MVDr.Marta Mikulášková,CSc. Auditor a poradce pro systém

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
MARKETING A MANAGEMENT
ŠÍŘÍME PRINCIPY CSR A UDRŽITELNÉHO PODNIKÁNÍ.
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Aplikace služeb pro zvýšení konkurenceschopnosti, vlastnosti a služby na podporu prodeje výrobků Vratislav KOZÁK
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Obnovená strategie EU pro sociální odpovědnost podniků na období Komentáře a otázky Ivo Jupa.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Workshop ke konceptu společenské odpovědnosti firem - CSR - Klára Tichá partner rozvojového partnerství Equal Aspra, a.s. Moderní formy péče o zaměstnance.
Společenská odpovědnost firem jako součást firemní strategie
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Systém managementu jakosti QMS
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Společenská odpovědnost organizací
Marketingové prostředí
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
Prosperita organizace
Komunitní a otevřená škola
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Struktura podnikatelského plánu
Soukromý sektor v rozvojovém rámci po roce 2015 Ivan Voleš, poradce prezidenta HK ČR pro mezinárodní vztahy a člen Evropského hospodářského a sociálního.
Prosperita a konkurenceschopnost František Laudát.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Priority Poslaneckého klubu ELS-ED na období
Společenská odpovědnost a školy
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Společenská odpovědnost firem
UNIVEZITA SPOLUVYTVÁŘÍ SVOU ZEMI
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Subjekty a objekty veřejných politik
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Společensky odpovědné podnikání
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Sociální podnikání a lokální ekonomika Mgr. Alena Zieglerová
Společenská odpovědnost v rámci Národní politiky kvality
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Transkript prezentace:

(Corporate) Social Responsibility - Společenská odpovědnost – Trvale udržitelný rozvoj MVDr.Marta Mikulášková,CSc. Auditor a poradce pro systém ISO 9001,14001,HACCP,BRC,IFS

Zástupce zainteresovaných stran při odborné skupině ČNI pro ISO 26 000 a zástupce České společnosti pro jakost v této oblasti

Zajímá zákazníka jen samotná kvalita produktu/služby? Stačí kvalita samotného produktu/služby se všemi atributy pro upoutání pozornosti zákazníka tj. pro odlišení organizace v tržním hospodářství na začátku 3. tisíciletí nebo proto organizace budou muset naplňovat i další požadavky?

Ke kvalitě produktu/služby patří asi i něco víc! Stále více organizací si uvědomuje, že orientovat se pouze na okamžité zisky a krátkodobé, ryze komerční cíle není v současné době nadále udržitelná politika. Od organizací je požadováno dodržování pravidel, šetrnost k životnímu prostředí, dobrý vztah k zaměstnancům, zájem o dění v jejich okolí.

Charakteristika CSR Odpověď byznysu na společenskou (nejen sociální v úzkém smyslu) agendu a vlastní naplňování přijaté odpovědnosti: investovat více do lidského kapitálu, životního prostředí a vztahů se zainteresovanými stranami.

Soudobé trendy Nová filozofie podnikání Principy jsou aplikovány ve všech operacích Podnikatelský pohled na CSR zdůrazňuje přidanou hodnotu, která takto vzniká Vedle chápání činnosti dobrovolné (nad rámec zákona) se objevuje měkká legislativa usilující o podporu CSR a vytvoření rámce

Charakteristika CSR Obtížný koncept, protože se překrývá s jinými, např. Řádné občanství (corporate citizienship) Udržitelný rozvoj (sustainable development) Etika v podnikání (business ethics) Skládání společenských a etických účtů, respektování zájmů zainteresovaných stran (Social and ethical accountability)

Hnací síly CSR Samotný byznys Nové požadavky společnosti Vlády ve snaze čelit selháním státu, trhu a problému tradičních institucí uspokojovat nové potřeby společnosti

CSR jiná kvalita vztahů byznysu k vládě a k nevládním organizacím Spolupráce (network) s vládou a NGOs – nevládními organizacemi, kde působení aktérů nezávisí ani na autoritě ani na tržních vztazích Jistá reciprocita založena na sdílených zájmech a hodnotách (Aktivity přes sektory) Angažování se ve veřejné politice, společné řízení a realizace komunitních projektů

Corporate Social Responsibilty Společenská odpovědnost Společenská odpovědnost firem – Corporate Social Responsibility je zastřešujícím pojmem pro celou řadu aktivit sahajících od ekologie a sociální práce přes zaměstnanecká práva, etiku podnikání až po boj proti diskriminaci. Jejich společným jmenovatelem je obecná společenská prospěšnost a fakt, že jejich iniciátorem a realizátorem jsou komerční firmy.

Dlouhodobě co je ekologické a sociální musí být i ekonomické Základem tohoto systému je sledování a zlepšování všech aktivit vlastní oranizace v oblasti ekologické, ekonomické a sociální a jejich vzájemné propojení přes parametry výkonnosti.

Novodobá historie společenské odpovědnost firem - CSR v kontextu OSN V roce 1999 zahájil generální tajemník OSN Kofi Annan globální iniciativu Global Compact, jenž navazuje na existující mezinárodní deklarace a má za cíl prosadit 10 základních principů podnikání ve třech oblastech – lidská práva, pracovní a životní prostředí

10 základních principů CSR – od 26.6.2000 v OSN Lidská práva Princip 1: Podpora a respektování mezinárodních lidských práv v oblasti podnikání Princip 2: Jistota, že firma se nepodílí na porušování lidských práv

Současné trendy v oblasti CSR v ČR Státní podniky v minulém režimu vykonávaly důležité sociální funkce, zrušeny po nástupu soukromých vlastníků Pod hlavičkou CSR se některé prvky vracejí, avšak v modifikované formě (hlavní rozdíly: dobrovolný charakter a rozměr)

Pracovní prostředí Princip 3: Zachování práv svobody sdružování a účinného uznávání práv z kolektivní smlouvy Princip 4 Odstranění jakékoliv formy nucených prací Princip 5 Odstranění dětské práce Princip 6 Odstranění diskriminace při zaměstnání

Životní prostředí Princip 7: Podpora preventivních opatření ve vztahu k problémům životního prostředí Princip 8: Uchopení kroků pro podporu větší odpovědnosti za životní prostředí Princip 9: Spoluúčast na vývoji a rozšiřování technologií šetřících životní prostředí

Soulad s mottem „Týdne udržitelného rozvoje“ Pouze změna existujících způsobů spotřeby a výroby může vést k trvale udržitelnému rozvoji na globální úrovni, což není možné bez vzájemné komunikace a osobní odpovědnosti každého z nás a celé společnosti

Boj proti korupci – přidáno až 24.6.2004 Princip 10: Firmy mají postupovat proti všem formám korupce včetně vydírání a nabízení úplatků

Společenská odpovědnost firem - CSR v kontextu světového hnutí Na základě této výzvy se rozjelo hnutí zejména ze strany velkých nadnárodních společností – Corporate Social responsibilty – (CSR) nebo-li - Společenská odpovědnost firem.

Společenská odpovědnost firem - CSR v kontextu EU V EU - společenská odpovědnost firem je přímo navázána na závěry Lisabonského summitu z března 2000 Vrcholní představitelé Evropské unie poprvé přímo „apelovali na firemní smysl pro společenskou odpovědnost“ a shodli se na nutnosti strategické podpory rozvoje společenské odpovědnosti firem po celé Evropě.

Cíl v EU v rámci hnutí pro Společenskou odpovědnost firem – CSR v EU Evropa do roku 2010 se má stát nejkonkurenceschopnějším prostorem ve světě za dodržení i těchto podmínek Priorita prezidenta EU Barossa – „Dítě ekonomika“ musí být opečovávána a děti „Životní prostředí a sociální oblast -láska“ se musí opečovávat už vůbec

Situace v ČR ve vztahu k Společenské odpovědnosti firem- CSR Mnoho firem v České republice již udělalo hodně kroků v tomto směru přes zavedené systémy managementu jakosti, environmentálního managementu, specifických systému v jednotlivých sektorech průmyslu pro tyto firmy to nebude těžké doložit v podobě tzv. Zprávy o trvale udržitelném rozvoji společnosti včetně nastavené integrované strategie a na to navazujících cílů a parametrů.

Situace v ČR ve vztahu k Společenské odpovědnosti firem- CSR Věřme, že toto hnutí bude tak silné, že další organizace všech typů se budou muset přidat (např.dnes to již požadují některé banky při poskytování půjček)

Vztahy k zaměstnancům 77% Řízení a správa 75% Etické hodnoty 69% Corporate Reputation Watch 2002: Důležitost jednotlivých aspektů CSR (průměr EU) Vztahy k zaměstnancům 77% Řízení a správa 75% Etické hodnoty 69% Finanční trnsparentnost 58% Etický marketing 47% Investice v komunitě 27% Vztah k NGOs 21%

Corporate Reputation Watch 2002: Důležitost podnikatelských cílů, jež CSR napománá dosahovat (USA a EU) Získávání a udržování si zaměstnání 38 a 24% Zvyšování prodeje 22 a 35% Prosazování strategických iniciativ 18 a 15% Vytváření podpory pro iniciativy veřejné politiky 8 a 3% Pomoc přestát dopad krize 8 a 7% Růst cen akcií 2 a 10%

PRŮZKUM ZVEŘEJŇOVÁNÍ NEFINANČNÍCH INFORMACÍ U 33 FIREM NA PRAŽSKÉ BURZE 91% společností poskytuje informace o strukturách řízení a správy (corp.governance) 82% zveřejńuje informace souvisejcích s auditem 48% zveřejňuje politiku v oblasti akcionářských práv 39% informuje o spotřebě energie a vody 61 % zveřejňuje své politiky v oblasti rozvoje lidských zdrojů 32% uvádí, zda dodržují environmentální standardy 58% informuje o patronátních a sponzorských programech

Odpovědnost vůči zaměstnancům Jednat s respektem Investovat do „rozvoje pracovníků¨ Zabezpečit pracovní prostředí bez diskriminace

Komunity Hledat pravidelné zapojení a možnosti komunikace Podporovat rozvoj lokálních podnikatelských subjektů Podpora lokálních projektů korespondujících s potřebami komunity Zapojení se a zájem o trvale udržitelný rozvoj

Motivace byznysu k CSR Specificky firemní Kolektivní zájem podnikatelských kruhů Kolektivní zájmy celé společnosti Vlastní zájem každého člověka

Být příkladem Dělejme to co říkáme Pozitivní chování Komunikace na základě „Vyhrát – Vyhrát! Nebýt arogantní Respektovat odlišné myšlení a kultury Být příkladem Dělejme to co říkáme

K tomu jsou potřeba příklady: V politice V NGO V rodině Ve škole Top manažeři musí být lídři (vždy se srdcem Vždy schopni bojovat na globální úrovni a ne hledat omluvy v souvislosti se specifikami trhu

Faktory stimulující CSR, které v ČR zatím zcela nepůsobí Tlak investorů Zájem médií Podpora vzniku organizací prosazujících CSR Fiskální daně Vládní podpora , institucionalizace

Motivace vlády podporovat CSR Substituce vládních snah Doplněk vládních snah Legitimizace vládních politik

Chování v souladu s principy CSR přináší: firmě jak hmatatelné, tak především nehmatatelné zisky Stejně jako jsou pro firmu důležitá hmotná aktiva ve formě nemovitostí, zásob či finančního majetku, jsou pro ni klíčová i aktiva nehmotná jako je lidský kapitál, kapitál obsažený v přírodních zdrojích, hodnota značky, reputace či vztahy důvěry a partnerství.

· Posílená důvěryhodnost · Dlouhodobá udržitelnost firmy Jaké přímé výhody přináší chování v souladu s principy společenské odpovědnosti firem? ·        Větší přitažlivost pro investory ·         Větší průhlednost ·         Posílená důvěryhodnost ·         Dlouhodobá udržitelnost firmy ·         Zvýšená loajalita a produktivita zaměstnanců

Jaké přímé výhody přináší chování v souladu s principy společenské odpovědnosti firem? ·         Možnost přilákat a udržet si kvalitní zaměstnance ·         Budování reputace a z ní vyplývající silné pozice na trhu ·         Odlišení od konkurence, vetší potenciál rozlišení značky spotřebitelem Vytváření zázemí k bezproblémovému a úspěšnému komerčnímu fungování    

Jaké přímé výhody přináší chování v souladu s principy společenské odpovědnosti firem? ·         Zmenšení nákladů na risk management ·         Budování politického kapitálu (zlepšování pozice pro současná a budoucí jednání) ·         Dialog a budování vztahů důvěry s okolím a z toho vyplývající vzájemné pochopení ·         Snížené riziko bojkotů a stávek ·         Přímé finanční úspory spojené s ekologickou praxí      

Pokud organizace má zavedený systém řady ISO 9000, ISO 14 000, 18 001 aj. Zapracuje do jednotlivých požadavků norem požadavky společenské odpovědnosti tj. zainteresovaných stran

Pokud organizace nemá zavedený systém řady ISO 9000, ISO 14 000, 18 001 aj. Tak pomocí poradce nebo dostupných dokumentů nebo již deklarovaných zpráv z jiných organizací si mohou implementovat požadavky společenské odpovědnosti, protože každý má něco uděláno

Co je důležité si uvědomit hned na začátku , že bychom neměli opravdu dovolit , aby došlo k zprofanování této záležitosti ve všech typech organizací, protože pak naši Zemi ani lidstvo a tím i sebe dlouhodobě nemůžeme zachránit .

Věřme a bojujme za to , aby firmy které budou respektovat tyto požadavky budou obchodně i morálně uznávány, jinak to nebude fungovat

Je lepší jedno malé světlo zapálit jako proklínat temnotu Konfucius (551-479 p.K)