O třech jazykových neznámých…

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
pro společnost Chodura
Advertisements

7 Dní 7 Měsíců 7 Roků.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Téma: Soustava řídící, smysly Předmět: Člověk a jeho svět Ročník: 5 Autor: Mgr. Iveta Mazgalová ZŠ TGM Hodkovice n. M. Klíčová slova: nerv, mícha,
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Proč se učíme fyziku? O čem fyzika je?
Lidská komunikace.
Mezi lidské vztahy a komunikace
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_P8_03 Sada DUMPřírodopis 8 Předmět Přírodopis Název materiálu Člověk – odlišnosti od ostatních savců Anotace.
Učte se anglicky 4krát rychleji Úvod Dr. Arkady Zilberman *US Patent 6,341,958.
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
ČLOVĚK odlišnosti od ostatních savců.
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
SVĚTOVÉ A SLOVANSKÉ JAZYKY
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici bajek, jejich hlavní znaky a představitele. Žáci se seznámí s vývojem bajek.
Úvod do učiva občanské výchovy
Význam práva Petr Machala.
Alternativní a augmentativní komunikace
Etologie aneb na počátku byl …. … kůň … nebo spíše liška ? Hyracotherium (dříve eohippus) Hyracotherium (dříve eohippus) 40 cm 40 cm Severní Amerika.
2.
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Kultura u orangutanů Kristýna Vacková.
= prostředek lidské komunikace
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Adresa školy: ZŠ Třeboň, Na Sadech 375 Jméno autora: Mgr. Jana Písaříková Název: VY_32_INOVACE_455Nj/9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma hodiny:
Adresa školy: ZŠ Třeboň, Na Sadech 375 Jméno autora: Mgr. Jana Písaříková Název: VY_22_INOVACE_446 Nj/8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma hodiny:
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Využití obrazového materiálu v hodinách Čj „Učit se znamená objevovat to, co už víš. Konat znamená demonstrovat, že to víš. Učit druhé znamená připomínat.
Ekonomika – základní pojmy.
ČÍM BYCH CHTĚL BÝT AŽ VYROSTU?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Indexní analýza Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Jazykověda a její disciplíny
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Obecné poučení o jazyce
HODNĚ ČTI CHYBOVAT JE LIDSKÉ SENECA.
Počítačové sítě Natálie Žišková.
Socializace Kejřová.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Kognitivní psychologie
Umělá inteligence a autorské právo z pohledu práva na svobodu projevu
Narušená komunikační schopnost
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

O třech jazykových neznámých… Dobrý den milí posluchači, vítám vás na dnešní prezentaci o třech jazykových neznámých aneb Kde se bere ŘEČ a co je to JAZYK. IVETA HORÁKOVÁ veti@centrum.cz

jazyk (z latiny lingua) řeč jazyk (z latiny lingua) lingvistika Tohle jsou pro nás 3 jazykové neznámé, ŘEČ, JAZYK a LINGVISTIKA. Mým cílem je tyto 3 neznámé proměnit v několika minutách ve 3 známé. Zkusme si ověřit, jestli už o těchto neznámých něco víme. Říkejte slova, která vás napadají, když se řekne „řeč“…………doplním na tabuli a takto budu pokračovat u ostatních tří. Přečtu, co jsme napsali…….“to všechno už víme“ ……….podle toho, co bude na tabuli, se u slidů budu nebo nebudu zdržovat.

Co bylo na počátku? obrázky skřeky posunky a gesta Přečtu to… „Co bylo na počátku? Obrázky, skřeky, posunky a gesta.“

Kde vzniká řeč? Teď bych vás všechny chtěla poprosit, abyste mi odpověděli na tuto otázku. Kde vzniká řeč? odpověď: Řeč vzniká v mozku v řečovém centru – dopíšu to do slidu fixem.

Tady je obrázek mozku, kde vyznačím fixem řečové centrum.

Je schopnost řeči člověku vrozena? ano - ne tady zakroužkuji odpověď posluchačů na dotaz Je člověku řeč vrozena? ano-ne

Znamená to, že umíme ARTIKULOVAT a vyjadřovat myšlenky pomocí zvuků. Řeč je tedy úzce spjata s myšlením. Přečtu….mohou si zkusit artikulaci, ….“Co v ústech a krku nám umožňuje vyslovovat slova?“…..hlasivky vyluzují zvuk, který se v ústech tvaruje jazykem, zuby a rty a z úst už vychází celé slovo. ???Co v ústech se podílí na samohlásce A, co na souhlásce M a T???

obrázek

Kdo vytvořil jazyk? A máme tady další otázku, Kdo vytvořil jazyk? Ví někdo z vás, jak by mohla znít odpověď?

Jazyk je výtvorem SPOLEČNOSTI. Není nám vrozen, musíme se ho učit. Je nejdokonalejším a nejpoužívanějším prostředkem lidské komunikace. Byl vytvořen jako systém znaků: Š, P, B, a, e, i, y, s, ž, ch, . ? ! „“ () Používání těchto znaků má PRAVIDLA! odpověď zase přečtu…Vytvořila ho společnost, musíme se ho učit, je nejdokonalejším a nejpoužívanějším prostředkem lidské komunikace, byl vytvořen jako systém znaků, jejich používání má přesná pravidla.

tolikrát jsi člověkem.“ „Kolik umíš jazyků, tolikrát jsi člověkem.“ ….a tady máme velmi známé přísloví, Kolik umíš jazyků, tolikrát jsi člověkem.

vznikaly dlouhým vývojem Přirozené jazyky vznikaly dlouhým vývojem např. čeština, polština, francouzština…… mamut tam au, mám hlad, miluji tě, chci tě myslím si, že je možné stát se nesmrtelným Sprechen Sie deutsch? Do you speek English? přirozené jazyky prvotně sloužili asi k dorozumívání, k vyjádření nějaké potřeby nebo pocitu, až poté si pravděpodobně lidé začali vzájemně sdělovat své hlubší myšlenky. Přibližně v 9. až 11. století se jazyky začaly vázat na nějaké konkrétní území, získávaly specifickou podobu a lidé si je předávali z generace na generaci, staly se reprezentativním prvkem obyvatel provázaných s půdou, na které žili.

Umělé jazyky byly vytvořené pro konkrétní potřeby společnosti Poznáte je? okulo, butiko, teamo, cunamo C++, Pascal, Java Poznáte je? Esperanto je nejrozšířenější mezinárodní plánový jazyk. V roce 1887 byly publikovány základy tohoto jazyka. Záměrem tvůrce bylo vytvořit snadno naučitelný, neutrální jazyk vhodný pro použití v mezinárodní komunikaci, jehož cílem ale nebylo nahradit ostatní národní jazyky. programovací jazyky znaková řeč hluchoněmých ano Dlaň je malíkovou hranou kolmo dolů. Pohyb vychází ze zápěstí a může se opakovat. (ne Buď zakroucení hlavou, nebo kolmo postavená ruka s roztaženými prsty se vytáčí.) piktogramy

Jazykověda (lingvistika) zkoumá a popisuje přirozené jazyky a jejich užívání nejrůznější jazykové jevy Tady použiju příklady, co jazykověda zkoumá…, bude to interaktivní – zapojím publikum, psát na tabuli jejich příklady apod. Jazykověda zkoumá a popisuje právě ty přirozené jazyky jako takové a k tomu i jejich užívání a nejrůznější jazykové jevy (př. jaký je pořádek slov ve větě, slovní zásoba, ohýbání českých slov, která hláska zní a která už ne, na jaké části se dá rozdělit slovo, co je to podstatné jméno,……

jazyk (z latiny lingua) 3 neznámé: řeč jazyk (z latiny lingua) lingvistika Na závěr naše tři neznámé doplníme….. zapojím publikum, rozdělím je na tři tábory, předám fix a oni to doplní…

Děkuji