Životní prostředí a demokracie ŽP v komunistických zemích Wangari Maathai, nositelka Nobelovy ceny za mír: “Vždy jsem viděla spojitost mezi přírodou a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
C) Změna optima při změně mzdové sazby
Advertisements

Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Seminář 1. Předmět ekonomie
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING IX. Právo na informace o ŽP.
D) Substituční a důchodový efekt
Mimoprodukční funkce lesa
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Stát versus trh Tereza Urbanová. Teorie komparace TRH teorie STÁT teorie TRH Skutečné fungování STÁT Skutečné fungování.
Boj s korupcí Ivo Strejček Poslanec Evropského parlamentu Člen VR ODS Předseda RS ODS Vysočina
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Organizace chránící přírodu a životní prostředí
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
Kontaminace (znečištění) vody
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Daňová teorie a politika
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Vládní selhání a veřejná volba
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Definice ekonomie „Ekonomie zkoumá, jak různé společnosti užívají vzácné zdroje k výrobě užitečných komodit a jak je rozdělují mezi různé skupiny.“
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Příčiny existence veřejného sektoru
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
4 EKONOMIE VEŘEJNÉHO SEKTORU. Základy ekonomie „neviditelná ruka“ Adama Smithe vede k tomu, že lidí tím, že sledují své vlastní zájmy na trhu, maximalizují.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Korupce jako problém současné společnosti a politiky Vladimíra Dvořáková Letní škola výchovy k občanství… Olomouc,
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Externality dopravy, vliv na životní prostředí, Environmentální Kuznětsova křivka Ing. Zdeněk Říha, Ph.D. 4. července 2012.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Britské impérium – Britské impérium – 1922.
Etika veřejné sféry Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Analýza nákladů PaE 1 (S-5B)
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Životní prostředí a demokracie ŽP v komunistických zemích Wangari Maathai, nositelka Nobelovy ceny za mír: “Vždy jsem viděla spojitost mezi přírodou a demokracií. Když hovořím o životním prostředí, mám na mysli dobré řízení ve využívání zdrojů tak, abychom je mohli používat na zlepšení kvality našeho života. Čisté a zdravé životní prostředí je správná věc, ale tohoto cíle nelze dosáhnout, pokud stát neřídí demokratická vláda.“ Zdroj: Lidové noviny,

Vývoj znečištění ovzduší a vod Graf_1: Znečištění ovzduší – emise okyselujících látek v ČR v letech Zdroj: ČHMÚ, MŽP podle Centrum pro otázky ŽP UK, 2003 Graf_2: Znečištění vod - vypouštěné znečištění z bodových zdrojů v ČR v letech Zdroj: VÚVTGM podle Centrum pro otázky ŽP UK, 2003

Panství práva Wangari Maathai: „Když jedni nemají právo a druzí nenesou zodpovědnost, člověk zdravé životní prostředí mít nebude. V takovém případě vzniká boj o přírodní zdroje. Nekontrolovaně se drancuje příroda.“ Zdroj: Lidové noviny, Nelegální těžba dřeva: Indonésie více než 50 % veškeré těžby (index vlády práva dle World Resources Institute – 0,80), Kambodža (index – 0,86), Brazílie (-0,30) či Rusko, konkrétně Sibiř (-0,78). Pytláctví: Zambie (-0,52), Tanzanie (-0,49), Kamerun (-1, 28)

Směřování světa ke svobodě Freedom House Zdroj: Freedom House: Freedom in the World, 2004

Úskalí svobodných zemí Demokracie – rozhodovací moc v rukou volených zástupců James Buchanan, nositel Nobelovy ceny za ekonomii: „V rámci omezení, kterým čelí, se byrokrat snaží maximalizovat svůj užitek. V tomto ohledu se od nikoho neodlišuje. Může se od něho těžko očekávat, že bude prosazovat nějaký vágně definovaný „veřejný zájem“, pokud není v souladu s jeho vlastním“ Zdroj: Buchanan, J.: Politika očima ekonoma, Liberální institut, 2002, s. 85 Hledání mechanismů omezení rizika upřednostnění soukromého nad veřejným zájmem. Charles-Louis Montesquie – rozdělení moci.

Korupce v ČR David Ondráčka z Transparency International ČR ke střetu zájmů: „Pokud politik osobní zájem skutečně upřednostní, můžeme mluvit o korupčním jednání.…Většinou ani nejde o uplácení, ale spíše o využívání vlivu a důležitých informací k ovlivnění důležitých rozhodnutí. Vytvářejí se sítě známostí a konexí.“ GfK Praha, 14 CEE zemí: v ČR považuje úplatky za samozřejmé, resp. běžné 61% obyvatel (2. Místo za SR: 67%); 60 % lidí se domnívá, že korupce je součástí státního aparátu. ČR: 51. místo ze 146 zemí dle CPI 2004 společnosti TI. K teoretickým poznatkům školy veřejné volby přibývá empirických zjištění  přijímány mechanismy: - Novela zákona o střetu zájmů z 1. března Zákon o střetu zájmů (oblast veřejných zakázek označuje TI za nejpačivější, roční ztráty desítek miliard Kč)

Korupce jako důsledek snahy dosáhnout „společenského optima “ Graf_3: Proč existuje státní politika ŽP: externality a společenské optimum Cena P P2 P1 Q2 Q1Množství Q Předpoklad: ŽP je veřejný statek – tržní selhání (nejasně definovaná či nedefinovaná vlastnická práva, transakční náklady) Závěr: Politický mng.: riziko korupce a špatných rozhodnutí. Řešení cestou vlastnických práv: právo na kompenzaci škody či na ukončení činnosti.

Korupce jako důsledek snahy zabránit degradaci přírody Poptávka po ŽP roste s růstem příjmu – ŽP je luxusní statek. Environmentální Kuznetsova křivka Bod zlomu při USD (Krueger, Grossman) Studie jednotlivých znečišťujících látek viz Zdroj Politika ŽP daně, poplatky, dotace  snížení bohatství, ko- rupce Zdroj: Yandle, Vijayaraghavan a Bhattarai, 2004

World Bank – posuny EKC Znečištění ŽP Bod zlomu Příjem per capita

Korupce jako důsledek byrokratického managementu -Řešení shora/zdola -Korupce ve veřejném/ne- sektoru  rozdílný počet poškozených Koordinace (Neplýtvání) Diskoordinace (Plýtvání) Záměr koordinovat (cílem je dosáhnout veřejného blahobytu) 1 BYROKRATICKÝ MANAGEMENT 3 SOCIALISMUS Neexistence zájmu koordinovat (cílem je dosáhnout soukromého zisku) 2 ZISKOVÝ MANAGEMENT = TRH = FME (A. Smith) 4 TRAGÉDIE OBECNÍ PASTVINY (G. Hardin)

Korupce vědeckého poznání a dobývání renty Zdroje informací pro rozhodnutí politické a rozhodnutí jednotlivce jsou rozdílné Věda a výzkum týkající se ŽP jsou převážně financovány z veřejných zdrojů  zájmová skupina dobývající rentu Stephen Schneider, profesor ze Stanford University, 1989: „…nejsme pouze vědci, jsme také lidé. A podobně jako většina lidí i my bychom rádi, aby svět byl lepším místem. To se odráží v našem úsilí o snižování rizika potenciálních hrozeb klimatických změn. Aby se nám podařilo toto riziko snížit, musíme získat širokou podporu veřejnosti, musí se nám podařit podnítit veřejný zájem. To samozřejmě znamená objevovat se co nejvíce v médiích. Proto musíme nastiňovat strašidelné scénáře, činit zjednodušená, dramatická prohlášení a alespoň okrajově zmínit veškeré obavy, které máme. Tento dvojí etický závazek, který často pociťujeme, nemůže vyřešit žádná rovnice. Každý z nás musí najít tu správnou rovnováhu mezi tím být efektivní a být upřímný. Já se domnívám, že je potřeba být obojí.“ Zdroj: J. Schell: „Our Fragile Earth“, Discover, s , říjen 1989

Závěr EKC – 2 nevyhnutelné fáze vývoje společnosti Neexistence společenského optima: jestliže trh selhává  definice vlastnických práv, respekt k právu. Byrokratický management vs. ziskový management Korupce má nejhorší dopad, dochází-li k ní ve veřejné sféře, omezená možnost bránit se.  Snížit množství případů, ve kterých rozhoduje stát, a nechat lidi domáhat se svých práv.

Děkuji za pozornost. Budu-li vědět, ráda zodpovím vaše…