DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové postupy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Gramatika Vypravování
Rozbor neuměleckého textu
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Funkční styly Marcela Jurková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Slohové postupy.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Funkční styl odborný.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace T é ma Slohové postupy s ukázkami Označen í DUMU VY_12_INOVACE_103 Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í 19. července 2013 Anotace Formou výkladu se studenti seznámí s jednotlivými slohovými postupy. Součástí charakteristiky jednotlivých postupů jsou i ilustrativní ukázky s dalšími otázkami k porozumění textu.

Slohový postup Stylovým (slohovým) postupem se rozumí způsob kompozičního uspořádání a vnitřního členění tématu.

Slohový postup věcný (informační) ► Důraz na fakta ► Jednoduchá větná skladba ► Charakteristickými příklady jsou žánry jednacího stylu (oznámení, pozvánky, seznamy, inzeráty), ve stylu veřejných médií kratší zprávy.

Ukázka Dopravní podnik vydal aktualizovaný Atlas Pražské integrované dopravy. Zobrazuje linky metra, tramvají, městských i příměstských autobusů, železničních tratí a lanovky na Petřín. Navíc jsou v něm všechny cyklistické trasy. Koupit jej lze v informačních střediscích podniku za 290 korun. Pokuste se určit slohový útvar Pokuste se určit slohový útvar Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.

Slohový postup popisný (deskriptivní) ► Cílem tohoto postupu je vytvořit celistvou představu věci nebo jevu ► Popis se rozlišuje na objektivní a subjektivní (v žánrech uměleckého stylu), statický (autor i předmět popisu zaujímají neměnné postavení, příznačný je výskyt statických sloves být, mít) nebo dynamický (odehrávající se v časovém průběhu, se slovesy pohybu). statický (autor i předmět popisu zaujímají neměnné postavení, příznačný je výskyt statických sloves být, mít) nebo dynamický (odehrávající se v časovém průběhu, se slovesy pohybu).

Ukázka Jihozápadní strana Koňského trhu má dvě různorodě komponované části. Na severu byl vymezen a přidělen klášteru Karmelitánů rozsáhlý pozemek, jehož hranice do náměstí byly dlouhé osm provazců. V jižní části tržiště od Vodičkovy ulice ke Koňské bráně ústily do náměstí ulice Štěpánská a Krakovská v rytmu nároží 1:2:1. Území prostírající se od Štěpánské ulice k budoucím hradbám a území mezi Koňským trhem a Žitnou ulicí mělo plochu asi 9 2/3 hektaru. Bylo děleno od severu k jihu ve dvou třetinách šířky ulicí, jmenovanou už od 14. století Krakovskou či V Krakově, širokou 24 lokty neboli 14,2 metru. LORENC V. Nové město pražské. Praha: Academia 1973, ISBN , s Vysvětlete význam spojení různorodě komponované části. 2.Kde se v Praze nacházel Koňský trh?

Slohový postup vyprávěcí (narativní) Dějovou výstavbu textu tvoří zpravidla pětice uzlových bodů: ► expozice: uvedení do situace vyprávění ► kolize: zápletka ► krize: vystupňování konfliktu ► peripetie: překážky, které pomáhají stupňovat napětí) ► závěrečné rozuzlení

Ukázka Vypravuje se, že kníže Václav zvěděl o úkladu a že byl varován. Nicméně s veselou myslí přijal pozvání Boleslavovo. Šel na hrad jeho a jedl na jeho hostině.Když v radovánkách nastala noc, přistoupil k Václavu jakýsi stařec a opět mu řekl: „Vrahové čekají, kníže, aby tě zabili.“ 1.Která historická událost je v textu popisována? 2.Pokuste se přiřadit text k literárnímu druhu a útvaru. Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.

Slohový postup výkladový (argumentativní) ► Výkladový postup se vyznačuje snahou o objektivnost podání (zvláště prostřednictvím přesně vyjádřených pojmů). ► Postup se nejvíce uplatňuje ve funkčních stylech věcné povahy, zvláště ve stylu textů vědeckých. ► Součástí argumentace mohou být i přesné citace.

Ukázka Vyjdeme z předpokladu, že každý hodnotící soud je svou podstatou a povahou soudem etickým. Každý etický soud pak má hybridní charakter v tom smyslu, že je propojením kognitivní a emotivní složky. V radikální podobě na to upozorňovali někteří neopozitivisté, kteří etické soudy dokonce vylučovali z vědy proto, že prý nemají žádnou sensu stricto informativní hodnotu, že nic netvrdí, pouze vyjadřují naše pocity a mohou ovlivňovat pocity a postoje jiných. Jazyk etiky je z tohoto radikálního hlediska informačně neplnohodnotný, protože je jazykem čistě emotivním. Aniž nutně sdílíme toto krajní hodnotící stanovisko k hodnotícím a hodnotovým soudům, zdá se nesporné, že emocionální prvek z hodnotícího a hodnototvorného procesu prostě nelze vyloučit, což je ostatně dobře známo z dějin filozofie. PETRUSEK, M. Alternativní socilogie, Praha: SPN ISBN s 23. Posuďte odbornou náročnost textu. Komu je nejspíš určen? Posuďte odbornou náročnost textu. Komu je nejspíš určen?

Slohový postup úvahový (reflexivní) ► Na rozdíl od postupu výkladového je postup úvahy subjektivnější ► Klade větší důraz na osobitost vlastních autorových myšlenek a pocitů. ► Slovník je pestrý, vyhýbá se přílišnému užívání termínů.

Ukázka Třetí pochybení – viděno zpětně – je možno spatřovat v tom, že federální parlament nepřijal po roce 1989 ústavní zákon (běžným zákonem to upravit nelze), jímž by v souladu s evropskou Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod stanovil v naší Listině základních práv výjimku ze zákazu retroaktivity pro některé zločiny spáchané jménem státu. Já to ale za pochybení nepovažuju. 1.Kde byste se mohli s uvedeným textem setkat? 2.Jaký je význam výrazu retroaktivita v textu? Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.

Doporučené použité materiály BOLFOVÁ, K. – SRPOVÁ, H. Stylistika, Učební text pro distanční formu vzdělávání. 1. vyd., Orlová ISBN s. 12 BOLFOVÁ, K. – SRPOVÁ, H. Stylistika, Učební text pro distanční formu vzdělávání. 1. vyd., Orlová ISBN s. 12 ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, ISBN s. 82 ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, ISBN s. 82 STYBLÍK V. – ČECHOVÁ M. Stručná mluvnice česká, Mluvnická a slohová cvičení.8. vyd.Praha: Fortuna ISBN STYBLÍK V. – ČECHOVÁ M. Stručná mluvnice česká, Mluvnická a slohová cvičení.8. vyd.Praha: Fortuna ISBN /cjl/projekt/styly.pdf, /cjl/projekt/styly.pdf,