Potřeby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Hygienická péče o nemocné dle Virginie Hendersonové
Zákon o sociálních službách
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
PSYCHICKÉ JEVY.
ZÁKLADY OŠETŘOVÁNÍ Potřeby člověka.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_15.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Koncepce péče o staré občany
KATEGORIZACE HODNOT Mgr. et Mgr. Šárka Kubcová
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Emoce (city).
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Syndrom špatného zacházení
Rizikového chování v dospívání
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 14
Racionalizace řídící práce, time management
Plánování ošetřovatelské péče
Bakalářské studium 158 Péče o základní potřeby
Duševní zdraví a psychohygiena
Agrese.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 10
Tělesné sebepojetí.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Potřeba spánku a odpočinku
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Ošetřovatelské diagnózy
Jana Heřmanová Ústav ošetřovatelství
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Model fungujícího zdraví
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Vznik a odstranění únavy
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
KONFERENCE OD ANALÝZ KE KOORDINACI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V DĚČÍNĚ ING. RENÁTA GREŠÍKOVÁ Kvalita služeb a potřeby člověka.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr.Michal Vičar Emoce.
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE U NEMOCNÝCH CHOPN
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
psychologie osobnosti - motivace
teorie oboru ošetřovatelství
MOTIVACE.
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013
Náročné životní situace
Transkript prezentace:

Potřeby

Potřeba - je stav organizmu charakterizovaný napětím, vzniklým z nedostatku nebo přebytku, směřující k znovuobnovení homeostázy.

- živočichové výraz vztahu adaptace, vnitřní integrita cyklický charakter dočasná vyvíjí se, mění se Libé pocity Nelibé pocity

Závisí na: situaci vývojovém stádiu momentálním těl. a duš. stavu výchově zkušenostech typu osobnosti hodnotové orientaci Individuálních subj. a obj. podmínkách

Abraham H. Maslow (1908 – 1970) POTŘEBY (seberealizace, sebeaktualizace) POTŘ. SEBEÚCTY POTŘ. LÁSKY A SPOL. POTŘEBY BEZPEČÍ A JISTOTY P O T Ř E B Y F Y Z I O L O G I C K É

Maslowova charakteristika seberealizace: Osoba, která se seberalizuje: - realistická, objektivní má správný názor na lidi má výborné vnímání a rozhodnost rozpozná správné – nesprávné obvykle přesně předvídá budoucí události rozumí umění, hudbě, politice, filozofii je pokorná a umí naslouchat je oddaná úkolu, povinnostem, práci je flexibilní, tvořivá, spontánní, odvážná nebojí se dělat chyby vstřícná novým myšlenkám má sebedůvěru a sebeúctu vyrovnaná, vyvážená nezávislá a touží po soukromí může se projevovat nevšímavě, v „myšlenkách vzdáleně“ přátelská, milující, ovládaná víc vnitřními popudy než společností přijímá svět takový jaký je

H. Chloubová (1992) duchovní estetické kulturní potřeby - já - ego společenské soc. potř. existenční psychosoc. potř. existenční – biologické potřeby

duchovní, estetické, kulturní: potřeby - já – ego: (duch., estet., kult.,seberealizace, pohybové, pracovní, zájmy) potřeby - já – ego: (soukromí, vzdělání, pochopení, sebepoznání, sebeocenění, úspěch, svoboda, identita) společenské soc. potř.: (láska,rodina, přátelství, důvěra, komunikace, dominance x submise, péče o druhé) existenční psychosoc. potř.: (bezpečí, jistoty, zdraví, soběstačnosti, ekonom. jistoty, informovanost, mír a klid,řád, struktura, víra, vyhnout se ohrožení) existenční – biologické potřeby: (kyslík, voda, výživa, vyprazdňování, fyz. a duš. aktivita, spánek, odpočinek, teplo, pohodlí, bez bolesti, hygiena, sex. a mateř. potřeby)

Henry A. Murray Teorie motivace - index viscerogenních potřeb - index biogenních potřeb - index psychogenních potřeb Potřeby kladné a záporné

Schéma uspokojení potřeb Potřeba Objektivní příčina Subjektivní zpracování Subjektivní Vztah – emocionální Objektivní hodnotový (podmínky) racionální Motivace (přání, cíle, zájmy) Aktivita (fyzická, duševní) Saturace – frustrace Nová potřeba

Tělesné potřeby – základní pocity: Dýchání Hydratace Výživa Vyprazdňování Aktivita tělesná i duševní Spánek Odpočinek Pohodlí Hygiena Sexuální a mateřské potřeby

Psychosociální potřeby – základní pocity: Zdraví Soběstačnost Informace Vyhnutí se ohrožení Důvěra a naděje Ekonomické a sociální nejistoty Mír, řád, ochrana Osamělost, smutek, zbytečnost Sebeúcta

Potřeba v ošetřovatelském procesu faktory ovlivňující zhodnocení oše péče oše anamnéza POTŘEBA realizace oše diagnóza oše plán intervence

Potřeby nemocných Nemocniční prostředí – emocionální vztah Frustrace – vegetativní projevy – stres – porušení zdraví (fyziologie stresu) adaptivní – maladaptivní chování (agrese, únik)

Agresivní techniky Negativismus Projekce Přenos Racionalizace Kompenzace Identifikace Trestání sama sebe Egocentrismus

Únikové techniky Fyzické Verbální Do četby, do filmu, hudby, návyků Do nemoci Regrese Represe Fixace Rezignace, apatie Sebevražda

Priority pro nemocné Zdraví Strach Soběstačnost Spánek Vyprazdňování stolice Výživa Vyprazdňování moče Potřeby psychosoc., bezpečí Dýchání Intimita Hygiena

Nemocný a jeho potřeby Faktory, které modifikují saturaci potřeb: individualita člověka mezilidské vztahy vývojové stadium člověka okolnosti, za kterých nemoc vzniká

Využití poznatků v ošetřovatelské péči poznání a pochopení sama sebe a svých vlastních potřeb pochopení potřeb druhých hodnocení, priority, plánování teoretické znalosti využití při edukaci

Ošetřovatelský proces v péči o dýchání Faktory: fyziologicko-biologické, psychicko duchovní, sociálně –kulturní, enviromentální Poruchy dýchání: frekvence, rytmus, šelesty, pohyby hrudníku, kašel a vykašlávání

Ošetřovatelské diagnózy, intervence, očekávané výsledky Poruchy / změny/ dýchání – dušnost Neschopnost adekvátního dýchání Omezení průchodnosti dýchacích cest Porucha výměny dýchacích plynů Poruchy ventilace plic po přerušení UPV Dušení rizikové faktory Infekce rizikové faktory Snížený srdeční výdej Porucha tkáňové perfuze cíle, intervence

Ošetřovatelský proces v péči o vyprazdňování nemocného Vyprazdňování moče a stolice Faktory: fyziologicko-biologické, psychicko duchovní, sociálně –kulturní, enviromentální Poruchy vyprazdňování stolice a moče

Ošetřovatelské diagnózy Zácpa Průjem Inkontinence stolice Bolest akutní Objem tělesných tekutin snížený Poruchy integrity kůže Poruchy výživy Poruchy dýchání Poruchy sebepéče a sebepojetí Nedostatek informací Poruchy vyprazdňování moče Inkontinence moče Retence moče cíle, intervence

Ošetřovatelský proces v péči o výživu nemocného Zásady správné výživy Faktory: fyziologicko-biologické, psychicko duchovní, sociálně –kulturní, enviromentální Stav výživy

Ošetřovatelská diagnostika Poruchy výživy Objem tělesných tekutin Poruchy polykání Další: - změny ve vyprazdňování - hybnost, soběstačnost, smyslové vnímání, informace, léčebný režim apod. cíle, intervence

Ošetřovatelský proces v péči o spánek a odpočinek nemocného Zásady spánku a odpočinku Faktory: fyziologicko-biologické, psychicko duchovní, sociálně –kulturní, enviromentální Biorytmy Cvičení: uveďte důvody nespavosti

Ošetřovatelská diagnostika Poruchy spánku Únava Riziko úrazu Další: - výkonnost, sebepojetí, výměna plynů, informovanost, strach, úzkost cíle, intervence

Ošetřovatelský proces v péči o hygienu nemocného Hygienické zásady Faktory: fyziologicko-biologické, psychicko duchovní, sociálně –kulturní, enviromentální

Ošetřovatelská diagnostika Poruchy sebepéče Poruchy kožní integrity Poruchy sebepojetí Informovanost Další: - termoregulace, infekce, léčebný režim, inkontinence, bolest, hybnost, výkonnost cíle, intervence

Ošetřovatelský proces v péči o pohyb a aktivitu nemocného Význam aktivity Faktory: fyziologicko-biologické, psychicko duchovní, sociálně –kulturní, enviromentální

Ošetřovatelská diagnostika Poruchy hybnosti, soběstačnosti, výkonnosti Bolest Riziko úrazu Strach, úzkost Sebepojetí Adaptace nemocného a rodiny Další: - poruchy systémů – imobilita cíle, intervence

Ošetřovatelský proces v péči o bolest nemocného Potřeba bolesti Faktory: fyziologicko-biologické, psychicko duchovní, sociálně –kulturní, enviromentální Cvičení: Emoce provázející bolest

Ošetřovatelská diagnostika Bolest Strach, úzkost Soběstačnost, hybnost, spánek, výkonnost Dýchání Chronická: sociální izolace, rodinné vztahy, adaptace, únava, beznaděj, bezmocnost cíle, intervence

Ošetřovatelský proces v péči o jistotu a bezpečí nemocného Potřeba: - vyhnout se ohrožení - ochrana zdraví - důvěra, soběstačnost - informace - mír a klid - naděje a láska

Ošetřovatelská diagnostika Strach Úzkost Beznaděj Bezmocnost Informace Další: adaptace, soběstačnost, hybnost, nespavost, sebepojetí cíle, intervence

Ošetřovatelský proces v péči o sebepéči a soběstačnost nemocného Ošetřovatelská anamnéza - aktivity denního života (potřeby a denní aktivity) Ošetřovatelská diagnostika Rozdíl mezi sebepéčí a soběstačností

Děkuji za pozornost