Humanistický proud v psychologii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Individuální psychologie
Hodnotová orientace svobodné generace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Pozitivní hodnocení sebe
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PSYCHICKÉ JEVY.
INTERPRETATIVNÍ STRUKTURY Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl určitým věcem, jak vytvářejí.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Abraham Maslow Kristýna Chvalová, C4A.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
KATEGORIZACE HODNOT Mgr. et Mgr. Šárka Kubcová
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Humanistická psychoterapie Carl R
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
OSOBNOST.
Personální management
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Teorie motivace Adéla Furiková.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Psychologie osobnosti
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Obecná a vývojová psychologie
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
VIKTOR FRANKL Adéla Bělinová, C4A. Viktor Emil Frankl Židovský původ Neurolog a psychiatr Existenciální analýza a logoterapie Chirurg, psycholog,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
KONFERENCE OD ANALÝZ KE KOORDINACI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V DĚČÍNĚ ING. RENÁTA GREŠÍKOVÁ Kvalita služeb a potřeby člověka.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Humanistická psychologie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Zdeněk Helus OSOBNOSTNÍ DESATERO
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Humanistická a existenciální psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Transkript prezentace:

Humanistický proud v psychologii

Humanistická psychologie Tzv. třetí síla v psychologii (k behaviorismu a psychoanalýze). Člověk není determinovaný, je schopen svobodné volby a účelného, tvořivého jednání. Návrat k introspektivním metodám. Základním pojmem je seberealizace či sebeaktualizace. Základním přístupem je fenomenologická analýza prožitku každého člověka. K nejznámějším představitelům patří C. Rogers a A. Maslow.

Humanistická psychologie Principy Společnosti pro humanistickou psychologii:Základem je fenomenologická analýza prožívání každého člověka. Zájem o vyšší vlastnosti jako svoboda volby, seberealizace. Cílem psychologa je pochopit člověka ne určovat či kontrolovat.

Abraham Harold Maslow (1908-1970) Dílo „ Motivace a osobnost“ 1954. Maslow byl původně ovlivněn psychoanalýzou, ale pak se stal kritickým k psychoanalytické teorii motivace. Základní lidská motivace se projevuje snahou o sebeaktulizaci. 5 skupin cílů, které lze označit jako základní potřeby. (pokud nejsou potřeby na nižší úrovni završeny do určité míry, vzestupný krok nenastane). Nejnaléhavější cíle plně ovládnou vědomí a vůli. Potřeba sebeaktualizace-na vrcholu pyramidy. Jedná se o touhu stát se tím, čím mohu být, uplatnit svoje schopnosti (vynálezce, ideální matka, malíř…). Sporný je Maslowův předpoklad, že musíme mít uspokojeny „nižší“ potřeby, a bychom mohli usilovat o seberealizaci . Genderově „nespravedlivá“ teorie? Hierarchie ženských potřeb je možná odlišná.

Maslowova hierarchie potřeb

Maslowova hierarchie potřeb 1. Fyziologické potřeby-tzv. základní. Jsou-li frustrovány, působí na osobnostní funkce tlakem. 2. Potřeby bezpečí-bezpečí a svoboda od strachu, úzkosti a zmatku. Zvláště silně se projevují v dětství. 3. Potřeby náležení a lásky. Mít vztah, někam patřit. 4. Potřeba úcty. Sebeúcta a úcta od druhých. 5. Potřeba sebeaktualizace - B úroveň-čím člověk může být, tím také musí být. Sebeaktualizace je proces, člověk není nikdy plně sebeaktualizován, ale snaží e o to.

Abraham Harold Maslow Znaky sebeaktualizujících se osob dle Maslova (př. Abraham Lincoln, Eleanor Rooseveltová…): Odstup a potřeba soukromí Nezávislost na kultuře a okolí: autonomie a asertivita Smysl pro humor bez nepřátelství Originalita a tvořivost Sebetranscendence B hodnoty-ti, kdo dospívají na B-úroveň, dosahují soustavy specifických hodnot (jednota, odevzdanost,, spontaneita, vnitřní bohatost, prostota, poctivost, soběstačnost…….).

Carl Ransom Rogers (1902-1987) Autor přístupu Terapie zaměřené na člověka (PCA-People Centered Approach). Lidé mají vrozenou tendenci k růstu, zralosti a pozitivní změně. Pro člověka je ve vývoji důležité bezpodmínečné přijetí (zejména od rodičů). V terapii klient ví, jakou změnu potřebuje a jak se k ní ubírat-úkolem terapeuta je k tomu vytvořit a atmosféru podporující osobnostní růst a vytvoření příznivějšího sebepojetí.

Carl Ransom Rogers (1902-1987) 3 předpoklady pro vytvoření této atmosféry: Autentičnost-otevřené prožívání pocitů a postojů ve vztahu ke klientovi Akceptance-bezpodmínečné pozitivní přijetí Empatické porozumění-terapeut si uvědomuje právě ty pocity a osobní významy, které klient prožívá a toto klientovi sděluje.

Evropská existenciální psychologie jako součást humanistické psychologie Ovlivněna zejména těmito filozofy: Soren A. Kirkegaard (1813-1855) Martin Heidegger (1889-1976) S.A.Kirkegaard Subjektivita je pravdou (subjektivita=hluboký vnitřní vztah jedince k určitému problému, otázce, tématu) Každý člověk by měl usilovat o to, aby existoval „sám za sebe“, nebyl součástí masy.

Evropská existenciální psychologie jako součást humanistické psychologie M. Heidegger (1889-1976) Dílo „Bytí a čas„ (1927) Termín Dasein-Pobyt, bytí zde ( tady a teď) Člověk se ke svému bytí vztahuje a musí se o něj starat. Lidské existenci je nutno rozumět skrze časovost-bytí je ohraničeno smrtí-to vyvolává úzkost, a ale současně je výzvou k autentické existenci.

Existenciální psychologie-logoterapie Viktora E. Frankla Dílo „Lékařská péče o duši. Základy logoterapie a existenciální analýzy“. 1946 Zakladatel velmi rozšířeného psychoterapeutického směru-logoterapie. Hlavní myšlenky: Člověk je jednota 3 dimenzí bytí: biologické, psychologické, duchovní. Jádrem duchovní dimenze je sebetranscendence (zaměření se na něco mimo sebe). Termín Vůle ke smyslu-potřeba smyslu života a jeho naplňování. Ten si sami nestanovujeme, vnímáme ho.

Logoterapie Viktora E. Frankla Tři možnosti, jak dát životu smysl: Vykonáním činu, který mě přesahuje. Prožitkem, který povznáší, nejvyšší hodnota je láska). Utrpením, které je součástí života-vidět smysl i v tom. Klade důraz na to, aby si člověk uvědomil odpovědnost vzhledem k jednorázovosti a konečnosti své existence a vzhledem k jedinečnosti svého osudu. Existenciální vakuum-pocit bezesmyslnosti Nedělní neuróza-projev existenciálního vakuua, když ustává ruch všedních dní

Doporučená literatura k tématu: Rogers, Carl R.(1998): Způsob bytí. Portál. Praha (doporučuji přečíst zejména s. 106-110 Charakteristiky přístupu zaměřeného na člověka, ale celá kniha je velmi inspirativní) Drapela, V.: Teorie osobnosti. Portál. Praha