Centrum nových strategií muzejní prezentace =

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kreativní centrum Brno
Advertisements

Společenská kultura Kulturní instituce v ČR ; VY_32_INOVACE_D3_09
Mgr. Dagmar Fialová Asociace muzeí a galerií České republiky
INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY „UMĚNÍ A MULTIMÉDIA“ INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI.
Jištění kvality technologických procesů
Nabídka pro partnery Procházka českým animovaným filmem Písek, 22. –
Projekt rozvoje sítě měst v regionu Weinviertel – jižní Morava Projekt zur Entwicklung eines Städtenetzwerkes Weinviertel - Südmähren MĚSTA ZAPOJENÁ DO.
Muzejní management.
RegCat (souborná databáze regionálních informací) Spolupráce knihoven v Uherském Hradišti Iveta Mátlová Seminář knihoven paměťových institucí Zlínského.
I Institut tvůrčí fotografie je součástí Filozoficko- přírodovědecké fakulty a později Slezské univerzity v Opavě od roku 1990.
ART Oborová brána umění a architektura České oborové brány - současný stav a výhled.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Vedoucí KHI: Katedra historie FP TUL Sokolská 8, budova S, 2. P. Vedoucí KHI:
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
EVIDENCE OBYVATEL. Archivnictví  Archivnictví je upraveno zákonem č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě. Archivnictví je řízeno vnitřní státní.
RegCat (souborná databáze regionálních informací) Spolupráce knihoven v Uherském Hradišti Iveta Mátlová Seminář knihovníků muzeí a galerií Brno,
Role škol v kariérovém poradenství z pohledu programu Euroguidance
1 Vít Richter ISSS 2005 – Hradec Králové Národní knihovna ČR Mobil: Archivy, knihovny, muzea a jejich úloha při.
Komunikační strategie projektu Mgr. Denisa Haubertová
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
 Informační portál zaměřený na oblast výtvarného a užitého umění a architektury  Společný projekt 9 knihoven z celé ČR.
Portál - kultura a historie Prahy Ivan Seyček Miroslav Váňa Lada Králová Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS Portál – kultura.
Co po nás zbyde… ISSS 2005 WebArchiv digitální archiv českého webu Markéta Škodová, Národní knihovna ČR.
Ing. Michal Unzeitig ARTIO s.r.o..  Co je Museo24  Vize a cíle  Role společnosti ARTIO  Technické řešení –CIDOC CRM –Sémantický web Obsah.
Informační kulturní portál
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Centrum inovačního vzdělávání Liblice INOVACE 2006 Galerie inovací 7. prosince 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková.
© Zdeněk Bartl, NK ČR Rody Unifikované názvy Personální jména Konference Edice Akce Rodiny Korporace Geografická jména National Authority Files/ Names.
Rody Unifikované názvy Personální jména Konference Edice Akce Rodiny Korporace Geografická jména National Authority Files/ Names Soubory národních autorit.
Centrum pro prezentaci kulturního dědictví Národní muzeum Informační portál eMuzeum.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
People for Europe Národní muzeum (Praha, Česká republika) Slovenské národné múzeum (Bratislava, Slovensko) Nadace Romualda del Bianca (Florencie, Itálie)
GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Mgr
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Distribuce umění a kulturního dědictví. Faktory ovlivňující distribuci Místo, budova, sídlo organizace Odvětví nebo hlavní předmět činnosti organizace.
1 Brno, září Tři důvody, proč je nutné, aby Česká republika měla kvalitní a v praxi aplikovatelnou střednědobou koncepci muzejnictví: 1) Zajistit.
David Cigánek, Metodické centrum pro informační technologie v muzejnictví (CITeM) Moravské zemské muzeum, Brno Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě.
Zkvalitnění výuky německého jazyka na Vyšší odborné škole Zahradnické v Mělníku CZ.1.07/2.1.00/
Muzejní pedagog jako klíčový nástroj v komunikaci s veřejností Mgr. Zdeňka Kulhavá, Muzeum východních Čech v Hradci Králové.
KNIHOVNA Jihomoravského muzea ve Znojmě se představuje - základní knihovna se specializovaným knihovním fondem, zapsaná podle zákona v evidenci knihoven.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
Muzeum Josefa Hyláka v radnicích
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
KULTURNÍ INSTITUCE Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
Rekonstrukce Horského hotelu a televizního vysílače Ještěd
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Ekonomika malých a středních podniků
Trhy kulturního dědictví a umění
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Velehrad - Centrum kulturního dialogu západní a východní Evropy
Transkript prezentace:

Centrum nových strategií muzejní prezentace = C E N S Vypracoval Martin Vaněk

CENS je metodické centrum zaměřené na výzkum a vývoj „nových“ přístupů k prezentaci uměleckých děl v muzeu a galerii

Síť metodických center: CES (Ministerstvo kultury) Metodické centrum konzervace (Technické muzeum v Brně) Metodické centrum pro muzea výtvarného umění (Národní galerie v Praze) Centrum pro informační technologie v muzejnictví (Moravské zemské muzeum) Metodické centrum muzejní pedagogiky (Moravské zemské muzeum) Centrum pro prezentaci kulturního dědictví (Národní muzeum)

Síť metodických center: CES (Ministerstvo kultury) Metodické centrum konzervace (Technické muzeum v Brně) Metodické centrum pro muzea výtvarného umění (Národní galerie v Praze) Centrum pro informační technologie v muzejnictví (Moravské zemské muzeum) Metodické centrum muzejní pedagogiky (Moravské zemské muzeum) Centrum pro prezentaci kulturního dědictví (Národní muzeum)

Síť metodických center: CES (Ministerstvo kultury) Metodické centrum konzervace (Technické muzeum v Brně) Metodické centrum pro muzea výtvarného umění (Národní galerie v Praze) Centrum pro informační technologie v muzejnictví (Moravské zemské muzeum) Metodické centrum muzejní pedagogiky (Moravské zemské muzeum) Centrum pro prezentaci kulturního dědictví (Národní muzeum)

Síť metodických center: CES (Ministerstvo kultury) Metodické centrum konzervace (Technické muzeum v Brně) Metodické centrum pro muzea výtvarného umění (Národní galerie v Praze) Centrum pro informační technologie v muzejnictví (Moravské zemské muzeum) Metodické centrum muzejní pedagogiky (Moravské zemské muzeum) Centrum pro prezentaci kulturního dědictví (Národní muzeum)

Síť metodických center: CES (Ministerstvo kultury) Metodické centrum konzervace (Technické muzeum v Brně) Metodické centrum pro muzea výtvarného umění (Národní galerie v Praze) Centrum pro informační technologie v muzejnictví (Moravské zemské muzeum) Metodické centrum muzejní pedagogiky (Moravské zemské muzeum) Centrum pro prezentaci kulturního dědictví (Národní muzeum)

Síť metodických center: CES (Ministerstvo kultury) Metodické centrum konzervace (Technické muzeum v Brně) Metodické centrum pro muzea výtvarného umění (Národní galerie v Praze) Centrum pro informační technologie v muzejnictví (Moravské zemské muzeum) Metodické centrum muzejní pedagogiky (Moravské zemské muzeum) Centrum pro prezentaci kulturního dědictví (Národní muzeum)

Thomas Rentmeister, Bez názvu, 2003, objekt instalován v muzeum Kolumba (Kolín nad Rýnem), 2010

Petra Herotová, z cyklu Pohlednice z Blanska, 2008 - 2009

Cens je jediným metodickým centrem v rámci České republiky, které má za úkol rozšířit muzejní a galerijní praxi o dnes často diskutované „nové“ přístupy k prezentaci uměleckých děl v galerijním a muzejním kontextu. „Nový přístup“ = použití takových prvků a postupů při prezentaci uměleckých děl, které posunují vnímání role výtvarného umění a galerie, vybízí diváka k aktivnímu prožitku a nejen k pasivnímu přijímání „daných“ faktů. Je to mimo jiné přístup založený na vědomí, že dějiny umění procházejí (někde již dávno prošly) krizí identity. Spíše než o dějinách výtvarného umění se dnes často mluví o dějinách „vizuální kultury“. Toto označení naší disciplíny dovoluje rozšířit úhel pohledu. Samotná reflexe této skutečnosti má při tvorbě výstavy za důsledek kýženou novou strategii prezentace.

TRADIČNÍ STRATEGIE NOVÉ STRATEGIE Dějiny vizuální kultury Dějiny umění + sociologie Historie environment Archeologie urbanismus Pedagogika PROSTOR architektura Filozofie medicína … psychologie jazykověda mediální studia... REKONSTRUKCE = interdisciplinarita LINEARITA DEKONSTRUKCE NELINEARITA recepce SEBEREFLEXE Divák nalézá to, co zná, nebo se domnívá, že zná. Přehledné uspořádání, zařazení díla do předem daného příběhu. Vyžadují aktivní spoluúčast diváka. Obsahují momenty překvapení. Cíl: redefinovat pojem uměleckého díla, galerie. Tradiční kamenná muzea Kolumba založená na tradičním pojetí dějin umění Tate Modern jako přehledu vývoje stylů a forem. MoMA UMĚLECKÉ DÍLO DIVÁK

Základní strategie prezentace VU založené na: 1/ chronologii 2/ analogii 3/ kontradikci 4/ ikonografii a ikonologii 5/ historii 6/ recepci 7/ diachronnosti 8/ synchronnosti 9/ ahistorismu

Volba správné strategie = základ úspěchu

Vystavení uměleckého díla je formou jeho interpretace Vystavení uměleckého díla je formou jeho interpretace. Prezentace umění není založena výlučně na vystavení souboru uměleckých děl, ale je také sumou vztahů a významů, které je spojují do výstavního celku a které musí muzeum umění umět předložit tak, aby je mohl divák následně dešifrovat. Muzeum (umění)/galerie je prostředníkem mezi uměním a divákem, a tedy výstava dekóduje či konstruuje možný význam uměleckých děl.

Výstupy „dovnitř“: - participace při přípravách výstavních projektů (již ve fázi zpracování Passportu) - kooperace se všemi složkami, které se podílí na tvorbě výstav a trvalé udržovaní diskuse o jejich možných podobách + „brainstorming“ - dokumentace předchozích i současných projektů Moravské galerie a jiných institucí jak v ČR, tak i v zahraničí a jejich zhodnocení z hlediska „nových strategií“ - prohloubení již zažité praxe - vytváření metodik - vytvoření specializované knihovny a badatelského centra Výstupy „navenek“ - příprava a realizace specifických výstavních projektů - workshopy - přednášky - kulaté stoly - publikační činnost (Bulletin MG + jiná média, prezentace výsledků na internetových stránkách MG)

sídlo CENS

Kontakt cens@moravska-galerie.cz +420532169322 Ondřej Chrobák ondrej.chrobak@moravska-galerie.cz mobil: +420 724 757 631 Martin Vaněk martin.vanek@moravska-galerie.cz