„EU peníze středním školám“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
neverbální komunikace
Advertisements

Technická univerzita v Liberci Fakulta textilní Personální management
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Neverbální komunikace
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
Souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace – neverbální komunikace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
VY_32_INOVACE_PSYM24760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KOMUNIKACE V..
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Komunikace s rodiči.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
VY_32_INOVACE_08/3/1 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Komunikace Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Neverbální komunikace
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Zásady efektivní komunikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KOMUNIKACE.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Komise TMK ČLS Komunikace a jednání Hana Šípková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Moderní škola
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Sociologie pro SPP/SPR
Společenská výchova – verbální komunikace
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

„EU peníze středním školám“ Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Sociální komunikace Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_34/17 Jméno autora Dana Kubátová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

Sociální komunikace definice informace v oblasti sociální komunikace základní pojmy sociální komunikace verbální komunikace neverbální komunikace písemná komunikace

Komunikace a její využití v informační praxi komunikace souvisí s psychologií komunikace je prostředkem k tomu, jak se specializovat psychologie = věda o prožívání a chování člověka, o stavech jeho vědomí, o citových vztazích a zážitcích

Sociální komunikace přímá – přímý kontakt mezi lidmi (z očí do očí) b) nepřímá = zprostředkovaná – zprostředkovatelem může být člověk, dokument, PC…

Sociální informace je kvalitativně nejvyšší, obsahově nejsložitější a funkčně nejvýznamnější druh informace výměna informace je základem komunikačního spojení – je to nejmenší část sociální komunikace socializace = spojování s okolím, je to vzrůstání jedince do společnosti, záleží na tom, kde člověk vyrůstá (= determinace), každý se přizpůsobuje svému vzoru

VÝVOJOVÉ OBDOBÍ LIDSKÉ KOMUNIKACE A) předverbální období doba kolektivního nevědomí z téhle doby máme mimiku mimika, gestika, skřeky, pazvuky je v člověku stále vžitá

VÝVOJOVÉ OBDOBÍ LIDSKÉ KOMUNIKACE B) verbální, řečové období souvisí s rozvojem inteligence, vztahů některé přírodní národy zůstaly v tomto období

VÝVOJOVÉ OBDOBÍ LIDSKÉ KOMUNIKACE 3) období písemné, dokumentové komunikace souvisí se vznikem písma  tzv. umrtvení řeči v mentalitě lidí má větší váhu věc napsaná než řečená (lidi víc věří tomu, co si můžou přečíst než to, co jim někdo řekne.) rukopisná fáze – první písemná sdělení, končí vynálezem knihtisku tištěná fáze – trvá od roku 1445 až do 19. stol., fáze prvních tisků, cenzury a jiných názorů dokumentová fáze – od 19. stol, objevují se různá vyjádření myšlenky, film a rozhlas – způsoby, jak zakódovat řeč, patří sem normy a patenty (jejich vznik)

VÝVOJOVÉ OBDOBÍ LIDSKÉ KOMUNIKACE 4) období elektronické komunikace od 2.pol. 20.stol. je online – internet = změna stylu, anonymita elektronické texty emotikony – smajlíci – přes písmenka vyjadřují emoce

zásady a poruchy sociální komunikace nekritizovat, nedevalvovat, získat důvěru, přiznat omyl, umět naslouchat, vstřícnost a úsměv, všímat si pozitiv u druhých –, nenechat se provokovat Poruchy: na straně příjemce: nezájem, neznalost, stud, nepozornost, nepochopení, neinformovanost, únava na straně komunikátora: potichu, rychle, nezaujme, odbočování – nesystematičnost výkladu, moc odborné, cizí slova, falešné jednání: něco nám nesedí, mluví hezky – ale tělo dává najevo opak

Neverbální komunikace pomocí nonverbálních komunikačních prvků můžeme snadněji vyjádřit své emoce, povzbuzení, sounáležitost, postoje MIMIKA pohyb obličejových svalů, výraz obličeje, zapojení všech mimických svalů, výraznější složkou je oční kontakt (= výzva), důležitý je ale i úsměv tvář je velmi důležitým sdělovacím prostředkem svaly v našem obličeji umožňují vyjádřit okolo tisíce výrazů lez sdělovat kulturně tradovaná gesta ( např. zdvořilostní úsměv,…) a tzv. instrumentální pohyby (např. výraz obličeje při kýchnutí) mezi nejvýraznější neverbální mimické projevy patří pláč a smích, jsou příznakem emocionálních vztahů, mají symbolický a komunikační charakter

neverbální komunikace 2 - proxemika znamená sdělování, přiblížení, oddálení sympatická vzdálenost je vzdálenost, kterou partneři považují za příjemnou tato vzdálenost je individuální a závisí na několika faktorech extroverti mají tendence přibližovat se k druhým blíž než introverti styl chůze, křížení nohou odstupňování proxemických zón intimní 3-45 cm osobní 45-1,2 cm sociální (společenské) 1,2-2,5 m veřejná více než 3,5 m

neverbální komunikace 3 HAPTIKA bezprostřední kontakt a dotek, podání ruky, pohlazení z doteku lze usoudit přátelství, nepřátelství různé pohyby rukou, patří sem znaková řeč POSTUROLOGIE držení těla, polohové konfigurace poloha končetin, hlavy, předklony, záklony optimální je postoj tváří v tvář

neverbální komunikace 4 KINEZIKA polohy těla a jeho částí jedná se o pohybovou kulturu pohybů a jejich koordinací GESTIKA (gesta) mávání rukama, závisí na temperamentu, je častá, klade se na ní větší důraz a pozor každá skupina má své gesto jsou i gesta univerzální – navozují atmosféru, podávání rukou, většina gest je záležitostí rukou gesta jsou významným doplňkem verbální komunikace a zpravidla ji umocňují

Verbální komunikace (z lat. verbum = slovo) znamená komunikaci prostřednictvím jazyka a řeči verbální komunikace charakterizuje člověka vůči jiným společensky žijícím živočichům užívá artikulovanou řeč, tvořenou hláskami, slovy a větami je vázána na určitý jazyk jeho slova jsou symboly s více méně stálým a určitým významem, který není zcela závislý na souvislosti a situaci proto může vyjadřovat i témata a obsahy nepřítomné, například minulé, vzdálené nebo budoucí

Verbální komunikace jedna osoba je vůči druhé v dominantní pozici suplementární vyrovnané vyměňování sdělení (rovnováha) komplementární jedna osoba je vůči druhé v dominantní pozici metakomplementární dominantní osoba své pozice nevyužívá, projevuje se uměním naslouchat druhého, umět i mlčet a společně hledat řešení

ŘEČ schopnost dorozumívat se určitým jazykem, kdy obsah vědomí se vyjadřuje pomocí zvuků podmínky vývoje řeči jsou přiměřený rozvoj intelektu rozvoj wernickova centra (porozumění) rozvoj motorického centra (Brocovo, tvorba řeči) řeč má stránku obsahovou a formální řeč je mluvená a psaná dialogický rozhovor mezi dvěma lidmi řeč v malé skupině řeč ve velké skupině – např. přednášky samomluva – např. při rozhodování, uvažování, formování myšlenek

ROZHOVOR 1 ekvivalentní termíny jsou: rozmluva, interwiev, dialog, konverzace, debata, diskuze, ale i hádka výslech, obhajoba charakteristika rozhovoru: naplnění času hovorem a tichem – mnoho ticha, přiměřeně, neustálý hovor předávání slov – skákání do hovoru, sladěné předávání dueta při rozhovoru – souběžný hovor zúčastněných otázky v hovoru nikdo se neptá rozhovor je samá otázka (otázky uzavřené – odpovědi ano/ne; otevřené – odpověď větou; věcné – pokládají se za účelem získání informací; osobní – ptáme se na postoje, názory, představy, úsudky, hodnocení)

ROZHOVOR 2 latence odpovědi odpověď je okamžitá, s odpovědí otálí příkazy v rozhovoru nikdo nic nepřikazuje nebo je rozhovor plný příkazů reakce na příkazy na příkazy se nebere ohled, reaguje ihned, reakce jsou nebo nejsou v normálu role účastníků hovoru hovořící a naslouchající tázající se a odpovídající role se mohou a mají měnit

PRAVIDLA PRO VEDENÍ DISKUZE VE SKUPINĚ nehovoříme všichni naráz – je to nepříjemné sami si určujete, kdy a co chcete říci hovoříme vždy za sebe a neschováváme se za veřejné mínění nehovoříme v otázkách, ale vyjadřujeme vlastní zkušenosti, názory, zážitky snažíme se být autentičtí, protože neupřímnost a manipulaci postřehnou, což ohrožuje přiblížení a spolupráci máme-li jiný názor na danou problematiku hovoříme k danému problému a nenapadáme osobu, která názor přednesla

PARALINGVISTIKA zabývá se mimoslovními hledisky komunikace pojem, který v sociální psych. označuje akustickou stránku řeči pomáhá lidem v osobním styku → zkvalitnění komunikace hlasitost řeči, výška tónu – hluboký hlas, normální, vysoký – někdo má hlas příjemný, jiný nepříjemný rychlost řeči objem řeči – komunikující sdělí příliš málo nebo naopak plynulost řeči – komunikující s vyjadřuje neplynule zadrhávání se, pomlky, mluví rychle intonace = melodie řeči – mluví monotoně, s přirozenou intonací, s přehnanou intonací chyby v řeči - přeřeknutí kvalita řeči = věcnost obsahu, projev úsečný, ano/ne! správnost výslovnosti – nepečlivá, nedbalá, nesprávná

Zdroj: Všechny použité obrázky (kliparty) dostupné z: www.office.microsoft.com Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Kubátová