Vznik státních útvarů III.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spartská oligarchie.
Advertisements

RANÁ ŘECKÁ TYRANIS.
POLITICKÝ SYSTÉM ANTICKÉHO ŘECKA I.
Název Athény (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Vznik státních útvarů I.
Registrační číslo projektu:
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ POJEM STÁT
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
vytvořený v projektu OP VK
STÁT, NÁROD.
Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
STAROVĚKÉ ŘECKO.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Vznik státních útvarů II.
Historické státy Občanská výchova.
Sparta.
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období století př. n. l..
Slovníček a osobnosti 6. ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Peloponéská válka 6. ročník.
Vznik řeckých městských států
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ATHÉNY.
Archaické období století př.n.l.
Starověké Athény Petr Machala.
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Starověké Řecko BC Archaické období.
VY_32_INOVACE_2D.6.08 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
STAROVĚK.
Archaické období Dagmar Zemanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
Státověda.
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Stát Definice, funkce, typy.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Digitální učební materiál:
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Nejstarší období Mezopotámie
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Vznik státních útvarů III. STAROVĚKÉ ŘECKO - KOLÉBKA DEMOKRACIE D.ERBENOVÁ

ZÁKLADNÍ TYPY STAROVĚKÝCH STÁTU orientální despocie klasické (antické)

DESPOCIE xx ANTICKÉ STÁTY vznikají v povodí velkých řek půda patří panovníkovi nebo vesnické občině základním zdrojem obživy je zemědělství panovník pokládán za boha nebo jeho prostředníka MEZOPOTÁMIE, EGYPT, ČÍNA,INDIE vznikají u moře půda je soukromým vlastnictvím jednotlivců zdrojem obživy je řemeslo,obchod a zemědělství výroba je závislá na otrocké práci ŘECKO, ŘÍM zdroj: 1

VZNIK KLASICKÉ POLIS obvykle střediskem úrodné planiny vyvinula se z nejprůbojnější vesnice, která si ostatní podrobila

JAK ŘEKOVÉ CHÁPALI SVOJI POLIS? jako samostatné město (hmotná podstata) jako obec (ve smyslu společenství, stát) jako občany ( spojnice dvou předešlých) zdroj:2

KLÍČOVÁ OTÁZKA OBČANSTVÍ

KDO SE MOHL STÁT OBČANEM? ten, kdo se narodil občanům příslušného státu velmi výjimečně ten, komu sněm občanství udělil (Athény) zdroj:3

PLNOPRÁVNÝ OBČAN muž od určitého věku ten, kdo nebyl ekonomicky závislý ( nejprve tedy pouze zemědělec, později vázáno na výši majetku)

PRÁVA A POVINNOSTI OBČANA účastnit se sněmu hlasovat o zákonech volit úředníky sám kandidovat mohl vlastnit půdu a pozemky na území polis POVINNOSTI ekonomická podpora polis na vlastní náklady bránit polis zdroj:4

POLITICKÁ ZŘÍZENÍ POLIS OLIGARCHIE (vláda několika jedinců) DEMOKRACIE (vláda lidu) ARISTOKRACIE (vláda „šlechty“) TYRANIDA (usurpace moci jedincem) zdroj:5

OBYVATELSTVO SPARTY

OBYVATELSTVO ATHÉN

POROVNÁNÍ ŽIVOTA ATHÉN A SPARTY

POZNÁMKY (1) Popelka,M.,Dějepis po gymnázia a střední školy 1. Pravěk a starověk,SPN,Praha 2001, s. 40 (2) Popelka,M., Dějepis 1….s.69 (3) Popelka,M., Dějepis 1…, s.69 (4) Popelka,M.,Dějepis 1…., s.69 (5) Popelka,M., Dějepis 1.,…s. 69

CESTA K ATHÉNSKÉ DEMOKRACII DRAKÓN SOLÓN KLEISTHENES PERIKLES

PŘÍČINY KRIZE ŘECKÉ POLIS vznikla v době, kdy základním zdrojem obživy bylo zemědělství (záruka soběstačnosti) 4.st.př.n. l . - existence rozvinutého zahraničního obchodu - plně rozvinutá řemeslná výroba zájmy občanů začínají přesahovat úzké hranice polis roste i bohatství metoiků otázka občanství a s ním spojených práv je brzdou