INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Strukturované učení PROJEKT EU
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Podpůrný metodický seminář I.
ROZPOČET PROJEKTU Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka -základní krok do života Registrační číslo:CZ.1.07/1.2.33/
Speciální péče na naší škole
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výchova mládeže s více vadami
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Alternativní a augmentativní komunikace
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Dítě se sluchovým postižením
Průběžná zpráva o stavu řešení projektu Rozvojový projekt č. 63/ 2008: Inovace studijních předmětů a rozvoj spolupráce při zkvalitňování učitelské způsobilosti.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Vývojová dysfázie.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Základy speciální pedagogiky
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Seminář ke speciální pedagogice 1
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Pedie Co mají společné?.
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Sociální čtení.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/04.0010 Odborný seminář Mgr.Jarmila Fraiová, PaedDr. Milena Vávrová

Obsah Charakteristika jednotlivých postižení (tělesné, sluchové, zrakové, mentální, poruchy autistického spektra, více vad) Doporučení pro práci s jednotlivými druhy postižení Náplň práce asistenta pedagoga pro jednotlivá postižení

Tělesné postižení Důsledek úrazu Vrozená vada DMO Svalová dystrofie Tělesné postižení bez přidružení dalšího postižení Tělesné postižení s přidruženým mentálním či smyslovým postižením

Tělesné postižení Bezbariérový přístup, schodolez, plošina, výtah Stavební úpravy na WC (madla, dveře) Speciální lavice, příp. židle Relaxační vak Koberec Speciální pomůcky (protiskluzová podložka, magnetická deska, nástavec na psací náčiní, počítač s upravenou klávesnicí)

Tělesné postižení Respektování pokynů vyučujících Pohyb a přesuny po budově Použití toalety Příprava pomůcek na výuku Sebeobsluha v oblasti oblékání Psaní Polohování a relaxace Komunikace Stravování

Sluchové postižení Klasifikace podle místa vzniku, období vzniku a stupně postižení Místo:periferní nebo centrální nedoslýchavost a hluchota Období:vrozené, získané Stupně:nedoslýchavost-lehká, středně těžká, těžká; hluchota-praktická, úplná

Sluchové postižení Seznámení se s prostředím školy před začátkem školního roku Menší počet dětí ve třídě Umístění lavice tak, aby dítě slyšelo Hodně psaných informací Rozhled po třídě Koberec ve třídě pro tlumení rušivých zvuků Speciální pomůcky usnadňující vnímání řeči Speciální pomůcky usnadňující komunikaci Další pomůcky (světelné, vibrační)

Sluchové postižení Výrazná artikulace (nalíčení rtů) Klid ve třídě Strukturovaný program Skupinovou práci jen velmi dobře připravená Více využívat psanou formu předávání informací (tabule, notebook) Názorné pomůcky Hovořit vždy čelem ke třídě ve světle Ujišťovat se, že dítě rozumělo (nestačí přikývnutí) Respektování pokynů vyučujících

Zrakové postižení Ztráta zrakové schopnosti Postižení zorného pole Okulometrické poruchy Obtíže se zpracováním zrakových podnětů Slabozrakost Slepota

Zrakové postižení Snížený počet žáků ve třídě Lokální přisvícení Speciální lavice (sklopná deska) Seznámení se s prostředím školy (orientace) Upravený tisk (zvětšení, kontury, méně detailů) Speciální pomůcky (reliéfní obrázky a mapy, soupravy pro rýsování, Pichtův stroj, učebnice , ozvučené míče, digitální pomůcky) Možnost přítomnosti vodicího psa

Zrakové postižení Respektovat pokyny vyučujících Znalost postižení Znalost ovládání speciálních pomůcek Práce v týmu Flexibilita Dopomoc při pohybu po budově Zajištění bezpečnosti

Mentální postižení Stupně: lehké, středně těžké, těžké a hluboké Malá slovní zásoba, opožděný vývoj řeči, vady řeči Stereotyp ve hře Mechanické myšlení, slabá paměť, omezená schopnost logického myšlení, vázne analýza a syntéza Opožděná hrubá a jemná motorika, porucha pohybové koordinace Zpomalený rozvoj sociálních dovedností Afektivní labilita, impulzívnost, nedostatečná zvídavost

Mentální postižení Jasné a jednoduché pokyny Motivace Názornost Střídání činností Časté opakování Zapojení a procvičování motoriky Strukturované učení Nutnost vzdělávání podle upravených vzdělávacích programů

Mentální postižení Respektování pokynů vyučujících Seznámení se s prostředím Znalost postižení Respektování osobního tempa Znalost názorných pomůcek Znalost speciálních učebnic

Poruchy autistického spektra Dětský autismus Aspergerův syndrom Atypický autismus Dezintegrační porucha Rettův syndrom

Poruchy autistického spektra Vyhýbání se očnímu kontaktu Absence gestikulace Žádné vstřícné sociální reakce Nezvyklé reakce na dotyk Indiferentní chování při přítomnosti známé osoby Neočekávané a nesrozumitelné akce a reakce Jednání s osobami jako by byly předměty Vyjadřování potřeb nepřiměřeným způsobem Potíže při podřízení se pravidlům Hlasové projevy Stereotypy Sebepoškozování Málo nebo žádná komunikativní řeč, sebemluva Málo diferencovaná mimika a diference

Poruchy autistického spektra Strukturované a neměnící se prostředí Nácvik sociálních a komunikačních dovedností Přesně připravený a neměnný režim práce Vizualizace pracovního režimu Nácvik sociálních schopností Respektování osobního tempa Motivace

Poruchy autistického spektra Respektování pokynů vyučujících Znalost postižení Spolupodílení se na nácviku sociálních dovedností Dopomáhat při strukturovaném učení Respektování osobního tempa Úzká spolupráce s rodinou

Více vad Postižení současně dvěma nebo více na sobě kauzálně nezávislými druhy postižení 1.Dominantní je mentální retardace 2. Kombinace tělesných, smyslových vad a vad řeči

Doporučená literatura Asistence lidem s postižením a znevýhodněním(Uzlová) Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami(Bartoňová) Psychopedie (Bartoňová) Inkluzivní vzdělávání (Hájková) Kapitoly ze speciální pedagogiky (Pipeková) Oftalmopedie (Hamadová) Somatopedické aspekty (Vítková) Mé dítě má autismus (Pátá) Mé dítě má autismus-příběh pokračuje (Pátá)

Děkujeme na pozornost