Funkce, charakteristika, postupy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Advertisements

Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika III
Slohové postupy.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
Metody zkoumání ekonomických jevů
Interpretace neuměleckého textu Popis pracovního postupu III.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
POPIS teorie.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Ing. Lenka Janíčková, Ph.D.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Chyby v psaní seminárních prací
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
CHARAKTERISTIKA znaky.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Úvod do studia.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Struktura textu, analýza, argumentace
odborný styl a jeho charakteristika
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Životopis 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_297_ČJ9
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Funkce, charakteristika, postupy Odborný styl Funkce, charakteristika, postupy

Odborný styl I. Funkce a základní charakteristika II. Vědecké poznávací postupy III. Analýza textů IV. Kompozice, jazykové prostředky V. Odborný popis – obecně, kompozice, prostředky

I. 1. Funkce A. Poznávací Popsat výsledky vědeckého bádání B. Odborně informativní sdělit tyto výsledky adresátovi

I. 2. Druhy odborného stylu A vědecký – odborné texty určené odborníkům B učební – odborné texty určené studentům C populárně naučný – odborné texty určené veřejnosti D esejistický – odborné texty určené odborníkům i veřejnosti se silným osobním vkladem autora

I. 3. Útvary odborného stylu A podle převládajícího slohového postupu: výklad, odborný popis, úvaha B podle žánrového hlediska: odborná stať, heslo ve slovníku, resumé, referát, polemika C podle rozsahu textu: krátké – heslo, resumé, recenze střední – studie, esej dlouhé – disertační, diplomová práce, knižní monografie, učebnice

II. Poznávací postupy (metody zkoumání)

II.1. Analýza a syntéza a. rozložení problému, zkoumán detailně po částech b. detailně prozkoumané jednotlivosti jsou zasazeny do systému

II. 2. Indukce a dedukce a. Vlastnosti jednotlivostí jsou použity jako obecné a použity u dalšího zkoumaného jevu jako vzor – jde o ZOBECNĚNÍ– pozor : je to zrádné) b. Z obecného zjištění se dedukují závěry pro dosud nerozebranou jednotlivost

II. 3. Analogie Např. v historických událostech – hledání analogií, civilizace římská zanikla poté, co se dostala na vrchol, lidé už víc nemohli chtít – analogicky tak může zaniknout i naše civilizace, až budou splněny tyto podmínky : jde o hledání podobností, které ovšem nemusí sedět : zase je potřeba znát sílu těch předpokladů, které vedly ke zmíněné změně… A(Řím) se podobá B(náš svět), A má vlastnost X = B může mít vlastnost X…

II. 4. Abstrakce Pomíjíme vedlejší vlastnosti a držíme se podstatných Abstrakce neboli zobecňování Původně: určitá smyslová zkušenost vede k racionálnímu zobecnění: hrnec na sporáku pálí, nesaháme na věci, které jsou na sporáku

II. 5. Pokus a pozorování Pozorování může být na začátku i na konci výzkumu. Výsledkem pozorování může být popis předmětu…

II. 6. Hypotéza Souhrn domněnek o příčinách a podstatě jevu, předběžná úvaha, která nebyla prokázána. Mohu vyslovit hypotézu a následně v odborné práci ji podrobit zkoumání a prokázat… Předpokládám na základě jistých zjištění, že Napoleon prohrál válku s Ruskem, protože podcenil rozlohu území, rozdílné klima a množství vojáků na straně nepřítele. Tuto hypotézu se ve své práci budu snažit dokázat. To znamená, že budu hledat argumenty na její podporu.

II. 7. Teorie Hypotéza na vyšší úrovni, je to již částečně ucelené, podložené, teorie může být potvrzena, ale i vyvrácena

II. 8. Axiom Teorie, která není sice prokázána, ale je natolik zjevná a nezpochybnitelná, že ji lze vzít za danou.

III. Odborný popis Pozor! Nutná práce s učebnicí, s. 205-215 III. 1 Odborný popis, základní charakteristika Podle základní funkce dělíme popis na – prostý, odborný, administrativní (posudek), umělecký (charakteristika literární postavy) a různé kombinace (populárně-naučný = odborný a umělecký atd.) Podle toho, co popisujeme, rozlišujeme popis statický nebo dynamický Příklady učebnice s. 205-213

Odborný popis III. 2. Kompozice a jazykové příklady Název úvod – proč, co si od toho slibuji… jádro – využití kap. II. vědeckých poznávacích postupů od celku k detailu nebo naopak od vnější podoby k funkci nebo naopak vysvětlení důležitosti, příklady, úvahové pasáže (podle druhu popisu) závěr – zdůraznění smyslu popisu, užitečnosti popisovaného předmětu, významu popisované události…

Odborný popis III.3. Jazykové prostředky přídavná jména, příslovce stavová slovesa u popisu statického dějová slovesa u popisu dynamického časté užití 1. osoby množného čísla (pozor na střídání osoby!!!) DÚ k procvičení: s. 219, cv. 7, body 4, 6, 7, 9, 11, 13, 15 (složitější recept, ne bramboráky nebo chleba s máslem!). Termín odevzdání do 22. prosince 2010 na priban.martin@seznam.cz

IV. Analýza textů odborného stylu Postupujte podle zadání v učebnici na straně 188!

V. 1. Kompozice útvarů odb. stylu Horizontální: odstavce, podkapitoly, kapitoly, části…(prostředky textového editoru – mezery v řádkování, v případě, že potřebuji oddělit více odstavců od ostatních v rámci jedné kapitoly) Text by měl tvořit logicky uspořádaný celek. Vertikální: poznámky, komentáře, vysvětlivky (prostředky textového editoru – různé typy písma, používání podtržítka, tučného písma atd.) V souvislém textu by tyto „dodatky“ mohly rušit, proto se umísťují jako odkazy na zvláštní místo.

V. 2 Jazykové prostředky 1. Lexikální: odborné názvy přejatá slova multiverbizace – častěji používaná slova v odborném textu musí mít své věcně totožné ekvivalenty – jde o to, aby se neopakovala stejná slova hodně podstatných jmen (srovnej: vypravování hodně dynamických sloves)

V. 2 Jazykové prostředky 2. Syntaktické Složitá větná stavba - komplikovaná souvětí s převahou vedlejších vět přívlastkových, příslovečných účelových, podmínkových a přípustkových V případě souřadného souvětí důsledkový poměr. Větná kondenzace - „Problém lze pochopit pouze sledováním chování jednotlivých postav.“ (a ne – problém pochopíme pouze tehdy, budeme-li sledovat chování jednotlivých postav – viz varianta výše Každou variantu použijeme u jiného útvaru.