Veřejná podpora ROP NUTS 2 Jihovýchod Duben 2009Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Advertisements

Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Liberec, 19. května 2008.
Regionální veřejná podpora Nařízení Komise 1628/2006 ze dne 24. Října další z tzv. blokových výjimek -podle tohoto nařízení lze postupovat od
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Odborná sekce Rady kvality ČR „Kvalita v průmyslu a stavebnictví“ Poradenské služby v programech Operačního programu Podnikání a inovace 5. ledna 2009.
Veřejná podpora ROP NUTS 2 Jihovýchod Květen 2008Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
1 Seminář. 2 Veřejná podpora Obecná pravidla PRV.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Zlepšení prostředí v problémových sídlištích Centrum pro regionální rozvoj ČR Zadávání veřejných zakázek.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Specifika závěrečných výzev a projektů v nejisté části alokace Červenec 2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
Veřejné zakázky Zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
PUBLICITA PROJEKTU Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj.
Pravidla výběru dodavatelů při pořizování zboží a služeb z prostředků finanční podpory OP VK Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Výjimka pro malé a střední podnikatele Úprava je obsažena v Nařízení Komise č. 70/2001 V roce byla provedena novelizace Nařízením Komise 364/2004.
Informace k zadávání zakázek OP LZZ Seminář pro žadatele Praha, 24. května 2011 Brno, 31. května 2011 Ing. Ivana Projsová.
Výběr dodavatele, veřejné zakázky. Legislativa, informace Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Důležité.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP a OP LZZ zvláštní část Závazná postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Excelentní výzkum Mgr. Helena Hořáková Praha, 17. února 2016.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Pokyn NKM k VZMR financovaných z EHP a Norských fondů Česko-norský výzkumný program CZ09 Czech-Norwegian research programme CZ09 Ministerstvo.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Informace k zadávání zakázek OP LZZ
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Veřejná podpora ROP NUTS 2 Jihovýchod Duben 2009Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti

Regulace veřejné podpory Článek 87 až 89 Smlouvy o založení Evropských společenství Sekundární legislativa ES, rozhodnutí EK a ESD Zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje Vyhláška č. 207/2005 Sb., o formě a obsahu plnění informační povinnosti k poskytnuté veřejné podpoře

Článek 87(1) Smlouvy - Obecný zákaz veřejné podpory Podpory poskytované v jakékoliv formě státy nebo ze státních prostředků, které narušují nebo hrozí narušit soutěž tím, že zvýhodňují určité podnikání nebo určitá odvětví výroby, jsou, pokud ovlivňují obchod mezi členskými státy, neslučitelné se společným trhem.

Veřejná podpora (4 znaky) podle čl. 87 odst. 1 SES je poskytována ze státních prostředků, narušuje nebo hrozí narušením hospodářské soutěže, zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, ovlivňuje obchod mezi členskými státy. Pozn. Všechny body musí být splněny kumulativně, pak se jedná o veřejnou podporu, která je zakázána, pokud není povolena výjimka!

Určení veřejné podpory v projektech ROP (2 znaky) je podporována ekonomická činnost, jiného než místního významu?  Nelze-li vyloučit = veřejná podpora  Odpovědnost za určení veřejné podpory je na straně příjemce

Blokové výjimky pro ROP Jihovýchod Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006, o podpoře de minimis Nařízení Komise (ES) č. 1628/2006, o regionální investiční podpoře (x Nařízení ES č. 800/2008) Příloha č. I Nařízení Komise (ES) č. 800/2008, obecného nařízení o blokových výjimkách- definice malých a středních podniků

Podpora de minimis v ROP Jihovýchod Podpora nepřesahuje € za tři fiskální roky na jeden subjekt (v oblasti silniční dopravy €) Žadatel prohlašuje její předchozí čerpání v žádosti Není možná kumulace s jinou podporou na stejné způsobilé výdaje, vždy musí být dodrženy míry podpory stanovené pro RIP Povinnost uchování údajů o poskytnuté podpoře po dobu 10 let Není vázána na konkrétní účel a konkrétní způsobilé výdaje (v ROP JV – oblast 2.2)

Malé a střední podniky v ROP Jihovýchod MSP faktor sociální stability, hospodářského rozvoje Definice podniku – každý subjekt vykonávající hospodářskou činnost (OSVČ, rodinné podniky, řemeslné podniky, běžné obchodní podniky) Definice MSP a mikropodniků (nezávislost, počet zaměstnanců, roční obrat)

Definice MSP 1/2 počet zaměstnanců, obrat 1. Střední podnik: a) méně než 250 zaměstnanců, b) roční obrat do výše 50 mil. EUR nebo aktiva uvedená v rozvaze do výše 43 mil. EUR. 2. Malý podnik: a) méně než 50 zaměstnanců, b) roční obrat nebo aktiva uvedená v rozvaze do výše 10 mil. EUR. 3. Mikropodnik: a) méně než 10 zaměstnanců a b) roční obrat nebo aktiva uvedená v rozvaze do výše 2 mil. EUR.

Definice MSP 2/2 nezávislost 1. Podnik nezávislý: méně než 25 % základního kapitálu nebo hlasovacích práv může vlastnit jiný subjekt. 2. Podnik partnerský: vlastní 25% - 50% základního kapitálu nebo hlasovacích práv jiného podniku. 3. Podnik propojený: vlastní většinu hlasovacích práv v jiném podniku, nebo ovládá většinu hlasovacích práv v jiném podniku, nebo má právo jmenovat většinu členů administrativy, nebo uplatňuje rozhodující vliv na základě smlouvy/stanov nebo vztah s fyzickou osobou/skupinou vykonávající činnost na stejném relevantním nebo sousedním trhu.

Definice MSP - související pojmy Spojení přes fyzickou osobu „Relevantní trh“, trh zboží, které je shodné, porovnatelné, vzájemně zastupitelné z hlediska jeho charakteristiky,ceny a zamýšleného použití, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a odlišitelné od sousedících území „Sousední trh“ je považován za trh pro výrobek nebo službu, který navazuje na relevantní trh. Veřejní investoři v podniku Podnik je nezávislý pokud tito jeho investoři: veřejné investiční společnosti, společnosti rizikového kapitálu při investici do limitu EUR university, nezisková výzkumná střediska fondy pro regionální rozvoj a institucionální investoři místní samospráva s ročním rozpočtem do 10 milionů EUR a 5 tisíci obyvateli s ním netvoří propojený podnik a nevlastní více jak 25% základního kapitálu nebo hlasovacích práv

Podpora malých a středních podniků Příklad 1Příklad 2 60 % 24 % 49 % „Matka“ M Žadatel A Dceřiná společnost D1 Dceřiná společnost D2 24 % 14 % 20 % „Matka“ M Žadatel A Dceřiná společnost D1 Dceřiná společnost D2 „CELKEM“ = 100 % A „CELKEM“ = 100 % A % M + 49 % D1

Mapa regionální podpory na období

Regionální investiční podpora Cíl: pobídkový účinek k investování, k němuž by jinak nedošlo, tj. na počáteční investice V zájmu zajištění životaschopnosti a návratnosti investice se musí příjemce na investici spolupodílet nejméně ve výši 25% Počáteční investice = investice do hmotného a nehmotného majetku v souvislosti se: založením nové provozovny, rozšířením stávající provozovny, rozšířením výrobního sortimentu provozovny, zásadní změnou výrobního postupu.

Regionální investiční podpora hmotný majetek: majetek, který se váže k pozemkům, stavbám a závodu/strojnímu zařízení nehmotný majetek: majetek získaný převodem technologie formou nabytí patentových práv, licencí, know-how nebo nepatentovaných technických znalostí bonusy pro MSP 20 % a 10 % nad rámec regionální mapy Zahájení prací na projektu – po potvrzení registrované žádosti o podporu, že projekt splňuje podmínky pro poskytnutí podpory dle Nařízení Pojem „projekt“-projekt, kterému je poskytnuta podpora

Praktické informace k veřejné podpoře určující pro posouzení VP není právní forma příjemce suma způsobilých výdajů určuje výši podpory (nikoliv celkové náklady na projekt) kumulace veřejné podpory nelze zahájit projekt před podáním žádosti (motivační efekt) odpovědnost je na straně příjemce, neboť porušení pravidel vede k odnětí podpory

Praktické informace k veřejné podpoře míra podpory je v rozmezí 40 % až 60 % (rozhodující je velikost příjemce a forma podpory) územní samospráva a její organizace nespadají pod MSP projekt musí být zachován min. pět let od poskytnutí podpory

Praktické informace k veřejné podpoře -nájemci budou platit tržní nájemné – bude stanoveno znaleckým posudkem nebo bude provedeno transparentní výběrové řízení -služby obecného hospodářského zájmu – pokud budou prostory pronajaty na činnosti uvedeného charakteru, bude nájemné součástí kalkulace a není třeba nájem za tržní nájemné (to platí i v případě pronájmu prostor na neekonomické činnosti -změny v průběhu doby udržitelnosti – v případě projektů zakládajících veřejnou podporu nezáleží na charakteru činností, pro kterou je brownfield regenerován, u projektů bez veřejné podpory pozor na změny v průběhu doby udržitelnosti!

Praktické informace k veřejné podpoře - ekonomická činnost – nabídka zboží a služeb na trhu (nebo také § 5 odst. 2 z. č. 235/2004 Sb., o DPH) -místní význam – nabídka zboží či služeb je zaměřena na místní obyvatele, cílem není přilákat/oslovit zákazníky mimo dané místo podpory, zde však rozhoduje EK -zdroj informací – základem hodnocení projektu jsou objektivní ověřitelné informace poskytnuté žadatelem, který musí v rámci popisu projektu přesvědčit hodnotitele/poskytovatele, jaká vlastně kriteria projekt splňuje -odpovědnost příjemce – za nesprávné, neúplné či zkreslené údaje, které povedou k nesprávné klasifikaci projektu odpovídá příjemce a vystavuje se postihu ve formě odebrání podpory

Regionální operační program NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Veřejné zakázky Květen 2009Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti

Zákon o veřejných zakázkách definuje veřejné zakázky = úplatné poskytnutí dodávek a služeb, provedení stavebních prací, na základě smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem veřejní zadavatelé jsou povinni se jím řídit dotovaní zadavatelé jsou povinni se jím řídit v případě, že: veřejná zakázka je hrazena z více než 50% z prostředků veřejného zadavatele + jde o stavební práce v objemu min ,- Kč nebo služby související se stavebními pracemi min ,- Kč –

Pokyny ROP JV jsou veřejně přístupné na v příručce pro žadatele jsou zvláštními pravidly pro případy nepokryté podrobnými postupy zákona, tedy platí i pro zadavatele podle zákona pro zakázky malého rozsahu jsou v souladu s principy zákona, byly zpracovány MMR a jejich závaznost je dána nařízením vlády část obecná a část zvláštní žadatel se musí pro úspěch svého projektu seznámit s těmito Pokyny a se zákonem!

Hlavní zásady Pokynů vždy je nutno dodržovat principy § 6 zákona: transparentnosti, rovného zacházení, nediskriminace cílem je hospodárné, účelné a efektivní vynaložení veřejných prostředků bez dodržení těchto Pokynů nemohou být způsobilé výdaje považovány za způsobilé a nemůže za ně být stanovena dotace

předpokládaná hodnota zakázky vychází z ceny bez DPH příjemce nesmí účelově dělit zakázku s cílem volnějšího režimu zadávání příjemce je povinen zajistit veřejný přístup k vyhlášené výzvě k podání nabídek a doložit jej (vlastní www stránky, úřední deska, komerční servery, u zakázek s předpokládanou hodnotou na služby a dodávky nad 2 miliony Kč a na stavební práce nad 6 milionů Kč je příjemce povinen zveřejnit svou poptávku na Hlavní zásady Pokynů

Je nepřípustné uvádět v dokumentaci k vyhlášení zakázky specifické názvy obchodních firem, názvy výrobků čí služeb, odkazy na značky Je nezbytné předmět zakázky vymezit tak, aby zadavatel získal srovnatelné nabídky uchazečů (přesně a určitě) Je-li možné na zakázku aplikovat některou z výjimek dle § 18 zákona není nutné postupovat dle pokynů. Tuto skutečnost je zadavatel povinen uvést a případně doložit. O průběhu VŘ musí zadavatel uchovávat dokumentaci pro kontrolu ze strany RR RR je oprávněna kontrolovat dodržování těchto pokynů a zákonného postupu při VŘ, proto nutná archivace všech dokumentů a dokladů!

Hlavní zásady Pokynů příjemce je povinen zaslat alespoň em a sedm kalendářních dní předem OIP pozvánku na zasedání hodnotící komise, probíhá – li toto zasedání po registraci projektu (u zakázek vyšší hodnoty, od 2 mil.+6 mil) VŘ je možno provést i před registrací projektu, výdaje na jeho organizaci však nejsou způsobilé Hodnotící kriteria: vždy dle zákona, tj. ekonomická výhodnost nabídky nebo cena. Včetně stanovení vah a způsobu hodnocení. Není vhodné jako kriterium užívat kvalifikační předpoklady (praxe, vzdělání, zkušenosti). Jsou stanoveny přesné požadavky na obsah výzvy k podání nabídky, podpis Jsou stanoveny požadavky na označování obálek s nabídkami

Hodnocení nabídek Otevření obálek až po uplynutí lhůty pro podání nabídek 1) kontrola úplnosti - nabídka musí splňovat všechny požadavky stanovené zadavatelem co do předložených dokumentů 2) posouzení a hodnocení - nabídka musí splňovat všechny požadavky stanovené zadavatelem co do věcného obsahu O hodnocení se vždy pořizuje zápis či protokol obsahující rozhodné události Jsou stanoveny požadavky na hodnotitele či na hodnotící komisi (nepodjatost, mlčenlivost, odbornost) Hodnotící kriteria- musí být hodnoceno podle takových, která byla zveřejněna!

Poskytování informací Nutnost oznamovat změny výzvy a zadávací dokumentace Nutnost sdělovat odpověď na doplňující dotazy všem možným subjektům Nutnost oznamovat výsledky řízení všem nevyloučeným uchazečům

Smlouva s dodavatelem Uzavřít smlouvu je možné pouze s vítězným uchazečem Úprava textu smlouvy předloženého v soutěži je možná pouze z formálně-právní stránky Dodatkem ke smlouvě nesmí být měněny skutečnosti, které byly předmětem hodnocení nebo byly zásadní pro podání nabídek Podrobnější informace k jednotlivým druhům zakázek dle jejich finanční výše – viz. tabulka

Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod Kounicova 13, Brno Kontakty: Mgr. Sylva Staníková právník Kanceláře ředitele tel