Přednáška dne Petr Lavický

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Advertisements

předsedkyně 7. senátu Nejvyššího správního soudu
Správní právo Pojem správního práva.
DOVOLÁNÍ.
Žaloby a petity v občanském soudním řízení
Přednáška dne Petr Lavický
Organizace soudnictví v ČR
Ochrana práv ve veřejné správě
15. Moc soudní a výklad práva
Ochrana práv ve veřejné správě
Ochrana proti aktům Vězeňské služby ČR – aplikace správního řádu a soudního řádu správního JUDr. Faisal Husseini.
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Přednáška Petr Lavický
Právo pro podnikatele II
Kontrola veřejné správy
Přednáška dne Petr Lavický
Pravomoc správních soudů, řízení před správními soudy NSS v Brně, Právnická fakulta MU v Brně Petr Průcha listopad 2013.
Správní právo procesní
Přednáška dne Petr Lavický
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Řízení o přestupcích.
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
ŘÍZENÍ PŘED SPRÁVNÍMI SOUDY obecná úprava, vybrané zvláštní úpravy NSS v Brně, PrF MU v Brně listopad 2012 zpracoval: Petr Průcha.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Přednáška Petr Lavický
DOVOLÁNÍ jako mimořádný opravný prostředek (§§ 236 – 243d)
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Teorie práva Základy práva
SPRÁVNÍ SOUDNICTVÍ ŘÍZENÍ PŘED SPRÁVNÍMI SOUDY
Dělba moci Moc soudní.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
PRÁVNÍ ÚPRAVA SOUDNÍ KONTROLY ROZHODNUTÍ ORGÁNŮ VEŘEJNÉ SPRÁVY
činnosti správních orgánů a typy žalobních řízení
9. Realizace práva a jeho aplikace
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Úprava civilního soudnictví J. Kožiak. Občanský soudní řád Z.č. 99/1963 Sb. Z.č. 99/1963 Sb. Okolo stovky novelizací (jen 5 do 1989) Okolo stovky novelizací.
Metody a formy realizace veřejné správy
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Řízení o žalobě proti nezákonnému zásahu správního orgánu
Správní soudnictví Veřejná správa.
Opravné a dozorčí prostředky ve správním řízení
Přednáška Petr Lavický
Organizace soudů v ČR a základní principy soudní organizace
Správní soudnictví J.Kožiak. Soudní řád správní (150/2002) Soudní řád správní (150/2002) Organizace Organizace –Nejvyšší správní soud – senáty a rozšířené.
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Základy správního soudnictví
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Správní soudnictví Katedra práva.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
2. Správní trestání a správní delikty
Trestní právo procesní a trestní řízení Přednáška
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_05.
Soudnictví a správní úkony v praxi Mgr. David Kolumber Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Právní ochrana, soudnictví, soustava soudů v ČR. Soudnictví  činnost nezávislých soudů jako státních orgánů  řeší konkrétní případy na základě stanovených.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Struktura soudů v ČR.
„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Soudní kontrola veřejné správy
Přednáška dne Petr Lavický
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Přednáška dne 3. 11. 2009 Petr Lavický Správní soudnictví Přednáška dne 3. 11. 2009 Petr Lavický

Přehled výkladu Teoretické a historické základy Platná právní úprava správního soudnictví řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu další druhy řízení kasační stížnost

Teoretické a historické základy

Druhy soudnictví

Správní soudnictví a správní řízení Rozhodování správních orgánů o veřejných subjektivních právech  potřeba ochrany těchto práv nezávislým soudem Správní soudnictví není pokračováním správního řízení; důvody: povaha státní moci garance spravedlivého procesu (vč. nezávislosti a nestrannosti) základní strukturní princip vznik sporu až po rozhodnutí správního orgánu

Pojem správního soudnictví Správní soudnictví představuje postup soudu a účastníků řízení (FO či PO x správní orgán) při poskytování ochrany veřejným subjektivním právům osob (nejen z oblasti „správního“ práva), která byla porušena zásahem správního orgánu rozhodnutím jinou činností, případně nečinností

Správní soudnictví v Československu 1867, 1875: vznik správního soudnictví v Rakousku – Uhersku z. č. 3/1918 Sb., o NSS a o řešení kompetenčních konfliktů 1952 – zrušení NSS; poté prakticky jenom věci sociálního zabezpečení 1992 – obnovení správního soudnictví (část V. OSŘ) 2001 – zrušení části V. nálezem ÚS (č. 276/2001 Sb.) 2003 – SŘS

Platná právní úprava správního soudnictví

Ústavní a mezinárodní prameny právní úpravy Čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod právo na přezkum rozhodnutí orgánu veřejné správy Čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod právo na soud ve věcech týkajících se „občanských práv a závazků“ a „jakéhokoliv trestního obvinění“ požadavek plné jurisdikce Čl. 91 a 92 Ústavy

Zákonné prameny právní úpravy Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (SŘS) OSŘ Zákon č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů

Systematika SŘS Část první – Základní ustanovení Hlava I – Obecná ustanovení Hlava II – Pravomoc a příslušnost soudů Hlava III – Vyloučení soudců, přikázání věci jinému soudu, dožádání Část druhá – Organizace Hlava I – Nejvyšší správní soud Hlava II – Krajské soudy Část třetí – Řízení ve správním soudnictví Hlava I – Obecná ustanovení o řízení Hlava II – Zvláštní ustanovení o řízení Hlava III – Opravné prostředky Části čtvrtá a pátá (mají pouze přechodný význam)

Organizace správního soudnictví Krajské soudy specializované senáty specializovaní samosoudci Nejvyšší správní soud 2 kolegia (Finančně-správní; Sociálně-správní) rozhoduje vždy v senátech, čítajících 3, 5, 7 nebo 9 členů sjednocování judikatury Dva články, nikoliv dvě instance

Pravomoc I. Soudy ve správním soudnictví rozhodují o žalobách proti rozhodnutím vydaným v oblasti veřejné správy správními orgány o ochraně proti nečinnosti správního orgánu o ochraně před nezákonným zásahem správního orgánu o kompetenčních žalobách

Pravomoc II. Dále správní soudy rozhodují ve věcech volebních a ve věcech místního referenda, ve věcech politických stran a politických hnutí, o zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí pro rozpor se zákonem Nikoliv o rušení podzákonných právních předpisů [srov. čl. 87 odst. 3 písm. a) Ústavy]

Základní zásady řízení Dispoziční zásada řízení se zahajuje jenom na návrh rozsah přezkumné činnosti a jeho hlediska jsou vymezena návrhem omezenější uplatnění než v civilním sporu (nelze např. uzavřít smír, vzdát se nároku; žalovaný je vymezen zákonem) Vyšetřovací zásada Vyčerpání řádných opravných prostředků ve správním řízení

Řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu

Žalobní legitimace Žaloba směřuje proti rozhodnutí správního orgánu v oblasti veřejné správy rozhodující jsou materiální znaky, nikoliv forma musí jít o rozhodnutí o veřejných subjektivních právech Tvrzená porušená subjektivní práva mohou mít hmotněprávní i procesní povahu Zastaralé pojetí předmětu sporu

Žalobce FO či PO tvrdící zkrácení na svých právech podmínkou není účastenství ve správním řízení Zájemník (§ 65 odst. 2) musel být účastníkem správního řízení; v něm nešlo o jeho práva, tento účastník v něm hájil pouze určité zájmy (např. ekologické spolky) Správní orgán, nejvyšší státní zástupce, případně jiná osoba či orgán na základě § 66 Správní úřad či orgán územního samosprávného celku podle § 67

Žalovaný Správní orgán, který rozhodl v posledním stupni nebo správní orgán, na který jeho působnost přešla Správní orgán: § 4 odst. 1 písm. a) SŘS nikoliv organizační, ale obsahové pojetí: správní orgán je souhrn určitých kompetencí

Nepřípustnost a kompetenční výluky § 68 a § 70 SŘS Restriktivní interpretace Ze soudního pravomoci nelze vyloučit přezkum rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod (čl. 36 odst. 2 Listiny) občanských práv a závazků nebo trestních obvinění (6 odst. 1 Úmluvy)

Přezkoumání napadeného rozhodnutí Zásadně v mezích žalobních bodů Z úřední povinnosti se přihlíží k: nepřezkoumatelnosti nejzávažnějším vadám, jež mohly mít vliv na zákonnost (viz č. 272/2004 Sb. NSS) nicotnosti skutečnostem, k nimž z úřední povinnosti přihlíží správní orgán

Rozhodnutí o žalobě Odmítnutí Zastavení řízení (§ 47 SŘS) § 37 odst. 5 SŘS § 46 SŘS Zastavení řízení (§ 47 SŘS) Zamítnutí žaloby Zrušení napadeného rozhodnutí Prohlášení napadeného rozhodnutí za nicotné Moderace výše trestu nebo upuštění od něj

Další druhy řízení

Žaloba proti nečinnosti (§ 79) Směřuje proti nečinnosti správního orgánu spočívající v nevydání rozhodnutí ve věci samé nevydání osvědčení Vyhovující rozhodnutí ukládá povinnost rozhodnout nebo vydat osvědčení, nikoliv k tomu, jaký má být jeho obsah

Zásahová žaloba (§ 82) Směřuje proti zásahu, pokynu či donucení Zásah faktická činnost neformální povahy např. faktické pokyny (typicky v dopravě), bezprostřední zásahy (při ohrožení, při demonstraci, příkazy ke zjednání nápravy), zajišťovací úkony atd. Žaloba je nepřípustná, pokud zásah již netrvá nebo nehrozí jeho opakování Nelze se domáhat ani určení nezákonnosti zásahu

Soudnictví ve věcech volebních a ve věcech místního referenda (§ 88) Agenda je rozdělena mezi krajské soudy a NSS (ten rozhoduje v případě parlamentních voleb a voleb do Evropského parlamentu) Ochrana ve věcech seznamu voličů registrace neplatnosti voleb a hlasování zániku mandátu místního referenda

Řízení ve věcech politických stran a politických hnutí (§ 94) Určení, že návrh na registraci, případně návrh na registraci změny stanov nemá nedostatky (věcná příslušnost KS) Rozpuštění politické strany či hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti (věcná příslušnost NSS)

Kompetenční žaloby (§ 97) Kompetenční spory: mezi veřejnou správou a soudy; o nich rozhoduje tzv. konfliktní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb. uvnitř veřejné správy (§ 97 SŘS) tzv. zbytkové kompetenční spory; o nich rozhoduje Ústavní soud (§ 120 a násl. zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu)

Řízení o zrušení opatření obecné povahy (§ 101a) je správním aktem s konkrétně určeným předmětem (vztahuje se k určité konkrétní situaci) a s obecně vymezeným okruhem adresátů Např. dopravní značení, územní plán, OOP ve věci přenositelnosti telefonních čísel

Opravné prostředky SŘS zná 2 opravné prostředky kasační stížnost návrh na obnovu řízení Oba opravné prostředky jsou mimořádné, nikoliv řádné Přípustnost obnovy je velmi úzce vymezena (zásahová žaloba, politické strany). Z toho důvodu dosud nebyl zaznamenán jediný přípustný návrh

Kasační stížnost

Pojem Směřuje proti pravomocnému rozhodnutí (rozsudku nebo usnesení) krajského soudu ve věcech správního soudnictví Funkčně příslušným je Nejvyšší správní soud Je vybudována na kasačním systému

Účastníci řízení Stěžovatel Všichni, kdo byli účastníky řízení před KS žalobce, jehož žalobu KS zamítl žalovaný správní orgán, vyhověl-li KS žalobě Všichni, kdo byli účastníky řízení před KS Stěžovatel musí být zastoupen advokátem

Přezkumná činnost NSS Nejvyšší správní soud je zásadně vázán rozsahem a důvody kasační stížnosti Ke skutečnostem, které stěžovatel uplatnil teprve po vydání napadeného rozhodnutí krajského soudu, Nejvyšší správní soud nepřihlíží

Rozhodnutí o kasační stížnosti Kasační princip rozhodování zrušení rozhodnutí KS a vrácení věci k dalšímu řízení (nelze rozhodnutí změnit); nelze zrušit ani rozhodnutí správních orgánů zamítnutí kasační stížnosti