Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_17 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Advertisements

Začínáme s Pascalem 1. kapitola.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ŘÍDÍCÍ STRUKTURY - PODMÍNKY
Programování v Pascalu
Algoritmizace od algoritmu k Pascalu.
Vnitřní řazení v poli (in sito)
1 Vnitřní řazení s využitím dynamických struktur Tvorba spojového seznamu je vcelku triviální záležitostí: a)Vytvořím prázdný seznam příkazem LIST:=nil.
10. Dynamické datové struktury
Programování v Pascalu Přednáška 8
Programování v Pascalu Přednáška 4
Programování v Pascalu Přednáška 2
Programování v Pascalu Přednáška 10 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 6
Programování v Pascalu Přednáška 3
Programování v Pascalu Přednáška 5 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 9 RNDr. Hana Havelková.
Algoritmizace a programování Podprogramy v Delphi - 10
Algoritmizace a programování Operátory a příkazy v Delphi - 07
Programování v Pascalu Přednáška 7
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_15 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Informatika I 3. přednáška
Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_03 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Podmienený príkaz. Kĺúčové slová  Pro podmínky se v Pascalu používají klíčové příkazy IF, THEN a ELSE.  Také se jim říká „príkaz vetvenia"..  Příkaz.
Úvod do Pascalu. Co je Pascal? vyšší programovací jazyk poskytuje prostředky pro popis algoritmů, které odrážejí povahu řešených problémů, a nikoliv technickou.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – OPAKOVANÝM VÝBĚREM NEJVĚTŠÍHO PRVKU (SELECTSORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – PŘÍMOU VÝMĚNOU (BUBBLESORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova.
JavaScript Podmínky, cykly a pole.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
5. Procedury a funkce Procedura je samostatně odladěný algoritmus, v programu může být volána vícekrát. Dvojí terminologie - rozlišujeme procedury a funkce.
Programovací jazyk PASCAL
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Algoritmizace a programování Binární soubory - 14 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_06 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
10. Dynamické proměnné Dynamická proměnná se nezavádí deklarací proměnných, ale vzniká za běhu programu provedením speciálního příkazu. Nemá přidělen žádný.
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Algoritmizace a programování Textové soubory - 13 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Začínáme s Pascalem 1. kapitola. Základní pravidla a pojmy identifikátor = to je jméno jakéhokoliv objektu, který si ve vašem programu sami vytvoříte.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
M1160 – Úvod do programování I
6. Typ záznam Strukturovaný datový typ - znamená spojení několika elementů stejného nebo různých typů do jedné proměnné. Např. pole je strukturovaný datový.
JUI přednáška Vstup a výstup, cykly RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Pascal – if Mgr. Lenka Švancarová.
4. Typ pole 4.1 Jednorozměrná pole
Pascal – strukturované příkazy
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ
Cvičení 2 Podmíněné příkazy, cykly. Podmíněné příkazy Podmínka – jakýkoliv logický výraz ( a=1,……..) ( a=1,……..) Příkaz – vlastní instrukce, která se.
Cvičení 3-4 Procedury, funkce,řetězce. Procedury Procedura Procedura Procedura je podprogram, který mění stav programu (změnou stavu proměnných nebo změnou.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ CYKLUS S PŘEDEM DANÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ – SOUČIN POMOCÍ SOUČTU Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise,
Algoritmy Úkol: Vytvořte algoritmus pro zadání PIN do mobilu.
C# konzole – Podíl dvou čísel, podmínka IF
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 2.hodina
Opakování základních příkazů a syntaxí v programovacím jazyce Pascal
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Juliovy množiny 1.
program TextovySoubor;
Juliovy množiny 1.
Opakování ze 3. cvičení deklarace proměnných výpis na monitor (výstup)
Juliovy množiny.
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
Transkript prezentace:

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

Základní příkazy a rezervovaná slova OB21-OP-EL-KONP-JANC-M-3-023

 PASCAL obsahuje sadu rezervovaných slov. Jsou to slova, která mají přesný význam, a nesmí být proto nějakým způsobem přejmenovávána nebo upravována.  Zde je jejich kompletní seznam:  and end nil shr asm file not string array for object then begin  function of to case go to or type const if packed unit  constructor implementation procedure until destructor in  program uses div inlinerecord var do interface repeat while  downto label set with else mod shl xor

Příkaz přiřazení  Jeden ze základních příkazů vůbec. Používáme ho tehdy, chceme-li do proměnné vložit nějakou hodnotu.  Samotný příkaz je tvořen dvojicí znaků dvojtečka a rovná se : =  Na levé straně je VŽDY proměnná, na pravé straně pak hodnota, kterou do proměnné vkládáme.  Na pravé straně může být také výraz, jehož výsledek potom chceme vložit do proměnné.

Příkaz přiřazení  Př.: a : = 10;  do proměnné a se vloží hodnota 10  X : = B;  C : = A + B;  do proměnné C se přiřadí výsledek součtu obsahu proměnných A a B

Příkaz pro výpis  Standardní zařízení počítače pro vstup je klávesnice, pro výstup obrazovka.  Chceme-li vypsat nějakou informaci na standardní výstup (tím je pro Pascal monitor), musíme použít funkci Write.  Syntaxe: Write (´Vypisovaný text´);

Příkaz pro výpis  Jak vyplívá ze syntaxe, to co chceme vypsat zapisujeme jako hodnotu funkce do kulatých závorek.  Vypisujeme-li text, musí být uzavřen v apostrofech (v pascalu ALT + 39).  Chceme-li ale vypsat obsah proměnné, žádné apostrofy nepoužíváme.  Chceme-li vypsat najednou více hodnot, oddělujeme je čárkou.

Příkaz pro výpis  Př.:  Write (´Hodnota proměnné je ´);  vypisujeme text, je uzavřen v apostrofech  Write (a);  vypisujeme obsah proměnné, apostrofy se nepoužívají  Write (´Hodnota proměnné je ´, a)  vypisujeme najednou dvě různé věci – text a obsah proměnné. Obě věci jsou od sebe odděleny čárkou.  Chceme-li, aby pascal po výpisu textu odřádkoval, musíme místo příkazu Write použít WriteLn. Při používání tohoto příkazu platí stejná pravidla jako pro Write.

Příkaz pro čtení  Chceme-li načíst nějaká data ze standardního vstupu (tím je pro pascal klávesnice), musíme použít funkci Read.  SyntaxeRead (a);  Pascal načte obsah bufferu a uloží jej do proměnné a. POZOR, nepoužíváme žádné apostrofy. Standardním ukončením řádku je klávesa ENTER.  Chceme-li po načítání odřádkovat, použijeme příkaz ReadLn.

Příkaz pro čtení  Př.: Read (a);  načte do proměnné a hodnotu z klávesnice

Příkaz pro mazání obrazovky  Chceme-li vymazat obsah obrazovky, použijeme proto příkaz ClrScr (Clear screen).  SyntaxeClrScr;

Příklad jednoduchého programu  Zadání:  Napište jednoduchý program Vypocet. Program vynásobí dvě čísla A, B a zobrazí výsledek.

Příklad jednoduchého programu  Řešení: program vypocet; uses crt; var A,B,X: real; A,B,X: real;begin A := 15; B := 5; X := A * B; writeln(X);readln;end.

Příklad jednoduchého programu  Na prvním řádku je použito jméno programu.  Pak je zadeklamováno používání standardního vstupu a výstupu CRT.  V sekci var jsou deklarovány proměnné A, B a X typu real.  Tělo programu je uvedeno mezi závorkami begin a end a jsou tam použity přiřazovací příkazy pro přiřazení hodnot proměnným A, B a X.

Příklad jednoduchého programu  Příkazem writeln se zobrazí hodnota proměnné X na obrazovce.  Příkazem readln bez parametrů se pozastaví běh programu, aby byl vidět výsledek na obrazovce.  Pokračovat v běhu programu lze stisknutím klávesy ENTER.

 Děkuji za pozornost  Ing. Ladislav Jančařík

Literatura  K. Putz: Pascal učebnice základů programování, Grada Publishing, Praha 2007