Plán udržitelné městské mobility: hlavní předpoklady a komponenty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Příprava nové dopravní politiky ČR
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
1. Politika a strategie Ing. Jaroslav Martinek Autor originální prezentace: Prof. Dr.-Ing. Gerd-Axel Ahrens Central MeetBike / Expert Seminar Převzato.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Technologické platformy a dopravní výzkum
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Doprava a územní plánování
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Společenská odpovědnost organizací
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Ekonomický rozvoj měst a regionů Projekty CityRegio a CityRegio II Seminář „Zapojení ČR do Nadnárodní spolupráce a zhodnocení programu Interreg IIIB CADSES“
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Strategie regionu, obce
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Plán udržitelné městské mobility: hlavní předpoklady a komponenty Jaroslav Martinek, CDV

Projekt Central MeetBike Patrtneři: Uherské Hradiště Pardubice Žilina Prešov Tczew Gdaňsk Dresden Leipzig Transport Research Center – CDV Brno, v.v.i. (CZ) Technische Universität Dresden – TUD (D) Transport Research Institute – VÚD Žilina (SK) Pomeranian Association Common Europe – PSWE (PL) In presenting the National Cycling Plan, Germany’s Federal Government emphasized its political and creative excommitment to promoting cycling as part of sustainable transport development in 2002 with broad support from the German parliament, the federal states, local authorities' representative groups and expert groups. In Germany’s federal framework, the National level is in charge of the legal and technical framework of transportation, of environment and health issues, of about 10% of the road network, of research and for co-ordination, but not of the local infrastructure. Within this framework, the Federal Government set up various local and national projects and initiatives. 2 2

Dopravní politika EU Bílá kniha Evropské dopravní politiky 2001 (revize 2005-2006) Zelená kniha městské dopravy 2007 Akční plán městské mobility 2009 Bílé knihy Komise jsou dokumenty, které obsahují návrhy na činnost Společenství v určité oblasti. V některých případech Bílá kniha následuje po vydání Zelené knihy, jejímž cílem je zahájit proces konzultací o daném tématu na evropské úrovni. Bílá kniha má pro členské státy EU pouze doporučující povahu, je nezávazným dokumentem. 3

Dopravní politika EU Akční plán pro mobilitu ve městech (EP, EK 2009) Návrh krátko- a střednědobých akcí, zaměřených na specifické otázky městské mobility. EK nabízí dobrovolné partnerství místním, regionálním a národním úřadům při spolupráci ve vybraných oblastech společného zájmu … princip subsidiarity (městská mobilita v pravomoci města/regionu) 4

Akční plán městské mobility [COM(2009) 490] Na základě výsledků konzultačního procesu Zelené knihy byl přijat Evropskou komisí 30. Září 2009 Akční plán městské mobility: Akce 1: Urychlení vytvoření plánů udržitelné městské mobility Akce 2: Udržitelná městská mobilita a regionální politika Akce 3: Doprava pro zdravé městské prostředí Akce 4: Platforma o právech cestujících v městské veřejné dopravě Akce 5: Zlepšení dostupnosti pro osoby se sníženou mobilitou Akce 6: Zlepšení informací o cestování Akce 7: Přístupnost zelených zón Akce 8: Kampaně zaměřené na dopravní chování v rámci udržitelné mobility Akce 9: Úsporná jízda jako součást výchovy řidičů Akce 10: Výzkumné a demonstrační projekty pro vozidla s nižními a nulovými emisemi

Akční plán městské mobility [COM(2009) 490] Akce 11: Internetový průvodce čistými a energeticky efektivními vozidly Akce 12: Studie o urbanistických aspektech vnitřního souladu externích nákladů Akce 13: Výměna informací o ocenění urbanistických schémat Akce 14: Optimalizování zdrojů financování Akce 15: Analýza potřeb pro financování v budoucnosti Akce 16: Zlepšení dat a statistik Akce 17: Ustanovení observatoře městské mobility Akce 18: Přispění k mezinárodnímu dialogu a výměně informací Akce 19: Nákladní doprava ve městech Akce 20: Inteligentní dopravní systémy (IST) pro mobilitu ve městech

Plán jednotného evropského dopravního prostoru Bílá kniha z roku 2011 Plán jednotného evropského dopravního prostoru Konkurenceschopný a energeticky efektivní dopravním systém Vize – strategie – iniciativy 2.2 Podpora více udržitelného dopravního chování 27. Podpora/zvyšování povědomí o alternativách k IAD (méně jezdit automobilem, pěší a cyklo doprava, car-sharing, park and ride atd.) 2.3 Integrovaná městská mobilita 31. Městské plány mobility – SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan)

SUMP – Sustainable urban mobility plan Zdroj: www.mobilityplans.eu

Nepřetržitý SUMP- plánovací proces (prvky a aktivity) Zdroj: www.mobilityplans.eu Charakteristiky: Nepřetržitý proces Jasné cíle Řízení poptávky po dopravě Používání scénářů Vyhodnocení a kontrola (management kvality) Integrovaná tvrdá a měkká opatření Reálné ceny pro uživatele Zapojení a účast široké veřejnosti

Dresden 2025plus – sustatinable urban mobility plan (SUMP) - historie Příklad Drážďan SUMP Drážďany 2025+ - Nový strategický most Dresden 2025plus – sustatinable urban mobility plan (SUMP) - historie

Pozadí vzniku SUMP Vývoj národní i evropské legislativy Kvalita života ve městech je úměrná dopravě (znečištění vzduchu, hluk, riziko nehod) Demografické změny v západní Evropě – počet obyvatel klesá, stárneme Potřeby investic k udržení současného stavu povedou ke změně stávajícího způsobu financování dopravní infrastruktury Budoucnost dopravy je závislá na jiných oblastech: globalizace, ekonomický rozvoj, cena ropy …

Integrované dopravní plánování Aspekty integrace v plánování Integrované dopravní plánování Sektorální integrace: Dopravní plánování Prostorové plánování Plánování v oblasti životního prostředí Sociální plánování Ekonomické plánování Modální integrace Všechny obory dopravy Integrace v čase Plánování jako kontinuální proces zahrnující údržbu Horizontální integrace Okolní administrativní celky Vertikální integrace: Vrcholové a sekundární úrovně plánování Účast všech zainteresovaných osob: Zabývající se potřebami všech zúčastněných osob Integrální zabývání se mobilitou : Integrace všech důvodů cest a kauzálních vztahů cest Holistické akční plány: Integrace různých typů opatření, ne pouze zaměření na infrastrukturu According Beckmann (1999): Integrierte Verkehrsentwicklungsplanung – Potenziale zur Verbesserung der Wirksamkeit verkehrsplanerischer Maßnahmen

AKTUALIZOVANÁ CYKLOSTRATEGIE In presenting the National Cycling Plan, Germany’s Federal Government emphasized its political and creative excommitment to promoting cycling as part of sustainable transport development in 2002 with broad support from the German parliament, the federal states, local authorities' representative groups and expert groups. In Germany’s federal framework, the National level is in charge of the legal and technical framework of transportation, of environment and health issues, of about 10% of the road network, of research and for co-ordination, but not of the local infrastructure. Within this framework, the Federal Government set up various local and national projects and initiatives. 13

AKTUALIZOVANÁ CYKLOSTRATEGIE Nový portál http://www.cyklodoprava.cz AKTUALIZOVANÁ CYKLOSTRATEGIE Web je platformou pro odborné informace a dění v oblasti cyklistiky. Je určen především odborníkům, ale i cyklistické veřejnosti. In presenting the National Cycling Plan, Germany’s Federal Government emphasized its political and creative excommitment to promoting cycling as part of sustainable transport development in 2002 with broad support from the German parliament, the federal states, local authorities' representative groups and expert groups. In Germany’s federal framework, the National level is in charge of the legal and technical framework of transportation, of environment and health issues, of about 10% of the road network, of research and for co-ordination, but not of the local infrastructure. Within this framework, the Federal Government set up various local and national projects and initiatives. 14

Plány udržitelné městské mobility v Evropě V Evropě se používá stále častěji termín Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP, což by se také dalo volně přeložit jako „plánování pro lidi“. Plán pro městskou aglomeraci, která vychází z dopravní politiky města a územního plánu. Jeho cíle pokrývají oblasti jak dopravní, tak environmentální a ekonomické a sociální.  

Plánování udržitelné městské mobility „If you plan for cars and traffic, you get cars and traffic. If you plan for people and places, you get people and places.“ Fred Kent, Project for Public Spaces

Plány udržitelné městské mobility Evropské politiky podporují jejich zavádění Princip subsidiarity (vlivy: podmínky, legislativa, praxe v plánování ČS) Není jednotná metodika, obecné principy a příklady z EU Některé země v tomto směru pokročilé: Francie, Velká Británie, Německo, Skandinávie, jiné země se s tímto konceptem seznamují a hledají cesty k jejich uplatnění.

Plány udržitelné městské mobility - principy na integraci (všechny druhy dopravy, dopravní, územní i environmentální plánování atd., doprava v pohybu i klidu) na participaci (zapojení všech dotčených stran při přípravě i realizaci SUMP), projednání se všemi aktéry (dopravci, občané, podniky) pravidelně monitoruje plnění navržených opatření hodnotí realizaci a dopad svých opatření, projektů na celé město a okolí

Princip integrace Politiky a strategie (doprava, ÚP, ŽP, sociální atd.) Partnerství klíčových aktérů, vč. veřejnosti Územní integrace – specifický perimetr, sítě, funkce Vertikálně – plánování a realizace (kraj-město) Multi-modalita – nabídka pro různé druhy dopravy i jejich kombinace Úroveň opatření (např. 8 kategorií CIVITAS)

Přínosy integrace SUMP bude efektivnější, synergie opatření Zvyšuje přijetí SUMPu veřejností, odpověď na potřeby uživatelů, společné projednání Dotváří partnerství v rámci regionu, v daném městě Může usnadnit přístup k externímu zdrojům financování (odpověď na cíle dotačních programů) Přínos pro nabídku služeb (PPP)

Předpoklady pro úspěšnou přípravu Vůle města řešit svoji dopravní situaci udržitelně – centrální partner Ochota „vyjít“ za hranice města a hledat společná řešení Ochota ke změně Snaha o komunikaci napříč sektory (odbory úřadu, různé organizace, veřejný - soukromý sektor) Dostupnost expertízy Dobrý plán projednání (tematické skupiny, uživatelé-zástupci města)

Identifikace partnerů Primární partneři: koho se nakonec dotknou – pozitivně nebo negativně – nová opatření v oblasti dopravy? (například občané obecně, různé sociální skupiny nebo profese, městské části, obchodníci, organizace ….)

Identifikace partnerů Klíčoví aktéři: politická odpovědnost (starostové, radní, další úrovně správy) finanční prostředky (veřejné a soukromé fondy) pravomoc (podle pole působnosti, území) znalosti a expertízu (veřejná správa, univerzity, soukromý sektor…) – v dopravě a souvisejících oblastech působnosti (využití území, životní prostředí, vzdělání, zdraví, cestovní ruch, …).

Identifikace partnerů Zprostředkovatelé: kdo realizuje dopravní politiku (veřejná doprava a provozovatelé infrastruktury, veřejná správa, policie kdo provádí velké dopravní aktivity (nákladní dopravci, přístavy, letiště atd. kdo reprezentuje zájmové skupiny (asociace, komory, družstva, sítě) kdo informuje a podává zprávy o dopravě (úřady, provozovatelé, místní média…)

Výzvy při přípravě SUMP přesvědčit okolí, že příprava stojí zato příliš mnoho cílů dobrá rovnováha mezi cíli a výstupy existence dat (náklady a proces sběru) zavedení nových postupů, procesní hodnocení finanční…

Kroky v přípravě SUMPu Vize města - za 20 let (strategie rozvoje města) vytvořte řídící komisi SUMPu analyzujte situaci v oblasti mobility připravte sadu řešení současného stavu a scénáře stanovte akční priority a měřitelné cíle vyberte scénář a opatření pro realizaci do 5 let analyzujte potřeby (studie proveditelnosti, finance) dohodněte pracovní plán a strukturu řízení

Kroky v přípravě SUMPu připravte akční plán, odpovědnosti, harmonogram (5 leté období) a odhad rozpočtu zajistěte realizaci plánu sledujte výsledky a upravujte aktivity

Fáze přípravy a realizace Vize Analýza stavu Sada řešení a scénáře Výběr scénáře a akcí na 5 let Analyzujte potřeby pro prioritní akce Stanovení priorit a měřitelných cílů

Fáze přípravy a realizace Pracovní plán Návrh akčního plánu Zajistěte schválení akčního plánu Aktualizace SUMPu (po 5 letech) Realizace prvních aktivit, monitorování a hodnocení Vyčlenění rozpočtu na 1-5 let

Časová náročnost Proces plánování + okamžitá opatření 1-5 let Implementace opatření 3-10 let Revize SUMPu každých 5 let (ideál:2 roky)

Prvky analýzy Stávající schválené sektorové politiky – cíle Zpracované dokumenty a strategie (dopravní generel atd.) Data, která jsou k dispozici (dopravní model, průzkum mobility – dělba přepravní práce, demografická data, zaměstnanost, vybudovaná infrastruktura, vytíženost MHD, nehodovost, územní plánování apod.) Již sledované indikátory (doprava, udržitelnost, územní plánování, životní prostředí) Dotčení partneři Finanční možnosti v rámci rozpočtu města, další fondy

Příprava scénářů Návrh 3 scénářů – pro 5letý horizont, 10 letý, 20 letý nulový - co se stane, když opatření ze SUMPu realizována nebudou (z finančních nebo jiných důvodů – důsledky na dopravní situaci, ŽP apod.), minimální - co se stane, když bude realizována minimální varianta? (např. kompletace cyklistické sítě a zlepšení nabídky MHD). ideální - co se stane, když se podaří realizovat všechna prioritní opatření – např. celý balíček opatření v 5letém akčním plánu (synergie efektů)

Příklady cílů PDU Zlepšení bezpečnosti na silnicích a bezpečnosti všech účastníků provozu mimo jiné prostřednictvím adekvátního přerozdělení dop. prostoru a zavedení sledování bezpečnosti alespoň chodců a cyklistů. Snížení automobilového provozu. Rozvoj veřejné dopravy a dalších forem méně znečišťující udržitelné dopravy, zejména chůze a jízdy na kole.

Příklady cílů PDU Koordinace dop. infrastruktury s vyšším celkem a poskytování lepších informací o provozu. Organizace a regulace parkování na veřejných místech, včetně záchytných parkovišť, parkování rezidentů a dočasného parkování nákladních aut. Řízení a regulace nákladní dopravy (včetně racionalizace) a multimodální doprava. Podpora plánů mobility (firmy i státní správa) preferujících používání veřejné dopravy, nemotorové a sdílení vozidel

Chytré cíle splňují Konkrétnost – přesně popsané, kvantitativní anebo kvalitativní, které jsou srozumitelné pro všechny partnery. Měřitelnost – současná situace byla změřena a je známa. Prostředky k měření objevujících se změn (kvalitativních a kvantitativních) jsou rovněž přiděleny. Dosažitelnost – vycházejí z dostupných technických, provozních a finančních možností a uzavřených partnerských dohod/závazků.

Chytré cíle splňují Reálnost – založené na rizicích, která jsou známa a řízena, stejně jako i na prostředcích. Časová provázanost – jasně jsou definována klíčová data pro dosažení cíle. Akční plán SUMP

Návrh oblastí opatření Čistá vozidla a paliva Management městské nákladní dopravy Parkování, omezování vjezdu a environmentální zóny Management dopravy a provozu Agentury pro oblast mobility, marketing mobility, integrovaná cenotvorba, podpora a informovanost ve veřejné dopravě (centra mobility apod.)

Návrh oblastí opatření Zlepšování veřejné dopravy (infrastruktura a služby) Car sharing (sdílení automobilů – používání jednoho automobilu v různou dobu více osobami) Carpooling (společné cesty automobilem) Politiky a opatření na podporu cyklistiky Politiky a opatření ve prospěch pěší dopravy 7% navýšení podílu MHD do 2020

Akční plán SUMPu Akce – Finance – Realizátor – Partneři – Období – Měřitelné výstupy Zabezpečit, aby opatření SUMPu získala prioritu a bylo je možné realizovat. Zajistit účinné a efektivní přidělení zdrojů (lidských, znalostních, finančních). Při implementaci zajistit těsnou koordinaci s partnery.

Akční plán SUMPu – financování (5 let a více) Finance: z příjmů: jízdenky, parkovné, zpoplatnění vjezdu do centra města, zpoplatnění zatížených komunikací, reklamy; soukromý sektor, developeři, průmysl; zapojení sponzorů (marketingová strategie); místní rozpočty: různé instituce a politické domény; státní dotace (případně regionální prostředky); dotace Evropské unie.

Děkuji za vaši pozornost Ing. Jaroslav MARTINEK Jaroslav.Martinek@cdv.cz tel. (+420) 602 503 617 Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován ERDF. Projekt Central MeetBike je společným dílem polsko-česko-slovensko-německého partnerství. Zkušenosti z německých měst mají být aplikovány v partnerských státech a jejich vybraných pilotních městech. Za Českou republiku se projektu účastní Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a města Pardubice a Uherské Hradiště, za Slovensko Výzkumný ústav dopravní v Žilině a města Žilina a Prešov, za Polsko nezisková organizace PSWE a města na severu země Tczew a Gdaňsk a za Německo Technická universita v Drážďanech a města Lipsko a Dráždany. Program Central Europe – jedná se o program Evropské unie, který posiluje spolupráci mezi státy střední Evropy za účelem podpory inovací, zlepšení dostupnosti, životního prostředí, zvýšení konkurenceschopnosti a atraktivity středoevropských měst a regionů. Program je financován z Evropských regionálních rozvojových fondů a probíhá v letech 2007 až 2013. www.central2013.eu