Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Advertisements

SADA č. VIII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 11 Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Název: Co vím.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Česká republika-demokratický stát
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Participace občanů na politickém životě
Pilíře politického systému 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Aktivita.
Anotace Žák se seznámí s úvodem do ČR …. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje obecné poznatky o ČR Speciální vzdělávací.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Lidská práva.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:Výuková prezentace Předmět:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Demokracie Občanská výchova.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Česká republika – demokratický stát
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Extremismus Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.208.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
VY_32_INOVACE_SVF33060DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_SVF32560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Volby v ČR Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.205.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Název Perikles Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Demokracie a její hodnoty
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceStát a jeho představitelé Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje státní.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Politika Pavel Šuranský.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Šárka Rosenbergerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ ČAS5 TEMA: Čas 5.ročník – od totalitní moci.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
POLITICKÝ PLURALISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Demokracie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.215 Datum vytvoření: 8. 9. 2013 Vzdělávací oblast: Občanská výchova Ročník: druhý – Pečovatelské služby Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Demokracie – vznik a význam slova, znaky demokratické společnosti, svoboda člověka v demokratické společnosti.

Metodické pokyny Materiál lze využít k výkladu nové látky nebo k opakování učiva. Prezentace obsahuje úkoly, které žáci samostatně vypracují do sešitu nebo na samostatný list. Řešení úloh je na posledním snímku prezentace. Pro práci je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje Uveďte citace zdrojů použitých v materiálu. Foto: Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-09-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Demokracie http://cs.wikipedia.org/wiki/Svoboda http://cs.wikipedia.org/wiki/Ob%C4%8Dansk%C3%A1_spole%C4%8Dnost Foto: Http://commons.wikimedia.org. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PeriklisKotzia.JPG?uselang=cs, dne 5. 9. 2013, autor Gepsimos http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Freedom_House_electoral_democracies_2008.gif, , dne 6. 9. 2013, autor User:MaGioZal http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Statue_of_Liberty,_NY.jpg?uselang=cs, dne 6. 9. 2013, autor William Warby

Demokracie 1. Vznik a význam slova 2. Demokratická společnost 3. Svoboda v demokratické společnosti

1. Vznik a význam slova Slovo demokracie vzniklo již ve starověkém Řecku, existuje přes 2500 let. Slovo demokracie je složeno ze dvou řeckých slov: demos – lid, kratos – vláda, moc. Demokracie tedy znamená vládu lidu. Ty státy, ve kterých se občané mohou vyjadřovat k věcem veřejným, nazýváme demokratické státy.

Demokracie a starověké Řecko Perikles – athénsky politik Významně se zasloužil o rozvoj demokracie v Aténách. Zapojil do rozhodování svobodné občany z chudších vrstev. Otroci se rozhodování neúčastnili. Obr. 1 – Socha Perikla v Aténách (žil 500-429 př.n.l.)  Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PeriklisKotzia .JPG?uselang=cs, dne 5. 9. 2013, autor Gepsimos

2. Demokratická společnost Jaká společnost je demokratická? Demokratická společnost se vyznačuje tím, že: – držitelem (zdrojem) moci je lid, – pravidelně se konají svobodné volby, – zvolení zástupci neprodlužují období své moci na více let, – po uplynutí období předají „pokojně“ moc, – respektuje právní řád, – respektuje různost názorů (pluralita názorů), – chrání představitele menšin, – chrání svobodu jednotlivce.

2. Demokratická společnost V demokratické společnosti se lidé podílí na správě společnosti. Podílí se na správě všichni lidé? Vyber správnou odpověď! Správná odpověď je NE, protože na správě společnosti se nepodílí všichni občané, ale většina. Část občanů může mít o správě společnosti jiné představy, ale musí respektovat vůli většiny. ANO NE

2. Demokratická společnost Vůle lidu se v demokratické společnosti projevuje formou: přímé demokracie – lidé rozhodují přímo, jejich vůle se přenáší do procesu rozhodování a do zákonů, např. v referendu se všichni lidé vyjádří k nějakému problému, nepřímé demokracie – vůle lidu se přenáší prostřednictvím volených zastupitelů, lidé si ve volbách zvolí své zástupce a s nimi projednávají problémy, ovlivňují zákony. Voleným zástupcem je např. poslanec. Poslancem může být každý občan. Při volbách do poslanecké sněmovny se zapíše na kandidátní listinu, musí mít české státní občanství a být starší 21 let. Zda bude poslancem – to rozhodnou voliči.

2. Demokratická společnost Obr. 2 – Demokratické státy ve světě zobrazeny modrou barvou, podle americké organizace Freedom House, r. 2008. Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Freedom_House_electoral_democracies_2008. gif, dne 6. 9. 2013, autor User:MaGioZal

3. Svoboda v demokratické společnosti Jak si představíme svobodu? Můžeme v demokratické společnosti dělat co chceme, nadávat komu chceme nebo ho pomlouvat či omezovat? Svoboda znamená, že máme právo dělat to, co chceme, pokud neporušujeme zákon a neohrožujeme život či zdraví jiných lidí. Každý občan může: svobodně vyjádřit svůj názor (např. i formou demonstrace), svobodně se rozhodovat o svém životě, svobodně se rozhodovat ve volbách.

3. Svoboda v demokratické společnosti Každý občan může vyjádřit svůj názor přiměřenou formou. Když s něčím nesouhlasí, zorganizuje demonstraci nebo protestní pochod. Nesmí u toho ničit majetek jiných občanů nebo je ohrožovat na životě. Svoboda jednoho člověka končí tam, kde začíná svoboda druhého člověka. Svoboda je spojena s odpovědností. Lidé dodržují přijaté zákony. Za porušení zákona hrozí sankce.

3. Svoboda v demokratické společnosti Obr. 3 – Socha svobody, New York Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Statue_of_Liberty,_NY.jpg, dne 6. 9. 2013, autor William Warby

3. Svoboda v demokratické společnosti Demokratická společnost podporuje svobodu jednotlivců a aktivity svých občanů – lidé dělají to, co je baví. Dobrovolně se zapojují do politického života, do různých organizací podle svých zálib a zájmů, např. zahrádkářů, včelařů, myslivců… Občané se podílí na činnosti zájmových sdružení, spolků, svazů či klubů. Tyto občanské aktivity jsou důležitou součástí demokratické společnosti. Nejsou spojeny s politickou činností, proto se označují pojmem „občanská společnost“.

Úlohy Zakroužkuj správnou odpověď! 1. Demokracie znamená vládu státu/ vládu lidu. 2. Demokracie znamená, že rozhoduje většina/ menšina. 3. Volíme-li si své zástupce, hovoříme o demokracii přímé/ nepřímé. 4. Ve svobodné demokratické společnosti lidé dodržovat zákony musí/ nemusí. 5. Občané vyjádří nesouhlas rozbíjením výloh/ pokojným protestem. 6. Dobrovolné aktivity občanů ve sdruženích, svazech a spolcích označujeme pojmem …………………společnost.

Řešení úloh Správné odpovědi: 1. Demokracie znamená vládu lidu. 2. Demokracie znamená, že rozhoduje většina. 3. Volíme-li si své zástupce, hovoříme o demokracii nepřímé. 4. Ve svobodné demokratické společnosti lidé dodržovat zákony musí. 5. Občané vyjádří nesouhlas pokojným protestem. 6. Dobrovolné aktivity občanů ve sdruženích, svazech a spolcích označujeme pojmem občanská společnost.