK PO ROCE Poválečnými dějinami rok za rokem.
Nástup komunismu a fašismu
Moderní dějiny.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Češi za první světové války
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Období vlády jedné strany
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
POLITICKÝ ZEMĚPIS FORMY VLÁDY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
VY_32_INOVACE_03B_Vývoj v Německu
NACISMUS V NĚMECKU TŘETÍ ŘÍŠE (1933 – 1945)
FAŠISMUS V ITÁLII.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
ZŠ Vratislavova, Praha 2 - Vyšehrad Asociace učitelů dějepisu ČR, z.s.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Římská republika.
Revoluční rok 1848 Francie, Itálie, Německo 2.stupeň ZŠ
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
1. světová válka.
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
Transkript prezentace:

Totalitní režimy

Fašismus - po 1. sv. válce se jevilo jako triumf demokracie - světová hospodářská krize (1929) však podnítila vznik novým silám a vlivům, nejvýraznější byl komunismus, který byl protikladem fašismu

- protikomunistický a protidemokratický - podporován tradicionalisty a majetnými lidmi → viděli v něm ochranu před komunismem - založen na diktatuře jedné strany → nestrpěla žádnou formu opozice, v čele všemocný a nadpozemsky oslavovaný vůdce - hlásali, že pouze jejich stát a národ je nejdůležitější a že válka je poslední zkouškou síly a velikosti jejich národa - první fašistickou stranu založil v březnu 1919 B. Mussolini s názvem Fasci di Cambattimenti (Fasci → lat. výrazu označující starověký římský symbol moci = svazek prutů) - šířili strach, byl důležitou zbraní, protože fašisté neměli naději na vítězství v řádných svobodných volbách - fašismus se v Německu nazýval nacismem a převzal tam moc v roce 1933 - lišil se však výrazným, fanatickým prosazováním rasismu, které vedlo k vypuknutí 2. sv. války a následné porážce fašismu - protikomunistická štvanice - antiseministické programy - opora u drobné a střední buržoazie

B. Mussolini - italský politik a diktátor - zakladatel a spolutvůrce ideologie fašismu

1902 - členem Italské socialistické strany - 1914 - šéfredaktor Avanti - novin Italské socialistické strany - 1919 – založil organizaci Fasci di Combattimento (Bojové svazky) - 1921 – se změnila na fašistickou organizaci - zvolen do parlamentu - 1922 – předsedou vlády - 25.7. 1943 – vyslovila mu Velká fašistická rada nedůvěru - odvolán z funkce, poté uvězněn - 12.9. 1943 – osvobozen německým speciálním komandem - 1945 – uprchl do Švýcarska – zastřelen Jeho zohavené tělo bylo vystaveno v Miláně.

Nacismus - v Německu 1933-1945 (Třetí říše) - vláda německé nacionálně socialistické strany dělníků (NSDAP) → vedena Adolfem Hitlerem - kombinuje- socialismus, rasismus, fašismus

Dějiny: - rasistická teorie → nadřazenost Árijské rasy - konflikt nižší (likvidace) a vyšší rasy - Adolf Hitler během pobytu ve vězení napsal autobiografii "Mein Kampf" - vytvoření absolutistické moci státu a vůdce - rasová politika, agresivní zahraniční politika → 2. sv. válka Vlastnosti: - odstranění parlamentarismu a demokracie - vůdcovský princip Příčiny: - vysoká válečná reparace po 1. sv. válce, kterou nebylo schopno Německo splácet - ekonomická krize → vysoká inflace - nevyvinutá demokracie → touha po silné autoritativní vládě - užití sociální a socialistické rétoriky přitažlivé pro dělnickou třídu - odmítnutí komunismu - nesnášenlivost k židům

Nástroje: Stasi - Ministerstvo pro státní bezpečnost - hl. tajná služba SA - založena v 20. letech 20. století - ozbrojená organizace dělníků, spadající pod NSDAP - „hnědé košile“

SS - ozbrojená organizace nacistické strany (NSDAP) - založena v r SS - ozbrojená organizace nacistické strany (NSDAP) - založena v r. 1925 - pův. sloužila jako osobní stráž A. Hitlera - představitel: Heinrich Himmler Gestapo - Tajná státní policie - založil jej Hermann Göring - 1934 – pod vedení SS

Koncentrační tábory - 1896 – poprvé použit tento termín - španělský generál nechával zde umisťovat kubánské obyvatelstvo - 1900 – 1902 – Britská armáda je budovala v Jižní Africe - 1933 – 1945 – nacisté zřídili až 20 000 typů těchto táborů - původně určeny pro odpůrce režimu: *komunisty, homosexuály, Židy, Romy.. - za 2. sv. války – vznik ghett – přestupní tábory do táborů vyhlazovacích - později vynalezeny plynové komory pro snadnější vyhlazování - 1945 – označení „koncentrační tábor“ synonymum k porušování lid. práv

Auschwitz - Birkenau

Wehrmacht = ozbrojené síly Třetí říše. Byl tvořen třemi složkami: znak 1)Heer - armáda 2)Luftwaffe - letectvo 3)Kriengsmarine – námořnictvo vznik z Reischwehr ( vojsko mezi lety 1919-1935) - 16. 3. 1935 – vyhlášená branná povinnost vlajka velitele znak na helmě

Hitlerjungend – Hitlerova mládež - polovojenská mládežnická organizace - pod jiným názvem vznikla už v r. 1922, začala existovat až v r. 1945 - 2. nejstarší nacistická organizace (1. – SA) - propagace režimu - chlapci 14–18 - dívka 14–18 - Bund Deutscher Mädel – Liga německých dívek - děti do 10 let - Deutsches Jungvolk - Německá mládež - cíl: vychovat mládež, která je oddána myšlenkám nacistického Německa

Významné události: Noc dlouhých nožů - noc z 29. na 30. 6. 1934 – na Hitlerův rozkaz povraždili SS vrchní představitele SA Mnichovská dohoda - 29. 8. 1938 – rozhodli zástupci 4 zemí (Adolf Hitler, Edward Daladier,Benito Mussolini, Neville Chamberlain) „o nás bez nás“ - znamenala, že do 10. 10. muselo Československo odstoupit od pohraničního území Křišťálová noc - noc z 9. na 10. 11. 1938 – jednalo se o židovský pogrom Heydrichiáda - doba vlády Heydricha - 27. 5. 1942 - atentát na Heydricha vyhlazení Lídic a Ležáků

Adolf Hitler - národně socialistický politik, diktátor a ideolog nacismu - inspirátor a organizátor masového vyvražďování obyv. okupovaných zemí

- 20. 4. 1889 – narozen - 1907 – pokusil se dostat na Akademii výtv - 20. 4. 1889 – narozen - 1907 – pokusil se dostat na Akademii výtv. umění (bez talentu) - 1914 – vešel do bavorské armády - 1916 – zasažen granátem – poranění mozku - 1918 – otráven plynem - osvětovým důstojníkem - 1919 – na shromáždění NSDAP prosazoval revoluci - 1932 – kandidoval na prezidenta - 30. 1. 1933 – říšským kancléřem - 1944 – unikl atentátu - 1945 – spáchal sebevraždu v bunkru v Berlíně (rozkousl ampulku s kyanidem)

Komunismus - antidemokratický a antiliberální X původní myšlenka (= opak) - zájmy většiny jsou nadřazeny zájmům jedince - zrušení společenský tříd a státních aparátů (vláda apod.) - vykonává je komunistický lid - prosazuje svůj názor, odsuzuje jiný (náboženství, nacionalismus) všemi dostupnými prostředky i násilím - demokratické principy jsou nahrazeny samosprávou v dělnických radách na různých úrovních

Základní principy: - vychází z marxismu - hlavní myšlenka Marxe, která definuje komunismus "Nástup sdružení ve kterém je svobodný vývoj jednotlivce podmínkou svobodného vývoje všech." - hledisko ekonomické - každý člen společnosti přispívá podle svých možností a využívá společného zdroje podle svých potřeb - diktatura Proletariátu (vláda dělnické třídy) - revoluční období, v němž existují různé společenské třídy, ale diktatura buržoazie je nahrazena socialismem -přestavba vztahů mezi lidmi a vztahů k věcem

Komunismus a náboženství: - proti náboženství - vlastní zjednodušený výklad světa z komunistického hlediska, dar síly, která dočasně překonává třídní rozpory → náboženství musí být odstraněno, v praxi tzn. uctívání zasloužilých vůdců - původní myšlenku "Čím více svobody, tím méně bohů," obrátil Stalin: "Čím méně bohů, tím více svobody." - pronásledování věřících a jejich postupná likvidace - využití církevních skupin k propagaci - tyto skupiny, které se podřídily komunistům v oblasti politiky, dostali vhodné podmínky ke své činnosti X skupiny, které nebyly ochotny přistoupit - pronásledování - nejnebezpečnější proti komunistům - katolická církev - ateistická výchova na školách → vyřazování věřících ze vzdělávacích procesů

Nástroje: Gulagy – Nápravně-pracovní tábory - určeny k „otrocké“ práci Sbor národní bezpečnosti (SNB) – v ČSSR - Veřejná bezpečnost (VB) – policie - Státní bezpečnost (StB) – sloužila k ovládnutí mocenských pozic a likvidaci protivníků režimu

KGB – sovětská tajná služba - prováděla špionáže (může se vyrovnat dnešní CIA) Pohraniční stráž - ostraha a kontrola státních hranic - bránila odchodu lidí na západ – mohli použít i zbraně

Varšavská smlouva: - Bulharsko, Československo, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Sovětským svaz, Albánie a Německá demokratická republika - úkol: spolupráce ve vojenské oblasti při společné obraně jejich socialistického zřízení - vstoupila v platnost 5. 6. 1955 a byla uzavřena po dobu 20let - 1985 byla platnost prodloužená o 30 let, ale v důsledku pádu - 1991 – rozpad v důsledku pádu komunistického režimu

Normalizace: - čistky členů ze strany - pronásledování členů Charty 77 (např. Václav Havel) - policejní akce "Asanace" - k odchodu členů Charty 77 z Československa → použito fyzické, psychické týrání a vydírání aj. donucovací prostředky - nuceni několika lidí k emigraci a následovné uvěznění odpůrcům režimu - rušení přijímání vysílání zahraničních rádií (Svobodná Evropa, Hlas Ameriky..atd.) → několik atentátů na tyto rádia (1959 - pokus o otravu pracovníků Svobodné Evropy atropinem..atd.)

Postihy mládeže: zakazování „západních“ hudebních skupin - veřejné pronásledování tzv. "mániček" → násilné stříhání dlouhých vlasů u mužů na policejních stanicích - nesměly se nosit na tričkách nápisy, zvlášť ne v jiných jazycích - nesměly se nosit rifle a nesměli se malovat - prostě nemohli vyčnívat z řady

Komunismus v praxi: - první komunistický stát - 7. 11. 1917 - Rusko- Lenin → sovětská aplikace komunismu je srovnána nacismem - společný nejvyšší cíl- nacismus- národní jednota a čistota rasy - komunismus- budování nové společnosti - společné rysy- vláda jedné strany - potlačení lidských a občanských práv - masová propaganda a státem řízené hospodářství - výsledek vlády → utrpení lidí, pokles životní úrovně, ničení ekonomik Konec reálného komunismu: - z původního plánu "Budování nové společnosti" bylo realizováno jen velmi málo a komunismus se projevil jako totalitní vláda

Pohled na svět po roce 1989

Sametová revoluce a její důsledky - mezi 17. 11.-29. 12. 1989 - pád komunistického režimu -17. 11. 1989 - komunistický režim tvrdě zasáhl proti demonstraci studentů pořádané u příležitosti 50. výročí smrti Jana Opletala a následného uzavření českých VŠ nacisty - přívlastek "sametová" dostala revoluce pro svůj nenásilný charakter, kdy pro převzetí moci nebylo použito násilí a během státního převratu nebyl zmařen jediný život - následek - rozdělení Československa na Českou republiku a Slovenskou republiku. Tyto republiky samostatně vznikly 1. ledna 1993. Cílem obou států se stala integrace do evropských společenství a bezpečnostních struktur.

Za socialismu (komunismu) u nás

Žvýkačky

Céčka Šuměnky-vitacit

trabanty wartburg

Pionýři Spartakiáda

MDŽ moderátorka Marie Tomsová - ikona klasických socialistických účesů

Tuzex – měna BONY (1 Bon = 5Kč – v té době) - šlo zde sehnat zboží z ciziny - mohli zde kupovat jen lidé co pracovali v zahraničí (měli devizové konto – valuty) - dlouhé fronty na džíny - předchůdce Darex – umožnil komunistům získat valuty BONY

Další vymoženosti socialismu u nás - skládací toaletní papír - knedlíky v prášku typu B - mléko v igelitovém sáčku - autíčko na dálkové ovládání s kabelem - kubánské pomeranče - oslovování: „Soudruzi, soudružky..“ - zubní pasta Tutti Frutti - sodovka pomo-cimo, olympus nebo flora - sifonové bombičky (nápoj, rozpustné ve vodě) - tesilové kalhoty - gramofony Tesla - budovatelské a politické písně - fluoridové tablety – proti kazivosti zubů (4 denně !povinně! )

Zpracovala: Šárka Dudová Prezentaci přednesly: Dudová, Jaglarzová, Vařechová Zdroj: * http://sihasa.blog.cz - jedná se o blog, který jsme založily k 3. kolu soutěže, pro větší informovanost veřejnosti * rešerše k 1. kolu soutěže Tým č.:88 Obchodní akademie Ostrava-Mariánské Hory Dudová, Jaglarzová, Vařechová