Hospodářský proces Potřeby, peníze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázků a textů je
Advertisements

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Investování II (podílové fondy) Základy ekonomiky a účetnictví – 9
Ekonomická gramotnost
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
Vznik, vývoj a formy peněz
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Bankovnictví Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Firmy a jejich právní formy Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Základy účetnictví Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PENÍZE Historie peněz Hlavní funkce peněz Domácí a zahraniční měna
Funkce peněz Petr Machala.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_128.
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s problematikou peněz AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák dokáže hovořit.
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Podmínky provozování směnárny
Rozpočet domácnosti II Majetek zdroje financování ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bankovnictví Česká národní banka, obchodní banky, druhy úvěrů
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
PŘÍPRAVA VÝROBY str. 95 Hospodářský proces (opakování): Výroba
Inflace Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš,
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_131.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Peníze a měny.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Bankovnictví.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_62_INOVACE_FG.9.r.09 EU OP VK Škola, adresaZŠ Smetanova 1509, Přelouč AutorMgr. Blanka Prokopová Období tvorby VMlistopad.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Banky a jejich funkce – Pracovní list
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Transkript prezentace:

Hospodářský proces Potřeby, peníze Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

Proč je člověk aktivní, proč pracuje? Protože potřebuje uspokojit své potřeby.

Potřeba je tedy pociťovaný nedostatek. Každý člověk má jiné potřeby. Dělíme je na hmotné (jídlo, bydlení atd.) a na nehmotné (kultura, láska atd.) Své potřeby uspokojujeme pomocí statků a služeb. Statky jsou hmotné (jídlo, byt) a nehmotné (duševní výtvory člověka). Služby jsou cizí činnosti (opravy obuvi, kadeřník, lékař). Statky musíme nejprve vyrobit. Nikdo není schopen si vše vyrobit sám. Zaměstnanci získají peníze v práci, podnikatelé podnikáním (tomu říkáme rozdělování). Důchodci, děti, nezaměstnaní a nemocní získávají peníze přerozdělením ze státního rozpočtu. Takto získané peníze směňujeme na trhu za statky a služby, abychom uspokojili své potřeby.

Peníze Toto je tedy hospodářský proces. Má tyto čtyři fáze: - výroba - rozdělování a přerozdělování - směna - spotřeba Otázka k zamyšlení: Myslíte si, že žijeme jenom proto, abychom spotřebovávali? Peníze Statek nebo služba určená ke směně na trhu je zboží. Směna zboží za zboží se nazývá barter. Zvláštním druhem zboží jsou peníze.

Historie peněz: Funkce peněz: 1. Drahé kovy 2. Mince z drahých kovů 3. Papírové peníze 4. Bezhotovostní platby (platební karty, účty) Funkce peněz: 1. Prostředek směny (zprostředkovávají výměnu zboží - peníze - zboží) 2. Míra hodnot (porovnáváme hodnotu jinak nepoměřitelných statků) 3. Dočasný uchovatel hodnoty (úspory)

Druhy peněz: 1. oběživo (bankovky, mince) 2. depozita (bankovní, bezhotovostní) Měna - peněžní soustava určitého státu (v ČR česká koruna) Měnový kurz - cena měnové jednotky jedné země vyjádřená v peněžní jednotce jiné země (např. 1 Euro = 25,60 Kč) Kurzovní lístek - soupis kurzů měn nejdůležitějších států k určitému datu, každý pracovní den ho vydává ČNB.( www.cnb.cz ) Úkol: Na shora uvedené adrese vyhledej aktuální kurzovní lístek a zapiš si kurzy těchto měn: USD, AUD, JPY, CAD, CNY.

Valuty - bankovky a mince cizího státu. Devizy - pohledávky znějící na cizí měnu (např. šeky). Devalvace - snížení kurzu měny určitého státu vůči všem ostatním měnám (za cizí měnu zaplatíme víc). Revalvace - opak devalvace, tedy zvýšení kurzu měny. Devalvaci i revalvaci provádí ČNB. Otázky k zamyšlení: Existují statky, které nejsou zbožím? Myslíte si, že hodnota bankovek je podložena státním zlatým pokladem?

Odpovědi: 1. Zbožím není například oběd, který uvaří maminka k obědu pro rodinu. 2. Dříve bylo na bankovkách napsáno, že jsou kryty zlatem. V současné době není toto na českých bankovkách uvedeno. Krytí bankovek je součástí celkového krytí měny, která je kryta aktivy ČNB, např. devizové rezervy - cenné papíry v cizí měně. Rezervy ve zlatě byly z velké části prodány. Zdroje: Jena Švarcová a kol.: Ekonomie stručný přehled, Zlín, CEED 2004 Slabikář finanční gramotnosti, Cofet, a.s. ,2009 www.mesec.cz www.finance.cz www.cds.mfcr.cz