PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

INTEGRACE A LEGISLATIVA
ODLIŠNOSTI KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Zdravotně znevýhodněný žák ve škole
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
NÁVRH ZMĚN KONCEPCE ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PRAHA 2012
Vzdělávání zdravotně postižených dětí
Hodnocení škol a školských zařízení
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
PhDr. Ivana Slavíková PedF UK, únor 2013 Program:
Výchovní poradci Brno 7. a 8. dubna 2010.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
Burkhardtová Marie Kratochvílová Radka Žatecká Klára
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
JEDNOTNÉ ZKOUŠKY PRO ŽÁKY SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Romana Jezberová – metodička tvorby JZZZ Konference IPn NZZ_2.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Děti představují naši nesmrtelnost. Osnova 1. Proč legislativní změny 2. Evropská unie 3. Koncepce 4. Legislativa 5. Kurikulární reforma 6. Různé 7. Závěr.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vybrané úpravy dle zákona č. 82/2015 Sb. Karel Bárta
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Individuální vzdělávací plán
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Školský zákon Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ( )
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Koordinovaná rehabilitace z pohledu pedagoga PhDr. Marta Teplá MŠMT ČR odbor 27 - speciální vzdělávání 1.
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Novela vyhlášky č. 73 A PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DÉTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI PaedDr. Zuzana Kaprová.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
9. Tvorba individuálního plánu
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Pedie Co mají společné?.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PROBLÉMOVÉ MOMENTY INTEGRACE ŽÁKŮ S PAS DO ČESKÝCH ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského G Jiřího Gutha-Jarkovského

ZÁKONY Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, v platném znění Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění

VYHLÁŠKY Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí žáků a studentů mimořádně nadaných Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY Vyhláška č. 13/2004 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy Vyhláška č. 492/2005 Sb., o krajských normativech

ŽÁK S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA Považován za žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Definice: „Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodnění.“ (§ 16 odst. 1) školského zákona).

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI žáky se zdravotním postižením (zrakovým, sluchovým, tělesným nebo mentálním, s vadami řeči, s více vadami, s autismem, se specifickými poruchami učení – dyslexie, dysgrafie, dysortografie aj. – nebo chování závažnějšího charakteru), žáky se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením, dlouhodobou nemocí nebo lehčí zdravotní poruchou vedoucí k poruchám učení nebo chování – dyslexie, ADHD aj., které vyžadují zohlednění při vzdělávání), žáky se sociálním znevýhodněním (např. děti s nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovou, z nevýhodného rodinného prostředí, z cizojazyčného prostředí apod.).

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Žáci se SVP mají právo: „na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto umožní, a na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení. Pro žáky a studenty se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním se při přijímání ke vzdělávání a při jeho ukončování stanoví vhodné podmínky odpovídající jejich potřebám. Při hodnocení žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění.“ (viz § 16 odst. 6) školského zákona)

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mají nárok na: vyrovnávací opatření podpůrná opatření

FORMY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP Individuální integrace do tříd v běžných školách Skupinová integrace probíhá ve speciálních třídách Speciální školy, školy s upraveným vzdělávacím programem samostatně zřízené pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením

PROBLEMATICKÉ MOMENTY INTEGRACE ŽÁKŮ S PAS Předsudky Neochota škol individuálně integrovat žáky s PAS Neochota škol činit potřebné kroky Přílišná byrokracie Asistenti pedagoga

PŘEDSUDKY Žáci s PAS nepatří do běžných škol Vzdělávání žáků s PAS je příliš problematické Popírání diagnózy – tito jedinci jsou prostě jen nevychovaní

NEOCHOTA ŠKOL ZÁKLADNÍ ARGUMETY Nemáme vyškolený personál Nemáme finanční prostředky Nemáme pomůcky Jsou školy, které tyto žáky vzdělávají, tak ať dotyční studují tam

PŘÍLIŠNÁ BYROKRACIE Žádost a rozhodnutí o IVP Zpracování IVP, jeho revize Žádost o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga Žádost o finanční prostředky na platy asistentů pedagoga (2x ročně) Evidence žáků s PAS Personalistika

ASISTENTI PEDAGOGA Personální zajištění Finanční krytí – shánění prostředků, nízké ohodnocení, krátká pracovní doba Kompetence asistentů Chladné přijímání ze strany pedagogů Vzdělávání Asistent pedagoga x osobní asistent

Děkuji za pozornost J. Kendíková