Hodnocení projektů ESF a jejich dopadů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Sociální služby SOZ.
Komunitární program PROGRESS
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Vymezení a pojetí sociální práce
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
PREZENČNÍ INFORMAČNÍ SEMINÁŘ PRO VEDOUCÍ ZAMĚSTNANCE.
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
INFORMACE Z XI. ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU OP VK PRAHA, pro předsednictvo RVŠ, 19. září 2013 Zpracovala: doc. Ing. Ivana Kraftová, CSc.
Sociální politika a Welfare State
Evropský sociální fond
Hodnocení škol a školských zařízení
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Seminář pro žadatele – dodatečná výzva Akce 3 CIP EQUAL Seminář pro žadatele o finanční podporu z CIP EQUAL Dodatečná výzva pro Akci 3 CIP.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Genderové rozpočtování v právním řádu ČR a EU JUDr.Kristýna Outlá Tomáš Křivka Liberec.
Maršálkovský úřad Opolského vojvodství 1 Zkušenosti s IS INTERREG III A a výzvy OPPS Zkušenosti s IS INTERREG III A a výzvy OPPS Piotr.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Nové moduly pro řízení inovací reg. č.: CZ.1.07/3.2.02/ října 2014, Plzeň Představení projektu Mgr. Karel Psohlavec.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
Podpora částečných úvazků?
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Zkušenosti ze spolupráce státního a neziskového sektoru při realizaci projektů financovaných z ESF Ing. Vladimír Kváča, Ph.D. Ministerstvo práce a sociálních.
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
Projekt dětská skupina MOTÝL
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Evaluační dotazník. Evaluace projektů Vyhodnocení dopadů podpořených projektů na cílovou skupinu (zaměstnaných rodičů s malými dětmi) Smysluplnost podpory.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Monitorovací systém sociálních služeb města Plzně k podpoře dotační politiky Mgr. Karolína Vodičková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
PODPORA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ÚSTECKÉM KRAJI 2 - POSOSUK 2
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
INOVACE ŠVP ZAČLENĚNÍM PŘEDMĚTU FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Podpora implementace dětských skupin CZ /0.0/0.0/15_009/
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Výměna dobré praxe v rámci projektu „Domovník-preventista“
Seminář k 2. výzvě OPZ Prorodinná opatření
Transkript prezentace:

Hodnocení projektů ESF a jejich dopadů Ing. Vladimír Kváča, Ph.D. Vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie Ministerstvo práce a sociálních věcí Praha 2. 5. 2013

Východiska Intervence z Evropského sociálního fondu by stejně jako jiné veřejné politiky měly respektovat tři oblasti odpovědnosti: Správnost a poctivost (jsou procesy podle pravidel?) Účelnost a úspornost (dosahujeme cílů s minimálními náklady?) Přizpůsobivost a odolnost (reagujeme na změny okolí, učíme se a zvládáme krize?)

OBDOBÍ 2007 - 2013 Velký důraz na „Správnost a poctivost“ - Jsou procesy podle pravidel? Aneb utratili jsme prostředky v souladu s předpisy?

Období 2007 - 2013 úroveň projektů Hlavní důraz je kladen na kontrolu, zda prostředky (tj. vstupy) byly vynaloženy v souladu s předpisy. Na úrovni projektů je kontrolováno pouze to, co se kontroluje snadno, nikoliv to co je důležité. Snahy o změnu v současném fungování jsou jen velmi obtížné. Obvykle je hatí auditoři a jejich lpění na některých dokumentech. Pokud se podaří jeden zrušit, další dostaneme za úkol.

Období 2007 - 2013 úroveň programu Systém hodnocení a měření dopadů projektů v programovacím období 2007 – 2013 není ideální: Koncept indikátorů vstupů, výstupů, výsledků a dopadů nebyl jasně vymezen, dochází k zaměňování pojmů výstup a výsledek. Barca, F.: Outcome Indicators and Targets

Období 2007 - 2013 úroveň programu Indikátory hrají marginální (pouze technickou) roli v programových dokumentech, jejich výběr byl odkládán až na období PO schválení dokumentů. Málokdy jsme schopni určit, jaké jsou výsledky přičitatelné programu a realizovaným projektům. Jasnou odpověď nepřináší ani většina evaluací.

OBDOBÍ 2014 - 2020 Přibývá „Účelnost a úspornost“ Plánujte cíle a dosahujte je! Velký důraz na „Správnost a poctivost“ příliš neoslabuje. Přizpůsobivost a odolnost stále není v centru pozornosti.

Období 2014 - 2020 Existuje zjevná a v obecné rovině správná snaha o větší orientaci na měřitelné výsledky nástrojů kohezní politiky (mj. operačních programů) jak ze strany EK, tak ze strany MMR. V novém období bude nevyhnutelně větší důraz na výstupové a výsledkové indikátory.

Obavy Konkrétní obsah o měření skutečných výsledků je v představách různých aktérů různý. Problém vidíme v nebezpečí zachování „současného“ systému kontroly výdajů a jen přidání nové vrstvy kontroly výstupů/výsledků.

Obavy Obáváme se také nebezpečí redukce cílů na indikátory, což může přinést neblahé důsledky: Obehrávání (gaming) Zvrácené pobídky (perverse incentives)

Obehrávání Obcházení pravidel a procedur tak, že jejich smysl není naplněn, ale po formální stránce je jim učiněno za dost. Souvisí s užíváním úzkých definic úspěchu. Příklad: indikátor „počet nově vytvořených pracovních míst“ někteří poskytovatelé obehrávali skrze masové automatické získávání živnostenských listů pro účastníky svých projektů. Formálně se tedy mohlo zdát, že nová pracovní místa vznikají, reálně však projekt nezpůsoboval žádnou změnu Metodický pokyn MMR-NOK Zásady tvorby a používaní indikátorů v programovém období 2014–2020, verze vypořádaní z MEPS

Zvrácené pobídky Pobídky, které motivují účastníky k chování, které má opačné výsledky než ty, které měly pobídky původně způsobit. Často jsou způsobeny opomenutím strategického chování těch, na které jsou mířeny. Rozpoznání efektu zvrácené pobídky u indikátoru není důvod k nevyužití indikátoru, ale je to nezbytný předpoklad pro jeho využití správné. Metodický pokyn MMR-NOK Zásady tvorby a používaní indikátorů v programovém období 2014–2020, verze vypořádaní z MEPS

Příklad zvrácené pobídky: Rozdělování živnostenských listů pro splnění indikátoru „nově vytvořená pracovní místa“: Důsledkem tohoto kroku je, že podpořená osoba odchází z projektu s nepromyšleně získaným živnostenským listem, což pro ni znamená řadu problémů, o kterých ani nemusí vědět (např. vyloučení z kategorie sociálně potřebné domácnosti / jednotlivce, nemožnost podat žádost o oddlužení, či komplikace s platbou sociálního pojištění). Díky zvrácené pobídce tedy nejen že reálně nevznikala hlášená pracovní místa, ale životní situace podpořených osob se dokonce zhoršovala. Metodický pokyn MMR-NOK Zásady tvorby a používaní indikátorů v programovém období 2014–2020, verze vypořádaní z MEPS

Náš přístup Na úrovni programu se chceme vyhnout přístupu „přesně kvantifikované cíle za všech okolností“. => Lépe měřit ano, ale neredukovat dosažení cílů na splnění cílové hodnoty indikátoru. Nechceme podcenit složitost nastavení indikátorové soustavy, na úrovni projektů budeme přemýšlet, jak minimalizovat nebezpečí obehrávání a nežádoucích pobídek.

Náš přístup Chtěli bychom v maximální míře využívat existujících administrativních dat, nicméně čelíme problémům především právní dostupnosti údajů (problém s ochranou osobních údajů) Vnímáme nebezpečí mechanistického pojetí.

Šablonové projekty úroveň projektu Předdefinované projekty financované podle paušálních výdajů nebo jednotkových výdajů (vychází k konceptu output-based aid). Pilotní výzva JAP – zařízení péče o děti

Pilotní výzva JAP Cílem výzvy je zlepšování situace v prosazování rovných příležitostí žen a mužů na trhu práce a ve sladění pracovního a rodinného života prostřednictvím zřízení a provozu zařízení péče o děti předškolního věku. Podpora je určena na vytvoření nového zařízení péče o děti předškolního věku mimo rámec školského zákona a prvních 18 měsíců jeho provozu. Zařízení musí být zřízeno zaměstnavatelem pro jeho zaměstnance.

Rodiče se účastní, služby jsou poskytovány Vyšší účast rodin využívajících zařízení péče o děti na trhu práce Zaměstnavatel vytvoří zařízení péče o děti Služby jsou nabídnuty zaměstnancům -rodičům Black box Předpokládá se udržitelnost vzniklých zařízení Proplacená jednotka: Obsazené místo Podpora v čase klesá=> cesta k udržitelnosti provozu po skončení podpory. Žádná platba Předpoklad bude testován pro v rámci evaluace výzvy pro ověření fungování výzvy a rozhodnutí, zda je vhodné JAP opakovat. Proplacená jednotka: Vytvořené místo Žádná platba

Oblasti pro šablonové projekty Zařízení péče o děti Klasické vzdělávací kurzy … Šablonové projekty ovšem budou jednou, ne jedinou možností.

Kontrafaktuální indikátory úroveň programu Název: Míra zaměstnanosti podpořených osob (20-64 let); výsledkový indikátor Jednotka: % Stručná definice: Míra zaměstnanosti podpořených osob (20-64 let) převážená na strukturu obecné populace. Vysvětlení: Na zaměstnanost celkové populace má kromě podpory z ESF vliv mnoho dalších faktorů, z nichž je mnoho nemožné jakkoliv ovlivnit, a které jsou obtížně pozorovatelné a měřitelné. Proto je obecná míra zaměstnanosti nevhodná pro měření vlivu a úspěšnosti programu – nelze určit ani odhadnout do jaké míry je potencionální změna zaměstnanosti důsledkem působení programu či třeba důsledkem změn v ekonomice nebo dalších faktorů. Abychom mohli určit, zda program má či němá dopad na zaměstnanost, bude indikátor sledovat zaměstnanost podpořených osob a především to, jak se tato míra zaměstnanosti liší od zaměstnanosti osob v celkové populaci. Předpokládáme, že podpora z ESF podpořeným osobám poskytuje výhodu na pracovním trhu, a po jejím obdržení by tedy měly vykazovat vyšší zaměstnanost než-li skupiny, které jí neobdržely. Tuto výhodu najdeme tak, že ke každé skupině podpořených osob vytvoříme hypotetickou populaci na začátku i na konci sledovaného období, která bude v obou případech demograficky podobná skupině podpořených osob. Následně srovnáme míry zaměstnanosti pro tyto dvě skupiny před poskytnutím podpory (abychom zjistili, jak podobné tyto skupiny z hlediska zaměstnanosti jsou) a poté. Výchozí hodnota je z definice shodná Mírou zaměstnanosti (obecné populace) 20-64.

děkuji za pozornost! Ing. Vladimír Kváča, Ph.D. Vladimir.kvaca@mpsv.cz Další informace: http://www.coprbm.eu/sites/default/files/sourcebook_tusseninres.pdf http://www.coprbm.eu/