Korporátní selhaní Zdroje selhaní a včasné řešení Průzkum TMA
TMA Pomocní materiál
Disclaimer / Upozornění Nečekejte nic objevného, filozofického, ani prognostického
Cíle výzkumu Zvýšit vnímání Identifikace zdrojů Možné řešení Problematika selhání podniků
Banky Co jsme dělali Poradci Restruk. manažeři Firmy: management orgány spol. majitelé Praktické myšlenky pro management Dotazník TMA Průzkum
Panelisté Porad Restruk Mod Banka Ing. Hana Mitkovová Vedoucí restrukturalizačního oddělení, Komerčí banka Mgr. Daniel Hříbal, MBA Ředitel úseku restrukturalizace a vymáhání České spořitelny, a.s Petr Skrla Moderátor Ing. Radím Valas Restrukturalizační manažér, naposled Tatra Kopřivnice Tomáš Sklenář, Vedoucí restrukturalizačního oddělení, EY (Ernst & Young)
Proč řešit riziko selhání jinak? 50% Překonáno 80% 20% Insolvence Současný stav u Bank Odhad Bank při dodržení doporučení Výsledek selhání
1. Jaký je postoj manažerů k problematice selhávaní firmy? 2. Konkrétně, jak rizikový si myslí manažeři, že je jejich obor? Postoj managementu Jak management k riziku selhání hodnotí svůj obor Firmy si myslí, že 78% manažerů podceňují problematiku selhaní 76% manažerů je v pohodě – riziko selhaní je průměrné v oboru Postoj firem k selhaní
Reagují firmy včas? AnoNe 58% 42% 58% firem a poradců si myslí, že firmy reagují včas, ale 42% si toto nemyslí Včasné reakce zůstává jako místo potřebné ke zlepšení
Co chybí ke včasnému řešení? FirmyPoradci Řízení peněžních toků--1. Dostatek odvahy1.2. Správné zhodnocení2.3. Zkušený management3.4. Podporující firemní kultura4.5. Řízení peněžních toků5.-- Firmy podceňují řízení peněžních toků Absolutně překvapující – chybí dostatek odvahy Je zajímavé, že jinak je pořadí stejné
Názor firem na selhání Důvody selhaní jsou interní Firmy a poradci vidí důvody selhání převážně jako interní Svědčí o zdraví sebe-reflexe a objektivním hodnocení
Nejčastější zdroje selhání 23% = Finanční řízení: chybí nástroje, zkušenosti, krize likvidity 21% = Neflexibilní, nereaguje na změny vnějšího trhu 12% = Primární důvod pokles prodeje 12% = Jiné manažerské selhání
Jak řešit počátky selhání 29% = Fokus na finanční řízení, zvlášť peněžní toky 21% = Aktivní management: dobrý tým, priority, důslednost 13% = Aktivní komunikace s bankou, věřiteli, firmou a okolím
Rizikové odvětví Developeři Stavebnictví Automobilový průmysl Železo / šrot Dřevozpracující průmysl Polygrafie Bílé zboží EU dotace – “umělé” Developeři Stavebnictví Exportní orientovaní výrobci a obchodní firmy Maloobchod Velkoobchod Výroba/prodej ocele Solární business Problematické sektory BYLY …a BUDOU Lidé utrácejí méně: Spotřeba Nemovitosti Strukturální změny: Relokace výroby Nadbytečná kapacita Tlak na marže Export se omezuje/výkyvy Ekonomicky pohled
Část II - Otázky na panel 1.Kompetence managementu 2.Kompetence bank 3.Kdy začít komunikovat 4.Jak jednat s bankou 5.Role poradců 6.Náhled do budoucnosti ?
1. Kompetence managementu Jak kompetentní myslíte, že jsou manažeři při identifikaci a řešení selhaní? IDENTIFIKACE ŘEŠENÍ Firmy a poradci hodnotí kolegy poměrně spatně:... skoro 80% je vidí jako málo kompetentní. velmi kompetentní (> 80% rizik) mírně kompetentní (> 60% rizik) méně kompetentní (< 60% rizik) nejsou kompetentní
2. Kompetence bank Jak kompetentní myslíte, že jsou dnes banky při řešení problémů selhání s klienty? Mají dneska důvěru klientů? Sebehodnocení bank Největší problém = pozdní identifikace problemu ze strany banky
Kdy je správný okamžik, informovat banku, že podnik má problémy? Zdroje o selhání podniků pro banky – seřazené podle důležitosti Návštěvy u klienta Standardní (měsíční / čtvrtletní) reporting Jiné důvěryhodné zdroje Iniciativa managementu / majitele Jiné veřejné zdroje (noviny, atd.) Zpráva auditora Stále velký prostor pro dezinformace směrem k bankám Iniciativa ze strany managementu / majitelů je malá 3. Kdy začít komunikovat?
Z praxe, jaké doporučení máte, aby jednaní mezi firmou a věřiteli dopadlo dobře? Hodnoceni které faktory hraji “velmi důležité” role v selhání jednání s bankou. Největší problém = nedostatek informací a přístup klientů 4. Jak jednat s bankou Banka Poradce
Jakou roli hrají poradci? Změnila se pozice krizového manažera? % manažerů ve firmách, který by doporučili krizového manažera v případě selhání. Poradci a krizový manažeři se těší velkou důvěrou u firem – téměř 70% manažerů by je doporučili, většinu v podporující roli. 5. Role poradců
Jaké doporučení máte pro manažery a představitele firem, když se teď na konci roku zabývají se strategií na další období? Banky vidí jenom 20% růst v ČR, EU a insolvencích Poradci to vidí jako banky, ale u počtu insolvencí vidí růst 67% 2x více firem si myslí, že EU bude růst více než ČR a u počtu insolvencí vidí růst 62% 6. Náhled do budoucnosti PádStagnaceRůst
Závěr Zvýšit vnímání Identifikace zdrojů Možné řešení Problematika selhání podniků
Závěr Zvýšit vnímání Identifikace zdrojů Možné řešení Problematika selhání podniků Prosím, otázky z pléna Prosím, otázky z pléna….
Milan Šulc – GfK Research statistika a vyhodnocení, odborné konzultace Marie Škrlová – moje neteř a studentkou ekonomie datové zpracovaní, organizace, korektury a vše na co jsem neměl čas Stanislav Richter – stážista v PwC a student ekonomie koordinace v rámci TMA a účast na rozesílaní dotazníků Všem panelistům– moc děkuji! Všem respondentům– moc Vám děkujeme! Poděkování
TMA Ludmila Barborkova Tajemnice TMA ČR, o. s. Autor/Moderator Petr Skrla Kontakty