Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov34 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenec - socializace Škola:
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
sociální psychologie Škola:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Charakteristika období dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Emoce (city).
Přístupy k osobnosti Škola:
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
OSOBNOST.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
DOSPĚLOST.
VY_32_INOVACE_ _Rozvoj klíčových kompetencí ve výchově ke zdraví v ročníku. Životní situace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná a vývojová psychologie
Období mladé dospělosti
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Teorie motivace Adéla Furiková.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
MARKETINGOVÝ MIX.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
(Presenium) Jiří Vítovec
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
(cca let) "období bilancování" "krize středního věku"
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie adolescentů
Psychologie dospělých
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov34 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Dospělost – střední a pozdní dospělost Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: Klíčová slova: krize středního věku, profesní role, partnerská, rodičovská role, krystalická inteligence Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje v střední a pozdní dospělosti, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

B) střední dospělost 35 – 45 let roste tendence zabývat se sám sebou; roste tendence zabývat se sám sebou; ve středním věku opět ožívá problém vlastní identity, který člověk řešil už v adolescenci; ve středním věku opět ožívá problém vlastní identity, který člověk řešil už v adolescenci; je třeba vlastní identitu přehodnotit a nalézt její novou alternativu, která by byla přijatelná i pro období stárnutí; je třeba vlastní identitu přehodnotit a nalézt její novou alternativu, která by byla přijatelná i pro období stárnutí; výhodou jsou nabyté zkušenosti, střízlivější a racionálnější postoj, nevýhodou omezenost času i možností; výhodou jsou nabyté zkušenosti, střízlivější a racionálnější postoj, nevýhodou omezenost času i možností;

krize středního věku – bilancování minulosti a představy o budoucnosti; bilancování minulosti – srovnává s dřívějšími ideály a posuzuje míru naplnění; bilancování minulosti – srovnává s dřívějšími ideály a posuzuje míru naplnění; přiznání chyb: stresující nebo užitečně, pokud poslouží jako poučení (poučení však je použitelné pouze pro něj, nemá obecnou platnost, nelze je tedy např. vnucovat vlastním dětem); přiznání chyb: stresující nebo užitečně, pokud poslouží jako poučení (poučení však je použitelné pouze pro něj, nemá obecnou platnost, nelze je tedy např. vnucovat vlastním dětem);

představy o budoucnosti – posouzení aktuálních možností, hledání smyslu života, tj. cílů, které by byly přijatelné pro druhou polovinu života; představy o budoucnosti – posouzení aktuálních možností, hledání smyslu života, tj. cílů, které by byly přijatelné pro druhou polovinu života; uvědomění, že pohodlí stereotypu zvyšuje riziko stagnace, vede k potřebě změny; pozitivní – stimulující, nebo negativní – souvisí s pocitem uzavření všech životních perspektiv; uvědomění, že pohodlí stereotypu zvyšuje riziko stagnace, vede k potřebě změny; pozitivní – stimulující, nebo negativní – souvisí s pocitem uzavření všech životních perspektiv;

a) tělesné změny – úbytek tělesné atraktivity, a) tělesné změny – úbytek tělesné atraktivity, první známky stárnutí; první známky stárnutí; dospívání dětí a umírání rodičů potvrzuje neodvolatelnost vlastního stárnutí, někdy reakce popírání skutečnosti, smlouvání; dospívání dětí a umírání rodičů potvrzuje neodvolatelnost vlastního stárnutí, někdy reakce popírání skutečnosti, smlouvání;

b) poznávací procesy – souvisí s vykonávaným povoláním, uplatnění krystalické inteligence; b) poznávací procesy – souvisí s vykonávaným povoláním, uplatnění krystalické inteligence; tekutá, inteligence přibližně od dvacátého roku klesá; tekutá, inteligence přibližně od dvacátého roku klesá; krystalická, tvořená zkušenostmi v průběhu života roste; krystalická, tvořená zkušenostmi v průběhu života roste; klesá tvořivost; klesá tvořivost;

c) socializace – kvalitativní změny dosavadních rolí c) socializace – kvalitativní změny dosavadních rolí profesní role profesní role partnerská role partnerská role rodičovská role rodičovská role

proměna profesní role potenciálně schopen získat i tu nejvyšší pozici; potenciálně schopen získat i tu nejvyšší pozici; sociální postavení dočasně přestalo být závislé na věku; sociální postavení dočasně přestalo být závislé na věku; mění se postoj k profesní roli – formální cíle nejsou už tak důležité, nabývá na významu pocit smyslu a subjektivní hodnocení užitečnosti vlastní práce; mění se postoj k profesní roli – formální cíle nejsou už tak důležité, nabývá na významu pocit smyslu a subjektivní hodnocení užitečnosti vlastní práce; předávání zkušeností; předávání zkušeností;

proměna partnerského vztahu většinou prošel různými krizemi; typický stereotypem, odklonem od ideálu, akceptací kompromisu někdy rezignací; většinou prošel různými krizemi; typický stereotypem, odklonem od ideálu, akceptací kompromisu někdy rezignací; míra uspokojení různá; míra uspokojení různá; mýtus poslední šance; mýtus poslední šance; experimentování s rolemi v rodině (zvl. ženy); experimentování s rolemi v rodině (zvl. ženy);

důležité, zda člověk prožil nějakou alternativu naplnění intimního vztahu, nemusí jít jen o partnerský vztah, může jím být i přátelství; pokud takovou zkušenost nezískal, zvyšuje se ve středním věku riziko izolace a pocitu vnitřní osamocenosti; důležité, zda člověk prožil nějakou alternativu naplnění intimního vztahu, nemusí jít jen o partnerský vztah, může jím být i přátelství; pokud takovou zkušenost nezískal, zvyšuje se ve středním věku riziko izolace a pocitu vnitřní osamocenosti;

proměna rodičovské role časová shoda rodičovského bilancování a hledání nové identity s obdobím, kdy identitu hledají dospívající děti; časová shoda rodičovského bilancování a hledání nové identity s obdobím, kdy identitu hledají dospívající děti; potřeba snížit rizika selhání a chyb vlastních dětí, mezigenerační přenos zkušeností však není možný; potřeba snížit rizika selhání a chyb vlastních dětí, mezigenerační přenos zkušeností však není možný;

proměna rodičovské role ztráta formální autority, současně se zbytečně vzdávají toho, co by mohli dosáhnout na neformální úrovni; ztráta formální autority, současně se zbytečně vzdávají toho, co by mohli dosáhnout na neformální úrovni; každodenní množství banálních konfliktů zhoršuje vztahy, přitom nelze jinak; každodenní množství banálních konfliktů zhoršuje vztahy, přitom nelze jinak;

proměna rodičovské role často přetrvává snaha děti manipulovat, ochraňovat nebo se dokonce obětovat; často přetrvává snaha děti manipulovat, ochraňovat nebo se dokonce obětovat; svá přání (potřeby) vůči dětem vyjadřují nepřímo, zdůvodňují obecným dobrem či prospěchem adolescenta; svá přání (potřeby) vůči dětem vyjadřují nepřímo, zdůvodňují obecným dobrem či prospěchem adolescenta;

proměna vztahu k vlastním rodičům na konci mladé dospělosti se obvykle zafixuje představa o vzájemné rovnocennosti; na konci mladé dospělosti se obvykle zafixuje představa o vzájemné rovnocennosti; stárnoucí rodiče se stávají závislými, symetrie vztahu se mění a dospělý získává poprvé v životě vůči svým rodičům dominantní postavení; stárnoucí rodiče se stávají závislými, symetrie vztahu se mění a dospělý získává poprvé v životě vůči svým rodičům dominantní postavení; ztráta některých jistot, uvědomění vlastní zranitelnosti; ztráta některých jistot, uvědomění vlastní zranitelnosti;

C) starší dospělost 45 – 60 let věk 50 let je považován za mezník, který s definitivní platností potvrzuje počátek stárnutí; věk 50 let je považován za mezník, který s definitivní platností potvrzuje počátek stárnutí; zhoršení některých funkcí a první viditelné změny to potvrzují; zhoršení některých funkcí a první viditelné změny to potvrzují; člověk se musí vyrovnávat s postupným úbytkem svých kompetencí a naučit se odhadovat svoje aktuální možnosti; člověk se musí vyrovnávat s postupným úbytkem svých kompetencí a naučit se odhadovat svoje aktuální možnosti;

a) tělesné změny – zhoršují se základní smyslové funkce, klesá tělesná síla, zpomaluje se rychlost a pohotovost; objevují se různé zdravotní potíže; uvědomění zranitelnosti, tlak na změnu hodnot; a) tělesné změny – zhoršují se základní smyslové funkce, klesá tělesná síla, zpomaluje se rychlost a pohotovost; objevují se různé zdravotní potíže; uvědomění zranitelnosti, tlak na změnu hodnot;

b) poznávací procesy – úroveň i strukturu ovlivňuje ve větší míře zkušenost; specifičnost uvažování stárnoucích dospělých vychází z hlediska jejich potřeby generativy; mají tendenci uchovávat a uplatnit svou zkušenost, kterou chtějí předat; b) poznávací procesy – úroveň i strukturu ovlivňuje ve větší míře zkušenost; specifičnost uvažování stárnoucích dospělých vychází z hlediska jejich potřeby generativy; mají tendenci uchovávat a uplatnit svou zkušenost, kterou chtějí předat;

v 50 letech se zpravidla ještě nemění schopnosti, ale může se měnit aktuální výkon, resp. může kolísat; v 50 letech se zpravidla ještě nemění schopnosti, ale může se měnit aktuální výkon, resp. může kolísat; po 60. roce nabývá na významu dědičný faktor zhoršování kognitivních funkcí, vrozená intelektová kapacita (fluidní inteligence – schopnost řešit neznámé situace, vytvářet nové kognitivní strategie) je zranitelnější; po 60. roce nabývá na významu dědičný faktor zhoršování kognitivních funkcí, vrozená intelektová kapacita (fluidní inteligence – schopnost řešit neznámé situace, vytvářet nové kognitivní strategie) je zranitelnější;

krystalická inteligence – schopnost uchovávat a používat naučené způsoby řešení, je trvanlivější a může se i rozvíjet; snížená flexibilita, výkyvy pozornosti a krátkodobé paměti, pomalejší reakce a zhoršená efektivnost mechanického učení; změna postoje k učení; krystalická inteligence – schopnost uchovávat a používat naučené způsoby řešení, je trvanlivější a může se i rozvíjet; snížená flexibilita, výkyvy pozornosti a krátkodobé paměti, pomalejší reakce a zhoršená efektivnost mechanického učení; změna postoje k učení;

c) socializace – přetrvávají dlouhodobé sociální vztahy, nové ve vztahu k rodinám svých dětí; c) socializace – přetrvávají dlouhodobé sociální vztahy, nové ve vztahu k rodinám svých dětí;

profesní role postupné uzavírání profesní role, představa změny ohrožující; role založená převážně na fyzické činnosti – pokles, nemůže konkurovat mladším; role převážně intelektuální činnosti může dosahovat vrcholu rozvoje, vyšší hodnocení a sociální status; postupné uzavírání profesní role, představa změny ohrožující; role založená převážně na fyzické činnosti – pokles, nemůže konkurovat mladším; role převážně intelektuální činnosti může dosahovat vrcholu rozvoje, vyšší hodnocení a sociální status;

postoje k profesní roli akcentovaný – vědomí poslední možnosti, často kompenzuje neuspokojení v jiné oblasti; akcentovaný – vědomí poslední možnosti, často kompenzuje neuspokojení v jiné oblasti; vyzrálý – předává zkušenosti, neusiluje o sebeprosazení, preferuje jiné hodnoty (pohodu) vyzrálý – předává zkušenosti, neusiluje o sebeprosazení, preferuje jiné hodnoty (pohodu) vyhoření – ztráta důvěry ve své schopnosti a smysluplnost práce; vyhoření – ztráta důvěry ve své schopnosti a smysluplnost práce;

manželství vyrovnávání s odchodem dětí – syndrom prázdného hnízda, konec společné povinnosti; vyrovnávání s odchodem dětí – syndrom prázdného hnízda, konec společné povinnosti; stabilizace očekávání od manželství: partner jako jistota sociálního kontaktu, opora při sdílení životních zátěží, součást vlastního života, sdílení stárnutí; stabilizace očekávání od manželství: partner jako jistota sociálního kontaktu, opora při sdílení životních zátěží, součást vlastního života, sdílení stárnutí;

vztah k dospělým dětem, jejich partnerovi, prarodičovská role může mít mnoho ambivalentních podob; v ideálním případě se však významně podílí na naplňování mnohých potřeb; může mít mnoho ambivalentních podob; v ideálním případě se však významně podílí na naplňování mnohých potřeb; potřeba otevřené budoucnosti, potřeba citového vztahu (vnouče jako vděčný objekt citové investice); potřeba otevřené budoucnosti, potřeba citového vztahu (vnouče jako vděčný objekt citové investice);

otázky – ve střední dospělosti… jak se nazývá nejvýraznější situace změny jak se nazývá nejvýraznější situace změny s čím se často překrývá ve vztahu k vlastním dětem s čím se často překrývá ve vztahu k vlastním dětem které role se mění v tomto období které role se mění v tomto období krize středního věku krize středního věku s adolescentní krizí s adolescentní krizí partnerská partnerská profesní profesní rodičovská rodičovská

otázky – v pozdní dospělosti… která role může být buď v poklesu či na vrcholu a v jakých případech která role může být buď v poklesu či na vrcholu a v jakých případech která inteligence je trvanlivější a může se ještě rozvíjet která inteligence je trvanlivější a může se ještě rozvíjet která nová role může výt v tomto období která nová role může výt v tomto období profesní – při manuální či intelektuální práci profesní – při manuální či intelektuální práci krystalická krystalická prarodičovská prarodičovská

Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha ISBN LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha ISBN X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.